آموزش, اخبار, زندگی, شاد زندگی کردن, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

چه چیزی ما را خوشحال می کند؟ (از نظر علم روانشناسی)

چه چیزی ما را خوشحال می کند؟ (از نظر علم روانشناسی)

شادی معمولا یکی از هدف های نهایی هر فردی در زندگی است، اما فهمیدن این که چه چیزی شما را خوشحال می کند؛ همیشه آسان نیست. (برگرفته از مجله معتبر روانشناسی سایکو تودی)
خوشحالی می تواند معانی زیادی داشته باشد. به طور مثال می تواند تجربه یک بستنی خوردن ساده در کنار ساحل باشد یا معنای گسترده تری مثل حس رضایت از یک رابطه داشته باشد.
چیز های زیادی در زندگی وجود دارد که باعث شادی می شود؛ مثلا تولد، ازدواج یا دوباره دیدن عزیزان تان. اما این که چه چیزی خوشحال تان کند را فقط خودتان می توانید تعریف کنید.
شادی چیست؟
شادی یک حالت روانی و بخشی از چیزی است که در روان شناسی به عنوان عاطفه مثبت شناخته می شود. مثل سایر احساسات، عملکرد داخلی این حس پیچیده است و علوم نظری و اعصاب روی این ویژگی آن با هم همسو هستند.
شادی در واقع یک حالت عاطفی است که توسط مواد شیمیایی و هورمون های که با سلول های هدف در مناطق خاصی از مغز در ارتباط اند، ایجاد می شود.
چرا و چگونه باید خودمان را بشناسیم؟ (13 روش عملی)
اما برای درک شادی معمولا باید چیزی بیشتر از جنبه های فیزیولوژیکی در نظر گرفته شود.
طبق بررسی به عمل آمده در سال 2001، از زمان فیلسوفان یونان باستان، نظریه های روان ‌شناختی دو چیز را به شادی نسبت می داده اند که عبارتند از:

حالت خوشی روانی یا Eudaimonia: حس خوشی به خاطر رسیدن به هدف بعد از تحمل رنج
شادی ناشی از لذت یا Hedonia: لذتی که بعد از درد حاصل می شود.

زیگموند فروید در کتاب “Civilization and Its Discontents”، این دو مفهوم شادی را به عنوان حسی با دو بعد این طور تعریف کرد: یک هدف مثبت و یک هدف منفی. یکی به شرط ” نبود درد و ناراحتی ” اتفاق می افتد اما در دیگری “تجربه حس قوی لذت” را می طلبد.
حتما بخوانید: 20 مهارت اجتماعی کاربردی برای اینکه دوست داشتنی تر باشیم؟
آیا شادی همان خوشبختی است؟
خوشبختی مفهوم گسترده دیگری است که اغلب با هر چیزی که شما را خوشحال می کند، مرتبط است.
شادی بخشی از خوشبختی است، اما خوشبختی که گاهی اوقات رسما به عنوان بهزیستی ذهنی یا  subjective well-beingشناخته می شود، بیشتر شبیه معیاری است که برداشت و درک شما از کیفیت زندگی تان را نشان می دهد.

به طور مثال زندگی می تواند عالی باشد و شما هم در رفاه باشید، اما این بدان معنا نیست که شما همیشه خودتان را شاد فرض کنید.
بهزیستی ذهنی نحوه ارزیابی و سنجش زندگی تان بر اساس معیار های مختلفی مثل شادی، موفقیت، هدف زندگی و میزان امید و خوش بینی است.
چه چیزی باعث شادی می شود؟
از نقطه نظر فیزیولوژیکی، این مواد شیمیایی در مغز شما هستند که باعث می شوند شادی را احساس کنید.
بسیاری از مواد شیمیایی (عمدتا انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها) وجود دارند و هر یک با توجه به بررسی انجام شده در سال 2014 نقش مهمی در درجه بندی خوشبختی دارند.
این مواد شیمیایی عبارتند از:

دوپامین
اکسی توسین
سروتونین
اندوکانابینوئیدها
اندورفین ها
اپی نفرین و نوراپی نفرین
کورتیزول
ملاتونین

مثلا دوپامین به عنوان هورمون حس خوب شناخته می شود؛ زیرا در ترغیب شما به تکرار رفتار هایی که منجر به لذت می شود، نقش دارد.
اما لذت تنها یک جنبه از شادی است.
اکسی توسین یکی دیگر از مواد شیمیایی مرتبط با شادی است. معمولا به آن هورمون عشق می گویند زیرا احساساتی مثل محبت و همدلی را در شما تقویت می کند.
حتما بخوانید: 24 روش ساده برای شاد کردن دیگران (حتی اخموترین ها)
کورتیزول، با این که یک هورمون استرس منفی به حساب می‌ آید، اما برای کمک به مدیریت اضطراب در هنگام مواجهه بدن با استرس هم ترشح می شود.
همه این چیز ها می تواند باعث شود که شما احساس خوشحالی کنید. خوشبختی ممکن است همان احساس آرامشی باشد که از بودن در کنار عزیزان تان در شما به وجود می آید یا ممکن است احساس آرامش ناشی از نداشتن اضطراب باشد.
تاثیرات شادی بر سلامت روان
خوشحالی نشان می دهد که شما احساس خوبی دارید.
وقتی خوشحال هستید، عکس احساسات منفی را تجربه می کنید؛ یعنی علائم بارز بیماری هایی مثل افسردگی و اختلالات اضطرابی در شما دیده نمی شود.
بررسی انجام شده در سال 2021 نشان می دهد که شادی یک عامل محافظتی در شرایط سختی مثل انزوای اجتماعی است که به دور نگه داشتن احساسات منفی کمک می کند.
حتما بخوانید: 10 ترفند برای داشتن زندگی شاد (و راه حل های عملی)
وقتی خوشحال هستید، سایر ابعاد سلامت روانی شما هم ممکن است خودشان را نشان بدهند. به طور مثال ممکن است متوجه شوید که روابط اجتماعی شما هم از نظر کیفی و هم کمی بهتر شده است.
شادی حتی ممکن است به عاملی برای بالا رفتن احتمال موفقیت شما تبدیل شود.

تحقیقات به عمل آمده در سال 2005 نشان داده است که موفقیت باعث خوشحالی افراد می شود، اما مستقیما به موفق شدن شان ربطی ندارد. رابطه شادی و موفقیت تا حدودی دو طرفه است، یعنی شاد بودن ممکن است باعث شود رفتار هایی بکنید که منجر به موفقیت تان می ‌شوند.
طبق نتایج بررسی که در سال 2015 انجام شد، شادی در نوجوانان باعث می شود تا گزارش های کم تری از علائم آسیب شناختی روانی در آن ها مشاهده شود. این علائم عبارتند از:

وسواس عملی و فکری
افسردگی
اضطراب
دشمنی
اضطراب وابسته به ترس بی جا
افکار پارانوئید

این بررسی همچنین نشان داد که یک فرد شاد معمولا کم تر دچار مشکلات رفتاری مثل تمایلات ضد اجتماعی، تکانشگری یا گوشه گیری خواهد شد.
با این که معمولا شادی تاثیر مستقیمی بر روی سلامت روان دارد، اما شادی هم می تواند روی سلامت جسمانی اثر بگذارد.
چرا باید شاد باشیم؟ (9 دلیل که شما را قانع می کند)
یک مقاله تحقیقاتی در سال 2019 نشان داد که شادی علاوه بر مزایای فیزیکی که دارد، می تواند امید به زندگی را در افراد مسن بالاتر ببرد. شادی می تواند به طور کلی مرگ و میر را کاهش بدهد .
4 راه برای تشدید شادی
خوشبختی یک چیز فردی است و می تواند از احساسات، افکار و تجربیات مثبت که همگی در احساسات مثبت شما نقش دارند، نشات بگیرد.
از آن جایی که ممکن است آنچه شما را خوشحال می ‌کند با چیزی که دیگران را خوشحال می ‌کند؛ متفاوت باشد، اما شادی را می ‌توان با افزایش عاطفه مثبت بالا برد.
احساسات مثبت چیست؟ احساس و عواطف مثبت یا Positive Affect در روان شناسی عبارتی است که به طیفی از احساسات مثبت (مثل شادی، خوش بینی و اشتیاق) و حالات فکری نسبت داده می شود که به نحوه تعامل شما با دنیای اطراف تان کمک می کند.
جستجو و به وجود آوردن محیط های نوع دوستانه
نوع دوستی به عنوان از خود گذشتگی و توجه به دیگران تعریف می شود. بررسی سال 2020 نشان می دهد که کمک به دیگران برای این که شاد باشند، به شما هم کمک می کند تا شاد شوید.
قرار گرفتن در محیط های نوع دوستانه ممکن است به بالا رفتن حس رضایت از زندگی و افزایش احساسات مثبت کمک کند.
این بدان معنا نیست که شما برای شاد بودن باید حتما در محیطی باشید که نیاز دیگران را برآورده کنید، بلکه نشان می‌ دهد که حمایت و مراقبت از اطرافیان برای شاد بودن لازم است.
مهارت های خود مراقبتی : 8 نوع موجود و روش تمرین آن ها
حتی کار کردن برای یک مدیر فهمیده که به شما کمک می کند تا باری از دوش تان کم شود، ممکن است شما را خوشحال تر از زمانی بکند که زیر دست مدیری کار می کنید که به زمان تان توجهی نمی کند و بیش از حد از شما کار می کشد.
کشف رسالت
پیدا کردن چیزی که در زندگی شما را راضی می کند، رسالت یا هدف شما محسوب می شود.
در یک مطالعه تحقیقاتی که 27 سال طول کشید، محققان دریافتند که هدف داشتن مهم ترین چیزی است که با شاد بودن در زندگی و کار و افزایش طول عمر مرتبط است.
کشف رسالت همیشه هم آسان نیست. ممکن است لازم باشد بنشینید، یادداشت برداری کنید و چیز هایی که در زندگی برای تان مهم هستند را ارزیابی کنید تا برنامه ای برای رسیدن به آن ترتیب بدهید.
ارزیابی مجدد تصمیماتی که گرفته اید
تصمیم گیری می ‌توانند حتی بیشتر از آن زمانی که برای انتخاب بهترین گزینه فکر می کنید، استرس زا باشند.
در مطالعه ای که در سال 2002 در مورد تصمیم گیری انجام شد، محققان افرادی که به دنبال بهترین گزینه بودند (کمالگرا ها) را با کسانی که اولین گزینه مناسب را انتخاب می کردند (راضی ها)، را با هم مقایسه کردند.
140 عادت بدی که باید آنها را ترک کنیم (مگا لیست)
به طور کلی، تصمیم ‌گیری که با رضایت همراه باشد، شادی بیشتری به همراه خواهد داشت زیرا در آن کمال همه هدف نبوده است.

برای تصمیم‌گیری به این روش (رضایت ‌بخش)، می ‌توانید با نوشتن فهرستی از معیار هایی که انتخاب شما باید داشته باشد، شروع کنید و متعهد شوید ؛ هر انتخابی که این معیار ها را برآورده کرد را بدون وسواس بپذیرید.
انجام یک کار خوب برای حیوان خانگی تان
وفاداری یک حیوان خانگی بی نظیر است. آنها شما را بدون در نظر گرفتن چیزی دوست دارند، و این نوع رابطه بدون توقع می تواند آرامش را در زندگی برقرار کند.
انجام یک کار مثبت برای حیوانات خانگی مخصوصا وقتی آن ها کار های زیادی برای شما انجام می دهند،
50 نکته ساده که زندگی تان را زیر و رو می کنند
می تواند حس خوشی و شادی زائدالوصفی به همراه داشته باشد.
یک مطالعه در سال 2021 نشان داد افرادی که 5 دلار برای حیوان خانگی شان خرج می کنند نسبت به زمانی که آن پول را برای خودشان یا شخص دیگری خرج می کنند، خوشحال ترند.
با این حال، لازم نیست برای این که کاری برای حیوان خانگی تان کرده باشید، حتما هزینه کنید. پیاده ‌روی، بازی با این حیوانات و یا توجه بیشتر به آن ها در طول روز می ‌تواند ارزشمند باشد.
کلام آخر
شادی بخشی از احساسات مثبت است و اغلب جزء کلیدی بهزیستی ذهنی است.
با این که شادی از نظر فیزیولوژیکی به مواد شیمیایی و عملکرد مغز مربوط می شود، اما آنچه شما را خوشحال می کند؛ می تواند ریشه های روانی بسیار عمیق تری داشته باشد.
6 روش برای اینکه بتوانیم خودمان را ببخشیم
نوع دوستی، هدف داشتن برای زندگی و نحوه برخورد شما با تصمیمات همگی می توانند بر میزان شادی تان تأثیر بگذارند.
اشکالی ندارد که همیشه احساس خوشبختی نکنید. شما هنوز هم می توانید از داشتن یک رفاه نسبی لذت ببرید و شاد باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *