آموزش, اخبار, ترفند, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده است (آمورش تصویری)

What bit me? the ultimate guide to common bites and stings

از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده است (آمورش تصویری)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/what-bit-me-the-ultimate-guide-to-common-bites-an-1.jpeg

همه ما تا به حال قربانی نیش حشرات موذی که شب ها نمی گذارند بخوابیم، شده ایم. با این حال، به نظر می رسد برخی افراد خیلی بیشتر مستعد گزیدگی هستند و برخی هم واکنش های جدی و حتی مرگ باری نسبت به نیش حشرات نشان می دهند. این مقاله یک دیدگاه کلی نسبت به این که نیش هر حشره ممکن است چه مشکلی برای تان به همراه داشته باشد، ارائه می دهد و بهترین روش درمان گزیدگی و توصیه هایی برای قابل تحمل کردن آن را در اختیارتان می گذارد.
ویدیوی شناخت جای نیش حشرات

 
اولین قدم برای مقابله با نیش و گزش
نکته اول این که هر چقدر هم وسوسه شوید، نباید جای نیش را بخارانید. هنگامی که پوست خراش بر می دارد، احتمال عفونت هم بیشتر می شود. اولین علامت عفونی شدن این است که محل گزیدگی قرمزتر و داغ تر شده و خارش بیشتری پیدا می کند. در این صورت در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید . اگر قرمزی از محل گزش فراتر رفته و در سراسر پوست پخش شود، می تواند نشانه سلولیت باشد. این مسئله جدی است و باید سریعا تحت درمان پزشکی قرار بگیرید.
واکنش به نیش
هر کسی می تواند در برابر نیش حشرات واکنش نشان دهد اما بیشتر اوقات این واکنش ، موضعی است و فقط محل گزیدگی تحت تاثیر قرار می گیرد. اگر فردی که دچار گزیدگی شده با واکنش موضعی روبرو شد، یک کیسه یخ روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. این کار به کاهش تورم کمک می کند و می تواند درد را هم کاهش دهد. آنتی هیستامین ها هم به کاهش واکنش کمک کرده و خارش و تورم را درمان می کنند. برای کاهش درد، پاراستامول یا ایبوپروفن مصرف کنید.
آنافیلاکسی
در صورت بروز علائم واکنش سیستمیک یا شوک آنافیلاکتیک، فورا با اورژانس تماس بگیرید . در صورت داشتن سرنگ تزریق خودکار آدرنالین، از آن استفاده کنید. آرامش تان را حفظ کنید، به فرد گزیده شده آرامش قلب داده و او را در موقعیت مناسب قرار دهید. اگر برای تنفس مشکلی دارد باید او را به حالت 90 درجه بنشانید، یعنی پا ها را دراز کرده و پشتش را به دیوار تکیه داده شود. گذاشتن یک بالشت زیر زانو هم می تواند برای افزایش گردش خون مفید باشد (یعنی حالت بدن به صورت W در بیاید).
اگر فرد در تنفس مشکل ندارد، اما احساس ضعف، سرگیجه، ناراحتی و تشنگی می کند و علائم شوک نشان می دهد، باید دراز بکشد و پاهایش را بالا برده و به دیوار تکیه بدهد تا گردش خون در اندام های حیاتی افزایش یابد. حتی اگر به نظر می رسد حال بیمار رو به بهبودی است، بهتر است دراز بکشد. نشستن یا ایستادن می تواند باعث افت بیشتر فشار خون شود. در صورت داشتن حالت تهوع از بیمار بخواهید تا سرش را به یک طرف بچرخاند. رویش را بپوشانید تا گرم شود و تا رسیدن نیرو های امدادی در این حالت بماند.
چگونه با مواد در دسترس طبیعی از شر مورچه ها خلاص شویم؟
زنبور گاوی و زنبور عسل هر دو نیش می زنند
زنبور های عادی و عسل عموما تهاجمی نبوده و به دنبال نیش زدن انسان نیستند، اما خیلی اتفاق می افتد که افراد به طور تصادفی با پای برهنه لگد شان می کنند، یا آن ها خودشان به سمت ما پرواز کنند و بعد نیشمان می زنند. هنگامی که زنبور ها نیش می زنند، سم را از طریق نیش شان به پوست قربانی تزریق می کنند. نیش زنبور های گاوی، سرخ و برخی حشرات گزنده خار ندارد و به همین دلیل هنگام نیش زدن آن را از دست نمی دهند. بنابراین این حشرات می توانند چندین بار انسان را نیش بزنند. اما زنبور های عسل نیش خارداری دارند که آن را با کلی زهر روی پوست قربانی جا می گذارند.
با نیش بر جای مانده چه کنیم؟
اگر کسی توسط زنبور گزیده شد و نیش در پوستش باقی ماند، فورا آن را با ناخن انگشت شست یا یک کارت بانکی بیرون بکشید. سعی کنید نیش را فشار ندهید زیرا می تواند میزان ورود آلرژن به بدن را افزایش داده و در نتیجه هر گونه واکنش آلرژیک احتمالی را بیشتر کند. 2 تا 3 دقیقه طول می کشد تا سم کیسه زهر آزاد شود، بنابراین برداشتن سریع کیسه می تواند از افزایش واکنش زهر جلوگیری کند.
اکثر افراد فقط یک نوع واکنش موضعی را در برابر نیش زنبور تجربه می کنند ، یعنی معمولا ناحیه اطراف پوست قرمز و دردناک می شود. حدود 3 درصد از افرادی که توسط زنبور ها قربانی می شوند نسبت به نیش واکنش آلرژیک نشان می دهند و تا 0.8 درصد از قربانیان نیش زنبور واکنش آلرژیک شدید و خطرناکی را تجربه می کنند که به آنافیلاکسی معروف است. در صورت بروز این اتفاق باید با اورژانس تماس بگیرید.
چگونه عنکبوت ها را دفع کنیم؟ 6 روش طبیعی کاملا موثر در منزل
در درمان های خانگی معمولا توصیه می شود روی محل نیش، سرکه یا جوش شیرین بمالید تا زهر بی اثر شود. سم نیش زنبور از نوع اسید فرمیک و قلیایی تر است و با اسید سرکه خنثی شده و درد کاهش می یابد. جوش شیرین هم به همین دلیل برای خنثی سازی زهر توصیه می شود. البته هیچکدام از این روش ها هیچ پشتوانه علمی ندارند و به احتمال زیاد فقط یک پیشنهاد است تا شاید روی برخی افراد جواب دهد.
گزش کنه (کنه ها حامل بیماری لایم هستند)

کنه ها موجودات کوچکی هستند که در مناطق جنگلی و علفزار ها زندگی می کنند. هر جا که گوزن یا یک حیوان وحشی باشد، آن ها هم هستند. آن ها از خون تغذیه می کنند و از طریق فرو کردن نیش به داخل پوست این کار را انجام می دهند. آن ها در ابتدا بسیار کوچک هستند، اما با خوردن آن قدر ورم می کنند که در نهایت به اندازه یک نخود می شوند. بنابراین تشخیص و از بین بردن آن ها آسان تر است.
کنه ها می توانند بیماری لایم ( که برای انسان خیلی خطرناک و جدی است ) را منتقل کنند. در این صورت باید به یک متخصص بهداشت مراجعه شود. اگر این امکان برای تان وجود ندارد، باید آن ها را با موچین یا در حالت ایده آل با یک کنه بردار مناسب برداشته و به آرامی و بدون این که بپیچانید، بکشید. هنگام استفاده از قلم های بردارنده کنه هم کافی است تا قلاب را زیر حشره قرار بدهید و 360 درجه بچرخانید.
4 روغن طبیعی جهت ساخت یک اسپری خانگی برای دور کردن حشرات
هیچ وقت کنه را نسوزانید و به هیچ عنوان از مواد شیمیایی برای از بین بردن آن استفاده کنید. کنه را در ظرفی نگه دارید تا به متخصصان پزشکی نشان داده شود. آنها باید تایید کنند که این حشره موذی به طور کامل از روی پوست برداشته شده است. هنگام راه رفتن در جنگل و چمنزار های بلند، شلوار و جوراب بلند بپوشانید و همیشه موقع بازگشت به خانه، لباس ها و سگ تان را از نظر وجود کنه چک کنید.
بیماری لایم در انسان

بیماری لایم یک بیماری جدی برای انسان است که با علائمی شبیه آنفولانزا، بی حالی و درد مشخص می شود. 50 درصد از افراد مبتلا به بیماری لایم ، دانه های کلاسیک نوع چشم گاوی روی پوست شان ظاهر می شود که می تواند در هر قسمتی از بدن باشد . اگر پزشک بتواند بیماری لایم را به سرعت تشخیص داده و درمان کند، فرد کاملا بهبود می یابد. با این حال این بیماری می تواند باعث فلج، آرتریت، مننژیت و مشکلات حاد در دراز مدت شود.
کنه قرمز (چیگِر)

کنه قرمزها، کنه های وحشتناک کوچکی هستند که معمولا در چمنزار ها، زمین های گلف، جنگل ها، پارک ها و در مراتع اطراف دریاچه ها و رودخانه ها یافت می شوند. آن ها از خانواده جرب خرمن ها و تقریبا مثل عنکبوت هستند. آن ها به عنوان حشره توت، حشرات قرمز یا کنه های خرمن هم شناخته می شوند. نیش چیگر با علائمی مثل خارش شدید و دانه های قرمز و صاف یا برجسته روی پوست همراه است که گاهی اوقات مثل تاول به نظر می رسد.
برای تسکین درد می توان از آنتی هیستامین ها و کرم های ضد درد و نیش موضعی استفاده کرد. یک سری گجت های تسکین دهنده خارش کلیکی هم هستند که فوق العاده عمل می کنند. چیگر ها بیشتر نواحی نازک پوست مثل چین و چروک و تاخوردگی های گرم پوست مثل ناحیه فاق و کشاله ران ، زیر بغل و پشت زانو را گاز می گیرند. مچ پا و ساق پا نیز جز مکان هایی هستند که خیلی مورد تهاجم قرار می گیرند.
نحوه درست کردن شمع تزئینی سیترونلا برای دفع حشرات در منزل
وقتی چیگر ها پوست را گاز می گیرد، اندام تغذیه کننده و دهانی شان را وارد پوست می کنند. آن ها آنزیم هایی را به پوست انسان تزریق می کنند که باعث می شود بافت اطراف محل گزیدگی از بین برود و همین هم معمولا باعث ایجاد واکنش می شود. کمی بعد ناحیه اطراف نیش سفت می شود و آن ها مجبور می شوند یک لوله تغذیه به نام سیلوستوم را بیشتر در ناحیه گزش فرو کنند. آن ها می توانند با این روش به مدت چند روز از پوست تغذیه کنند.
نیش پشه

اکثر ما با صدای نفرت انگیز پشه و ظاهر این خون آشام های مزاحم کاملا آشنا هستیم . در واقع پشه ها مگس هایی هستند که از خون انسان تغذیه می کنند و ناقل بیماری مالاریا، تب دانگ، انسفالیت ژاپنی و خیلی از بیماری های جدی دیگر هم هستند. پشه ها عاشق آب های راکد و مانده هستند و در شرایط مناسب تکثیر بالایی دارند.
فقط پشه های ماده انسان را نیش می زنند زیرا آن ها برای تامین رژیم غذایی جهت تولید مثل، باید از خون تغذیه کنند. پشه های نر شاخک های پر داری دارند که به آن ها کمک می کند حضور پشه های ماده را احساس کنند. نر ها فقط حدود یک هفته زنده می مانند . ماده ها شاخک های کم پشت تری دارند و می توانند چند ماه زنده بمانند. پشه های ماده، دهان لوله ای بلندی دارند که از آن برای سوراخ کردن پوست و مکیدن خون شما استفاده می کنند. وقتی آن ها شما را گاز می گیرند ، حین مکیدن خون، بزاق شان را هم وارد بدن تان می کنند.
در مورد نیش پشه چه باید کرد؟
بزاق پشه حاوی پروتئین هایی است که بدن اکثر افراد با ایجاد دانه های قرمز و خارش پوست به آن واکنش نشان می دهد. این حشرات موذی قربانیان شان را بو می کشند و آن ها را بر اساس رایحه شان انتخاب می کنند. بسیاری از کرم های دفع کننده پشه سعی می کنند بوی بدنمان را تغییر دهند تا آن ها کم تر به سمت ما کشیده شوند.
علاوه بر این شما می توانید از چسب ها و اسپری های مخصوص پشه برای از بین بردن آن ها استفاده کنید. یک نظریه دیگر هم حاکی از آن است که خوردن مقدار زیادی عصاره مارمیت می تواند از جذابیت شما برای پشه ها بکاهد. در حالت ایده آل از مواد دافع حشرات با کیفیت بالا استفاده کنید و لباس های آستین بلند و شلوار های بلند بپوشید. برخی از پشه ها بیشتر در روز فعالیت دارند و برخی هم دم سحر و غروب. معمولا دفع کننده حشراتی که در آن ها روغن دیت زرد به کار برده شده، بیشترین تاثیر را دارند.
جدیدترین و موثرترین روش ریشه کنی حشره ساس به صورت قطعی
محل نیش پشه ها را با صابون و آب گرم بشویید. قرص های آنتی هیستامین و کرم های موضعی، کرم های ضد خارش و استفاده از کیسه یخ روی نیش ها باعث تسکین خارش می شود. از خاراندن محل گزیدگی خودداری کنید. به ندرت پیش می آید که کسی نسبت به نیش پشه واکنش آلرژیک یا آنافیلاکتیک شدید داشته باشد. بنابراین اگر بعد از گزیدگی دچار درد، سردرد یا تب شدید، با پزشک تان تماس بگیرید. این علائم به احتمال زیاد نشانه بیماری های قابل انتقال از طریق پشه هستند.
کک ها
کک ها حشرات کوچک و آزار دهنده ای هستند که دوست دارند از خون ما و حیوانات خانگیمان تغذیه کنند. آنها به معنای واقعی مزاحم هستند و نیش شان باعث خارش می شود و گاهی هم دردناک است . خلاص شدن از شر کک کار سختی است و برای ریشه کن کردن کامل شان باید تمام خانه را سم پاشی کنید. صاحبان حیوانات خانگی بیشتر در معرض هجوم کک هستند، اما این امکان وجود دارد که کک ها در خانه هایی که حیوان خانگی هم نیست ، وجود داشته باشند.

کک ها حشرات کوچکی هستند که خیلی سریع تکثیر می شوند.

از نشانه های کک گزیدگی، ایجاد دانه های کوچک و قرمز برجسته با ” هاله ” قرمز در اطراف محل نیش است. نیش ها معمولا به صورت دانه های سه یا چهار تایی کنار هم یا روی یک ردیف ظاهر می شوند. کک ها نواحی مرطوب گرم مثل کمر، زیر بغل، سینه، کشاله ران یا چین خوردگی های آرنج و زانو را دوست دارند، اما نواحی در دسترسی مثل مچ و ساق پا را هم گاز می گیرند. کک گزیدگی خارش فوق العاده ای به همراه دارد و ممکن است پوست اطراف محل گزیدگی دچار درد یا سوزش شود. همچنین ممکن است در نزدیک محل نیش، دانه یا کهیر ایجاد شود. خاراندن محل گزیدگی به احتمال زیاد منجر به عفونت می شود.
چگونه از نیش حشرات جلوگیری کنیم؟ (7 راهکار علمی ثابت شده)
با همه این اوصاف، این مقاله منبع جامع و موثقی برای تشخیص نوع نیش حشرات نیست ، بنابراین در صورت بروز هر گونه واکنش یا مشکل غیرعادی بعد از گزیدگی، با پزشک مشورت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *