آموزش, آموزش عیب یابی خودرو (تصویری), اخبار, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های فنی دیگر

آموزش مکانیک خودرو از صفر تا صد با 20 درس رایگان

در حال تعمیر خودرو

آموزش مکانیک خودرو از صفر تا صد با 20 درس رایگان
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2022/03/word-image-84.jpeg

نکات ارائه شده در این مقاله در مورد مکانیک خودرو از تجربیات متنوع مکانیک های آموزش دیده با فناوری خودکار گرفته شده است. این توصیه ها و نکات رایگان به شما کمک کند از رانندگی تان بیشتر بهره ببرید.
نکات و جزئیات مکانیک خودرو
هنگام تعویض روغن یا سرویس خودرو چه مایعاتی را باید تعویض کرد؟
در هر بارسرویس معمولی ماشین، مکانیک باید روغن موتور شما را تعویض کند. البته روغن ‌های دیگری در خودرو وجود دارد که اگر به ‌صورت دوره‌ای تخلیه و تعویض نشود، می‌ تواند باعث فرسودگی قطعات خودروی شما سریع ‌تر از آنچه که باید شود. در ادامه به آن ها می پردازیم.
تعویض سیستم خنک کننده و شیلنگ های رادیاتور
اگر شیلنگ رادیاتور به پایان عمر خودش نزدیک می شود، بهتر است قبل از ترک برداشتن و گرم شدن بیش از حد موتور خودرو و آسیب به رادیاتور یا سایر اجزای سیستم خنک کننده شود، آن را تعویض کنید.
خرید ماشین دست دوم
اگر قصد خرید یک خودروی دست دوم را دارید، باید خودرو را به طور کامل بررسی کنید تا بتوانید آن را به بهترین قیمت بفروشید. قسمت هایی وجود دارد که باید آن ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که وضعیت خودرو دقیقا همان طور که به نظر می رسد، است. گزارش کتبی یک مکانیک متخصص هم می تواند مفید باشد.
زمانی که خودرویی (نو یا کارکرده) را از یک فروشنده خریداری می‌ کنید، باید بررسی کنید که خودرو از کیفیت قابل قبولی برخوردار است؛ یعنی ایمن، عاری از ایراد و بادوام باشد.
سرویس منظم خودرو و تعویض روغن موتور
بسیاری از خودرو سازان فواصل سرویس خودرو را 10000 کیلومتر یا بیشتر توصیه می کنند، اما در دفترچه راهنمای مالک اغلب این فاصله زمانی را کم تر است. یکی از دلایل خاص آن، تعویض روغن موتور برای شرایط خاص رانندگی است.
تعویض تسمه تایم یا تسمه میل بادامک
تسمه میل بادامک (یا تسمه تایم) بار بسیار بالایی را تحمل می کند و مثل هر قطعه لاستیکی روی خودرو، با گذشت زمان فرسوده می شود. اگر تسمه تایم در حین سرویس صحیح خودرو تعویض نشود، ممکن است بشکند یا دندانه های محرک از بین برود و باعث آسیب جدی به موتور شود.
مایع ترمز و تاثیر آن بر عملکرد ترمز
روغن ترمز شریان حیاتی سیستم ترمز در ماشین شما است . روغن ترمز فشاری که از پدال ترمز وارد می کنید را به سیلندر اصلی ترمز و در نهایت لنت ترمز روی چرخ های ماشین تان منتقل می کند. تعویض منظم روغن ترمز باعث ایمن تر کار کردن ترمز می شود.
فرمان برقی یا هیدرولیک
رایج ترین اَشکال تعمیر سیستم های فرمان برقی، تعویض واحد میله دنده فرمان یا جعبه فرمان برقی است. واقعیتی که اغلب حتی توسط مکانیک نادیده گرفته می شود، اینست که بزرگ ترین علت خرابی در این موارد به دلیل فرسودگی پمپ برق فرمان است.
فواصل خدمات خودرو (کتابچه سرویس)
فاصله زمانی سرویس که به بهترین وجه مناسب خودروی شماست به عوامل مختلفی مثل نوع خودرو، سن آن و شرایطی که خودرو تحت آن رانده می شود، بستگی دارد. بررسی دفترچه گزارش سازنده کلا این امر را تأیید می کند. اگر در این مورد مطمئن نیستید، باید شرایط خاص تان را با یک مکانیک در میان بگذارید.
فرمان و روکش لاستیکی اتصالCV
تعویض قفسه فرمان یا چکمه های مشترک CV قبل از این که فرسوده شوند، مثال خوبی در این رابطه است که چه طور هزینه های صرف شده برای سرویس و نگهداری خودرو می تواند ایمنی خودرو را حفظ و همچنین در هزینه تعمیرات هم صرفه جویی بیشتری کند.

چرا باید خنک کننده رادیاتور را عوض کنید؟
تقریبا تمام خودرو های ساخت استرالیا به منظور محافظت از رادیاتور خودرو و سیستم خنک‌کننده نیاز به تعویض خنک‌کننده یا ضد یخ هر 2 سال یکبار یا 40000 کیلومتر دارند. یک سیستم خنک کننده که به خوبی نگهداری شده با حداکثر کارایی عمل و در نتیجه از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند.
تعویض موتور
تعویض موتور خودرو عاقلانه تر از خرید خودروی دست دوم است ، به خصوص اگر وسیله نقلیه مورد اعتماد شما از دیگر جهات سالم باشد. اگر به دنبال تعویض موتور وسیله نقلیه تان هستید، مهم است که تحقیقات لازم را انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که تصمیمی آگاهانه گرفته اید تا پول تان بی خود هدر نرود.
دفترچه سرویس
تصورات غلط زیادی در مورد سرویس خودرو در خودرو هایی که هنوز گارانتی دارند، وجود دارد. دلالان خودرو نمی توانند انحصار خدمات ” دفترچه گزارش ” را حفظ کنند. همچنین نمی توانند پیشنهاد کنند که گارانتی خودروی جدید در صورتی که خدمات توسط جایی غیر از نمایندگی خودرو انجام شود، باطل است.
تعویض روغن های دیگر خودرو ( به غیر از روغن موتور )
چه روغن هایی را باید عوض کرد؟
هر بار که ماشین شما سرویس می شود، روغن موتور تعویض می شود، اما روغن های دیگری در ماشین تان هست که باید به طور دوره ای تعویض شوند.
اما این روغن ها کدامند؟
از روغن یا سیالات مختلف دیگری در سیستم گیربکس اتوماتیک ، گیربکس دستی، دیفرانسیل و فرمان هیدرولیک استفاده می شوند. روغنی که در این سیستم ها استفاده می شود به لوکسیِ چیزی مثل روغن فیلتر که در موتور استفاده می شود، نیست.
چرا باید این روغن ها را عوض کنیم؟
به بیان ساده، روغن اصطکاک بین قطعات مکانیکی خودرو را کاهش می دهد و در نتیجه سایش را نیز کاهش خواهد داد. اگر این روغن ها به صورت دوره ای تخلیه شوند و با روغن تمیز جایگزین شوند، قطعات ماشین شما می توانند سریع تر از آنچه که باید فرسوده شوند. با گذشت زمان، روغن این ناخالصی های حاصل از سایش را جمع می کند. اثر افزودنی ‌های مورد استفاده در روغن برای کمک به آن برای یک کاربرد خاص می ‌تواند در طول زمان و با استفاده کاهش یابد. گرمای تولید شده، به ویژه در گیربکس های اتوماتیک، می تواند بر خواص روان کاری روغن هم تأثیر بگذارد.
روغن هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟
این مورد بسته به آن روغن خاص، کاری که انجام می دهد و نوع رانندگی شما متفاوت است. می توانید برای فواصل زمانی توصیه شده به دفترچه راهنمای مالک خودروی تان مراجعه کنید یا از یک مکانیک خبره بپرسید.
تعویض تمام شیلنگ های سیستم خنک کننده
اگر شیلنگ رادیاتور به پایان عمرش نزدیک شده، بهتر است قبل از ترک و گرم شدن بیش از حد موتور خودرو، آن را تعویض کنید. هر چه قدر بیشتر از عمر شیلنگ ها می گذرد، امکان نرم و متورم شدن و ترک برداشتن شان بیشتر است. در مواقعی هم لاستیک سخت می شود و می تواند ترک بخورد و نشت کند. اگر شیلنگی نیاز به تعویض دارد یا اخیرا تعویض شده است، باید به تعویض بقیه شیلنگ‌ ها توجه کرد، زیرا آن ها هم در معرض ساییدگی و پارگی یکسانی هستند.
به طور کلی تعویض شلنگ ها به طور هم زمان مقرون به صرفه تر است.

این کار مزیت بیشتری نسبت به زمانی که یکی یکی آن ها را عوض کنید؛ دارد و امکان شستشوی کامل سیستم خنک کننده و استفاده از تنها یک دوز مایع خنک کننده جدید را فراهم می کند. همچنین از قهر کردن شلنگ دیگری که بلافاصله پس از تعویض یک شلنگ از کار افتاده است ، جلوگیری می کند!
درپوش رادیاتور و ترموستات هم از اجزای حیاتی سیستم خنک کننده خودرو هستند و باید به فکر تعویض شان باشید.
هزینه این نوع سرویس و نگهداری پیشگیرانه بسیار کم تر از تعمیر عواقب ناشی از گرمای بیش از حد موتور است.
تعویض روغن موتور
تعویض روغن
بسیاری از خودرو سازان فواصل زمانی مناسب برای سرویس خودرو را هر 10000 حتی 20000 کیلومتر توصیه می کنند، اما همچنین در دفترچه راهنمای خودرو اغلب توصیه می کنند که این فاصله در شرایط مختلف کاهش یابد. یکی از دلایل خاص این امر تعویض روغن موتور است.
دلایل تعویض روغن موتور

روغن موتور بسته به زمان و شرایط رانندگی عمر مفید محدودی دارد.
توسط محصولات احتراق ، به ویژه زمانی که موتور سرد است، روغن آلوده شده و باعث ایجاد لجن در داخل موتور می شود. مقداری از لجن به تدریج گالری های روغن موتور را مسدود می کند و قسمت های متحرک روغن کاری را از بین می برد.
رقیق شدن به خاطر سوخت رسانی، روغن را نازک تر می کند و خاصیت روان کنندگی آن را کاهش می دهد.
رسوبات فلزی به وجود آمده از سایش اجزاء که سایش را تسریع می کند.
افزودنی های استفاده شده در روغن می توانند به مرور زمان خاصیت شان را از دست بدهند.
اکسیداسیون سوخت در اثر تماس با هوای داخل میل لنگ اتفاق می افتد و می تواند باعث تجمع رسوبات و اسید های آدامسی شود.

مزایای تعویض منظم روغن چیست؟
تعویض روغن به طور منظم تاثیر مشکلات ذکر شده در بالا را کاهش می دهد . این کار می تواند عمر موتور شما را تا حد زیادی افزایش دهد. توجه این نکته بسیار مهم است زیرا هزینه موتور های چند سوپاپ مدرن امروزی برای تعمیر اساسی و پیاده سازی به طور فزاینده ای بیشتر می شوند.
تسمه تایم
کم بلت یا تسمه تایم چیست؟
گاهی اوقات تسمه محرک میل بادامک یا تسمه تایم نامیده می شود. این قطعه یک تسمه لاستیکی دندانه دار و تقویت شده است که در موتور های حدود 70 درصد از خودرو های موتور امروزی استفاده می شود.
توسط میل لنگ موتور به حرکت در می آید و میل بادامک را به حرکت در می آورد که دریچه های موتور را باز می کند.
کجای موتور قرار می گیرد؟
این تسمه معمولا در جلوی موتور و در زیر پوشش های پلاستیکی قرار دارد تا از آسیب محافظت شود. پشت سایر تسمه های محرک اصلی تر مثل تسمه فن یا دینام قرار دارد . از آن جایی که بدون برداشتن روکش ها و سایر اجزای دیده نمی شود ، اغلب نادیده گرفته می شود.
چرا فرسوده می شود؟
تسمه تایم بار بسیار زیادی را در موتور حمل می کند و مثل سایر اجزای لاستیکی خودرو، با گذشت زمان از بین می رود و در اثر استفاده فرسوده می شود.
اگر به موقع تعویض نشود؛ چه اتفاقی می افتد؟
اگر تسمه به موقع تعویض نشود ممکن است پاره یا دندانه های محرک کنده شود . اگر این اتفاق بیفتد چرخش میل بادامک موتور متوقف می شود و برخی از سوپاپ ها باز می شوند و به سمت داخل سیلندر ها قلمبه می شوند، میل لنگ به چرخش ادامه می دهد و می تواند پیستون ها را به داخل سوپاپ ها فشار داده و آن ها را خم کند. این اتفاق؛ باعث آسیب جدی به موتور می شود که تعمیر آن بسیار پر هزینه و زمان بر است.
چه زمانی باید تعویض شود؟
اکثر خودرو سازان تعویض آن در هر 60000 کیلومتر تا 10000 کیلومتر را توصیه می کنند. ما توصیه می‌کنیم در فواصل زمانی توصیه ‌شده توسط کارخانه، تعویض شود. تعویض تسمه تنها یک چندم هزینه برطرف کردن آسیب ناشی از شکستن آن را دارد، و به علاوه خودروی شما برای چندین روز از کار می افتد.
همچنین شاید عاقلانه باشد که اگر بقیه تسمه ‌ها فرسوده شده‌ اند، سایر تسمه‌ های محرک را به طور هم زمان تعویض کنید، زیرا برای دسترسی به تسمه تایم باید آن‌ها را جدا کنید. تسمه های قدیمی را می ‌توان به عنوان لوازم یدکی در صندوق عقب نگه داشت.
روغن ترمز
چرا تعویضش کنیم؟
تعویض منظم روغن ترمز در خودروی شما امکان عملکرد ایمن ترمز را فراهم می کند و همچنین می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند.
روغن ترمز چیست؟
این روغن عامل حیاتی سیستم هیدرولیک ترمز در ماشین شما است . روغن ترمز فشاری که از پدال ترمز وارد می کنید را به ترمز های چرخ های ماشین شما منتقل می کند.
با بالا رفتن عمر روغن چه اتفاقی می افتد؟
روغن ترمز بسیار مرطوب است، یعنی رطوبت را خیلی راحت جذب می کند. این امر نقطه جوش مایع را کاهش می دهد و رطوبت را به اجزای سیستم ترمز وارد می کند.
این روغن چه تاثیری بر ایمنی دارد؟
با نقطه جوش کم تر، گرمای تولید شده از ترمز معمولی می تواند باعث جوشیدن مایع ترمز قدیمی شود که به نوبه خود باعث کاهش فشار ترمز یا از کار افتادن کامل ترمز می شود.

چگونه می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند؟
رطوبت موجود در روغن ترمز باعث خوردگی داخلی اجزای ترمز می شود و بنابراین زودتر از حد انتظار نیاز به تعویض دارد. هزینه تعویض سیال نسبتا بسیار پایین است.
روغن ترمز هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟
ما توصیه می کنیم هر دو سال یک بار این کار را انجام بدهید . این کار بر اساس توصیه های اکثر سازندگان خودرو است. اما اگر در مورد عمر روغن شکی وجود دارد توصیه می کنیم آن را تعویض کنید.
فواصل سرویس
خدمات خودرو شامل چه مواردی می شود؟
سرویس خودرو از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

بازرسی ایمنی
سرویس پیشگیرانه برای کسب اطمینان و صرفه جویی در هزینه
تعویض روغن و فیلتر

ماشین من چند وقت یکبار باید سرویس شود؟
مناسب ترین فاصله زمانی سرویس برای خودروی شما به عوامل مختلفی مثل نوع وسیله نقلیه، سن آن و شرایطی که با آن رانده می شود، بستگی دارد . به طور کلی ما فاصله 5000 کیلومتری یا 6 ماه یکبار را توصیه می کنیم. بررسی دفترچه راهنمای خودرو شما به طور کلی این موضوع را تأیید می کند.
مزایای سرویس منظم چیست؟

شناسایی عیوب قبل از ایجاد مشکل و نگرانی از نظر ایمنی.
به طور مثال در تعویض روغن موتور از کاهش خواص روان کنندگی در طول زمان، آلودگی و استفاده بیش از حد جلوگیری می شود . لجن جمع شده در مخزن روغن موتور ناشی از عدم تعویض روغن ، یکی از دلایل اصلی سایش زود هنگام موتور است.
شناسایی اقلامی که مستتر مانده اند به این منظور که بتوان آن ها را قبل از این که باعث دردسر و تحمیل هزینه اضافی شود، تعویض کرد.
و بهتر از همه این که، سرویس های منظم می تواند عمر موتور و ماشین شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

روکش های پلاستیکی میل دنده فرمان
چرا آن ها را تعویض کنیم؟
اگر این روکش ها از بین رفته یا پاره شده‌ اند، تعویض زود هنگام آن ‌ها می ‌تواند هزینه‌ های اضافی تعویض اجزایی که از آن ها محافظت می شود را کاهش دهد.
روکش های پلاستیکی میل دنده فرمان فرمان چیست؟
آن ها روکش ‌های لاستیکی هستند که هر انتهای میل دنده فرمان خودرو را می ‌بندند و در عین حال امکان حرکت در هنگام هدایت فرمان را دارند. آن ها جلوی خروج مواد روان کننده را می گیرند و جلوی نفوذ خاک و آب را می بندند. اگر این روکش ها پاره شوند، خاک و آب از جاده وارد میل دنده فرمان شده و به سرعت آن را فرسوده می کند.
چرا پاره می شوند؟
آن ها از لاستیک ساخته شده اند و در معرض عناصر زیر ماشین شما و حرکت زیادی هستند. همان طور که از عمرشان می گذرد، لاستیک ها از بین می رود و در نهایت پاره می شود. تعویض چکمه های قفسه فرمان قبل از فرسودگی نمونه خوبی برای درک این قضیه است که چطور پولی که برای تعمیر و نگهداری خودرو صرف می شود می تواند در هزینه های تعمیرات بسیار صرفه جویی کند.
روکش میلد دنده فرمان چه زمانی باید تعویض شود؟
اگر خودروی شما به طور منظم سرویس می ‌شود ، مکانیک تعمیر خودروی تان زمانی که به پایان عمر مفیدش نزدیک ‌شود، متوجه می‌ شود و این موضوع را به شما گزارش می‌ دهد.
بسیار مهم: معرفی انواع سنسورهای خودرو بهمراه کارکرد هر یک
تعویض مایع خنک کننده
چرا باید خنک کننده رادیاتور را عوض کنید؟
این نیاز مهم که اغلب در خودرو های نسبتا جدید نادیده گرفته می شود، دوره توصیه شده برای تعویض مایع خنک کننده توسط کارخانه است. به نظر می ‌رسد بسیاری از مردم نمی‌ دانند که تقریبا تمام خودرو ها هر دو سال یکبار یا هر 40000 کیلومتر، به تعویض مایع خنک‌ کننده نیاز دارند.
برای جلوگیری از خوردگی سیستم خنک کننده تان، را مرتبا تعویض کنید.
خنک کننده رادیاتور چیست؟
خنک کننده های امروزی ترکیبی پیچیده از مواد شیمیایی بازدارنده خوردگی ، ترکیبات ضد کف، آب غیر معدنی و مونو اتیلن گلیکول هستند . دو عملکرد اصلی یک خنک کننده مدرن عبارتند از: 1- محافظت در برابر خوردگی برای تمام فلزات موجود در سیستم خنک کننده شما. 2- حذف مقادیر زیادی گرمای اتلافی از موتور.
با افزایش طول عمر خنک کننده چه اتفاقی می افتد؟
از آن جایی که خنک‌کننده‌های معمولی یا ضد یخ‌ ها ، سطوح فلزی را با پوشش دادن لایه ‌ای نازک از بازدارنده ‌های خوردگی محافظت می‌ کنند، این عمل در طول زمان باعث مصرف مواد شیمیایی فعال می ‌شود. هنگامی که بازدارنده‌ های خوردگی خنک ‌کننده ‌ها تخلیه شدند، مایع خنک‌ کننده محافظت کمی در برابر خوردگی برای موتور شما ایجاد می‌ کند یا اصلا محافظت نمی‌ کند.
چه طور می توانم با سرویس منظم سیستم خنک کننده ام در هزینه صرفه جویی کنم؟
یک سیستم خنک کننده که به خوبی از آن نگهداری شده، با حداکثر بازدهی عمل و در نتیجه از خوردگی و جایگزینی اجزای گران قیمت موتور جلوگیری می کند.
دروس آموزش مکانیک خودرو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
یادگیری حرفه ای

 

 

 

 

 

 

 
در کنار این مطلب بخوانید:

یادگیری حرفه ای مکانیک خودرو سریع و اصولی و کامل

پول در بیارید: 8 کار فوق العاده برای انجام در منزل توسط آقایان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *