آموزش, اخبار, استرس, پانیک, درمان بیماری های شایع روانی, کاردستی, مادر و کودک

استرس پس از سانحه (بهترین روش کنترل موثر آن)

استرس پس از سانحه

استرس پس از سانحه (بهترین روش کنترل موثر آن)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/08/word-image-213.jpeg

قربانیان تصادفات رانندگی معمولا دچار آشفتگی احساسی می شوند. در اینجا شما یاد می گیرید که چگونه با اضطراب و ترس از رانندگی پس از تصادف مقابله کنید.
تصادفات رانندگی هر ساله بیش از ۳ میلیون نفر را مجروح می کنند و یکی از شایع ترین حوادث دردناکی هستند که افراد متحمل آن می شوند.
تصادف اتومبیل می تواند از نظر احساسی ویرانگر باشد. حتی اگر راننده و مسافران آسیب جدی نبینند، یک خطای ساده هم می تواند باعث ترس و اضطراب شما بشود و شما را درباره دوباره رانندگی کردن دچار تردید کند.
در ادامه مسائل رایج مربوط به سلامت روان را که حادثه دیدگان تجربه می کنند و چگونگی دریافت خسارت برای درمان را به زبان ساده توضیح داده ایم.
درک تاثیرات احساسی تصادفات با اتومبیل
تخمین زده شده است تقریبا یک سوم افرادی که دچار تصادفات غیر کشنده می شوند، پس از این رویداد دچار نوعی ضربه روحی خواهند شد. آثار منفی آن ضربه می توانند به اشکال مختلفی از جمله اختلال اضطراب پس از سانحه، استرس و افسردگی ظاهر شوند.
ترس از رانندگی ویفوبیا نامیده می شود. افراد به دلایل مختلف از اضطراب پس از تصادف رنج می برند. ممکن است نگران باشند که به تصادف دیگری دچار شوند و به شخص دیگری صدمه بزنند یا هنگام رانندگی دچار حملات پانیک شوند.
چطور از شر چیزی که در ذهن است راحت شویم؟ 24 ترفند
شناختن رایج ترین واکنش های روانی و احساسی پس از تصادف به شما کمک می کند که علت مشکل خود را شناسایی کنید.
اختلال اضطراب پس از سانحه
اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) یک مشکل سلامت روان است که پس از بروز یک حادثه آسیب زا ایجاد می شود. این تجربه ممکن است به علت حضور شما در آن سانحه یا مشاهده اتفاقاتی باشد که افتاده است. مطالعات نشان می دهد ۹ درصد از افرادی که در تصادفات رانندگی دخیل هستند، دچار PTSD می شوند.
همچنین PTSD هم راننده و هم مسافران را درگیر می کند. این بیماری در افراد با هر سن، نژاد، و قومیتی مشاهده می شود و می تواند زندگی آن ها را به طور جدی مختل کند. به ویژه اگر مانع رانندگی دوباره شما بشود.

علائم PTSD معمولا بلافاصله پس از یک سانحه شروع می شوند و ممکن است برای یکسال یا بیشتر در فرد باقی بمانند، بدون اینکه تشخیص داده شوند. علائم PTSD مانند علائم آسیب های جسمی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.
راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) چیزی است که متخصصان سلامت روان برای تشخیص مسائل مربوط به سلامت روان استفاده می کنند. DSM شامل معیارهای متعددی برای تشخیص PTSD است.
علائم PTSD ممکن است شامل موارد زیر باشند:

به یاد آوردن خاطرات تلخ حادثه
کابوس دیدن درباره تصادف
امتناع از صحبت در مورد آنچه اتفاق افتاده است
تغییرات روحیه و رویکرد زندگی شما
تغییر در واکنش فیزیکی شما نسبت به یک محرک
تغییر در واکنش های احساسی شما
مشکل خواب
باقی نماندن خاطره ای از تصادف
به وجود آمدن افسردگی یا اضطراب

این موارد لیست کاملی از علائم PTSD نیستند. اما به شما می گوید که باید به دنبال چه نشانه هایی بگردید. در صورت مواجهه با هر یک از این علائم، حتی اگر چند ماه از حادثه گذشته است؛ از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.
علائم PTSD در کودکان
اگر بچه ها در هنگام تصادف همراه شما بودند و شما پس از حادثه دچار اضطراب نشده اید، به این معنی نیست که کودکان نیز در سلامت کامل هستند.
علائم PTSD در کودکان خردسال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

رفتار اجتنابی
از دست دادن علاقه به بازی یا سایر فعالیت ها
اجتماع گریزی
رفتار تحریک پذیر، عصبانی یا پرخاشگر بودن
داشتن مشکل در خوابیدن یا خواب ماندن

اگر فرزند شما در تصادف حضور داشته است، از علائمی که نشان دهنده وارد شدن ضربه روانی به او می باشد، آگاه باشید. برای گوش دادن به او زمان هایی را اختصاص بدهید. ممکن است سعی کند چیزی را به شما بگوید اما نمی داند چگونه استرس یا اضطرابی را که تجربه می کند به طور کامل بیان کند .
اضطراب و حملات پانیک
آسیب ناشی از تصادفات رانندگی همچنین می تواند باعث به وجود آمدن اختلالات اضطرابی و حملات پانیک بشود. تقریبا همه افراد در شرایط استرس زا نوعی اضطراب را تجربه می کنند. این مسئله طبیعی است اما یک اختلال اضطرابی غیر عادی و با نگرانی و ترس های مداوم و بیش ازحد برای هر اتفاق روزمره ای مشخص می شود. اختلالات اضطرابی جزو شایع ترین بیماری های روانی در ایالات متحده است. بهترین روشهای درمان پانیک در اینجا

حملات پانیک یک شکل حاد اختلالات اضطرابی است، اصلا معلوم نیست که دلیل این حملات چیست و به چه علت اتفاق می افتند . این نوع حملات تاثیرات مخربی بر روی زندگی افراد می گذارد.
علائم حملات پانیک شامل موارد زیر می باشند:

تپش قلب یا افزایش ضربان قلب
احساس تنگی نفس یا خفگی
عرق کردن ، لرزیدن
درد و ناراحتی قفسه سینه
حالت تهوع و ناراحتی شکمی
ترس از مرگ
از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
احساس سرگیجه، ناپایداری، سبکی سر، یا ضعف
بی حسی، لرز یا گرگرفتگی

مثال: مردی که در پی تصادف دچار اختلال پانیک می شود.
آقای ج مرد 50 ساله متاهلی است که سابقه اختلال پانیک نداشته است . هنگامی که یک روز بعد از ناهار به خانه برمی گشت، در تقاطع خیابان تصادف کرد. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید. علیرغم فقدان جراحات، در هفته های پس از حادثه آقای ج با علائمی از جمله فشار خون بالا ، اضطراب ناتوان کننده، بی خوابی ، ناتوانی در کار و احساس ناامیدی مواجه شد و دیگر کیفیت عملکرد قبلی خود را به دست نیاورد.
آقای ج چندین بار در طول روز حملات اضطرابی را گزارش کرد که 15 تا 20 دقیقه طول می کشید . این حملات شامل تپش قلب، فشار به قفسه سینه، تنگی نفس و لرزش بود. او گفت که به دلیل ترس از تجربه حمله اضطرابی، از رانندگی اجتناب می كند، نه ترس از تصادف وسیله نقلیه. پنج هفته پس از حادثه، به دستور پزشک مراقبت های اولیه، آقای ج بالاخره به دنبال درمان رفت. علائم او با ترکیبی از داروها و روان درمانی حمایتی کنترل شد. در عرض دو ماه، آقای ج توانست رانندگی خود را از سر بگیرد و به صورت تمام وقت به کار خود بازگردد.
کنترل آشفتگی های احساسی پس از حادثه
در روز های پس از تصادف اتومبیل، ممکن است علائم آشفتگی احساسی را تجربه کنید، که ممکن است در افراد مختلف بسیار متفاوت باشد. در ادامه چند مرحله ساده برای کمک به مقابله با هر گونه اضطراب، استرس، یا سایر علائم ممکن، ارائه کرده ایم:
۱- به احساسی که دارید اعتراف کنید.
از سخت گرفتن به خود، هیچ چیزی به دست نمی آورید . اعتراف به این که پس از یک حادثه آسیب زا دچار مشکل شده اید، نشان دهنده قدرت شما است. لازم نیست ترس و استرس ناشی از سانحه را کنار بگذارید. درخواست کمک نشان دهنده شجاعت شما است.
۲- به پزشک خانوادگی خود مراجعه کنید.
مراجعه به پزشک خانواده گام مثبتی در جهت درمان است. یک گفتگوی باز و صادقانه در مورد آنچه که تجربه می کنید و تاثیر آن بر زندگی شما خواهید داشت. پزشک تان می تواند شما را به یک ارائه دهنده ی خدمات سلامت روان مناسب ارجاع دهد تا بتوانید به روال عادی زندگی خود برگردید.
۳- با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید.
به احتمال زیاد پزشک شما را به روانپزشک، روانشناس یا سایر متخصصان سلامت روان ارجاع می دهد و آن ها برای ایجاد یک برنامه درمانی جامع با شما همکاری خواهند کرد . دارو و روان درمانی گزینه های اثبات شده ای هستند که به درمان بیمار پس از یک حادثه آسیب زا کمک می کنند. ما بهترین مشاوران را در اینجا معرفی کرده ایم
۴- برنامه درمانی خود را دنبال کنید.
همانطور که از یک برنامه توانبخشی برای بهبود آسیب جسمی پیروی می کنید، به همان اندازه تلاش کنید تا برنامه درمانی ارائه شده توسط متخصص سلامت روان را دنبال کنید . در کنار هم قرار گرفتن این دو، کلید درمان شما است.
گزینه هایی برای درمان اضطراب و ترس
اولین قدم برای بهبودی از آسیب ناشی از تصادف رانندگی، تشخیص مشکل و اعتراف کردن به این است که به درمان نیاز دارید. تأخیر نکنید که عدم تشخیص علائم PTSD باعث می شود .ممکن است که افراد سال ها درگیر بیماری باشند و در زمان تشخیص، PTSD به سطح مزمن خود رسیده باشد و درمان آن دشوارتر شده باشد . درمان اضطراب پس از حادثه می تواند شامل روان درمانی، دارو درمانی، خودیاری یا ترکیبی از این روش ها باشد.
روان درمانی
روان درمانی احتمالاً رایج ترین درمان برای PTSD و اضطراب است. روانشناسان، درمانگران، مشاوران و سایر متخصصان بهداشت روانی بسته به علائم و موقعیت بیمار از روش های مختلف درمانی استفاده می کنند. مرکز ملی PTSD تخمین می زند که 53 درصد از افرادی که از روان درمانی متمرکز بر حادثه استفاده می کنند ، بعد از سه ماه دیگر PTSD نخواهند داشت. در مقابل ، تنها 9 درصد از افرادی که تحت درمان قرار نمی گیرند، پس از سه ماه بهبود می یابند. مانند هر مسئله سلامت روحی و جسمی ، بهترین درمان برای شما توسط پزشک یا متخصص بهداشت روانی شما تعیین می شود . در اینجا برخی از رویکرد های روان درمانی برای درمان مسائل مربوط به حادثه ذکر شده است:

رفتار درمانی(CBT) : رفتار درمانی به فرد می آموزد که چگونه افکار و احساسات خود را از زمان حادثه دردناک تغییر دهد . این درمان اغلب شامل استفاده از تکنیک های تنفسی برای مدیریت استرس است.
مواجهه درمانی : این درمان به شما کمک می کند تا با خاطرات و احساسات آسیب زا به صورت تدریجی برخورد کنید. همچنین به شما امکان می دهد بدون آسیب و بدون این که واقعی باشد، حادثه آسیب زا را دوباره مرور کنید.
حساسیت زدایی از حرکات چشم و فرایند (EMDR) : این درمان به مغز اجازه می دهد تا به طور طبیعی آسیب وارد شده از حادثه را بهبود ببخشد . این فرایند شامل بررسی حرکات چشم، صدا ها یا تکان های دور چشم است، در حالی که هم زمان به رویداد آسیب زا فکر می کنید.

شاید مهم ترین نکته ای که باید در مورد روان درمانی بدانید این است که کمک در دسترس است و شما فقط باید آن را بخواهید . مانند هر نوع درمانی، با توجه به شرایط خاص شما، بهترین راه برای شما از طریق مشورت واضح و صادقانه با تراپیست تعیین می شود.
چگونه خودمان را استرس زدایی کنیم؟ 7 توصیه
برخی از مشکلات بهداشت روانی که پس از تصادف رانندگی تجربه می شوند ، ممکن است نیاز به درمان دارویی داشته باشند . PTSD اغلب با گروهی از دارو ها درمان می شود که به عنوان مهار کننده های باز جذب سروتونین (SSRIs) شناخته می شوند.
نمونه هایی از SSRI ها عبارتند از:

زولوفت
پاکسیل
سلکسا
لکساپرو
پروزاک

مانند سایر تصمیمات مهم پزشکی، استفاده از دارو برای درمان اضطراب پس از حادثه یا سایر علائم باید با مشورت کامل پزشک صورت بگیرد. از خود درمانی و مصرف دارو های تجویز شده توسط دوستان یا دیگران خودداری کنید. هر دارویی که مصرف می کنید باید توسط پزشک تجویز شود و به عنوان بخشی از برنامه کلی درمان شما در نظر گرفته شود.
خودیاری (کمک به خود)
اگر تحت نظر پزشک یا تراپیست هستید، برنامه درمانی آن ها را رعایت کنید. علاوه بر این، برخی اقدامات اولیه خودیاری وجود دارد که می توانید برای بهبودی خود انجام دهید .
برخی از اقدامات خودیاری برای از بین بردن اضطراب رانندگی پس از تصادف عبارتند از:

در مورد تجربه آسیب زا بنویسید.
در مورد تصادف و ترس های خود صحبت کنید.
به محل تصادف مراجعه کنید.
با دوست یا خویشاوند خود رانندگی کنید.
در طول روز رانندگی کنید.
در مناطق کم تردد زمان بیشتری برای رسیدن به مقصد اختصاص دهید.

دوره آموزشی رانندگی محتاطانه
گذراندن یک دوره رانندگی محتاطانه می تواند راهی عالی برای آرامش خاطر شما باشد زیرا در هنگام تصادف مجدد به آموخته های خود فکر می کنید. علاوه بر این، شرکت بیمه به شما تخفیف خواهد داد. همچنین در این دوره آموزه ها و قوانین راهنمایی و رانندی را مرور می کنید. این دوره را در یک آموزشگاه معنبر بگذرانید.
شواهد مورد قبول بیمه برای مشکلات سلامت روان، شامل موارد زیر است:

سوابق سلامت روان: یک مشاور مجاز، روان شناس، روان پزشک یا حتی پزشک خانواده شما می تواند روایتی با ارزیابی حرفه ای خود از وضعیت روحی شما بنویسد . آن ها می توانند بررسی کنند که از PTSD، اضطراب، افسردگی یا هر بیماری دیگری رنج می برید.
اظهارات شهود: از عزیزان و دوستان و افراد معتمد که وضعیت احساسی شما را مشاهده کرده اند، بخواهید که اظهارات خود را به صورت مکتوب شرح دهند . آن ها ممکن است مشاهده کرده باشند که شما افسردگی داشته اید، یا گریه می کردید و بدون هیچ دلیلی خسته و عصبی به نظر می رسید.
دفترچه ثبت حال و احوال: یادداشت های دقیق شما در مورد حادثه، مشکلات عاطفی روزانه، مشکلات خواب، رویاهای بد و سایر جزئیات نحوه تأثیر این رویداد بر زندگی روزمره شما می تواند به عنوان شواهدی از ناراحتی عاطفی استفاده شود.

در ادامه بخوانید: 5 تا از حرکت یوگا جهت ارتقای رفع استرس و خستگی جسم و روح

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *