آموزش, اخبار, ریپورتاژ, ریپورتاژ آگهی, کاردستی, مادر و کودک

چه شرایطی برای انجام عمل های لیزیک، لازک و پی ار کی چشم وجود دارد؟

چه شرایطی برای انجام عمل های لیزیک، لازک و پی ار کی چشم وجود دارد؟

چه شرایطی برای انجام عمل های لیزیک، لازک و پی ار کی چشم وجود دارد؟
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2022/05/image_1652511555.jpg

برای جراحی لیزیک، لازک و پی آر کی باید شرایطی داشته باشید که این موارد در افراد مختلف متفاوت است؛ با ما همراه باشید تا از شرایط لازم برای این عمل های چشم آگاهی پیدا کنید.
می‌دانید که روش‌های مختلفی برای جراحی‌های لیزری چشم وجود دارد. هرکدام از این روش‌ها برای افراد خاصی مناسب هستند و پزشک با بررسی سوابق پزشکی و شرایط بیمار روش مناسب را تشخیص می‌دهد. گاهی اوقات یک بیمار شرایط انجام همه جراحی‌های لیزری را دارد و می‌تواند با توجه به مزیت‌‌ها و معایب هر روش، بهترین گزینه را انتخاب کند. در مقابل گاهی اوقات بیمار کاندیدای مناسبی برای همه هر سه روش جراحی لیزیک، لازک و PRK نیست و فقط می‌تواند با یک گزینه مشکلات انکساری قرنیه‌اش را حل کند.
حتما بخوانید: بهترین روش از بین بردن پف زیر چشم (کرم+متد طبیعی)
در این مقاله شرایط مناسب برای هر روش جراحی را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بررسی کنید کدام روش جراحی برای شما مناسب‌تر است.
شرایط سنی مناسب برای جراحی لیزیک، لازک و پی آر کی
شرایط سنی مناسب برای جراحی لیزیک و روش‌های دیگر تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. در اولویت اول باید به این نکته توجه داشت که سن بیمار بیشتر از ۱۸ سال باشد. بعد از آن هرچقدر بیمار جوان‌تر باشد، احتمال موفقیت و عدم بازگشت مشکلات او بیشتر خواهد بود.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که جراحی‌های لازک و پی آر کی برای افرادی که بخاطر پیرچشمی ضعف بینایی پیدا کرده‌اند، کاربردی ندارد. این افراد فقط می‌توانند از عینک یا لنزهای تماسی استفاده کنند.
ثابت بودن نمره چشم برای یک سال
پزشکان متبحر توصیه می‌کنند برای جراحی باید حداقل یک سال از ثابت ماندن نمره چشم گذشته باشد. برخی از بیماران که تمایل زیادی به برداشتن عینک و انجام جراحی‌های لیزری دارند، ترجیح می‌دهند بعد از گذشت ۶ ماه جراحی کنند. این کار غیرممکن نیست، اما ریسک بیشتری دارد. زمان ثابت ماندن نمره چشم نیز شرط مشترکی است که بین هر سه روش جراحی لازک، لیزیک و PRK وجود دارد.
به گفته متخصصان چشم:
“عمل لازک جزء بی‌خطرترین جراحی های اخیر است که در عین سادگی، بزرگترین دغدغه را از دوش افراد برمیدارد. لازک چشم در 99 درصد مواقع افراد را از زدن عینک برای همیشه نجات می‌دهد. به‌همین‌دلیل است که عمل لازک چشم در سراسر دنیا رایج و گسترده شده است.”

به یاد داشته باشید که نتیجه PRK و لازک چشم به زمان بیشتری نیاز دارد، اما نتیجه لیزیک زودتر از دو جراحی دیگر ظاهر می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت نتیجه یک تا دو ماه ابتدایی سه روش ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد، اما در نهایت بعد از شش ماه هر سه روش نتایج یکسانی خواهند داشت.
نداشتن بیماری های چشم مثل قوز قرنیه و آب سیاه
بیماری‌های زمینه‌ای از دیگر شرایط تعیین کننده برای جراحی‌های لیزری هستند. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای باعث می‌شود فرد امکان انجام جراحی لیزیک، لازک یا PRK‌ را نداشته باشد. در ادامه به لیستی از بیماری‌هایی که مانعی برای انجام این عمل‌ها هستند، اشاره می‌‌کنیم:

قوز قرنیه
کدورت قرنیه
آب سیاه
آب مروارید
خشکی شدید چشم
دیابت کنترل نشده
رماتیسم شدید

مسائل دیگری مثل بارداری و شیردهی خانم‌ها هم روی این دسته از عمل‌های چشمی تأثیر دارد؛ بهتر است خانم‌هایی که باردار یا شیرده هستند یا قصد بارداری دارند، این عمل را انجام ندهند. زیرا احتمال بازگشت نمره چشم در آن‌ها زیاد است.
کافی بودن ضخامت قرنیه
یکی از عوامل تعیین کننده در روش مناسب برای جراحی، ضخامت قرنیه است. از آنجایی که در روش لیزیک، سطح رویی قرنیه تراش می‌خورد، به ضخامت بیشتری نیاز دارد. برای افرادی که ضخامت قرنیه پایین دارند، جراحی PRK و لازک توصیه می‌شود.
باتوجه‌به گفته و بررسی پزشکان متخصص چشم:
“افرادی که عمل prk انجام داده‌اند، حدود 90 درصد به نتیجه موردنظر خود رسیده‌اند و حتی باگذشت زمان هم دچار هیچ مشکلی نشده‌اند. بااین‌حال با برسی بیماران مختلف دریافت شده است که عمل چشم prk به عواملی مانند تجربه پزشک و شرایط بدنی بیمار وابسته است و تنها افرادی می‌بایست عمل پی ار کی را انجام دهند که پزشک تا حدی پیش‌بینی مثبتی برای وی داشته باشد.”

برای این موضوع، پزشکان همچنین توصیه می‌‌کنند که بیماران از حدود یک ماه قبل از عمل استفاده از لنزهای تماسی را متوقف کنند و با عینک کارهایشان را انجام بدهند. از آنجایی که این لنزها به صورت مستقیم با چشم در تماس هستند، استفاده از آن‌ها به حساسیت بالایی نیاز دارد.
سخن پایانی
به یاد داشته باشید آنچه در این مقاله گفته شد، صرفا برای اطلاعات عمومی و بررسی شرایط مورد نیاز برای روش‌های مختلف جراحی‌های لیزری بود. اما برای تعیین دقیق بهترین روش جراحی لازم است به صورت مستقیم با پزشک مشورت کنید. پزشک شرایط هر بیمار را بررسی می‌کند و با توجه به انتظاراتی که از عمل خود دارد، بهترین روش را به او پیشنهاد می‌دهد. دکتر مریم روشنی به صورت تخصصی در زمینه جراحی‌ لیزیک، لازک و PRK فعالیت می‌کند.
طبق نظر متخصص و محققان پزشکی:
“تابه‌حال بیش از 1000 عمل لیزیک در جهان انجام شده است که اغلب آن بسیار موفق صورت گرفته‌اند. به همین خاطر است که عمل لیزیک چشم جز عمل‌های پرطرف‌دار در جهان شناخته می‌شود و بسیاری از افراد را از محدودیت عینک نجات می‌دهد. تنها نکته مهم در رسیدن به این درمان حیاتی، انتخاب درست پزشک در عمل چشم لیزیک است.”
ایشان می‌توانند به شما در انتخاب بهترین روش برای حل مشکلات انکساری کمک کنند و در نهایت روش مورد نظر را با بالاترین کیفیت و کم‌ترین احتمال بازگشت برایتان انجام دهند. برای رزرو زمان معاینه و مشاوره به سایت دکتر روشنی مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *