آموزش, آموزش عکاسی, آموزش عکاسی مقدماتی تا حرفه ای (رایگان), اخبار, عکاسی حرفه ای, کاردستی, مادر و کودک

عکاسی بعنوان شغل: اگر می خواهید عکاس با پرستیژ شوید این نکات را بخوانید!

عکاسی بعنوان شغل: اگر می خواهید عکاس با پرستیژ شوید این نکات را بخوانید!

عکاسی بعنوان شغل: اگر می خواهید عکاس با پرستیژ شوید این نکات را بخوانید!
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2019/09/word-image-778.jpeg

این مقاله درباره شروع حرفه عکاسی است که از همان ابتدا یعنی برنامه‌ریزی تا شروع و گسترشِ حرفه عکاسی، کمکتان می‌کند. اگر در عکاسی خلاق هستید و به آن علاقه دارید، احتمالاً دوست دارید کسب‌وکار خودتان را راه بی اندازید و مشغول شوید. شما تنها نیستید. امروزه عکاسی یک شغل محبوب و نوعی تفریح به شمار می‌آید و مشکل هم همین‌جاست. در چند دهه گذشته، دسترسی به ابزارهای عکاسی آسان‌تر از قبل شده و درنتیجه همه به ‌نوعی عکاس شده‌اند.
اما این به آن معنا نیست که شما باید رؤیای عکاس شدن را کنار بگذارید، بلکه باید کمی بیش‌تر تلاش کنید تا خودتان را از بین عکاسان آماتور جدا کنید. برای اینکه بتوانید جایگاهی در عکاسی پیدا کنید، از سه عکاس حرفه‌ای راز موفقیتشان را پرسیدیم.
مرحله برنامه‌ریزی
قبل از خرید دوربین و ساخت سایت، باید کارهای مقدماتی زیر را انجام دهید.
1- برنامه تجاری تهیه کنید

پگی فارن یک عکاس حرفه‌ای است که این نکات را پیشنهاد می‌دهد.
او می‌گوید برای عکاسی از مجالس عروسی و رویدادها باید برنامه تجاری داشته باشید. تمام کارفرماهای جدی توصیه می‌کنند که اهداف و افکارتان را روی کاغذ بنویسید و سپس به‌عنوان نقشه راه از آن استفاده کنید تا متوجه شوید ماهیت شغلتان چیست و چگونه می‌تواند سودآور شود. با این کار می‌توانید گردش وجه، هزینه‌ها، مالکیت و رقبایتان را بشناسید.
فارن می‌گوید “عکاسی یکی از رقابتی‌ترین حرفه‌هاست. باید فکرتان ازنظر تجاری خوب کار کند تا بتوانید در این حرفه دوام بیاورید. اگر همین حالا شروع کنید شانس موفقیتتان بیشتر است”. برنامه تجاری می‌تواند کمک‌کننده باشد اما اگر ابزارهای مناسبی نداشته باشید، کاری بی‌فایده است. پیشنهاد می کنیم این مقالات درباره بازاریابی و تجارت را بخوانید!
2- سرمایه شروع کار را حساب کنید
به‌عنوان بخشی از برنامه تجاری، باید سرمایه لازم برای شروع کارتان را حساب کید. عکاسان حرفه ای در ایران می‌گویند برای خرید ابزارهای عکاسی به حداقل 80 میلیون تومان نیاز دارید. همچنین به مجوز کار، بیمه، وب‌سایت و نرم‌افزارهای حسابداری نیاز خواهید داشت.
استودیو چطور؟ می‌خواهید در استودیو کارکنید یا در خانه؟ اگر می‌خواهید دفتر کار داشته باشید، باید اجاره ماهانه دفتر را هم به هزینه‌هایتان اضافه کنید.
3- تأمین سرمایه شروع کار
اگر برای شروع حرفه‌تان پول کافی در حساب بانکی دارید، احتمالاً نیازی نیست وام بگیرید اما بیشتر کارفرمایان به یک دستیار نیاز دارند. تحقیقی که اخیراً در کمیته دانش ملی انجام شد، نشان داد که ۶۳ درصد کارفرمایان خودشان امور مالی را اداره می‌کنند، اما این به این معنی نیست که همه این کار را می‌کنند.
بامطالعه‌ای دقیق‌تر متوجه شدند که نیمی از این کارفرمایان از دوستان و خانواده‌هایشان حمایت‌های مالی می‌گیرند. فرقی نمی‌کند از دوستان و خانواده و یا بانک برای امور مالی‌تان کمک بگیرید، درهرحال باید از قبل برنامه‌ریزی کنید.
4- فکری برای خرج‌های شخصی‌تان بکنید
اگر تازه شروع کرده‌اید، بدانید که یک‌شبه سود نمی‌کنید.۱۸ ماه طول کشید تا فارن توانست پول کافی برای پرداخت قبض‌هایش به دست آورد. احتمالاً شما هم مثل فارن در ابتدای کار نیاز دارید که شغل دومی داشته باشید تا بتوانید خرجتان را دربیاورید. پیشنهاد می کنیم عکس هایی که قبلا گرفته اید را در این سایت یا این سایت برای فروش قرار دهید.
5- از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید
توانایی‌های خود را باید به مشتریانتان نشان دهید، برای این کار می‌توانید کنار یک عکاس حرفه‌ای کارکنید و تجربه کسب کنید. فارن قبل از شروع کسب‌وکار خود، به‌عنوان دستیار عکاس کار می‌کرد. می توانید به آموزشگاه های معرفی شده در این مطلب مراجعه کنید و با اساتیدشان صحبت کنید. قطعا به طور رایگان شما را راهنمایی می کنند!
6- لوازم عکاسی بخرید
فارن می‌گوید به دو دوربین، دو لنز باکیفیت خوب، دو فلش و برنامه فتوشاپ و لایت روم نیاز خواهید داشت. چرا دو تا دوربین؟ فارن می‌گوید برای احتیاط و روز مبادا به دو دوربین نیاز دارید تا اگر یک دوربین خراب شد، از دیگری استفاده کنید.
7- برنامه‌ای برای قیمت‌گذاری کارتان تهیه کنید
بابت خدماتتان چقدر می‌خواهید از مشتری پول بگیرید؟ اگر تازه‌کار هستید سؤال سختی است. هزینه کارتان برای یک ساعت چقدر است؟ فرض می‌کنیم که ارزش یک ساعت کار 200 هزار تومان باشد. بعد از عکاسی سه ساعت زمان برای ادیت کردن لازم دارید. این را هم باید به قیمت نهایی اضافه کنید، پس حدوداً ساعتی 250 هزار تومان می‌شود. البته هرکسی شیوه قیمت‌گذاری متفاوتی دارد و ما طریقه حساب کردن را به شما یاد دادیم.
8- وب‌سایت راه اندازی کنید
بعدازاینکه نامی برای حرفه عکاسی‌تان انتخاب کردید، زمان آن رسیده است که یک وب‌سایت بسازید. وب‌سایت‌های آمادهٔ زیادی وجود دارد اما فراموش نکنید که وب‌سایت همچون ویترین مغازه است و باید تأثیرگذار باشد، بنابراین بهتر است از یک فرد متخصص بخواهید که برایتان وب‌سایت تهیه کنید.
وب‌سایتتان باید نماینده و ویترین حرفه‌تان باشد چون مشتری‌ها می‌خواهند کارتان را ببینند. قسمت‌های مختلف سایت را جدا کنید. عکس، تجربیات و سوابق خود را هم در سایت بگذارید. اطلاعات ارتباطی را فراموش نکنید. بهتر است قیمت بعضی از کارهایتان را درج کنید تا مشتری‌ها از قیمت‌های احتمالی باخبر شوند و سر قیمت پایین‌تر چانه نزنند. روش راه اندازی وبسایت در اینجا توضیح داده شده است!
باید بتوانید هر ریالی که به دست می‌آورید و خرج می‌کنید را مدیریت کنید. برای این کار به یک نرم‌افزار حسابداری نیاز دارید. گزینه‌های زیادی وجود دارند اما یادگرفتنشان کمی زمان می‌برد، بنابراین بهتر است قبل از شروع کار، نحوه کار کردن با آن‌ها را یاد بگیرید.
مرحله جذب مشتری
خب، حالا که همه موارد بالا را انجام داده‌اید و آماده عکاسی هستید، چگونه باید مشتری پیدا کرد؟
1- برند خودتان را بسازید
باید خودتان را از سایر رقبا جدا کنید، مانند زوج جیسون و جان مارینو. این زن و شوهرِ عکاس شرکتی راه انداخته‌اند که زوج‌هایی که خواهان عکس‌های متفاوت و بی‌نظیر از مراسم عروسی‌شان هستند، می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند.
“برای جذب مشتری باید برند و استایل مخصوص خودتان را داشته باشید”. فکر کنید و ببینید چه چیز منحصربه‌فردی دارید که می‌توانید در برند سازی از آن استفاده کنید. روش برندسازی را از اینجا یاد بگیرید!
2- برای کارهای شبکه‌ای وقت بگذارید
مارینو می‌گوید “به‌عنوان یک عکاس تازه‌وارد، باید کار خود را شبکه‌ای کنید”. او می‌گوید “شاید بهترین عکاس دنیا باشید اما وقتی مردم از کار شما خبر نداشته باشند، ارزشی ندارد”. در گروه‌ها، نشست‌ها، انجمن‌ها، کارهای اجتماعی و در هر موقعیتی که می‌توانید شرکت کنید. اجازه بدهید مردم شما و کارتان را بشناسند تا به شما مراجعه کنند.
3- مردمی باشید
مارینو می‌گوید به‌عنوان عکاس نه‌تنها باید در عکاسی مهارت داشته باشید، بلکه باید مهارت‌های انسانی هم داشته باشید. باید مطمئن شوید که مشتری از تجربه کار با شما راضی است. با این کار نه‌تنها مشتری در عکاسی به شما اعتماد می‌کند، بلکه همیشه شمارا ترجیح می‌دهد و دوباره به شما مراجعه می‌کند.

در صورت امکان، قبل از عکاسی با مشتری قراری بگذارید. عکاسان مراسم عروسی، مراسم نامزدی را به‌عنوان جلسه آشنایی با زوج در نظر می‌گیرند تا خودشان را برای روز عروسی بهتر آماده کنند. اگر عکاسی مراسم عروسی به عهده شما نیست، از قبل قراری با مشتری بگذارید و درباره شرایط عکاسی و انتظارات خودتان با آن‌ها صحبت کنید. فراموش نکنید که شما فقط از آن‌ها عکس نمی‌گیرید، بلکه تجربیات خود را هم با آن‌ها در میان می‌گذارید.
4- قوانینی برای دوستان و خانواده داشته باشید
دوستان و خانواده احتمالاً جزو اولین مشتریان شما خواهند بود که خیلی هم عالی است. احتمالاً به خاطر فرصتی که به شما داده‌اند خوشحال می‌شوید و به آن‌ها تخفیف می‌دهید. هیچ ایرادی ندارد اما فراموش نکنید که شما از این راه پول درمی‌آورید. شما باید یک مبلغ منصفانه برای آشنایان و خانواده در نظر بگیرید و همواره از آن استفاده کنید.
5- از شبکه‌های اجتماعی برای ارتقا کارتان استفاده کنید
شبکه‌های اجتماعی (بخصوص اینستاگرام) جزو بهترین ابزارها برای پیشرفت کارتان است، اما بهتر است اول با یک یا دو سایت شروع کنید. فیس‌بوک هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما ممکن است بخواهید از شبکه‌های تصویری دیگری مانند deviant art هم استفاده کنید.
زوج مارینو عکاس‌های خود را در صفحه فیس‌بوک خود قرار می‌دادند مانند عکس زیر. این کار بهترین روش برای نمایش عکس‌هایتان است و می‌توانید از این راه مشتری جذب کنید.
مرحله رشد کسب‌وکار
حالا که حساب کار دستتان آمده بیایید در مورد روش‌های جایگاه‌یابی صحبت کنیم.
1- بازارهای مختلف پیدا کنید

جین گودریچ یکی از عکاسان خواندگی است که موارد زیر را برای رشد کسب‌وکار توصیه می‌کند.
جین گودریچ در شهر نیویورک یکی از عکاسان کودک است و می‌گوید بهترین راه برای رشد کسب‌وکار این است که در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنید.
2- تبلیغات خوب را فراموش نکنید
گودریچ تأکید زیادی روی تبلیغات دارد. او بخشی از درآمدش را صرف خرید عبارت‌های کلیدی گوگل می‌کند. با تبلیغات گوگل آشنا نیستید؟ گودریچ هم آشنا نبود اما با کمک خدمات رایگان با نحوه کار آن‌ها آشنا شد.
3- با خیریه‌ها همکاری کنید
فارن از روش‌های دیگری هم برای گسترش کسب‌وکارش استفاده می‌کند. برای مثال، او با خیریه‌ها و مزایده‌ها همکاری می‌کند. او می‌گوید “با این کار نه‌تنها اسمتان به گوش افراد ثروتمند می‌خورد، بلکه آن‌ها عکس‌های چاپ‌شده بیشتری از مراسم را می‌خرند.
4- فهرستی از ایمیل مشتریان تهیه کنید
گودریچ در طی سال‌های کاری خود، فهرستی از ایمیل مشتریان تهیه‌کرده است و هرماه خبرنامه‌های عکاسی و کارش را برای آن‌ها می‌فرستد و به نظر او این بهترین روش تبلیغاتی است. او مشتریانش را مدیون این خبرنامه‌ها می‌داند چون با ارسال این خبرنامه‌ها نامش در ذهن مشتری می‌ماند.
5- برنامه‌ای برای پس‌انداز کردن داشته باشید
زمان زیادی می‌برد تا کارتان سود دهد و پس‌انداز کردن از آن‌هم طولانی‌تر است، اما برای گسترش کسب‌وکارتان همیشه باید پس‌انداز کردن را اولویت اصلی خود قرار دهید. گودریچ می‌گوید فرقی نمی‌کند چه جور عکاسی باشید، در بعضی از ماه‌ها بازار کساد می‌شود. بنابراین زمانی که کارتان رونق دارد، پول جمع کنید تا در ماه‌های بعد دچار مشکل نشوید.
6- مجدداً سرمایه‌گذاری کنید
بعدازاینکه سه ماه کارکردید و پول پس‌انداز کردید، می‌توانید به سرمایه‌گذاری مجدد فکر کنید. می‌توانید لنز جدید، برنامه‌های ادیت خوب و یا هر تکنولوژی دیگری که می‌تواند کارتان را خوب کند، تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنم فهرستی از چیزهایی که نیاز دارید تهیه کنید، آن‌ها را اولویت‌بندی کنید، از چند مغازه قیمت بگیرید و سپس پولی که با زحمت به دست آورده‌اید را خرج کنید.
7- متنوع کارکنید
می‌توانید از عوامل مختلفی استفاده کنید تا کارتان متنوع و متفاوت باشد. برای مثال، گودریچ عکاسی از خانم‌های باردار و نوزادان را به لیست کارهایش اضافه کرد. به‌جای اینکه فقط از راه عکاسی از کودکان درآمد داشته باشد، او با ‌اضافه کردن یک شاخه دیگر به عکاسی، درآمدش را افزایش داد.
8- یادگیری را ادامه دهید
یکی از بهترین نکاتی که فارن به عکاسان توصیه می‌کند این است که همواره مهارت‌های جدید یاد بگیرند. کلاس بروید، ویدیوهای آموزشی ببینید و یا از چیزی که به رشته کاریتان مربوط نیست عکس بگیرید. هر کاری که موجب افزایش مهارت می‌شود انجام دهید. مطالب ما درباره آموزش عکاسی را حتما دنبال کنید!
9- افرادی را برای کمک استخدام کنید
در شروع کارتان همه کارها به عهده خودتان است. تنظیمات را درست می‌کنید، عکس می‌گیرید، ادیت می‌کنید و پرینت می‌گیرید. در ابتدای کار خودتان تمام این وظایف را انجام می‌دهید، اما با گذر زمان و رونق گرفتن کارتان می‌توانید دستیار استخدام کنید و وظایف خود را کم کنید.
برای این کار، جان مارینو می‌گوید باید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. شاید در عکاسی قوی باشید ولی در ادیت کردن عکس‌ها کمی ضعیف باشید. در این‌گونه موارد، از یک فریلنسر کمک بگیرید. اگر کسی را نمی‌شناسید می‌توانید از همکاران خود بپرسید و یا سری به سایت‌های فریلنسری مانند پونیشا بزنید.
مانند هر کار دیگری، عکاسی هم بالا و پایین خودش را دارد، اما اگر به کار و مشتری خود متعهد باشید، به‌زودی می‌توانید در بین عکاسان مشهور باشید.
تکنیک های عمومی عکاسی

تکنیک های پیشرفته تر عکاسی

ویرایش عکس

عکاسی با گوشی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *