آموزش, آموزش گیاهان دارویی, آموزش گیاهان دارویی و نحوه پرورش آنها (تصویری), اخبار, کاردستی, مادر و کودک, نگهداری از گیاهان

روش نگهداری کاکتوس (10 باید و نباید مهم)    

کاکتوس های خوشکل

روش نگهداری کاکتوس (10 باید و نباید مهم)    
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/08/word-image-313.jpeg

با شیوع ویروس کرونا ما زمان بیشتری را در منزل سپری می‌ کنیم، در نتیجه باید از هر راهی استفاده کنیم تا استرس داخل محیط خانه کمتر شود. گیاهان راهکار مناسبی هستند که ما بتوانیم آرامش بیشتری را در محیط منزل تجربه کنیم‌. کاکتوس یکی از بهترین گیاهانی است که می توانیم در خانه استفاده کنیم و آن را در سایز ها و شکل های مختلف با مدل های متفاوت تجربه کنیم.
کاکتوس علاوه بر اینکه گل های متفاوتی می‌ دهد، نگهداری راحتی هم دارد. اگر چه کاکتوس عمر طولانی دارد و به همین دلیل محبوبیت پیدا کرده است اما مراقبت آن نیازمند رعایت نکاتی نیز هست تا بتوانیم بهترین حالت کاکتوس را مشاهده کنیم. پس اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید با راه های مراقبت از کاکتوس آشنا شوید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
نحوه مراقبت از کاکتوس: آنچه باید انجام دهید
مطمئن شوید که نور کافی دریافت می کند

اینکه بدانید چگونه باید از گیاه کاکتوس مراقبت کنید، نیازمند این است که اول از همه نور کافی را در نظر داشته باشید. همان قدر که  زنبور به عسل وابسته است، کاکتوس هم به خورشید نیاز دارد. کاکتوس می تواند در محیط های خشک سازگاری داشته باشد اما بدون نور دوام نمی آورد . عموماً کاکتوس با حداقل ۶ ساعت نور روزانه وضعیت خوبی پیدا خواهد کرد؛‌ البته قرار گرفتن مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید به شکل مستقیم، ممکن است به آن آسیب وارد کند اما بهتر است که آن را در معرض نور غیرمستقیم قرار دهید تا بهترین حالت آن را شاهد باشید.
استفاده از خاک با زهکشی مناسب

این گیاه شبیه شتر بین حیوانات است، زیرا می تواند رطوبت را در ساقه های خودش نگه دارد و در مدت زمان طولانی بدون آب دوام بیاورد. به همین دلیل ریشه هایش در برابر رطوبت مداوم پاسخ خوبی ندارند. پس باید از خاکی استفاده کنید که زهکشی مناسب داشته باشد. ترکیب مناسب شن و خاک معمولی می تواند معجزه کند.
گلدان با زهکشی مناسب

همانطور که گفتیم گلدان هم علاوه بر خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد و سوراخ های زهکشی در کف گلدان ایجاد شده باشند و گل دچار مشکل نشود. اگر گلدان شما سوراخ به اندازه کافی نداشته باشد، ممکن است آب داخل آن باقی بماند و به ریشه‌ های گیاه آسیب وارد کند و رطوبت بیش از حد هم اصلا برای گیاه کاکتوس مناسب نیست. توجه داشته باشید که گلدان های سفالی بهترین انتخاب هستند.
آب دادن به گیاه

بله! این گیاه به آب نیاز دارد اما باید مراقب باشید که هنگام آب دادن، فواصل زمانی مورد نیاز را رعایت کنید. سایز کاکتوس، نوع گلدان و رطوبت را در نظر بگیرید که همه تعیین می ‌کنند گل شما چقدر به آب نیاز دارد اما به عنوان یک قانون کلی، اگر خاک خشک بود و احساس کردید که کاکتوس رنگ خودش را از دست داده، باید به آن آب بدهید.
همچنین می‌ توانید خاک را در قسمت پایین گلدان چک کنید و ببینید که چقدر خشک شده است. برای راحت تر شدن کار می توانید یک چوب بامبو نازک بردارید و آن را داخل خاک کنید و مقداری خاک را از طریق آن بیرون بکشید و ببینید که تا چه حد خشک یا مرطوب است. همچنین می توانید انگشت خود را داخل خاک کنید و میزان رطوبت را بسنجید. اگر مرطوب بود، یعنی نیاز به آب ندارد.
دانلود رایگان لیست کامل گیاهان دارویی با عکس+ فایل pdf
نحوه مراقبت از کاکتوس: آنچه نباید انجام دهید
روی گیاه آب نپاشید

گیاه کاکتوس برعکس بسیاری از گل های دیگر نیاز به آب پاشی ندارد، بلکه باید به گیاه آب بدهید نه اینکه آن را آب پاشی کنید، زیرا مرطوب شدن گل کاکتوس باعث می شود که ریشه هایش آسیب ببیند و آن را ضعیف می کند و به مرور از بین خواهند رفت. وقتی زمان آبیاری فرا رسید، گیاه را زیر شیر آب ظرفشویی قرار دهید تا خاک کاملاً خیس شود و آب از سوراخ های انتهای گلدان عبور کند.
بیش از حد کود ندهید

کود ها مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه را تامین می‌ کنند. کوددهی به کاکتوس به آن کمک می کند که سازش پذیری خوبی با محیط جدید داشته باشد. همچنین باعث می‌ شود که گیاه رنگ روشن تر داشته باشد و گل هایش زودتر شکوفه کند‌ و در نتیجه در سال نباید بیش از یک الی دو بار به گیاه کود بدهید. ‌ هنگامی که کود را از مغازه خریداری می کنید، مطمئن شوید که ترکیب آن نیتروژن کمی داشته باشد اما فسفرش بالا باشد. این دو مورد اصلی ‌ترین عامل سالم نگه داشتن گیاه کاکتوس هستند.
داشتن اطلاعات در مورد نگهداری از کاکتوس اهمیت بسیار زیادی دارد

کاکتوس گیاهی است بدون شک نه تنها از نظر زیبایی برای خانه شما مناسب است، بلکه تقریباً در هر مکانی که آن را قرار دهید بسیار عالی به نظر می رسد. از میز ناهار خوری گرفته تا قفسه حمام.
آموزش تصویری نحوه پرورش گیاهان دارویی در آپارتمان بصورت اصولی
در حالی که کاکتوس مراقبت نسبتاً ساده ای دارد ، اما امیدواریم نکات ذکر شده در مورد نحوه مراقبت از کاکتوس را یادداشت کرده باشید. با آن خوب رفتار کنید و این گونه مطمئن باشید که ماه ها یا حتی سال ها در کنارتان خواهد ماند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *