آموزش, اخبار, درمان بیماری های شایع روانی, کاردستی, کنترل خشم, مادر و کودک, مهارت

چطور خشم خود را موقع رانندگی کنترل کنیم؟ (7 راهکار و یک اپلیکیشن)

خشم موقع رانندگی

چطور خشم خود را موقع رانندگی کنترل کنیم؟ (7 راهکار و یک اپلیکیشن)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/06/word-image-67.jpeg

گیر افتادن در ترافیک یا بد رانندگی کردن دیگران اتفاقاتیست که هر روز شاهدشان هستیم. اما این چیزها نباید باعث شوند که خونسردی تان را از دست بدهید. عصبانی شدن برای رانندگان خطرناک است و شما هم مشمول این قضیه می شوید!
ما در این مطلب چند راهنمایی مفید برای کاهش تنش و فشار موقع رانندگی در اختیارتان می گذاریم که می توانند به شما کمک کنند جلوی عصبانی شدن هنگام رانندگی را بگیرید.
پشت فرمان ماشین نشستن کار استرس زایی است و موقعیت های کمی وجود دارند که به اندازه رانندگی استرس داشته باشند. با اینکه رانندگی برای بعضی ها کار لذت بخش و جالبیست؛ اما برای خیلی ها رانندگی کردن چه در مسیر رفتن به دانشگاه و مدرسه یا فروشگاه و چه برای رفت و آمد، کار استرس آوری محسوب می شود.
از آنجایی که خیلی ها موقع رانندگی دچار تنش می شوند و ممکن است خونسردی شان را از دست بدهند و عصبانی بشوند، ما اینجا راهکارهای موثری برای جلوگیری از این اتفاق در اختیارتان می گذاریم.
قبل از شروع رانندگی
حتما باید قبل از اینکه پشت فرمان بنشینید، خوب خوابیده باشید؛ به خصوص اگر قرار است مسیری طولانی را رانندگی کنید. همه ما وقتی خسته هستیم تحریک پذیر و کلافه می شویم. شما نباید پشت فرمان چنین حسی داشته باشید. حتما به اندازه بخوابید و قبل از رفتن هم صبحانه بخورید.
هر نوع ناراحتی درونی را کنار بگذارید. اگر با همسر با فرزندانتان بحثی داشته اید، اجازه ندهید این بحث ها و مشاجرات مدام جلوی چشمتان بیایند. قبل از حرکت کمی صبر کنید و خودتان را آرام کنید. چند ثانیه قبل از اینکه از کوره در بروید هم از تمرینات تنفسی مفید برای آرام کردن ذهن استفاده کنید.
به عصبانیت های دیگران واکنش نشان ندهید
ممکن است یک موتورسوار از کنارتان رد شود و با لحن بدی به شما بگوید که دست فرمانتان تعطیل است و هیچ چیزی از رانندگی نمی دانید! یا ممکن است اظهار نظر یک غریبه درباره نحوه پارک کردن شما، توانایی هایتان را زیر سوال ببرد. اصلا به این حرفها اهمیتی ندهید. رانندگی تان را بکنید. شما قبلا این افراد را ندیده اید و بعید به نظر می رسد باز هم آنها را ببینید و باز هم همین حرفها را به شما بزنند. واکنش نشان ندهید و فقط روی مسیرتان متمرکز باشید.

فقط این را به خاطر داشته باشید که ممکن است حق با آنها باشد. شاید پارک کردنتان اصلا خوب نبود و مشکل داشت ولی به هرحال لازم نبود که این موارد را با لحن گستاخانه ای به شما تذکر بدهند. دفعه بعد که کسی یا چیزی شما را در مسیرتان رنجاند یا باعث عصبانیتتان شد، به این فکر کنید که مثل این می ماند کسی که خودش احمق است به شما بگوید احمق! پس اصلا توهین چنین اشخاصی نباید شما را ناراحت کند.
برای رانندگی کردن و رسیدن به مقصد وقت کافی بگذارید
این یک مسابقه نیست و شما هم قرار نیست از همه جلو بزنید و زودتر به مقصد برسید. حتما باید برای رانندگی تان زمان مناسبی در نظر بگیرید و عجله به خرج ندهید. اگر ماشین پشت سری تان می خواهد از شما سبقت بگیرد اجازه این کار را به او بدهید. پیش خودتان فکر کنید که با این کار چه چیزی را از دست می دهید؟ واقعا هیچ چیز! و اگر پشت سر ماشین های کندرو گیر افتاده اید، نگاهی به حد مجاز سرعت بیندازید. احتمالا غافلگیر می شوید وقتی بفهمید آنها با سرعت مجاز حرکت می کنند و در واقع این شما هستید که عجله دارید!
مودب بودن، هیچ هزینه ای برای شما ندارد
وقتی به ماشینی که در خیابان فرعی گیر کرده اجازه می دهید قبل از شما بیاید یا وقتی صبر می کنید تا ماشین جلویی تان پارک کند و یا حتی اشغال نکردن جلوی سوپرمارکت، همه و همه موقع رانندگی کردنتان کارما تولید می کنند. شما به خاطر کارهای کوچک اما با ارزشی که می کنید احساس خوبی خواهید داشت و فکر کردن به آنها هم حس خوبی در شما ایجاد می کنند.
علاوه بر این، سعی کنید از هر حسن نیتی با یک لبخند، یک سر تکان دادن یا چراغ زدن برای طرف مقابل قدردانی کنید. مطمئنا اگر اینکار را نکنید آنها عصبانی می شوند!
هیچ واکنشی نشان ندهید
اگر در حال رانندگی هستید و عصبانی شده اید، از برقراری تماس چشمی با راننده ای که عصبانی تان کرده خودداری کنید. در این شرایط ممکن است فکر کنید لبخند زدن اوضاع را بهتر می کند، اما شاید لبخند شما به نظر طرف مقابلتان پوزخند بیاید. فقط روی رانندگی تان تمرکز کنید.
سیگنال های خشم و استرس

آیا چراغ قرمز را مدام لعنت می کنید؟
آیا جلوی ماشین های دیگر می پیچید؟
آیا مدام از سرعت مجاز، به خصوص در مناطق شهری فراتر می روید؟
آیا با خانواده تان در ماشین مشاجره و بحث می کنید؟
آیا موقع رانندگی صبرتان کمتر از همیشه است؟
آیا فکر می کنید در حال رقابت با بقیه راننده ها هستید؟
آیا توانایی رانندگی دیگران را مسخره می کنید؟
آیا موقع رانندگی خودتان را از همه مهم تر می دانید؟
آیا با وجود اینکه ظاهرا خونسرد هستید، در درونتان به خاطر ترافیک عصبانی می شوید؟
آیا عادت دارید اشتباهات راننده های دیگر که خودشان آنها را می دانند یا نمی دانند، با چراغ زدن یا بوق زدن به آنها گوشزد کنید؟

اینها همه نشانه های استرس و عصبانیت است که به طور جدی روی رانندگی و سلامتی شما تاثیر منفی می گذارند. شما باید از این نشانه ها آگاه باشید و رفتار درستی در مقابل بروز آنها داشته باشید.
اگر فکر می کنید به یادگیری مدیریت خشم نیاز دارید با پزشک عمومی تان در این مورد مشورت کنید. شرکت در یک دوره مسابقات اتومبیل رانی پیشرفته هم می تواند به شما کمک کند.
استرس با بدن چه می کند؟
احساس عصبانیت مداوم باعث افزایش آدرنالین می شود. همین مساله به نوبه خود باعث آزاد شدن قند در بدن می شود اما بدن از این قند استفاده نمی کند. در این شرایط، بدن شما برای یک فعالیت بدنی شدید (چه برای جنگیدن و چه برای گریز و فرار) آماده می شود اما در حقیقت نه جنگی و نه گریزی اتفاق می افتد.

این اتفاقات فشار خون را بالا می برد، باعث رسوب کلسترول در عروق خونی تان می شود و شما را مستعد ابتلا به حمله قلبی و مغزی می کند. علاوه بر این، استرس در روند هضم و همچنین سیستم ایمنی بدن شما اختلال ایجاد می کند و توانایی بدنتان برای دفاع در برابر سرطان را کاهش می دهد. علائم روانی ناشی از استرس نیز معمولا شامل افسردگی و اضطراب و بی خوابی است.
چگونه خشم و عصبانیت خودمان را کاهش بدهیم؟
گلیدانا مک ماهون (Gladeana McMahon)، عضو انجمن مشاوره و روان درمانی انگلیس در این خصوص به ما می گوید: “اگر احساس می کنید نمی توانید جلوی خشمتان را بگیرید، اولین کاری که باید انجام بدهید این است که میزان تاثیر گذاری عصبانیتتان روی خودتان را کاهش بدهید. اگر با کوچکترین مساله زود از کوره در می روید و عصبانی می شوید، بهتر است از راهکارها و روش های کنترل خشم استفاده کنید.”
با این حال، برای اکثر ما عصبانی شدن های گهگاه مشکل رایجی است و مهمترین مساله در چنین شرایطی، شناخت علائم هشدار دهنده است. بعد از این کار می توانید روی راه های خلاص شدن از هر نوع استرس زمینه ای و از کوره در رفتن های ناخودآگاه کار کنید. اگر شما هم جزو کسانی هستید که زود عصبانی می شوند، روش های زیر را دنبال و سعی کنید خودتان را آرام کنید.
راحت نفس بکشید
وقتی عصبانی می شوید سعی کنید راحت نفس بکشید و عضلاتتان را شل کنید. باز کردن مشت یا شل کردن به آرامش شما کمک می کند. تمرین تنفسی زیر نیز ارزش امتحان کردن را دارد:
بگذارید استرس و اضطراب، با نفس های عمیقی که می کشید از بدنتان خارج شوند: چشم هایتان را ببندید، نفس عمیق بکشید و تصور کنید که تنش و اضطراب از سر، پاها و بدنتان خارج می شود و کم کم احساس آرامش می کنید.
حواس خودتان را پرت کنید
یک موسیقی آرامبخش یا صدای خنده دار در ماشینتان داشته باشید و آن را در لحظات متشنجی که پشت ترافیک هستید پخش کنید. اگر این روش جواب نداد و باز هم عصبانی بودید، در گوشه ای نگه دارید و سعی کنید با خودتان صحبت کنید تا آرام شوید. صبر کنید تا خشمتان کاملا فروکش کند و آرام شوید، بعد دوباره راه بیفتید.
چطور خشم خود را مدیریت کنیم؟ (نکات ساده ولی موثر)
تجسم کنید
اگر در موقعیتی گیر افتاده اید که نمی توانید کاری از پیش ببرید، سعی کنید به جای جنگیدن با آن، آرام باشید. به جای اینکه پیش خودتان فکر کنید “عجب افتضاحی! دلم نمی خواد اینجا باشم”، شروع به تجسم چیزهای خوشایند و دلپذیر کنید.
مکانی که واقعا از بودن در آنجا لذت برده اید را به خاطر بیاورید. چشم هایتان را ببندید، چند نفس عمیق بکشید، خودتان را در آنجا تصور کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید. سعی کنید چند جمله مثبت با خودتان تکرار کنید. مثلا بگویید: “احساس آرامش می کنم و همه چیز خوب است”. کسی چه می داند؟ ممکن است این کار درست مثل یک ترفند عالی جواب بدهد.
حتما بخوانید: چگونه شاد زندگی کنیم؟ (نظر 3 فوق تخصص روانشناسی)
خودتان را آرام کنید
می توانید از اسانس ها و روغن های گیاهی تسکین دهنده برای از بین بردن تنش و استرس هایتان کمک بگیرید. قبل از اینکه برای یک رانندگی طولانی آماده شوید یا اگر فکر می کنید قرار است در یک راه بندان گیر بیفتید، چند قطره روغن اسانس اسطوخودوس خالص روی یک دستمال بریزید و در کیف، جیب یا هر جایی که بتوانید سریع آن را بیرون بیاورید بگذارید.
وقتی دچارتنش و عصبانیت می شوید و افکار ناراحت کننده به ذهنتان می آیند، بوییدن گهگاه اسطوخودوس می تواند معجزه کند. علاوه بر این از گیاهان زیر هم می توانید استفاده کنید:

گل حنا برای درمان بی صبری
کلماتیس برای درمان بی علاقگی به زمان حال و بی حوصلگی
رز راک برای درمان برای رعب و وحشت
آلوچه برای درمان از دست دادن کنترل
ستاره بیت لحم برای درمان اثرات پس از شوک

وقتی اولین نشانه های عصبانیت بروز کرد، چند قطره از عصاره این گیاهان را زیر زبانتان بریزید تا خیلی زود آرام شوید. اگر احساس خشم و عصبانیت همچنان ادامه داشت این کار را در فواصل منظم ادامه بدهید.
از مکمل ها استفاده کنید
کلسیم و منیزیم دارای اثر ضد آدرنالین هستند، برای همین مکمل های مناسبی برای آرام کردن شما محسوب می شوند. همیشه یک بسته مکمل کلسیم یا منیزیم در کیفتان نگه دارید تا در صورت لزوم آن را مصرف کنید. سنبل الطیب هم مکمل دیگریست که خواص تسکین دهنده دارد که گاهی اوقات به آن والیوم گیاهی هم گفته می شود. شاید تنها چیزی که موقع عصبانی شدن نیاز دارید تا دوباره آرامش را به شما برگرداند، کمی سنبل الطیب است.
ورزش کنید
آدرنالین، یعنی همان ماده شیمیایی ترشح شده هنگام استرس، حداقل 18 ساعت در بدن می ماند. هر چه بیشتر عصبانی شوید آدرنالین بیشتری تولید می شود و بیشتر هم در بدنتان می ماند. به گفته متخصصان، بهترین راه برای خلاص شدن از مضرات آدرنالین ورزش کردن است. سعی کنید در طول روز زمانی را به پیاده روی سریع، شنا کردن یا نیم ساعت ورزش در باشگاه اختصاص بدهید. ما مراقبه را پیشنهاد می کنیم (راهنمای ساده و سریع یادگیری مراقبه)
خشمتان را درمان کنید
اگر در ترافیک ماندن و گیر کردن پشت ماشین ها باعث ایجاد احساس وحشت و عصبانیت در شما می شود، بهتر است از روش درمانی هومیوپاتی (homeopathic) کمک بگیرید. برای درمان وحشت و پانیک داروی ارنیکا c30 (Arnica 30c) و برای درمان وحشت شدید داروی آکونیت c30 (Aconite 30c) مصرف کنید.

برای درمان کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای بسته) گوگرد c6 مصرف کنید.
هر فردی با توجه به علائمش به درمان های متفاوتی نیاز دارد؛ بنابراین اگر با روش های گفته شده بهبود پیدا نکردید توصیه می شود به یک هومیوپات حرفه ای مراجعه کنید.

و در نهایت اینکه، کمی فروتنی به خرج بدهید. به هر حال شما بهترین راننده جهان نیست. در واقع هیچ کس نیست. پس صبور باشید و زود از کوره در نروید.
نصب اپلیکیشن ملودی های کاهش خشم (فوق العاده موثر)
یک اپلیکیشن فوق العاده که به داشتن تمرکز و کاهش عصبانیت و پریشانی های فکری روحی کمک شایانی می کند. آن را روی گوشی خود نصب کنید بقیه مراحل بسیار ساده و کار کردن با آن کاملا بی دردسر و رایگان است. شامل یک سری ملودی و راهکارهای فوق العاده موثر (روزانه حداقل 20 دقیقه از این اپلیکیشن استفاده کنید):

درمان حرفه ای و پزشکی
شناسایی عوامل و احساسات محرک خشم برای اکثر افراد آسان است؛ ولی برخی افراد به طور ناگهانی و شدید عصبانی و خشمگین می شوند بدون اینکه بتوانند آن را کنترل و مهار کنند یا عوامل محرک خشمشان را شناسایی کنند.
اگر دچار عصبانیت های مکرر و شدیدی می شوید ه باعث آسیب جسمی و روحی به خودتان یا اطرافیانتان می شود باید دنبال کمک حرفه ای و تخصصی برای حل این مشکل بگردید.
اگر دنبال روانشناس آنلاین و حرفه ای هستید این مطلب را بخوانید
روش های درمانی برای کنترل خشم در یادگیری شیوه های درست و صحیح کنار آمدن با احساساتتان کمک می کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *