آموزش, آموزش آشپزی, آموزش آشپزی غذاهای ساده و جدید (تصویری), اخبار, ترفند, کاردستی, مادر و کودک

بهترین روش از بین بردن طعم سوختگی انواع غذا

Tip to clean burnt food pan.

بهترین روش از بین بردن طعم سوختگی انواع غذا
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/tip-to-clean-burnt-food-pan-.jpeg

سوزاندن غذا برای هر کسی ممکن است پیش بیاید و اصلا مساله عجیبی نیست. اما اگر غذایتان سوخت، بلدید چطور آن را درست کنید؟ اگر کیک، برنج، گوشت یا هر غذای دیگری که کلی برای آماده کردنش زحمت کشیده اید طعم سوختگی گرفت باید چه کار کنید؟ نگران نباشید! ما اینجا هستیم تا بهترین روش برای از بین بردن مزه سوختگی انواع غذاها را در اختیارتان بگذاریم.
چطور از سوختن کیک جلوگیری کنیم؟

تقریبا برای همه ما حداقل یک بار پیش آمده که کیک نازنینمان مزه سوختگی بگیرد! قبل از اینکه یاد بگیریم چطور باید طعم سوختگی کیک را از بین ببرید بهتر است بفهمیم چکار کنیم که اصلا کیکمان نسوزد!

یک دماسنج جداگانه برای فرتان بخرید. این دماسنج ها ابزارهای ارزان قیمت اما کارآمدی هستند که درجه حرارت دقیق فرتان را به شما نشان می دهند و اگر فرتان بیش از حد داغ باشد به شما کمک می کنند تا جلوی سوختن کیک را بگیرید.
همیشه موقع امتحان کردن یک دستور پخت جدید، دور و بر فرتان باشید تا اگر بوی سوختگی به مشامتان رسید دست به کار شوید!
5 تا 10 دقیقه قبل از تمام شدن زمان پخت ذکر شده در دستور، کیکتان را چک کنید. این کار باعث می شود در پخت کیک مهارت بیشتری بدست بیاورید.

چطور طعم سوختگی کیک را از بین ببریم؟

اول از همه اجازه بدهید کیکتان کاملا سرد شود تا بتوانید روی آن کار انجام بدهید. اگر لایه بالایی کیکتان سوخته، می توانید رویه سوخته کیک را با رنده خراش بدهید یا با یک چاقوی دندانه دار بردارید. اگر کف کیکتان سوخته، کیک را برگردانید و لایه پایینی آن را با چاقو ببرید. شما باید لبه تیز چاقوی دندانه دار را از ته کیک عبور بدهید و تکه سوخته و قهوه ای رنگ کیک را کاملا جدا کنید. خیالتان راحت! خود من این روش را بارها انجام داده ام و جواب گرفته ام! به جای بریدن قسمت سوخته می توانید آن را خراش هم بدهید.
5 غذا با گوشت چرخ کرده (و نکات پخت گوشت)
چطور از سوختن سس مخصوص غذاهای گوشتی جلوگیری کنیم؟
اگر سس گوششتان را روی حرارت زیاد بگذارید یا سس غلیظ را مرتب هم نزنید، خیلی زود می سوزد.

از قابله ضخیم پخت و پز استفاده کنید. اگر ته قابلمه تان ضخیم نیست و احتمال می دهید حرارت زیاد غذایتان را بسوزاند روی شعله گاز توری بگذارید.
همیشه سس های غلیظ را با حرارت کم بپزید.
قابلمه را برای مدت طولانی به خودش رها نکنید. اگر سرتان شلوغ است بهتر است زنگ ساعت را تنظیم کنید یا حتی اگر برای مدتی می خواهید از آشپزخانه بیرون بروید حرارت را پایین بیاورید، چون خیلی ها در چنین شرایطی یادشان می رود غذایشان روی گاز است!
در صورت نیاز کمی آب به غذا اضافه کنید.

چطور طعم سوختگی سس مخصوص گوشت را از بین ببریم؟
با اینکه سس کاملا سوخته را نمی شود کاری کرد اما شما می توانید با رعایت چند نکته غذایتان را نجات بدهید! ظرفتان را از روی حرارت بردارید و کف ظرف را در آب غوطه ور کنید تا از سوختن بیشتر آن جلوگیری شود. اگر سس گوجه فرنگی تان از پایین سوخته، اولین کاری که باید بکنید عوض کردن قابلمه است.
قسمت نسوخته و سالم سس را به آرامی و با دقت به قابلمه دیگری منتقل کنید. تمام تلاشتان را بکنید تا چیزی از سس سوخته در ظرف جدیدتان وارد نشود. بعد برای از بین بردن بوی سوختگی سس می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

یک تکه سیب زمینی پوست کنده به سس اضافه کنید. در قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید 10 دقیقه به همین شکل بماند. بعد سیب زمینی ها را از قابلمه بیرون بیاورید و سس را دوباره گرم کنید.
روش دیگری که می تواند برای از بین بردن طعم سوختگی سس های گوجه فرنگی موثر باشد اضافه کردن 1 قاشق چایخوری کره بادام زمینی یا کره معمولی است. کره باعث می شود بدون اینکه طعم غذایتان عوض شود مزه سوختگی آن از بین برود.
علاوه بر این می توانید کمی شیر، ماست یا شیر نارگیل هم به غذایتان اضافه کنید. این مواد توانایی شگفت انگیزی در کاهش طعم سوختگی غذا دارند. بسته به طعم سس گوشتتان، می توانید چند قاشق غذاخوری شیر یا ماست یا شیر نارگیل به آن اضافه کنید تا بوی سوختگی از بین برود. البته یادتان باشد که این مایعات سفید می توانند رنگ سس شما را تغییر بدهند پس موقع استفاده از آنها حواستان باشد.
گزینه دیگر، اضافه کردن کمی شکر به سس است. اگر سس گوشتتان شیرین است، این روش بهترین راه برای گرفتن مزه سوختگی آن است. کارتان را با اضافه کردن نصف قاشق چایخوری شروع کنید و کم کم این مقدار را افزایش بدهید تا بو و طعم سوختگی سس از بین برود.

چه چیزی تندی غذا را میگیرد؟ 6 روش کاهش تندی غذا
چطور از سوختن برنج جلوگیری کنیم؟

بهتر است برنج را در یک قابلمه پهن و ضخیم بپزید چون دانه های برنج موقع پختن قد می کشند و باید فضای کافی داشته باشند. این کار باعث می شود برنجتان دان شود و شفته و له نباشد.

برای پختن برنج از یک قابلمه ضخیم استفاده کنید. اگر ته قابلمه ضخیم نبود روی شعله توری بگذارید و قابلمه را روی آن قرار بدهید.
همیشه برنج را با حرارت ملایم بپزید (اگر قرار نیست آن را در آبجوش کته کنید).

چطور طعم سوختگی برنج را از بین ببریم؟

برنج را از روی حرارت بردارید و آن را به قابلمه جدیدی منتقل کنید. مراقب باشید که دانه های سوخته برنج به قابلمه جدید نریزد. حتی برنج های کمی سوخته هم را وارد ظرف نکنید. ابتدا یکی دو قاشق شیر در برنج بریزید. بعد روی قابلمه جدید برنج یک تکه نان بگذارید و در قابلمه را هم بگذارید. اجازه بدهید 5 تا 10 دقیقه به همین شکل بماند. سپس برنج را در صورت نیاز با حرارت کم گرم کنید. درست قبل از سرو کردن برنج، نان را بردارید.
نکات آشپزی خوب (32 ترفند که از شما آشپز بهتری می سازند)
نکته اضافی: چطور ظرف غذای سوخته را تمیز کنیم؟

اگر مرتبا غذایتان را می سوزانید، حداقل بهتر است یاد بگیرید چطور ظرف غذای سوخته را تمیز و درست مثل یک حرفه ای جنایتتان را پاک کنید! بسته به میزان سوختگی، ممکن است لازم باشد چند مرحله یا همه مراحل ذکر شده در زیر را انجام دهید. همه این مراحل را به ترتیب دنبال کنید:
1- قابلمه را بسته به میزان سوختگی اش به مدت 30-60 خیس کنید ( در این مدت می توانید برای خودتان قهوه درست کنید تا روحیه تان بهتر شود!)
2- وقتی قسمت سوخته غذا هنوز نرم است آن را با قاشق فلزی از کف قابلمه بردارید.
3- حالا سعی کنید با اسکاچ و مایع ظرفشویی قابلمه را کاملا بشویید.
4- اگر هنوز هم غذا به کف قابلمه گیر کرده، آن را با مایع، سرکه و جوش شیرین پر کنید. بعد آن را روی گاز بگذارید و بجوشانید. سپس قابلمه را خالی کنید و آن را بشویید. فقط یادتان باشد که برای قابلمه های نچسب و تفلون مراحل بالا را انجام ندهید.
4- اگر قابلمه تان سیاه شده و غذای سوخته ته آن گیر کرده ( مثل سوختگی شیر)، این مراحل را با احتیاط انجام بدهید (برای ظروف نچسب این مراحل توصیه نمی شود).
5- می توانید ته مانده غذای سوخته را بسوزانید تا از کف قابلمه پاک شوند. قابلمه را روی حرارت زیاد اجاق گاز قرار بدهید. اجازه بدهید 3 تا 5 دقیقه قابلمه روی گاز بماند. در این مدت پنجره ها را باز کنید و تا جایی که ممکن است آشپزخانه را تهویه کنید، چون سوختن باعث ایجاد دود می شود (این مرحله ممکن است هشدار حریق را به صدا در بیاورد پس موقع انجام این کار کنار قابلمه بمانید).
6- اجازه بدهید قابلمه دوباره سرد شود و بعد آن را با اسکاچ و مایع بشویید. در صورت لزوم سوختن ته مانده غذا را باز تکرار کنید.
چه چیزی شوری غذا را میگیرد؟ 5 ترفند کاهش شوری غذا
امیدواریم مطلب امروز ما برایتان مفید بوده باشد. لطفا اگر نظر یا نکته خاصی به ذهنتان می رسد آن را در بخش نظرات همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *