آموزش, اخبار, ترفند, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

چگونه نیش پشه را درمان کنیم؟ (9 روش موثر و ساده)

نیش حشرات

چگونه نیش پشه را درمان کنیم؟ (9 روش موثر و ساده)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/word-image-84.jpeg

هر کسی که در یک روز گرم، زمانی را خارج از خانه گذرانده باشد ، به احتمال زیاد می داند که گزیده شدن توسط پشه چگونه است. هیچ چیزی به اندازه این حشرات خون آشام کوچک و دردسرساز، آرامش یک شب تابستانی را بر هم نمی زند. از آنجا که پشه ها در آب و هوای گرم سر و کله شان پیدا می شود؛ مهم است که بدانیم نیش پشه چیست؟ خطرناک است یا خیر؟ و در صورت گزیدگی باید چه کار کرد؟
جای گزیدگی توسط پشه به چه شکلی است؟
هنگامی که پشه شمارا نیش می زند، ورم یا برجستگی متورم و گردی، چند دقیقه یا چند ساعت پس از گزیده شدن در هر جایی که گزیده شده ظاهر می شود. این گزیدگی ها گاهی قرمز و یا قهوه ای مایل به قرمز هستند و می توانند حدود یک روز یا بیشتر، روی پوست باقی بمانند. قابل توجه ترین ( و شاید تحریک کننده ترین ) ویژگی نیش پشه، احساس خارش بی وقفه ای است که در ناحیه آسیب دیده ایجاد می شود.
چرای جای نیش پشه دچار خارش می شود؟
پشه ها به این علت انسان ها را نیش می زنند که از خون آن ها تغذیه می کنند. پشه نیش خود را وارد پوست می کند و در حالیکه خون را می مکد، بزاق خود را در آن قسمت ترشح می کند.
سیستم ایمنی انسان برای محافظت از خود در برابر بزاق، شروع به ترشح هیستامین می کند تا گلبول های سفید خون بتوانند منطقه آسیب دیده را ترمیم کنند. و این هیستامین است که باعث تورم و احساس خارش یا سوزش در آن ناحیه می شود.
همه افراد پس از گزیده شدن توسط پشه، دچار خارش نمی شوند؛ به خصوص اگر فرد قبلا هرگز گزیده نشده باشد یا این که آنقدر گزیده شده که نسبت به آن مقاوم شده باشد. میزان بروز خارش، قرمزی و سوزش نیز در افراد مختلف متفاوت است.
در صورت گزیده شدن توسط پشه باید به پزشک مراجعه کرد؟
با وجود این که عوارض نیش پشه فراتر از سوزش، خارش و ایجاد تورم و برآمدگی روی پوست نیست. توجه به این نکته ضروری است که بعضی پشه ها ناقل بیماری هستند. در صورت مشاهده علائم بیشتری مانند واکنش آلرژیک، کهیر، مشکل در تنفس یا تورم گلو ، باید نزد پزشک بروید. در غیر این صورت به راحتی می توانید نیش پشه را در خانه درمان کنید.
بهترین راه درمان جای نیش پشه، شستشوی محل با آب و صابون است.
1-شستشوی محل با آب و صابون
هنگامی که توسط پشه گزیده می شوید، قسمت گزیده شده را با اب و صابون بشویید تا از بروز عفونت و خارش جلوگیری شود.
2-یخ گذاشتن
گذاشتن یخ روی هر ناحیه ملتهبی از پوست، می تواند به تسکین یافتن و کاهش التهاب آن کمک کند. جای نیش پشه نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک کمپرس اب سرد یا یک کیسه پلاستیکی که چند قطعه آب یخ داخل آن ریخته شده یا یک دستمال که داخلش تکه های یخ قرار دارد را به مدت بیش از پنج دقیقه در محل گزیدگی نگه دارید تا موقتا تسکین پیدا کند.
از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده است (آمورش تصویری)
3-مالیدن عسل
عسل ماده ای فراتر از شیرین کننده چای است و خواص ضد میکروبی ، ضد التهابی و ضد باکتریایی آن، عسل را به یک درمان خانگی موثر برای نیش پشه تبدیل کرده است. همچنین این ماده می تواند خارش را کاهش دهد و حداقل مانع شما برای خاراندن ناحیه گزیده شده بشود.
4-حمام با بلغور جو دوسر
بلغور جو دو سر مانند عسل خواص ضد التهابی داردو همچنین ترکیبات ساپونین موجود در آن دارای خاصیت پاک کنندگی هستند. همه این ویژگی ها باعث می شود که جو دوسر یکی دیگر ازگزینه های موثر برای درمان نیش پشه ها باشد. یک یا دو فنجان جو دو سر را در مخلوط کن آسیاب کنید تا پودر شود و آن ها را به یک وان پر از آب گرم اضافه کنید. هر تکه از بلغور جو دوسر را روی ناحیه گزیده شده بمالید.

5-استفاده از لوسیون یا کرم ضد خارش
در صورتی که درمان ها بی اثر بود؛ می توانید از لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون نیز استفاده کنید. این لوسیون و کرم ها با هدف ویژه تسکین خارش و سوزش ساخته شده اند. همچنین می توانید از روش درمانی دیگری برای جای نیش حشرات، که شامل استفاده از جوش شیرین برای تسکین ناراحتی است، استفاده کنید.
6-مصرف آنتی هیستامین
از آنجا که بدن در صورت بروز گزیدگی هیستامین ترشح می کند، از یک آنتی هیستامین که میزان هیستامین بدن شما را کاهش می دهد؛ استفاده کنید تا گزیدگی تسکین یابد . رایج ترین مارک های آنتی هیستامین بدون نسخه شامل، claritin Zyrtec و Benadryl هستند. اگر قصد ندارید بعد از مصرف استراحت کنید، بررسی کنید و مطمئن شوید که محصول غیر خواب آور باشد. همچنین لوسیون کالامین نیز در بازار موجود است که حاوی آنتی هیستامین بوده و به صورت موضعی استفاده می شود.
نحوه درست کردن شمع تزئینی سیترونلا برای دفع حشرات در منزل
7-ایجاد یک X روی جای نیش
یک راه موثر برای از بین بردن خارش جای نیش پشه این است که ناخن انگشت خود را حدود ۱۰ ثانیه روی جای نیش فشار دهید و سپس این کار را در جهت مخالف نیز تکرار کنید. در این صورت یک علامت X روی جای نیش پشه ایجاد می شود که به عنوان یک روش تسکینی موقت برای خارش به حساب می آید زیرا به احتمال زیاد خارش با محو شدن X دوباره برمی گردد .
8-از خاراندن اجتناب کنید
با وجود اینکه گفتن این حرف از انجام دادنش راحت تر است؛ باید جلوی خود را بگیرید و جای گزیدگی را نخارانید. خاراندن جای گزیدگی باعث باز شدن زخم و ورود باکتری ها می شود که می توانند باعث تحریک یا عفونت بیشتر شوند.
9-دارو های ضد التهاب
از آنجا که بخشی از مشکل شما با نیش پشه بخاطر التهاب است، پس دارو های ضد التهابی می توانند راهی مفید برای کاهش برخی از علائم شما باشند. این دارو ها شامل مواردی مانند استامینوفن و ایبوپروفن هستند و یافتن آن ها در هر داروخانه ای بسیار آسان است.
نکاتی برای جلوگیری از گزیده شدن توسط پشه
در وهله اول تنها چیزی که بهتر از درمان کردن جای نیش پشه است ، جلوگیری از گزیده شدن است. طیف گسترده ای از محصولات در بازار وجود دارد که به منظور جلوگیری از گزیده شدن توسط حشرات طراحی شده اند.
حتما بخوانید: پشه ها چه کسانی را نیش می زنند؟ (یک تحقیق جدید)
اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید، باید سعی کنید که طولانی مدت، به ویژه اواخر شب و صبح زود، بیرون از منزل نمانید. اگر عرق کرده باشید یا خیس باشید، برای پشه ها به شدت جذاب خواهید شد. همچنین باید آستین بلند و شلوار بپوشید که پشه ها نتوانند شما را نیش بزنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *