آموزش, اخبار, سایر هنرهای مهم, طراحی, طراحی جواهرات, کاردستی, مادر و کودک

آموزش طلاسازی از صفر تا صد با 10 درس رایگان

آموزش طلاسازی از صفر تا صد با 10 درس رایگان

آموزش طلاسازی از صفر تا صد با 10 درس رایگان
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/10/word-image-40.jpeg

طلا از آغاز تاریخ مکتوب بشر همواره فلزی گران‌بها و محبوب بوده‌است که برای ضرب سکه، ساخت جواهرات و کاربردهای هنری استفاده می‌شده‌است. از گذشته تا به حال ایرانی ها به زرگری و جواهرسازی علاقه بسیاری داشتند و از فلزات و سنگ های قیمتی، زیورآلاتی قشنگ و گران بها می ساختند.
تاریخچه طلاسازی
طلا در تمام ادوار تاریخ به دلیل کمیابی، کاربرد پذیری آسان، مقاومت در مقابل زنگ زدن و خوردگی، رنگ متمایز، درخشندگی فوق العاده و زیبا، مورد توجه قرار گرفته است.ویژگی‌هایی که در کمتر فلز دیگری دیده می‌شود. همچنین این فلز این قابلیت را دارد که تا حد رشته‌های بسیار کوچکی درآید که در ساخت جواهرات کاربرد بسیار مهمی دارد.
فلزکارى و هنرهاى مرتبط با ‌آن، به عنوان يکى از شاخه‌هاى عمده هنرهاى صناعى، از گذشته تا زمان حال، آثار هنری ارزشمند و گرانبهایی را خلق کرده است که امروزه در موزه های معتبر داخلی و خارجی در سراسر جهان نگهداری می شوند، که بیانگر این حقیقت می باشد که طلاسازان و جواهرسازان در ادوار مختلف تاریخی در ساختن اشیاء تزئینی گرانبها، از خلاقیت و مهارت خارق العاده ای برخوردار بوده اند که باعث تحیر همگان گشته است. آثاری خیره کننده همچون انواع ریتونها، گوشواره ها، گردبندها، گل سینه و… .
لوازم مورد نیاز برای طلاسازی
دم باریک، دم مفتول، دم پهن، کمان اره، تیغ اره، تخته نسوز، فندک جوشکاری، گاز فندک، پنس، چفت گیره، فرچه نت، سواله جم کن، قیچی، پوست زبر و نرم، سوهان نیم گرد، سوهانچه کیفی، سر مته سرگرد، عینک محافظ، کیف ابزار، سر مته دریلی، پیش بند، تخته پیش کار، گبره مشته، پایه چفت گیره، تخته نسوز توری، نقره، صفحه مسی، صفحه برنجی، ورقه طلا، انواع سنگهای تزئینی
درآمد طلاسازی و تعمیرات طلا
در رنکینگ مشاغل بین‌المللی طلاسازی، استخراج طلا و فروش آن جز ۵ شغل پردرآمد رتبه‌بندی شده است.
بازار طلا به ندرت دچار رکود می شود چراکه هم به‌عنوان زیورآلات کابرد دارد و هم به‌عنوان کالایی برای سرمایه‌گذاری تلقی می شود. باتوجه به ثابت بودن نرخ طلا، عاملی که یک فروشگاه یا برند را متمایز می کند،زیبایی و کیفیت طلای آنهاست. پس باتوجه به عملکرد طلاساز، یعنی خلاقیت در طراحی و کیفیت ساخت، درآمد و سود حاصل از این شغل متغیر است و این بدین معناست که اگر تلاش و کار بسیار زیادی برای ساخت یک قطعه ی طلا لازم باشد طبیعتا اجرت ساخت آن هم بالاتر خواهد بود.
اصول برخورد با مشتری برای ایجاد رونق در کسب و کار
کارگاه های طلاسازی معمولا تعمیرات طلا هم انجام می دهند که هزینه ی آن به مقدار طلای به کار گرفته شده برای تعمیر و همچنین اجرت دست طلاساز بستگی دارد.

غلیرغم درآمد بالایی که در این رشته می توانید کسب کنید، متاسفانه معایبی دارد که زیر به آن پرداخته ایم.
گاز متصاعد شده از عنصر کادمیوم که در لحیم‌کاری استفاده می‌شود برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است همچنین استفاده از برس در دستگاه جلا و کرک‌هایی که ایجاد می‌کند ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد کند.
راههای تشخیص طلا (4 آزمایش ساده و مطمئن)
به علت ظریف بودن زیورآلات در درازمدت ممکن است برای طلاسازان مشکل بینایی ایجاد شود.
همچنین یادگیری این هنر مخصوصا برای افرادی که قصد دارند از هنرستان وارد این رشته شوند هزینه بالایی دارد.
تفاوت بین طلا و جواهر
طلا به مصنوعاتی گفته می‌شود که تماماً از این فلز و آلیاژهای آن ساخته‌شده اند. درصورتیکه جواهر طلایی است که در طراحی و ساخت آن از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی (در اغلب موارد وزن سنگ‌های به‌کاررفته در جواهرات از وزن طلای محصول بیشتر است.) استفاده می‌شود.
نرم افزارها طراحی زیورآلات
طراحی قبلا به صورت دستی انجام می شده، اما امروزه با وارد شدن نرم افزارهای طراحی زیورآلات کار بطور دیجیتالی نیز پیش می رود. از معروف ترین این نرم افزار ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
نرم افزار ماتریکس (بهترین)

از قابلیت های این نرم افزار می توان به رندرینگ بالا و نزدیک به واقعیت ، همچنین ابزارهای متنوع برای کنترل کامل طراحی زیورآلات با سنگ های زینتی، ایجاد اشکال ارگانیک، داشتن مدل های پیش فرض زیبا، پیش نمایش طرح نهایی و همچنین امکان تبدیل طرح های دو بعدی به سه بعدی اشاره کرد.

نرم افزار Zbrush

این نرم افزار قدرت خلق کردن ریز ترین جزئیات زیورآلات را دارد. همچنین فضای این نرم افزار 2.5 بعدی است و از لحاظ رزولوشن در سطح فوق العاده بالایی قرار دارد. در حدی که حتی در صنعت فیلمسازی نیز ازین نرم افزار استففاده می شود.

نرم افزار JewelCAD Pro
محیط کار این نرم افزار سه بعدی بوده و کاربر را قادر می سازد جواهرات و زیورآلات خود را همانند محیط واقعی طراحی کند. قابلیت ارائه و نمایش طرح به مشتری قبل از اقدام به ساخت و طرح های پیشنهادی آماده نیز از دیگر ویژگی های این نرم افزار می باشد.

نرم افزار راینو گلد RhinoGold
یکی از مهمترین و مورد استفاده ترین نرم افزارهای مورد نیاز طراحان صنعتی است که در ایجاد مدل های پیچیده و دقیق بسیار عالی عمل می کند. شما در این نرم افزار قادر به طراحی انواع زیورآلات و حتی حکاکی بر روی آنها هستید.

طلاسازی اول یک هنر خلاقانه و باکلاس و بعد یک شغل با درآمد خیلی خوب است البته قبل از ورو به شغل طلاسازی باید به این نکته توجه کنید که این هنر نیاز به به سلیقه و ظریف کاری دارد که از حوصله برخی افراد خارج است. برای ورود به این بازار چند انتخاب برای متقاضیان وجود دارد؛ اول آنکه در کارگاه های ساخت طلا به عنوان کارگر مشغول به کار شوند یا در دوره های آموزشی شرکت کرده و کسب و کار خود را راه اندازی کنند و یا اینکه از همان ابتدا به عنوان کارفرما، کارگاه طلاسازی و تعمیرات طلا افتتاح کنند.
دروس آموزش طلاسازی
به این نکته دقت کنید که هیچ پکیج آموزشی کاملی برای یادگیری طلاسازی در ایران وجود ندارد و ویدیوهای زیر برای آشنایی کلی شما با طلاسازی، از تمام اینترنت گلچین شده اند. برای یادگیری حتما توصیه می کنیم به آموزشگاه ها مراجعه کنید (پیشنهاد ما آموزشگاه طلافنون):
نمونه طراحی طلا در نرم افزار

 
ساخت طلا و جواهر(سوار کردن نگین ستاره ای روی حلقه)

 
25 ترفند خلاقانه برای ساخت جواهر

 
ماشین آلات طلاسازی

 
معرفی ابزار طلاسازی-قالب خوشه

 
آموزش فرفوژه در طلاسازی

 
مهرزنی حروف برروی دست بند

 
حتما در کنار این مطلب بخوانید: چگونه طلا را براق و تمیز کنیم؟ (8 روش حرفه ای)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *