آرامش, آموزش, آموزش روش های جدید افزایش اعتماد به نفس, اخبار, شاد زندگی کردن, کاردستی, مادر و کودک, مهارت

چطور به خودمان آرامش دهیم؟ (14 ترفند برای بزرگسالان)

[ad_1]

آرامش دادن به خود، بخش جدایی ناپذیری از طبیعت همه ما انسانهاست. ما حتی در دوران شیرخوارگی هم برای اینکه به آرامش برسیم از کارهایی مثل مکیدن انگشت شست استفاده می کردیم. حالا که بزرگتر شده ایم، دیگر این کار به اندازه دوران کودکی باعث آرامشمان نمی شود؛ بنابراین باید دنبال تکنیک ها و راه های موثرتری برای ایجاد آرامش در خودمان و از بین بردن احساسات منفی و مخرب باشیم.
تصویر بالا را ببینید. یک کودک در حال آرامش دادن به خودش است (با مکیدن انگشتان دست). هر کسی روشی برای آرامش دادن به خودش دارد اما اصول یکی ست. در این مطلب بهترین ترفندها برای اینکه به خودتان آرامش دهید را معرفی می کنیم.
اما قبل از اینکه به بررسی روش های آرامش دادن به خودمان بپردازیم، بیایید ببینیم اصلا هدف از این کار چیست و چرا باید به خودمان آرامش بدهیم؟
۱۵ نکته ی بسیار موثر برای داشتن یک زندگی شاد طبق جدیدترین تحقیقات روز دنیا
هدف ما از آرامش دادن به خودمان چیست؟
زندگی پر از استرس و فشار است. میان اینهمه دغدغه و تنش، گهگاهی آدم های نامهربان و بی رحم هم پیدا می شوند که با کارهایشان آرامش را از ما می گیرند. از طرف دیگر، آشفتگی، فقر، حوادث ناراحت کننده و فاجعه آمیز نیز برای هر کسی ممکن است پیش بیاید. کنار آمدن با پیامدهای این اتفاقات کار سختی است و ممکن است شما را در فشار و ناراحتی قرار بدهد.
گاهی اوقات هم ممکن است روابط عاطفی تان خوب پیش نرود، شغلتان را از دست بدهید یا بدهی بالا بیاورید و همه چیز برایتان ناراحت کننده و ناخوشایند بشود. علاوه بر همه اینها، ممکن است کسی به یک بیماری روحی هم مبتلا شود و آن وقت همه چیز برایش چالش برانگیزتر و سخت تر می شود.
به خاطر همه این موارد است که ما باید یاد بگیریم چطور به خودمان آرامش بدهیم. وقتی اینهمه ناراحتی، استرس و فشار روی هم جمع می شوند، استفاده از روش های آرامش دهی به خودمان می تواند بار سنگین این عوامل را از روی دوشمان بردارد.

آرامش دادن به خود، در واقع مدیریت احساسات منفی به شکل موثر است که باعث می شود بتوانید با اتفاقات بد و ناراحت کننده به شیوه درستی کنار بیایید. این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا آشفتگی و هرج و مرج را از ذهنتان پاک کنید و تاثیر استرس روی بدنتان را کاهش بدهید.
استرس به خودی خود تاثیر منفی و مخربی روی بدن می گذارد. از بی خوابی های شبانه گرفته تا تشدید علائم بیماری های روانی و همچنین ناراحتی های جسمی، همه و همه جزو عوارض استرس محسوب می شوند.
بهترین تکنیک های آرامش دادن به خود چیست؟
هر کسی به روش خاص خودش به خودش آرامش می دهد؛ بنابراین نمی توان یک روش مشخص و واحد برای این کار ارائه داد. در واقع بهترین روش برای آرامش دادن به خود، روشیست که برای شما مفید است. فقط یادتان باشد از هر روش چند بار استفاده کنید تا مطمئن شوید موثر یا بی اثر است، بعد سراغ روش های دیگر بروید.
روش های خود مدیریتی روی استرس و مسائل مربوط به سلامت روح و روان معمولا خیلی زود و سریع جواب نمی دهند و شما باید برای چند مدت از آنها استفاده کنید تا موثر واقع شوند.
علائم، علل و جدیدترین راه های درمان قطعی استرس کم تا شدید
تکنیک های آرامش دادن به خود، شامل روش هایی برای تمرکز ذهن و دور کردن فکر شما از آشفتگی ها و پریشانی هاست. این روش ها به شما کمک می کنند تا از فکر و خیال بیرون بیایید و تمرکزتان را روی موارد مثبت معطوف کنید.
موثرترین تکنیک های آرامش دادن به خود شامل موارد زیر می شوند:
1- حمام آب گرم را امتحان کنید
حمام آب گرم و استفاده از رایحه های مطبوع موقع حمام کردن به شما کمک می کند تا احساسات منفی را از خودتان دور کنید و به آرامش برسید. نشستن در وان آب گرم باعث تسکین پیدا کردن بدن می شود. با این کار عضلات بدنتان شل می شوند و فشار از روی آنها برداشته می شود تا شما احساس آرامش پیدا کنید.
2- یک تکه یخ بمکید
سرمای شدید یخ توجه شما را به قطعه یخ جلب می کند. وقتی یخ را در دهانتان می گذارید، ذهن شما همه چیز را رها می کند و فقط به سرمای یخ توجه می کند. به این ترتیب می توانید تمرکزتان را از روی افکار منفی بردارید و به چیز دیگری معطوف کنید.
4 حرکت یوگا جهت ارتقای آرامش (برای افراد مبتدی-متوسط)
3- یک پتوی سنگین روی خودتان بیندازید
پتوی سنگین می تواند استرس و اضطراب شما را کمتر کند. فشار وزن پتو آرامش بخش است و باعث می شود تا سیستم عصبی تان در حالت استراحت قرار بگیرد و آرام شود. این کار در کاهش افکار مضطرب و نگران کننده و همینطور پایین آوردن ضربان قلب و تنفس سریع هم موثر است.
4- از تکنیک تنفس مربعی استفاده کنید
تنفس مربعی یکی از تکنیک های رسیدن به آرامش است. برای انجام این روش، 4 ثانیه هوا را به داخل ریه هایتان استنشاق کنید، برای 4 ثانیه آن را در سینه نگه دارید و در نهایت طی 4 ثانیه بازدم کنید. 4 ثانیه بعد دوباره همین مراحل را تکرار کنید.
موقع انجام این روش ثانیه ها را بشمارید و روی شمارش و نفس کشیدنتان تمرکز کنید. تمرینات تنفسی یکی از رایج ترین و موثرترین روش ها برای کاهش اضطراب و رسیدن به آرامش محسوب می شوند.

5- افکار منفی را با افکار مثبت خنثی کنید
افکار منفی باعث افزایش احساسات منفی در ما می شوند. شما نمی توانید وقتی همه ذهنتان را با افکار منفی و ناامید کننده پر کرده اید انتظار داشته باشید احساس آرامش کنید! به جای اینکه روی افکار منفی تمرکز کنید سعی کنید فکرهای مثبت به ذهنتان بیاورید.
از خودتان بپرسید چطور می توانم کاری کنم که اوضاع خوب پیش برود؟ چه کارهای درست و خوبی می توانم انجام بدهم؟ حتی اگر مورد مثبت و خوبی به ذهنتان نرسید فقط سعی کنید منفی بافی نکنید.
6- به خودتان یادآوری کنید که شما مسئول کارهای دیگران نیستید
خب، گاهی اوقات شما مسئول کارهای دیگرانید؛ مثلا اگر پسر کوچکتان شیشه پنجره کسی را بشکند شما مسئولید و باید جوابگو باشید. اما در اکثر مواقع اینطور نیست. شما مسئول اعمال دیگران نیستید پس چرا باید وقت و انرژی با ارزش خودتان را برای کارهای دیگران تلف کنید؟
هر وقت از عملکرد یا کارهای دیگران ناراحت شدید این را به خودتان یادآوری کنید که شما مسئول کارهای بقیه نیستید و نباید آرامشتان را به خاطر آنها بر هم بزنید.
140 عادت بدی که باید آنها را ترک کنیم (مگا لیست)
7- از روش مراقبه بصری استفاده کنید
مراقبه یا مدیتیشن بصری با چیزی که اغلب مردم درباره مراقبه می دانند متفاوت است. این کار بیشتر روی تمرکز روی یک شئ خاص و خالی کردن ذهن از هر چیزی دیگری به جز آن متمرکز است.
به عنوان مثال می توانید یک شمع روشن کنید و به شعله آن نگاه کنید. روی شعله، فتیله، موم، دود و بوی شمع تمرکز کنید. اگر اعتقادات مذهبی دارید می توانید روی یک نماد معنوی یا چیزی که به آن معتقدید و از آن حس خوبی می گیرید تمرکز کنید.
8- فیلم خنده دار نگاه کنید
با دیدن یک نمایش یا فیلم خنده دار می توانید ذهنتان را از افکار منفی و ناراحت کننده دور کنید. نه تنها تحریک حس بینایی باعث تمرکز شما روی چیزی به جز افکار و احساسات منفی می شود، بلکه خندیدن هم باعث ترشح هورمون هایی در مغز می شود که ذهنتان را شاداب تر و بازتر می کنند.
9- یک فنجان چای داغ بنوشید
نوشیدن چای داغ هم به شما آرامش می دهد و هم ذهنتان را از مسائل ناراحت کنند دور می کند. عطر و طعم چای توجه شما را به خودش معطوف می کند و شما را از دنیای افکار و خیالاتتان بیرون می کشد. علاوه بر این گرمای چای از روی زبان تا رسیدن به معده احساس می شود و حواس شما را از فکر کردن به چیزهای دیگر پرت می کند.
50 نکته ساده که زندگی تان را زیر و رو می کنند (تغییر مثبت)
10- با حیوان خانگی تان بازی کنید
حیوانات خانگی منبع فوق العاده ای برای آرامش گرفتن و دریافت عشق بی قید و شرط هستند. اگر دچار پریشان حالی و ناآرامی شده اید توصیه می کنیم مدتی را با یک حیوان خانگی بگذرانید. توجهتان را روی آن متمرکز کنید، با او بازی کنید، او را نوازش کنید و ببینید چطور استرس ها به مرور کمتر و کمتر می شوند و به آرامش می رسید.
11-صبور بودن را هر روز تمرین کنید

با استفاده از راهکارهای ساده ی زیر میتوانید صبور بودن را هرروز تمرین کنید. به این ترتیب، توانایی های شما برای آرام ماندن در مواجهه با استرس افزایش میابد:

هر گاه به فروشگاه، نانوایی و… میروید، در صف های طولانی تر بایستید
پیاده روی های طولانی مدت داشته باشید
اگر میخواهید به دوستانتان آرام بودن را یاد دهید، این موارد را به آنها هم بگویید تا مانند شما بتوانند از استرس دور شوند.
اگر چیزی باعث خشم شما می شود با این روش خشم خود را کنترل کنید!

12-کسی که دوست دارید باشید را تجسم کنید
شاید دلیل اینکه دلتان می خواهد زندگی تان را از نو شروع کنید این باشد که تبدیل به فردی شده اید که او را نمی شناسید. شاید تبدیل به کسی شده اید که ویژگی ها و خصوصیات رفتاری اش را دوست ندارید. شاید برایتان سخت است که خودتان را به این شکل بپذیرید و وقتی در آینه به خودتان نگاه می کنید به نظرتان به یک غریبه خیره شده اید.
شاید به خاطر آسیب روحی و رنج هایی که کشیده اید عوض شده اید، بدبین شده اید و دیگر نمی توانید به کسی اعتماد کنید. شاید مغرور شده اید، سطحی نگر شده اید یا اعتماد به نفستان را از دست داده اید.
13-با افرادی که مانع راهتان می شوند یا منفی باف هستند خداحافظی کنید
موقع فکر کردن به زندگی تان ممکن است متوجه شوید یکی از جنبه هایی که باید روی آن کار کنید روابطتان با دیگران است. اگر افراد خاصی در زندگی تان وجود دارند که شما را به عقب هل می دهند و مانع پیشرفتتان می شوند، وقتش رسیده که با آنها خداحافظی کنید.
از افراد سمی و کسانی که انرژی منفی دارند فاصله بگیرید. با این کار می توانید وقت بیشتری را در کنار افرادی دوستشان دارید و آنها هم شما را دوست دارند بگذرانید.
14- ویدیوی کوتاه زیر را حتما ببینید

دانلود ویدیو

از آرامش دهنده های ناسالم دوری کنید
همانطور که دیدید روش های زیادی برای آرامش دادن به خودمان وجود دارد. بیشتر این موارد با ایجاد احساسات خوب و مثبت در شما و پرت کردن حواستان و متمرکز کردنتان روی چیزی به جز افکار منفی، به شما آرامش می دهند.
البته روش های ناسالم و مخربی هم این وسط وجود دارد که بعضی ها برای آرامش گرفتن از آنها استفاده می کنند ولی باید از این موارد دوری کرد. این کارها شاید باعث شوند که خیلی زود و سریع به آرامش برسید؛ اما در دراز مدت آسیب های زیادی به شما می زنند.
برخی از آرامش دهنده های مخرب و ناسالم عبارتند از:

مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر
دوری و اجتناب طولانی مدت از مشکلات و مسائل
خودزنی
رابطه جنسی پرخطر یا هرزگی
رفتارهای خود تخریبی
سیگار کشیدن
قماربازی
کم یا زیاد غذا خوردن
مصرف مواد غذایی بی ارزش
زیاد کار کردن
کم یا زیاد خوابیدن

بعضی از مواردی که در بالا اشاره کردیم در حد اعتدال می توانند کمک کننده باشند. قرار نیست از همه چیز دوری کنید و به خودتان خیلی سخت بگیرید، بلکه باید از هر چیزی در حد اعتدال استفاده کنید. مثلا خوابیدن و استراحت کردن اگر به اندازه کافی و مناسب باشد می تواند شما را به آرامش برساند.
ولی خیلی از موارد بالا مثل مصرف الکل یا مواد مخدر حتی در مقادیر کم هم آسیب زننده هستند و باید از آنها دوری کرد. به جای استفاده از چنین مواردی، سعی کنید موارد مثبت را به عادت های همیشگی تان برای رسیدن به آرامش تبدیل کنید.
دنبال آرامش دائمی هستید؟ 17 ترفند برای اینکه همیشه ذهن آزاد و مثبتی داشته باشیم
شاید الان با اتخاذ روش های ناسالم به آرامش و تسکین موقتی برسید، ولی چند سال بعد دچار عواقب و پیامدهای آنها می شوید و باید خودتان را از چاهی که در آن افتاده اید نجات بدهید. پس به جای دنبال کردن روش های غلط، با پیگیری عادات سالم و درست و در دراز مدت، استرستان را مدیریت کنید و به آرامش برسید.

[ad_2]

Source link

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *