آموزش, آموزش روش های جدید موفقیت در زندگی و کار, اخبار, تصمیم گیری, کاردستی, مادر و کودک, مهارت

عوامل موثر بر تصمیم گیری: چگونه درست تصمیم بگیریم؟

تصمیم گیری

عوامل موثر بر تصمیم گیری: چگونه درست تصمیم بگیریم؟
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/word-image-196.jpeg

همه ما روزانه هزاران تصمیم میگیریم، این تصمیمات میتوانند ساده ترین مسائل روزمره همچون انتخاب رنگ لباس و غذا باشد و یا تصمیمات بزرگتر همچون رشته تحصیلی، انتخاب شریک عاطفی و انتخاب شغل باشد. تصمیم گیری در واقع مهارتی است که انسان از بدو تولد آموزش میبند و تحت تاثیر احساسات، تجربیات و اطرافیان است. اما آنچه لازم است بدانید این است که خودتان تا چه میزان در این مهارت موفق عمل کرده اید. در این مقاله به طور مفصل درباره این مهارت صحبت خواهیم کرد.
تصمیم گیری چیست؟
تصمیم‌ گیری، شناسایی و انتخاب گزینه‌ های جایگزین، بر اساس ارزش‌ها و ترجیحات فرد تصمیم‌گیرنده است؛ تصمیم‌ گیری دلالت بر این دارد که گزینه‌های جایگزین دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند و در این حالت فرد به دنبال بیشترین میزان موفقیت و اثر بخشی است و همچنین انتخابی متناسب با هدف، خواسته و سبک زندگی است.
تصیم گیری و مغز
از نگاه تکامل سه بخش برای مغز می‌توان نام برد:

ساقه مغز
سیستم لیمبیک (Limbic)
قسمت Neo-Cortex

در ساقه مغز اعمال حیاتی ما کنترل می‌شود. هیجانات و احساسات به سیستم Limbic مربوط می‌شود؛ این بخش از مغز به طور ناخود‌آگاه و نیمه‌خود‌آگاه عمل می‌کند و به عبارتی غرایز انسان در سیستم Limbic هدایت می‌شود. احساس‌هایی از قبیل لذت و پاداش در این ناحیه از مغز، تعریف می‌شوند. و در نهایت تفکر متعالی انسانی به ناحیه Neo-Cortex اختصاص دارد. این نواحی در مسیر تکامل، به مرور در جانوران به تکامل رسیده تا بدین صورت در انسان تجلی پیدا کرده است. پر واضح است که تفاوت بین انسان و سایر موجودات در ناحیه سوم و یا همان قسمت Neo-Cortex معنا پیدا می کند.
برای تقویت مغز خود این 100 کار را انجام دهید
تصمیم گیری درست
روش درست تصمیم گرفتن (اینفوگرافی)
1- احساسات درونی
شهود یا ندای درونی در واقع احساسی از تجربیات گذشته و ارزش های شکل گرفته درون شماست. نادیده گرفتن احساسات در تصمیم گیری درصد خطا را بالا میبرد. همانگونه که گفتیم شهود در واقع شکل گرفته از تجربیات و ارزش های شماست. بنابراین ریشه احساسات بد و خوب را نسبت به یک تصمیم جستجو کنید.
2- استدلال
تجربیات گذشته، آمار و اطلاعات بدون در نظر گرفتن احساسات میتواند به شما در زمینه تصمیم گیری کمک زیادی کند. شهود و ندای درونی برای تصمیم گیری کافی نیست و زمانی تصمیم درستی اخذ میشود که این دومورد در یک راستا عمل کنند. در واقع لازم است ابتدا همه اطلاعات منطقی درباره تصمیمتان را جمع آوری کنید. سپس با توجه به ندای درونیتان تصمیم نهایی را بگیرید.
فرآیند تصمیم گیری
تصمیم گیرندگان ماهر و موثر از یک فرآیند هفت مرحله ای برای تصمیم گیری استفاده می کنند. با اینکه اکثر مواقع موقع تصمیم گیری های جزئی مثلا برای اینکه شام چه غذایی بپزید، لازم نیست همه این مراحل را مو به مو بگذرانید؛ اما این مراحل روشی عالی برای مواقعیست که قرار است تصمیمات بزرگ و مهمی مثل انتخاب یک استراتژی برای فروش بیشتر بگیرید.
1- مشکل را شناسایی کنید
اول از همه باید تصمیمی که نیاز است بگیرید را بفهمید و کاملا متوجه باشید که در مورد چه چیزی باید تصمیم بگیرید. این مرحله بسیار مهم است، چون مراحل بعدی بر اساس همین مرحله پایه ریزی می شوند. قبل از رفتن به مرحله بعدی، مطمئن شوید که کاملا متوجه اوضاع هستید، چیزی که از شما خواسته می شود را به خوبی می دانید و ابزارهایی که در دسترس دارید را می شناسید.
2- کمی جستجو کنید
برای گرفتن هر تصمیمی، شما به یک سری اطلاعات و داده های پیش زمینه نیاز دارید که به انتخاب گزینه مناسب کمک می کنند. گاهی اوقات برای رسیدن به این اطلاعات فقط کافیست به جزئیات موضوع توجه کنیم و بعضی مواقع هم به تحقیقات پیچیده تری نیاز است. این مرحله به شما کمک می کند تا اطلاعاتی که برای تصمیم گیری درست و مناسب نیاز دارید را شناسایی کنید.
3- تفکر خلاق داشته باشید
در این مرحله باید تا جایی که می توانید به راه حل های موجود فکر کنید. مهم نیست این راه حل ها خوب هستند یا بد، شما فقط باید همه گزینه های موجود را روی میز بگذارید. در این مرحله با خیال راحت به تمام راه هایی که می توان از طریق آنها مشکل را حل کرد فکر کنید. یادتان باشد در این قسمت هیچ گزینه ای بد نیست چون قرار است به همه نتایج ممکن فکر کنید. بعدا این فرصت را دارید که همه گزینه های طوفان فکری تان را به خوبی بررسی کنید.
4- گزینه هایتان را ارزیابی کنید
این مرحله همان جاییست که در آن باید نتایج بالقوه راه حل هایتان را دوباره بررسی کنید. در این مرحله لیست راه حل هایی که در قدم قبلی ارائه کرده اید را مرور و به این فکر کنید که کدامشان نتیجه بهتر و منطقی تری می دهند. فراموش نکنید که وقتی تمام گزینه ها را در نظر می گیرید، هدف نهایی تان را هم باید در ذهن داشته باشید. به این ترتیب مطمئنا می توانید تصمیم خوب و مناسبی بگیرید.
5- تصمیم بگیرید
حالا وقت آن رسیده که یکی از گزینه های مد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید از یک راه حل یا ترکیبی از چند راه برای حل مشکلتان استفاده کنید. در این مرحله به گزینه های مرحله قبلی جامه عمل بپوشانید و تصمیمی که بهترین احساس را به شما می دهد انتخاب کنید.
عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری

راز موفقیت افراد مشهور از زبان خودشان
تقویت مهارت تصمیم گیری
1- خود را از شرایط جدا کنید و به عنوان یک فرد خارجی به مسئله فکر کنید. این کار توانایی استدلالتان را زیاد میکند و نگاه چند بعدی به مسائل را موجب میشود.
2- احساسات درونی خود را کنترل کنیدو با مدیتیشین توانایی کنترل احساسات را تقویت کنید.
3- چند ثانیه فکر کردن قبل از تصمیم گیری می‌تواند به شما در بهبود دقت و مهارت تصمیم گیری کمک کند. این چند ثانیه به مغز کمک می‌کند تا توجه خود را به مهمترین اطلاعات متمرکز کرده و عواملی که باعث حواس پرتی می‌شوند را از خود دور کنند.
4- استرس باعث انتخاب نادرست در تصمیم گیری می‌شود. بنابراین کاهش استرس تمایل به بهبود در تصمیم گیری دارد.
5- مشورت با یک فرد آگاه چیزی بیش از پرس‌و‌جو درباره‌ی حقایق و تدارکات پیش از تصمیم‌گیری است، این کار به بهبود مهارت تصمیم‌گیری شما در آینده هم کمک می‌کند.
6- هر چه گزینه‌های پیش رو بیشتر باشند، گرفتن تصمیم نهایی، سخت‌تر خواهد شد. گزینه‌های بیشتر می‌تواند منجر به پشیمانی‌های بیشتر در آینده شود. بنابراین گزینه های پیشنهادی را تا حدودی کم کنید.
7- برای تصمیم گیری اصولی، حقایق و اطلاعات را جمع‌آوری کنید، در واقع تقویت مهارت تصمیم گیری به مهارت کسب اطلاعات شما بستگی دارد.
8- قبل از این که تصمیم به انجام هر کاری بزنید، کارهای خود را از نظر اهمیت اولویت‌بندی کنید. این کار ارزیابی را برای شما راحت تر میسازد.
9- یکی دیگر از راهکارهای افزایش مهارت تصمیم گیری این است که نقاط قوت و ضعف انتخاب‌های پیش روی خود را روی یک کاغذ بنویسید و بر اساس نتیجه‌ای که از تحلیل آنها به دست می‌آورید، تصمیم نهایی را بگیرید.
10- برای تصمیم گیری خود زمان مشخص کنید.تصمیمات سریع و یا خیلی طولانی درصد خطای شما را بالا میبرد.
مهارت تصمیم گیری چیست؟ انواع و روش تقویت آن
حرف آخر
تصمیم گیری از جمله مهارت های حیاتی برای هر شخص است. ما در طول زندگی با تصمیمات زیادی روبرو خواهیم شد. داشتن مهارت تصمیم گیری گاهی بر کیفیت زندگیمان تاثیر زیادی دارد. بنابراین گام های بالا را برای تقویت مهارت تصمیم گیری به کار ببرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *