آموزش, اخبار, اطلاعات عمومی, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

واکسیناسیون سگ و گربه: 10 نکته که حتما باید بدانید

واکسیناسیون سگ و گربه: 10 نکته که حتما باید بدانید

برای اینکه از حیوان خانگیتان در برابر بیماریهای ویروسی کشنده و مسری محافظت کنید، حتما باید به موقع برای واکسینه کردن او اقدام نمایید. واکسن زدن حیوانات خانگی برای بعضی از آنها که بیشتر در خانه و پیش خودتان زندگی می کنند خیلی مهم است. خیلیها به دامپزشک مراجعه می کنند و می گویند گربه من مدام عطسه می کند و آبریزش بینی دارد یا گربه من واکسینه نشده و عفونت تنفسی بدی گرفته و الان نمیدانم باید چه کار کنم.
ما به عنوان صاحبان حیوانات خانگی، هر بار که از خانه بیرون می رویم و دوباره برمیگردیم، هوای بیرون را با خودمان به داخل می آوریم. خیلی از بیماری های واگیردار ویروسی از راه هوا منتقل می شوند. وقتی عطسه یا سرفه می کنیم، ذرات ویروسی وارد هوا می شوند. قطرات بزاق عطسه یا سرفه دیگران روی لباسها و کفشهایمان نیز یکی دیگر از راههای انتقال ویروسها هستند.
اماکنی که حیوانات خانگی در آنجا تجمع می کنند مثل پارکها، مراکز دامپزشکی و سالنهای نظافت هم همگی جزو مناطقی هستند که خطر ابتلای حیوان خانگی شما به بیماریهای مسری را در مقایسه با زمانی که سگ و گربه شما در خانه است افزایش می دهند.
10 نکته مهم درباره واکسیناسیون سگ و گربه
1- دوز مناسب واکسن برای سگها و گربه ها
ممکن است سگ یا گربه خانگی شما بعد از واکسیناسیون دچار واکنشهایی بشود. دامپزشکان توصیه می کنند که برای واکسیناسیون حیوانات خانگی تان فقط از واکسنهای فاقد جیوه و تضعیف نشده استفاده کنید.
دوز مناسب واکسن با توجه به سن و وزن بدن حیوان خانگی شما تنظیم می شود. به عنوان مثال، یک سگ چی واوای 2 کیلوگرمی نسبت به یک سگ سنت برنارد 45 کیلوگرمی به دوز واکسن خیلی کمتری نیاز دارد.
آموزش دستشویی کردن به سگ ها و 8 نکته کاربردی
2- تزریق چند واکسن به طور همزمان
دامپزشکان توصیه می کنند که موقع واکسینه کردن حیوانات خانگی تا حد امکان هر بار فقط یک واکسن تزریق شود. علاوه بر این، توصیه می شود به جای واکسیناسیون مجدد خودکار بعد از اتمام مدت زمان واکسن مورد نظر، از تیتر (titer) برای بررسی ایمنی داخلی یا وضعیت آنتی بادی حیوان خانگی استفاده شود.
تیتر یک آزمایش خون است که نشان می دهد بدن انسان یا حیوانات مختلف مثل سگ و گربه مقدار کافی از آنتی بادی های محافظت کننده در برابر یک بیماری خاص تولید کرده یا نه. از جمله تیترهای موجود می توان به تیتر هاری، دیستمپر، هپاتیت و لپتوسپیروز اشاره کرد.
3- داروهای هومیوپاتی حیوانات خانگی برای سگ و گربه
داروهای هومیوپاتی (Homeopathy) مختلفی برای خنثی کردن واکنشهای ناشی از تزریق واکسن به حیوانات خانگی در دسترس هستند. Thuja و Silica دو دارویی هستند که اغلب دامپزشکان آنها را توصیه می کنند. داروی Lyssin نیز مخصوص واکسن هاری است.

حیوانات مختلف به تزریق واکسن واکنشهای متفاوتی نشان می دهند که ممکن است شامل موارد زیر باشند و از داروهای گفته شده برای تسکین آنها استفاده شود:

تشنج: Thuja ، Silica
اضطراب: Thuja
التهاب چشم: Thuja
حالت تهوع: Silica
اسهال: Thuja ، Silica
آسم: Thuja
سرفه: Thuja

داروهای هومیوپاتی دیگری هم برای تسکین واکنشهای بعد از واکسینه کردن حیوانات خانگی هم استفاده می شود. واکنشهای ناشی از واکسن هاری را می توان با داروی Lyssin (که با نام Hydrophobinum هم شناخته می شود) و گاهی اوقات با داروی Belladonna برطرف کرد. اگر سگتان بعد از تزریق واکسن تب کرد از بلادونا برای درمان استفاده می شود. این دارو برای درمان حیوانات خانگی که بعد از هر واکسنی دچار تب و تشنج می شوند هم مفید است.
داروی Lyssin 30C (که با نام Hydrophobinum نیز شناخته می شود)، اولین داروییست که به سگها و گربه هایی که بعد از تزریق واکسن هاری دچار واکنش شده اند، داده می شود.
14 میکس خانگی برای خوشبو کردن و تازگی هوای منزل
Apis نیز یکی دیگر از داروهای هومیوپاتی مفید برای کاهش واکنشهای آلرژیک مثل تورم صورت در سگها و گربه ها است. به طور کلی توصیه می شود 10 دقیقه قبل یا بعد از تجویز داروی هومیوپاتی به حیوان غذا یا آب ندهید. هیچ وقت قرصهای هومیوپاتی را با دست لمس نکنید چون باعث بی اثر شدن آنها می شود.
مقدار مصرف: 3-5 قرص را مستقیما داخل دهان حیوان خانگی خودتان بگذارید. بسته به شرایط و وضعیت حیوان خانگی، هر 12 تا 24 ساعت باید این کار را تکرار کنید.

 
4- واکسنهای اصلی حیوانات خانگی چه هستند؟
واکسن های پاروویروس، دیستمپر، هپاتیت و هاری واکسنهای اصلی سگها هستند. واکسنهای غیر اصلی نیز بسته به میزان خطر مواجه سگ داده می شوند. این واکسنها شامل واکسن سرفه لانه ای (Bordetella bronchioseptica)، بیماری لایم (Borrelia burgdorferi) و لپتوسپیروز می شوند.
برای گربه ها واکسن پنلوکوپنی (دیستمپر گربه)، کلسی ویروس گربه ها، هرپس ویروس گربه تیپ I (رینوتراکئیت) و هاری واکسنهای اصلی هستند. بسته به سبک زندگی گربه شما، ممکن است واکسنهای غیر اصلی هم برایش در نظر گرفته شوند که شامل واکسن بیماریهای لوسمی گربه، بوردتلا یا سیاه سرفه، کلامیدیا فلیس و ویروس نقص ایمنی گربه می شوند.
5- تقویت کننده واکسن حیوانات خانگی بهتر است یا تیتر؟
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، بهتر است به جای تجدید دوباره واکسن حیوان خانگی تان از آزمایش تیتر استفاده کنید. آزمایش تیتر نوعی آزمایش خون است که میزان آنتی بادی های خاصی را در بدن حیوان خانگی شما بررسی می کند.
برای انجام این آزمایش از حیوان شما خون گرفته و به آزمایشگاه فرستاده می شود. از این آزمایش اغلب برای بررسی مصونیت در برابر یک ویروس خاص استفاده می کنند.
6- قوانین مربوط به واکسیناسیون حیوانات خانگی
هر کشوری قوانین خاص خودش را درباره واکسیناسیون حیوانات خانگی دارد. در اکثر کشورها واکسینه کردن حیوانات خانگی مثل سگ و گربه اجباری است. اگر حیوان خانگی دارید حتما از قوانین مربوط به واکسینه شدن آنها باخبر شوید.
بلد باشید: 44 مهارت که هر کسی باید بلد باشد
7- آشنایی با واکسن حیوانات خانگی
واکسنها به آماده کردن سیستم ایمنی بدن حیوان خانگی شما و جلوگیری از ابتلای او به بیماریهای عفونی کمک می کنند. وقتی واکسن به حیوان خانگی شما تزریق می شود، سیستم ایمنی بدنش برای تولید “پاسخ حافظه” تحریک می شود. هدف از ساخت این پاسخ حافظه این است که سگ یا گربه شما در مواجهه با عامل بیماری زا یا اصلا بیمار نشود و یا اگر هم بیمار شد این بیماری جدی و کشنده نباشد.

واکسینه کردن حیوانات خانگی برای حفظ سلامتی آنها بسیار مهم است، ولی لازم نیست آنها را در برابر همه بیماریها واکسینه کنید. حتما باید با دامپزشکتان درباره واکسنهای ضروری و مهم سگ یا گربه تان صحبت کنید. عواملی که موقع برنامه ریزی برای واکسیناسیون حیوان خانگی شما در نظر گرفته می شوند شامل مواردی مثل سن، سابقه پزشکی، محیط، عادات سفر و سبک زندگی هستند. اکثر دامپزشکان واکسنهای اصلی را برای حیوانات سالم توصیه می کنند.
8- مشورت با دامپزشک برای واکسینه کردن حیوانات خانگی
مهم است که حتما با دامپزشکتان درباره واکسنهای مورد نیاز حیوان خانگی خودتان صحبت کنید. واکسنها باید از قبل آماده شوند و حیوان خانگی شما هم باید روز تزریق واکسن سالم و آماده باشد. اگر لازم است صبح روز تزریق واکسن کاری انجام بدهید حتما آن را از قبل یادداشت کنید تا یادتان نرود.
9- مدت اثربخشی واکسنها برای محافظت از حیوانات خانگی در برابر بیماریها
این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که چند روز تا چند هفته طول می کشد تا واکسنها به طور کامل اثر بگذارند. هر واکسن جدول زمانی متفاوتی دارد، بنابراین در این مورد با دامپزشک صحبت کنید.
10 نکته روانشناسی که در همه شرایط زندگی مفیدند
10- عوارض واکسن های حیوانات خانگی
تحریک شدن سیستم ایمنی بدن حیوان خانگی شما با واکسن باعث محافظت از آنها در برابر بیماریهای خاص می شود. این تحریک ممکن است علائم خاصی از درد در محل تزریق گرفته تا تب و واکنش های آلرژیک ایجاد کند. (منبع)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *