آموزش, آموزش راههای موفقیت, آموزش روش های جدید موفقیت در زندگی و کار, اخبار, ترفند, زندگی, کاردستی, مادر و کودک

سحرخیزی: 3 نکته اصلی برای زود بیدار شدن (بدون احساس خستگی)

سحرخیزی

سحرخیزی: 3 نکته اصلی برای زود بیدار شدن (بدون احساس خستگی)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/10/c-users-asus-desktop-r-jpg.jpeg

همیشه از قدیم گفته اند که سحرخیز باش تا کامروا باشی. پس ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید، یک روتین صبحگاهی انجام دهید و موفقیت شما تضمین شده خواهد بود.
اما واقعیت کمی پیچیده تر است. گذشته از این که بیدار شدن زودهنگام موفقیت را تضمین نمی کند (بخش بعدی را ببینید)، بلکه می تواند بسیار دشوار باشد.
مسلما شما هم دوست دارید صبح زود از خواب بیدار شوید. اما موقع بیدار شدن که فرا می رسد، احساس می کنید که یک کامیون با شما برخورد کرده است و قادر به بلند شدن از رخت خواب خود نیستید. در هرصورت بر خواب لذت بخش صبحگاهی غلبه می کنید و زنگ ساعتتان را خاموش می کنید.
با این وجود لازم نیست اینطور باشه و این امکان این که صبح زود از خواب بیدار شده و روزتان را با انرژی شروع کنید وجود دارد. در قسمت بعدی سه تکنیک برای رها شدن از شر ناراحتی صبحگاهی و همچنین یک نکته بی اهمیت تلقی شده (اما قدرتمند) برای با انگیزه بیدار شدن را بررسی می کنیم.
اما در ابتدا، به چند فرضیه در مورد ارتباط بین سحرخیزی و پرکار بودن خواهیم پرداخت.
برای فعال بودن لازم نیست زود بیدار شوید
قبل از اینکه به جزئیات نحوه بیدار شدن زودهنگام بپردازیم، اجازه دهید یک مسئله را روشن کنیم: سحرخیزی و فعال بودن علت و معلول یکدیگر نیستند.
برخی افراد متوجه شده اند که وقتی زود بیدار می شوند بازدهی بیشتری دارند. اگر شما هم جز این دسته هستید، خیلی خوبه! این مقاله به شما کمک می کند در زمان دلخواه خود بیدار شوید.
اما اگر فقط به سحرخیزی علاقه دارید به این دلیل که “باید انجام دهید” یا اینکه در ویدیوی YouTube مشاهده کردید که به شما می گوید این تنها راه فعال بودن است، باید در تصمیم خود تجدید نظر کنید.
حتما بخوانید: با این تکنیک های ساده، یک بار و برای همیشه پرانگیزه و موفق بمانید!
چراکه بهترین زمان احساس هشیاری و فعال بودن برای هر فرد متفاوت است. برای برخی افراد، این زمان صبح زود است اما برای برخی دیگر، ممکن است در اواخر روز یا حتی اواخر شب باشد، این مسئله کاملا طبیعی است و هیچ اشکالی در آن وجود ندارد. جدای از تعهدات کاری و خانوادگی خاص، هیچ موقعی را نمی توان “بهترین زمان” برای بیدار شدن دانست. در طول تاریخ، افراد بزرگ با ذهن های خلاق، برنامه های متفاوتی برای خود داشتند که ارتباط چندانی با بازدهی خلاقیت آنها نداشت.
به عنوان مثال، در بررسی اطلاعات اینفوگرافی زیر که زمان بیداری نویسندگان مشهور در طول تاریخ را نشان می‌دهد، برخی از آنها قبل از طلوع آفتاب به خوبی از خواب بیدار شده اما بسیاری هم دیرتر بیدار شدند و این به خلاقیت آنها لطمه ای وارد نکرده است.
بنابراین فکر نکنید که برای موفق شدن باید زود بیدار شوید. اگر در شب بیشترین بازدهی را دارید و انعطاف پذیری لازم برای حفظ چنین برنامه ای را دارید، آن را دنبال کنید! اگر هم متوجه شدید که صبح زود بازدهی بیشتری دارید نکات زیر را برای سهولت در سحر خیزی بخوانید.
3 عنصر مهم برای زود بیدار شدن (بدون احساس خستگی)

 
بنابراین چگونه زود بیدار شوید (هر زمانی که برای شما معنی زود میدهد) ؟
ابتدا، فرض می‌کنیم که شما در ساعت مناسبی به رختخواب می‌روید و به اندازه کافی می‌خوابید. اگر اینطور نباشد، بدون توجه به آنچه صبح انجام می‌دهید، برای زود بیدار شدن به مشکل بر می خورید.
اما اگر برنامه روتین خواب شبانه‌تان ثابت است و همچنان صبح ها با احساس گیجی شدید دست و پنجه نرم می‌کنید، سه چیز می‌تواند به شما کمک کند.

حرکت کردن
آب
نور خورشید

از طریق آزمایش و تحقیق، متوجه شدیم که این سه ماده کلیدی برای غلبه بر خستگی شدیدی هستند که ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب احساس کنید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به چگونگی عملکرد آنها برای کمک کردن به بیدار شدنتان بیندازیم.
حرکت
اگر بعد از به صدا درآمدن زنگ ساعت در رختخواب بمانید، مطمئناً دوباره به خواب خواهید رفت. حتی با اراده ترین افراد هم در مقاومت کردن با گرما و راحتی رخت خواب دچار مشکل می شوند.
به همین دلیل اولین توصیه ما برای زود بیدار شدن این است که از رختخواب خود بلند شوید و شروع به حرکت کنید. اغلب، ما متوجه شده‌ایم که صرفاً بلند شدن از رختخواب و رفتن به اتاقی دیگر، برای از بین بردن تمام افکار مربوط به بازگشت به تخت خواب کافی است. اما اگر می خواهید برای دویدن بروید یا حرکات سنگین تری انجام دهید، قدرت بیشتری به شما می رسد.
حتما بخوانید: مهارت هایی که باید در زندگی بلد باشیم: 44 توانایی برای هر مرد و زن
برای اثربخشی بیشتر، توصیه می‌کنم اولین حرکتتان، مرتب کردن تختتان باشد. به این ترتیب، خیلی کمتر وسوسه خواهید شد که دوباره بخوابید. احمقانه به نظر می رسد، اما رختخواب مرتب پیامی قدرتمند به ذهنتان می فرستد که اکنون زمان بیداری است.
هر چند وقتی بلند شدید و حرکت کردید، هنوز بیدارماندنتان قطعی نیست. برای بیدار ماندن، باید یک نوشیدنی مهم نیز اضافه کنید (نکته: منظور قهوه نیست).
آب
در حالی که هنوز نتوانسته ایم تحقیقات علمی زیادی برای اثبات آن پیدا کنیم، اما به تجربه دریافته ایم که نوشیدن یک لیوان آب در وهله اول به ما کمک می کند هشیارتر بمانیم.
بد نیست که بگویم چندین نفر از اعضای تیم ما در شهرکرد، زندگی می‌کنند، جایی که آب و هوای خشک و ارتفاع زیاد، سطح بالاتری از هیدراتاسیون نسبت به سطح دریا می طلبد. اما حتی اگر در ارتفاع پایین‌تری (نزدیک به سطح دریا) هم زندگی می‌کنید، توصیه می‌کنم یک لیوان آب به برنامه صبحگاهی خود اضافه کنید.
حتما بخوانید: همه خواص و مضرات قهوه اسپرسو طبق جدیدترین تحقیقات دنیا
به هر حال، هیدراته ماندن، فواید سلامتی متعددی دارد در صورتیکه بسیاری از ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم. اما در حالی که آب مهم است، باید مطمئن شوید که بخش آخر (و احتمالاً مهم ترین قسمت) را برای احساس بیداری در صبح فراموش نکنید: نور خورشید
نور خورشید
در یک کلام، نور خورشید ساعت زنگ دار اصلی است، راهی طبیعی برای بدن ما تا بداند زمان بیدار شدن فرا رسیده است.
وقتی نور خورشید به گیرنده های نوری در چشم شما برخورد می کند، سیگنالی به مغز می فرستد که می گوید: ” سلام، وقت بیدار شدن است! ” بنابراین، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در اولین ساعات صبح یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای احساس هوشیاری و انرژی انجام دهید.
حتما بخوانید: انرژی درمانی چیست؟ بهترین و موثرترین روش انجام آن به تنهایی
با این حال قرار گرفتن در معرض نور خورشید نه تنها به شما کمک می کند تا در لحظه زنگ خوردن ساعتتان بیدار شوید، بلکه می تواند به تنظیم ریتم شبانه روزی بدن شما نیز کمک کند. این چرخه ی طبیعی خواب و بیداری چیزی است که باعث می‌شود عصرها احساس خستگی کنید و صبح‌ها به موقع بیدار شوید. وقتی ریتم شبانه روزی شما تنظیم باشد، می توانید سریعتر به خواب بروید و بهتر بخوابید، از طرف دیگر هم سروقت دلخواهتان بیدار شوید.
به طور کلی
در حالی که من به طور جداگانه هر مورد را بررسی کرده ام، شما مجبور نیستید هر یک از این فعالیت ها را به صورت جداگانه انجام دهید. در حالت ایده آل، توصیه می کنم روتینی برای ترکیب حرکت، آب و نور خورشید ترتیب بدهید.
راه مورد علاقه من این است که با بطری آب در دست در اطراف محله قدم بزنم. این نه تنها راهی عالی برای کمک به بیدار شدن من است، بلکه به من زمان می دهد تا قبل از شروع کار روزانه افکارم را جمع آوری کنم.
میانبری برای سحرخیزی : هیجان زده باشید
در مقدمه اشاره کردم که اکثر ما به راحتی می توانیم در مواقع ضروری زود بیدار شویم. من عادت داشتم ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوم تا به موقع به دبیرستان برسم و هیچ وقت مشکلی برای زود بیدار شدن جهت رسیدن به ساعت پروازم نداشتم. درواقع وقتی عواقب عدم انجام این کار به اندازه کافی شدید باشد، تقریباً در هر ساعتی می توانید از خواب بیدار شوید.
اما اگر دلیل اصلی شما برای زود بیدار شدن این باشد که برای یک روال صبحگاهی وقت بگذارید، چه ؟ در این مورد، تعهد و اجبار خاصی وجود ندارد که شما را وادار کند تا زود از خواب بیدار شوید چنین اجباری می تواند از کارایی و بازده صبحگاهی شما بکاهد.
برای حل این مشکل ، از توصیه تیاگو فورته استفاده می کنیم:

“شما نمی توانید با کسی که از کارش لذت می برد رقابت کنید”

یعنی بهترین ترفند سحرخیز بودن این است که برای بلند شدن اشتیاق داشته باشید. هر روز صبح کاری سرگرم کننده برای انجام دادن داشته باشید که شوق انجام آن شما را از رختخواب بیرون بکشد (یا حداقل در مقابل وسوسه بازگشت به خواب مقاومت کنید).
بسیاری از ما عادت نداریم با چنین دیدگاهی به سحرخیزی فکر کنیم، بنابراین برای پیدا کردن فعالیتی که شما را برای بلند شدن هیجان زده کند، باید کمی فکر کنید.
در زیر برخی از فعالیت های سرگرم کننده ای که باعث شده است در گذشته زود بیدار شوم را ذکر کرده ام:

درست کردن (و نوشیدن) یک فنجان قهوه دلچسب
پیاده روی تا باشگاه کوهنوردی
خواندن یک کتاب غیرداستانی بسیار جالب
پیاده روی طولانی (1 ساعت +) در اطراف محله
رفتن به کافی شاپ برای خوردن نوشیدنی و گپ زدن با دوستان

این موارد فقط برخی از چیزهایی است که من را هیجان زده می کند. هر کاری که برای بلند شدن سر ذوقتان می‌آورد را انجام دهید (البته در حد منطق).
سحرخیزی با گذشت زمان آسان تر می شود. زود بیدار شدن سخت است، به خصوص اگر این تمایل طبیعی بدن شما نباشد. اما با توجه به نکات این مقاله، سحرخیزی اکنون باید آسان تر باشد.
خواب مورد نیاز برای هر رنج سنی
به طور متوسط، یک فرد بالغ سالم معمولاً به 7 ساعت خواب نیاز دارد تا احساس آرامش کند، اما نیاز بدن شما با افزایش سن تغییر می کند. در زیر جدولی برای تعیین خواب مناسب هر رنج سنی را قرار داده ایم.

سن
ساعت مورد نیاز

0-3 ماه
14-17 ساعت

4-11 ماه
12-15 ساعت

1-2 سال
11-14 ساعت

3-5 سال
10-13 ساعت

6-13 سال
9-11 ساعت

14-17 سال
8-10 ساعت

18-64 سال
7-9 ساعت

65+ سال
7-8 ساعت

چگونه با انرژی بیشتری از خواب بیدار شویم؟ (18 ترفند موثر)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *