آموزش, آموزش فوتبال, اخبار, سایر هنرهای مهم, کاردستی, مادر و کودک

یادگیری فوتبال: قوانین اصلی و روش یادگیری از پایه

فوتبال

یادگیری فوتبال: قوانین اصلی و روش یادگیری از پایه
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/06/word-image-80.jpeg

اگر به فوتبال علاقه دارید، بهتر است ابتدا با 10 قانون برتر و اساسی این بازی برای مبتدیان آشنا شوید. در این مطلب با ده مورد از مهمترین و اساسی ترین قوانین و مقررات فوتبال که در لیگ های فوتبال انگلیس بازی می شود، آشنا می شوید. اگر می خواهید در 5 تا 10 دقیقه، با بازی فوتبال آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید. پس از آن نکاتی برای آموزش فوتبال به سنین پایه آورده شده است که می توانید از آنها برای آموزش این ورزش به فرزندتان استفاده کنید.
در حقیقت فوتبال یکی از محبوب ترین و رقابتی ترین بازی با توپ در فضای باز است.
این بازی طرفداران بسیار زیاد و مختلفی دارد. برخی از مشهورترین بازیکنان در بهترین باشگاه های لیگ برتر بازی می کنند و برخی دیگر روزهای تعطیل یا در اوقات فراغت خود این بازی را بهمراه دوستان خود انجام می دهند.
دانستن این 10 قانون ساده و اساسی، برای تمام دوستداران فوتبال توصیه می شود. این راهنما برای کسانی مناسب است که از بازی و تماشای فوتبال لذت می برند.
فوتبال بازی است که از چابکی، آمادگی جسمانی و مهارت های کافی برای ضربه زدن به توپ استفاده می شود. بازیکنان در هر سطح مهارت و تکنیکی که هستند، باید از این 10 قانون اساسی پیروی کنند.
10 قانون فوتبال برای مبتدیان
10 قانون اساسی و ابتدایی فوتبال عبارتنداز:
1- هدف از بازی فوتبال
اولین و ابتدایی ترین قانون فوتبال، درک هدف بازی است. هدف اصلی بازی فوتبال، به ثمر رساندن گل های بیشتر به دروازه ی تیم حریف است.
2- تجهیزات فوتبال
تمام بازیکنان فوتبال، باید از تجهیزات و وسایل مناسب این بازی استفاده کنند. وسایل مورد نیاز فوتبال شامل یک پیراهن، کفش، شلوارک و جوراب ساق بلند و ساق بند فوتبال می باشد.
این بازی با یک توپ گرد انجام می گیرد. محیط این توپ حدود 68 تا 70 سانتی متر است.
توپ های فوتبال معمولاً از چرم (یا ماده کامپوزیتی مشابه) ساخته می شوند تا بتوانند فشارهای ناشی از شوت کردن را تحمل کنند.
3- بازیکنان فوتبال
همانطور که می دانید، یک مسابقه فوتبال از دو تیم تشکیل می شود.
تعداد بازیکنان هر تیم نباید از یازده نفر (با احتساب دروازه بان) بیشتر شود. در هر تیم یک بازیکن به عنوان دروازه بان بازی می کند.
4- شروع بازی
فوتبال با پرتاب سکه توسط داوران مسابقه و کاپیتان تیم آغاز می شود. برنده شدن روی سکه به این معنی است که تیم شما باید جهت اولیه بازی را انتخاب کند.
بنابراین انتخاب زمین یا توپ از طریق قرعه کشی بین کاپیتان های دو تیم انجام می شود. شرایط در نیمه دوم بازی تغییر می کند.
5- مدت زمان بازی
مسابقه فوتبال از دو نیمه جداگانه تشکیل شده است. مدت زمان هر نیمه باید چهل و پنج دقیقه از زمان بازی عادی باشد. فاصله استراحت بین دو نیمه نباید از پانزده دقیقه بیشتر باشد.
داور فوتبال مقدار وقت اضافه را مشخص می کند. وقت اضافی بعلت توقف بازی یا آسیب دیدگی و تعویض بازیکنان در هر نیمه است.
6- راه اندازی مجدد بازی
بازی پس از به ثمر رساندن هر گل با یک ضربه از سر گرفته می شود. قبل از هر آن، همه بازیکنان باید در نیمه تیم خود باشند.
7- گل زدن
وقتی توپ وارد دروازه حریف می شود و از خط دروازه عبور می کند، یک گل به ثمر می رسد.
8- مقررات اساسی فوتبال

همه بازیکنان فقط می توانند از پاها، سینه یا سر خود برای ضربه زدن به توپ استفاده کنند. دروازه بان تنها بازیکنی است که مجاز به استفاده از دستانش است. اما دروازه بان باید سر جای خود باشد و از دروازه محافظت کند.
زمانی گفته می شود بازیکن در موقعیت آفساید است که در هنگام زدن ضربه توپ توسط هم‌ تیمی‌ اش، هم جلوتر از توپ و هم جلوتر از بازیکن ما قبل آخر تیم حریف به دروازه ی حریف نزدیک ‌تر باشد.
اگر دو بازیکن از دو تیم در یک خط قرار داشته باشند یا اگر همه بازیکنان در یک زمین قرار بگیرند، آفساید نمی باشد .
اگر بازیکنی به توپ ضربه بزند و یکی از یاران او در آفساید باشد ولی توپ را یکی دیگر از یارانش که در آفساید است استفاده کند، آفساید نیست.
اگر توپ توسط یاری که در آفساید است وارد دروازه شود، گل قبول نیست.
انجام هر گونه خطا و رفتار ناشایست در جریان بازی معمولاً منجر به اقدامات انضباطی می شود. داور برای اجرای نظم و انضباط از کارت های زرد و قرمز استفاده می کند.
نشان دادن کارت زرد توسط داور، نشانه ی تخلف بازیکن است. تخلفات جدی (یا دریافت دو کارت زرد در طول مسابقه) منجر به دریافت کارت قرمز می شود. این منجر به اخراج بازیکن از زمین بازی می شود.
به دنبال خطا یا رفتار نامناسب بازیکن، داور می تواند یک ضربه آزاد اعلام کند. ضربات آزاد از موقعیت ساکن (مستقیم یا غیر مستقیم) گرفته می شوند.
ضربه آزاد که به آنها ضربه ایستگاهی هم گفته می‌ شود، روشی برای شروع مجدد بازی در فوتبال است و به عنوان مجازات تیمی که یکی از قوانین بازی را نقض کرده‌ است به تیم مقابل اعطا می گردد.
ضربه آزاد به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است. در ضربه آزاد مستقیم، بازیکن می تواند توپ را مستقیما به سمت دروازه رقیب شوت کند اما ضربه آزاد غیر مستقیم باید با پاس آغاز شود.
ضربات پنالتی فوتبال ناشی از یک تخلف جدی در داخل محوطه دروازه است. در این حالت بجای زدن ضربه آزاد، از روی نقطه پنالتی به سمت دروازه ضربه زده می شود.

9- داور فوتبال و مسئولان
داوران مسابقه، قوانین بازی را اجرا می کنند. داوران پیچیده ترین قوانین بازی را قضاوت می کنند.
توجه: بر اساس قانون بازی، حداکثر تعداد کمک داور در هر بازی دو نفر است. در برخی بازی ها از کمک داور ویدیویی یا VAR نیز استفاده می شود که در بررسی اشتباهات واضح و یک حادثه ی جدی، به سر داور کمک می کند.
10- برنده شدن در بازی
همانطور که گفته شد، هدف نهایی از فوتبال، پیروزی شدن در بازی است. تیمی که بیشترین گل را به ثمر رسانده باشد، بعنوان برنده ی بازی معرفی می شود.
اگر هیچ یک از تیم ها گل نخورند یا هر دو تعداد گل یکسانی داشته باشند، مسابقه به عنوان بازی مساوی به پایان می رسد. بعضی مسابقات، برای تعیین برنده به سراغ ضربات پنالتی می روند یا در روز دیگری مجددا بازی می کنند.
ویدیوی قوانین فوتبال

 
2 اینفوگرافی جالب از آمار فوتبال

حتما بخوانید: برای پیشرفت سریع در فوتبال این نکات را بخوانید
نکاتی برای آموزش حرفه ای فوتبال به سنین پایه
اگر دوست دارید فرزندتان به یک فوتبالیست حرفه ای تبدیل شود، نکات زیر را رعایت کنید:
1- آموزش را از زمان مناسبی آغاز کنید
برخی از والدین، آموزش فوتبال به کودک و نوجوان را خیلی سریع آغاز می کنند در حالیکه این کار درستی نیست. هر چقدر هم که دوست دارید فرزندتان یک فوتبالیست حرفه ای شود، باید کمی صبر و حوصله بخرج دهید. اجازه دهید فرزندتان علایق خود را پیدا کند و آماده ی بازی حرفه ای شود.
البته برای زمان شروع فوتبال نمی توان سن خاصی را در نظر گرفت. این به علاقه ی کودک و نوجوان و وضعیت جسمانی و نحوه ی آموزش او بستگی دارد.
2- برای تلاش فرزندتان ارزش قائل شوید
سعی کنید بجای در نظر گرفتن نتیجه ی بازی، از تلاش فرزندتان تقدیر کنید. اینکار به کودک و نوجوان می آموزد که بجای توجه به نتیجه ی کار، تمام تمرکز خود را روی بازی و عملکرد خود معطوف کند.
3- آموزش کودک و نوجوان را از سطح پایه آغاز کنید
سعی کنید آموزش را از سطح پایین آغاز کنید و ابتدا اصول و قواعد ابتدایی بازی را به کودک و نوجوان یاد دهید. بعبارت دیگر آموزش را گام به گام و با حوصله پیش ببرید.
4- به فرزندتان یاد دهید که جثه ی کوچک او، مانعی برای موفقیت نیست
بدون شک داشتن قد بلند، عامل مهمی برای موفقیت در فوتبال محسوب می شود اما به فرزندتان بگویید که بسیاری از بازیکنان کوتاه قد با وجود جثه ی کوچکشان، به بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال تبدیل شدند که نمونه ی بارز آن، لیونل مسی بازیکنی آرژانتینی بارسلونا است!
5- به فرزندتان یاد دهید که همه ی بازیکنان، نقاط ضعف و قوتی دارند
نکته ی مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که به فرزندتان اجازه ندهید بخاطر نقاط ضعفی که دارد، خود را کوچک و ضعیف تصور کند. به او بگویید که همه ی بازیکنان نقاط ضعفی دارند که با تلاش و پشتکار، می توانند آنها را برطرف کنند.
6- تکنیک های فریب را به کودک و نوجوان بیاموزید
هر بازیکنی با استفاده از این تکنیک ها می تواند حریف مقابل خود را فریب دهد و توپ را در اختیار خود نگه دارد. داشتن حرکات نرم و آرام، تغییر سرعت حرکت، زدن ضربات ریز به توپ جهت حفظ کنترل روی توپ، قرار دادن بدن میان توپ و حریف و در نظر گرفتن تمام فضای بازی، تنها نمونه ای از این تکنیک های فریب می باشند که می توانید به کودک و نوجوان بیاموزید.
7- از یک مربی خوب بخواهید که آموزش فرزندتان را بر عهده بگیرد
برای آمادگی کودک و نوجوان جهت بازی فوتبال، چهار رکن اساسی شامل آمادگی جسمانی، آمادگی روانی، تکنیک (انجام حرکات انفرادی) و تاکتیک (انجام برنامه ی گروهی)، لازم است که باید توسط یک مربی خوب به کودک و نوجوان آموزش داده شود. علاوه بر این مربی با توجه به سن کودک و نوجوان، آموزش های لازم را برای او در نظر می گیرد.
برای حرفه ای شدن در هر رشته و ورزش، آموزش حرفه ای و سخت لازم است. رژیم غذایی، برنامه ی خواب منظم، تمرین و آموزش مستمر از ضروریات تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه ای فوتبال است. آموزش حرفه ای شامل تکنیک های مختلف کنترل توپ، شوت، روش های جاگیری، انتخاب نحوه ی حرکت، تاکتیک های گروهی و… است که باید به کودک و نوجوان آموزش داده شود.
قدرت بدنی نیز اهمیت بسیار زیادی برای موفقیت در فوتبال دارد. انتخاب یک مربی حرفه ای می تواند در پیشرفت کودک و نوجوان شما نقش بسزایی داشته باشد.
نکات افزایش مهارت در فوتبال (همه سنین)
1-روی برخورد پایتان با توپ، پاس دادن، شوت زدن و دریبل کردن کار کنید. اولین برخورد شما با توپ بسیار مهم است و این همان مهارتیست که آمارتوها را از حرفهای ها جدا می کند. باید بتوانید به راحتی و با پاهایتان توپ را در زمین یا هوا متوقف کنید و روی آن مسلط شوید تا بتوانید حمله کنید. با استفاده از تکنیک های زیر باید بتوانید توپ را با تمام بدنتان و کاملا به دام بیندازید:

تمرین پاس کوتاه با بازیکن مقابل با یک تماس با توپ. اگر اولین تماس شما (با توپ)، حاصل یک پاس دقیق باشد، مدافعان سعی خواهند کرد تا توپ را از شما بگیرند. میتوانید این کار را با ضربه زدن توپ به دیوار هم تمرین کنید.
تمرین پاس هوایی به همتیمی یا سانتر توپ. شما باید در این تکنیک تنها با توپ، دو تماس داشته باشید یکی برای تثبیت توپ و تماس بعدی برای پاس توپ به همتیمی.
پاس دادن یا شوت کردن توپ در حین دویدن. از کسی بخواهید که در حال دویدن، توپی را به سمت شما پرتاب کند، سپس زمان اولین تماس خود را با توپ به گونهای تنظیم کنید تا بتوانید توپ را گرفته و آن را در دومین تماس، بدون از دست دادنش، پاس داده و یا شوت کنید.

2- تمرین و تکرار تماس و برخورد نزدیک با توپ. هدف شما از تمرینهای بعدی که در ادامه آمده است، تنها سریعتر شدن شما نیست بلکه دقیقتر شدن شماست. شما باید بیاموزید تا توپ را با داخل پای خود، کنترل کنید تا بتوانید به خوبی توپ را دریبل کرده و آن را با دقت، پاس دهید. این تمرین را حداقل 100 بار با هر پای خود تکرار کنید.

توپ را با بغل یا بین دوپای خود نگه داشته و حرکت دهید، از داخل پا برای نگه داشتن توپ بین زانوهایتان و پاس به عقب و جلو استفاده کنید و تا جایی که میتوانید این کار را سریع انجام دهید.
توپ را به سرعت با روی پای خود (پنجه پا) پرتاب کنید و تا جایی که میتوانید گرفتن و پرتاب توپ را سریع انجام دهید. زمانی که در این کار، حرفهای شدید، سعی کنید که توپ را به آهستگی با پنجه پای خود غلت دهید، در این قسمت از تمرین، برروی دقت تماس خود با توپ تمرکز کنید.
پرتاب به داخل و خارج پا را تمرین کنید. از کف پای راست استفاده کرده و توپ را به سمت راست غلت دهید. تمام پای خود را برای این حرکت توپ، به سمت راست بچرخانید سپس از بغل پای خود برای پاس دادن توپ به پای چپ استفاده کنید. توپ را با کف پای چپ، کنترل کرده و آن را به سمت بیرون غلت دهید، این تمرین را با هردو پای خود به سمت جلو و عقب تمرین کنید.

3- حفظ توپ و حرکت با توپ را در حین دویدن تمرین کنید. اگر برای مدتی است که وارد این ورزش شدهاید، مسلما باید بدانید که چگونه باید در زمانی که توپ، ثابت است، شوت و حرکت کنید. اما در بازی واقعی، همه چیز متفاوت است، و تنها زمانی میتوانید در رقابت پیروز شوید که حرکت شما در زمین، دقیق و قدرتمند باشد. خوشبختانه این مهارت یک مهارت ساده است و میتوان آن را با تمرین (بتنهایی یا با همتیمی) کسب کرد. کافیست در تماس با توپ، به 75 درصد سرعت خود برسید و سپس شوت بزنید.

با افزایش مهارت، بر سرعت خود بیفزایید. زمانی که بتوانید سرعت کافی پیدا کرده، توپ را گرفته و آن را پاس داده و یا با آن حرکت کنید میتوانید به یک مدافع فوقالعاده تبدیل شوید.
مسیر توپ را از زوایای مختلف در حین دویدن از مرکز زمین دنبال کنید و برای این کار از کنارههای بدن خود استفاده کنید.
برروی مهارتهای پوزیشن خود کار کنید. برای مثال اگر یک مدافع هستید باید بتوانید مسیر توپ را تغییر دهید و توپ را تا جایی که میتوانید با سرعت از موقعیت خارج کنید تا فشاری که بر اثر یک مهاجم بر دروازه شما وارد شده است را از میان برید.

4- به پای مخالف یا غیرغالب خود هم توجه کنید. برای مثال اگر پاراست هستید، به افزایش توانایی پای چپتان هم توجه کنید. اینکه تا چه اندازه بر تواناییهای پای راست خود تسلط دارید مهم نیست مهم این است که برروی نقطه ضعف خود یعنی پای چپ هم تمرکز کنید برای مثال، یک مدافع میتواند براحتی و بسرعت زمانی که در مقابل شما قرار میگیرد نیروی خود را برروی پای مخالف یعنی پای چپ شما متمرکز کند پس نباید نیمی از بدن خودتان را (نیمه چپ) در زمان تمرین، حذف کنید- از تمرین کافی برروی نیمه مخالف بدنتان در حین تمرینات اطمینان حاصل کنید.

5- یاد بگیرید که با دقت و کنترل کافی، دریبل بزنید. باید به گونهای با توپ حرکت کنید گویی جزئی از بدن شماست. خودتان در یک موقعیت محدود (مانند محدوده پنالتی) قرار دهید و فقط در داخل این محدوده، دریبل بزنید و سرعت خود را با چرخشهای تند و توقفهای سریع، مدام تغییر دهید. از حرکات مختلف استفاده کنید و بخاطر داشته باشید که از هردوپای خود استفاده کنید این کار را تا زمانی که خسته شوید ادامه دهید. هدف شما از این تمرین این است که بتوانید توپ را تا جایی که ممکن است در هر سرعتی که دارید از دست ندهید. باید کار را برای مدافعین تیم مهاجم سخت و سختتر کنید میتوانید تمرینات زیر را هم برای افزایش این مهارت انجام دهید:

موانعی را با چند پرچم، مخروط یا حتی با تیشرتهای رنگی مشخص کنید. سپس در این محدوده به صورت زیگزاگ حرکت کنید (در حالیکه با توپ در حال دریبل زدن هستید) و جهت خود را تا جایی که میتوانید با سرعت بالا بدون از دست دادن توپ، تغییر دهید.
البته چنین تمریناتی ممکن است در یک بازی واقعی بیفایده بنظر آید اما باعث میشود که تماس شما و حفظ توپ در شما افزایش یابد و موجب میشود که در حین دویدن، توپ را در فاصلهای نزدیکتر به خود نگه دارید. باز هم به خاطر داشته باشید که با هردوپای خود تمرینات را انجام دهید، طول تماستان با توپ را حفظ کنید، موانع حرکتی محکم، کوچک و بلندتر باعث میشود که تماس با توپ و حفظ توپ، سختتر شود.
بررروی حرکات و تکنیکهای پیشرفته کار کنید که البته این تکنیکها به کنترل دقیقتر توپ هم نیاز دارند و از ابزارهای جدید تهاجمی در بازیها استفاده کنید.

6- یاد بگیرید که در مناطق مختلف، توپ بزنید تا بتوانید با چرخشها و ضربات مختلف، آشنایی پیدا کنید. ببینید که در کجا و چگونه، ضربه شما به توپ، مسیر آن را تغییر میدهد، بخاطر سپارید که یک بازیکن فوقالعاده، کنترل فوقالعادهای هم برروی توپ دارد. چه یک مهاجم باشید یا یک مدافع، یاد بگیرید که چه ضرباتی باعث میشود که گزینههای شما در هر نقطه از زمین برای کنترل توپ، افزایش یابد.

پاسهای کوتاه و دقیق معمولا در محدوده پاهای شما رخ میدهد. حتی سانترهای دقیق و تاحدی کوتاه هم میتواند با چنین پاسهایی زده شوند.
ضربه محکم به توپ در خارج از یک سوم زمین موجب انحراف ناخواسته توپ میشود بنابراین سعی کنید از ضرباتی با زاویه مورب برای ضربه زدن استفاده کنید.
میتوانید از پاسهای بلند برای دور کردن و جلوگیری از تعقیب توپ استفاده کنید در چنین موقعیاتی (تعقیب سریع توپ) از ضربات چرخشی پرهیز کنید چراکه ممکن است توپ در دست تیم مقابل قرار گیرد.
از کناره و روی پای خود برای پاسهای بلند قوسی استفاده کنید چنین ضرباتی برای داشتن سانترهای دقیق، مناسب هستند.

یادگیری حرفه ای فوتبال
پکیج آموزش فوتبال و حرکات تکنیکی به زبان فارسی (برای خرید روی عکس کلیک کنید):

بسیار کاربردی برای یادگیری فوتبال

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *