آموزش, اخبار, ترفند, سلامت, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

علت بوی بد دهان و 5 روش درمان موثر

بوی بد دهان

علت بوی بد دهان و 5 روش درمان موثر
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/07/word-image.jpeg

به طور خلاصه رایج ترین علل بد بویی دهان شامل بهداشت ضعیف دندان ، دهان، خشکی دهان و استفاده از دخانیات است. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراقبت از لثه ها و مرطوب نگه داشتن بدن جزء راهکار های مبارزه با بوی بد دهان هستند. جویدن آدامس، نوشیدن چای سبز یا سرکه سیب و خوردن میوه ها می تواند سریعاً به بهبود وضعیت دهانی شما کمک کند.
در بعضی از موارد ممکن است شدت بوی بد دهان به دلیل مشکل لوزه باشد.‌ معمولاً این بدبویی ممکن است باعث خجالت و اضطراب افراد شود و حالت بسیار بدی را به وجود بیاورد و افراد را به شدت درگیر کند اما ناراحت نباشید. معمولا این مشکل به راحتی برطرف می‌ شود. شما می توانید در کنار بهبود روتین وضعیت بهداشتی دهان، عادات بد را از بین ببرید و نفس خود را به مرور خوشبو کنید.
علت های بدبویی دهان چیست؟
عوامل زیادی هستند که باعث بدبویی دهان می شوند اما همه چیز معمولاً از داخل دهان شروع می شود. رایج ترین علل آن شامل موارد زیر است:

بهداشت ضعیف دندان اگر مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، نه تنها مواد غذایی بین دندان ‌های شما گیر می کند، بلکه احتمال ایجاد پلاک هم وجود دارد و یک لایه چسبنده از باکتری روی دندان ها را می پوشاند و باعث بدبویی دهان شده و همین بیماری لثه و دندان را ایجاد خواهد کرد .

غذاها. هر غذایی که بین دندان ها جمع شود یا روی آن قرار بگیرد، می تواند عاملی برای بدبویی دهان باشد. البته سیر و پیاز هم ممکن است این بوی بد را افزایش دهد.
خشکی دهان . ممکن است بزاق دهان به طور طبیعی بدبویی دهان را از بین ببرد، زیرا باکتری ها را می کشد و اسید داخل دهان را که توسط پلاک تولید شده است، نابود می کند. بعضی از دارو ها هم هستند که باعث خشکی دهان می شوند. در نتیجه در صورت ابتلا به خشکی دهان، حتما از پزشک کمک بگیرید.
دخانیات: سیگار کشیدن نه تنها بوی ناخوشایندی را داخل دهان ایجاد می کند، بلکه باعث خشکی آن هم می شود، زیرا یکی از رایج ترین علل بیماری های لثه است.
وضعیت های دیگر مربوط به گلو، و ابریزش بینی هم می‌ تواند بوی بدی را در دهان ایجاد کند. بیماری دیابت، رفلاکس اسید معده و مشکلات این چنینی می تواند عاملی برای این گونه وضعیت ها باشد.

بسته به این که علت بدبویی دهان چیست، راه های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. عموماً راه حل کلیدی، رعایت بهداشت شخصی است و حذف کردن بعضی از مواد غذایی می‌ تواند بوی دهان شما را بهبود ببخشد.
در این قسمت راه حل های کلیدی را به شما معرفی می‌ کنیم که باعث می شود داخل دهان و دندان شما تمیز باشد و دهان خوش بویی داشته باشید.
روشهای از بین بردن بوی بد دهان
1-با استفاده از سرکه سیب (ترفند پیشنهادی ما)
یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب سرد مخلوط کنید. به مدت ۳ الی ۵ دقیقه با استفاده از این مخلوط دهان خود را شستشو دهید و غرغره کنید و سپس دهان خود را با آب بشویید. این کار را صبح ها بعد از بیدار شدن و شب ها ، قبل از رفتن به رختخواب تکرار کنید.
2-مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
گاهی اوقات سریع ترین راه بهبود حل مسئله، کاملاً واضح و مشخص تر از آن چیزی است که فکر می کنید و بیشتر متخصصان بهداشت دهان آن را تایید می کنند. در نتیجه تنفس خوشبو با رعایت مسواک زدن مخصوصاً بعد از وعده غذایی ایجاد می گردد.
پس بعد از اینکه غذا می‌ خورید، باکتری ممکن است داخل دهان باقی بماند، بوی بدی را ایجاد کند که در چنین حالتی مسواک‌ زدن حداقل به مدت ۲ دقیقه و آن هم دو بار در روز به شما کمک خواهد کرد و نخ دندان کشیدن هم می‌ تواند اجزای غذایی و پلاک را برطرف کند. پس بسیار مهم است که برای رسیدن به بهداشت دهانی مناسب، از بین بردن آلودگی ها و کثیفی ها نخ دندان بکشید و لایه چسبنده بین دندان را بردارید.
وقتی که پلاک بین دندان ها جذب می شود، باعث ایجاد بیماری لثه خواهد شد. فقط دندانپزشک می تواند این وضعیت را بهبود ببخشد. نخ دندان کشیدن یک راه حل عالی برای رعایت بهداشت دهان و دندان است و شما باید حداقل یک بار در روز این کار را انجام دهید.
روش قانع کردن دیگران (15 ترفند و 25 فوق ترفند)
3-مراقبت از لثه
استفاده نکردن از شوینده دهان ممکن است باعث ایجاد بوی بد داخل دهان شود که علامت پریودنتیتیس است که یک بیماری رایج لثه است. طبق مطالعات انجام شده، معمولاً این تجمع باکتری در اطراف دندان به دلیل بیماری‌ های لثه ایجاد می‌ شود و ممکن است در قسمت هایی از دهان ایجاد گردد که باکتری های زیادی در آن قسمت پنهان هستند و تمیز کردن آن ها سخت است و همین می‌ تواند عامل بدبویی دهان باشد.

بیماری لثه که به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان ایجاد می گردد را به راحتی می توانید با مسواک زدن به اندازه دو بار در روز، نخ دندان کشیدن و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک برطرف کنید و از آن جلوگیری کنید. استفاده روزانه از شوینده دهان و دندان هم می تواند به تمیز کردن لثه ها کمک کند.
4-کشیدن مسواک روی زبان
اگر پاک کننده مخصوص زبان دارید، حتماً از آن استفاده کنید تا اجزای بدبوی داخل دهان را از بین ببرد، سطح باکتری موجود در دهان کم شود و شما از بوی بد دهان خلاص شوید.
تمیز کننده های مخصوص دندان می‌ توانند باکتری ها را از بین ببرند که ۸۰ درصد آن ها عامل بدبویی دهان هستند و به طور کل بهداشت کلی دهان را با کاهش پاتوژن های داخل دهان کم خواهند کرد.
5-بدن تان را هیدرته نگهدارید
جدا از از بین بردن اجزای باقیمانده مواد غذایی، به اندازه کافی آب بنوشید که به شما کمک می کند تا با بدبویی دهان مبارزه کنید. نوشیدن آب به اندازه کافی بسیار کمک کننده است و به طور کل باکتری موجود در دهان را خنثی می‌ کند و آن را هیدراته می‌ کند و باعث تولید بزاق می‌ شود. پس اگر علت بدبویی دهان شما کم آبی و خشکی دهان باشد، نوشیدن آب یک راهکار طبیعی و موثر خواهد بود.
6-مراجعه منظم به دندانپزشک
بدبویی دهان به طور مداوم می تواند یک عامل هشدار برای مشکلات مربوط به سلامت افراد باشد. برنامه ریزی کردن برای چکاپ های منظم به دندانپزشک به شما کمک می‌ کند تا مشکلات جدی سلامتی را در خودتان تشخیص دهید و برای رفع آن ها اقدام فرمایید.
دندانپزشک همچنین می‌ تواند راهکارهای خوبی به شما ارائه دهد و مشکلاتی مثل مشکلات سینوسی، رفلاکس اسید معده، دیابت، کبد و بیماری کلیه را که عامل بدبویی دهان هستند تشخیص دهد. بنابراین بسیار مهم است که علت ریشه ای این مشکل را پیدا کنید.
چطور لباس ها را خوشبو نگه داریم؟ (5 ترفند طولانی مدت)
7-تغییر در سبک زندگی و استفاده از راهکار های خانگی
اگر جایی هستید که دسترسی به حتی یک لیوان آب هم ندارید و نمی توانید مسواک بزنید، می‌توانید از روش‌ های ساده زیر استفاده کنید تا کارتان راه بیفتد و دهان تان خوشبو شود.

جویدن آدامس آدامس بدون قند با بدبویی دهان مبارزه می‌ کند، زیرا جویدن آدامس باعث تحریک تولید بزاق می‌ شود و بوی بد دهان حاصل از غذا خوردن را از بین می برد. همچنین از خشکی دهان هم جلوگیری خواهد کرد.

شستن دهان با آب نمک شستن دهان با آب نمک و خوردن منظم آب می تواند هرگونه اجزای باقی‌مانده از غذا را داخل دهان شستشو دهد. نمک همچنین باکتری های موجود را که عامل بد بوبی دهان هستند، از بین می‌برد. افرادی که به شوینده های بر پایه الکل حساسیت دارند، می‌ توانند از جایگزین‌ های به صرفه تری استفاده کنند. همچنین افرادی که فشار خون بالا دارند، نباید شستشو با آب نمک را انجام دهند و به جای آن باید از شوینده های غیر پایه الکل استفاده کنند. اگر این شوینده ها بیش از حد غلیظ باشند، الکل موجود در آن ها ممکن است باعث خشکی یا سوزاندن لثه ها شود.

نوشیدن چای سبز چای سبز حاوی مواد ضد باکتریایی شامل پلی فنول ها است که می تواند با تنفس بدبو مبارزه کند‌. پلی فنول ها با بوی دهان مبارزه می‌ کنند و به جلوگیری از رشد باکتری هایی که عامل بدبویی دهان هستند می پردازند، زیرا باکتری به طور کل ترکیبات بد و ناخوشایند را داخل دهان ایجاد می کند.

مصرف شیر و ماست اگر به لاکتوز حساسیت ندارید، بدانید که مصرف شیر در بلندمدت و همچنین ماست می‌ تواند بوی دهان را بهبود ببخشد، زیرا به طور کل وضعیت گوارشی را تنظیم می‌ کند. پروبیوتیک های طبیعی یک راه حل سریع هستند که در ماست هم وجود دارند و در عین حال که سالم می‌ باشند، باکتری داخل دهان را راحت تر از بین می برند.

رازیانه یا انیسون این دانه ها می توانند بوی بد داخل دهان را خنثی کنند و به گوارش کمک کنند و باعث افزایش بزاق شود.

میوه بخورید پرتقال، سیب و دیگر میوه هایی که سرشار از فیبر هستند و همچنین سبزیجات باعث تولید بزاق بالا می‌ شوند، و باکتری های داخل دهان را از بین می برند. ویتامین ث هم می‌ تواند به نگهداری مخاط داخل دهان کمک کند.

زینک مصرف کنید این ماده معدنی به مبارزه با بد بویی دهان از دو طریق می پردازد . اول این که تولید و ساخت ترکیبات سولفور که عامل بدبویی دهان هستند را متوقف می کند. دوم این که به جلوگیری از پوسیدگی دهان و حفره های دندانی می پردازد.

چگونه در چت جذاب باشیم و دلبری کنیم؟ 10 ترفند کاربردی
ویدیوی آموزش از بین بردن بوی دهان

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *