آموزش, اخبار, درمان بیماری های شایع روانی, روانی, کاردستی, مادر و کودک

اسکیزوفرنی چيست؟ علائم و درمان آن چیست؟

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی چيست؟ علائم و درمان آن چیست؟
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2022/03/word-image-69.jpeg

پارانویا (به انگلیسی paranoia) یا اسکیزوفرنی (schizophrenia) رایج ترین نمونه بیماری ذهنی محسوب می شود. اسکیزوفرنی وضعیتی روانی است.
به معنای این است که ذهن خودش را با واقعیت تطابق نمی‌ دهد و روی طرز فکر و رفتار افراد تأثیر می‌ گذارد و ممکن است در طیِ زمان و از طرق مختلف، این اتفاق خودش را نشان دهد؛ حتی ممکن است در یک فرد در شرایط گوناگون به وجود بیاید. این بیماری معمولاً در اواخر جوانی یا حتی نوجوانی هم اتفاق می‌ افتد.
افرادی که به توهم پارانویا دچار هستند، معمولاً نسبت به دیگران خیلی مشکوک می‌ شوند. حتی نمی‌ توانند یک شغل را برای خودشان نگه دارند و همین باعث می شود که روابط دشان هم بهم بریزد.
بیماری اختلال پارانویا چیست؟ درمان دارویی و غیر دارویی
این وضعیت؛ یک نوع بیماریِ روانی محسوب می شود که پزشک می‌ تواند با تجویز دارو به بیمار کمک کرده و علائم آن را تا حدی کنترل کند.
علائم بیماری
توهمات در واقع یک نوع باور های ثابت و همیشگی هستند که برای شما واقعی به نظر می رسند؛ حتی اگر شواهد محکمی وجود داشته باشد که درست و واقعی نیستند. توهم پارانویا باعث ایجاد یک نوع ترس و اضطرابِ از دست دادن توانایی تشخیص واقعی از غیر واقعی می شود. به طوری که ذهن را به هم می ریزد و باعث می شود که از واقعیت ها فرار کنید. ممکن است بعضی از موارد این احساس را در شما ایجاد کنند که عبارتند از:

همکاری که قصد دارد به شما آسیب بزند، مثلاً می خواهد شما را با یک غذا مسموم کند.
همسری که به شما خیانت می کند.
دولتی که از شما جاسوسی می کند.
همسایه تان که قصد دارد با رفتارش شما را آزار بدهد.

این ها باعث ایجاد مشکل در روابط می‌ شود و به طرف مقابل آسیب وارد می ‌‌کند. ممکن است احساس کنید که تنها مانده اید.
این باور ها می تواند باعث ایجاد مشکل در روابط شما شود. اگر فکر می‌ کنید که غریبه‌ ها به شما صدمه می ‌زنند، ممکن است دل تان بخواهد از همه دور بمانید و به مرور تنها خواهید شد.
حتما بخوانید: اختلال شخصیت مرزی چیست؟ تست هایی برای اینکه بدانید آیا مبتلا هستید؟
افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولاً خشن نیستند. اما گاهی اوقات، هذیان های پارانوئید باعث می شود که آن ها احساس خطر کنند و عصبانی شوند. معمولا این وضعیت بیشتر گریبانگیر خانواده می‌ شود و خیلی برای عموم مردم اتفاق نمی افتد.
این افراد همچنین ممکن است هذیان گویی هم داشته باشند و احساسات آن ها درست عمل نکند. مثلاً ممکن است صدا هایی را بشنوند که برای شان خیلی عجیب و غریب باشد یا فکر کنند که دیگران به آن ها توهین می‌ کنند یا چیز هایی را ببیند که واقعی نیستند.
درمانِ دارویی
پزشک می تواند برای فردِ مبتلا؛ دارو های روان پریش را تجویز کند تا این توهمات از بین برود. این دارو می تواند شربت، قرص یا آمپول باشد؛ البته چند هفته طول می‌ کشد تا دارو به طور کامل عمل کند اما ممکن است که سریعاً یک احساس آرامش را در فرد به وجود بیاورد. اگر چه بعضی از افراد باید از چند دارو یا ترکیبی از دارو ها استفاده کنند.
این افراد باید مراقب باشند که از نیکوتین، الکل، کوکائین و ماری جوانا یا دیگر محرک‌ ها و حتی دارو های مسکنِ بدون نسخه دور باشند، زیرا مصرف این مواد باعث می شود که دارو های ضد روان پریشی خوب عمل نکنند و باعث پارانویا شود یا حتی وضعیت را بدتر کند.
مشاوره
وقتی که توهمات را تحت کنترل بگیرید، مشاوره به شما کمک می کند که با دیگران ارتباط بهتری داشته باشید، شغل تان را نگه دارید، به مدرسه بروید، از خودتان مراقبت کنید و دوست پیدا کنید . افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که تحت درمان و انجام جلسات مشاوره هستند، احتمالا بیشتر دارو های شان را مصرف کنند و به این قضیه پایبند باشند.
یک نوع مشاوره به نام درمان شناختی رفتاری وجود دارد که به شما آموزش می دهد؛ چگونه علائمی را که از بین نمی روند، حتی زمانی که دارو مصرف می کنید، مدیریت کنید. یاد خواهید گرفت که تست کنید آیا دچار توهم هستید یا خیر؛ و چگونه صدا های درون سرتان را نادیده بگیرید.
30 تا از موثرترین راههای افزایش دوپامین در مغز
حمایتِ مثبت و تشویق از طرف خانواده و دوستان نیز واقعا کمک می کند.
از آن جایی که برخی از دارو های ضد روان پریشی می توانند باعث افزایش وزن شما شوند، ممکن است بخواهید از رژیم غذایی و ورزش نیز کمک بگیرید تا مانع از افزایش وزنِ خود شوید.
بستری
گاهی اوقات افراد مبتلا به توهم پارانویا که علائم شان خیلی شدید می‌ شود، نیاز دارند که به بیمارستان بروند و از آن ها مراقبت شود. آن ها حتما باید بستری هم بشوند تا خود و اطرافیان شان در امان بمانند.
 
اگر متوجه شدید که چنین مشکلی دارید، می توانید به صورتِ داوطلبانه پذیرش شوید. در واقع اگر شما قادر به مراقبت از خود نیستید یا ممکن است برای خود یا شخص دیگری خطرناک باشید؛ بدانید چه زمانی برای علائم روان پریشی شدید با اسکیزوفرنی با پزشک یا 115 تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *