آموزش, اخبار, شخصیت شناسی, شخصیت شناسی و نکاتی برای جذاب شدن, کاردستی, مادر و کودک

چگونه ویژگی های شخصیتی خود رابشناسیم؟ (چند مثال ساده)

ویژگی های شخصیتی

چگونه ویژگی های شخصیتی خود رابشناسیم؟ (چند مثال ساده)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/08/word-image-62.jpeg

ویژگی های شخصیتی عبارتند از نوع افکار؛ عقاید و خلقیات فرد. چنانچه فرد نسبت به ویژگی های شخصیتی خود آگاه تر باشد؛ بهتر می تواند در نوع زندگی کاری خود به مراتب موفق تر باشد.
در واقع یک مدیر در زمان مصاحبه شغلی با توجه به نوع ویژگی های شخصیتی عنوان شده در رزومه کاری تان؛ بهتر می تواند شرایط شخصیتی شما را درک کند. در عین حال با مشاهده میزان ویژگی های شخصیتی خوب شما در رزومه؛ شانس استخدام در آن شغل مربوطه بالاتر می رود. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی ویژگی های شخصیتی آشنا کنیم که به نوعی برخورداری از آن ها شما را به سوی موفقیت های شغلی سوق می دهد.
انواع شخصیت
بر اساس مطالعات انجام شده، شخصیت انواع مختلفی دارد. مشهورترین نظریه در مورد انواع شخصیت، مربوط به یونانیان می باشد که از رویکرد چهار مزاج نشات گرفته است بنابراین ، چهار نوع شخصیت عبارتند از:

مزاج دموی یا طبع گرم: بسیار پر حرف ، اجتماعی ، برون گرا و مشتاق
مزاج بلغمی: ساکت و محافظه کار
مزاج سوداوی: تفکر عمیق و ذهن تحلیلی
مزاج صفراوی: برونگرا و بلند پرواز

همچنین 16 نوع شخصیت مدرن نیز وجود دارد که شامل موارد زیر است:

معمار: متفکر، دارای تخیل و استراتژی
منطق دان: مخترع، عاشق دانش
فرمانده: رهبران جسور، دارای تخیل و اراده قوی
مجادله گر: متفکر، هوشمند و کنجکاو
حامی: کمالگرا، ساکت و پر رمز و راز
میانجی: شاعر مسلک، مهربان و نوع دوست
قهرمان: رهبران کاریزماتیک و الهام بخش
پیکارگر: روح آزاد و مشتاق، خلاق و خوش مشرب
تدارکاتچی: عمل گرا و واقع اندیش
مدافع: محفظانی متعهد و گرم
مجری: مدیران عالی و بی نظیر در مدیریت امور
سفیر: مراعاتگر، اجتماعی و محبوب
چیره دست: آزمایش کنندگانی چیره دست و عملگرا، استادان همه چیز دان
ماجراجو: هنرمندانی انعطاف پذیر، همیشه آماده کشف و تجربه
کارآفرین: هوشمند، پرانرژی و با درک بالا
سرگرم کننده: خودانگیخته، پرانرژی و مشتاق

چگونه ویژگی های شخصیتی خود رابشناسیم؟
1-بلند همت بودن
یک فرد بلند همت و با اراده قوی فردی است که انگیزه زیادی برای کسب موفقیت و نیل به اهداف خود دارد. در واقع زمانی که شما در خصوص فعالیت های سخت محیط کاری خود دست از تلاش برنداشته و با انگیزه قوی به مسیر موفقیت ادامه می دهید به نوعی فردی بااراده و بلندهمت هستید و یا زمانی که در فعالیت خود با چالش هایی در مسیر اهداف سازمان مربوطه برخورد می کنید و با تلاش مضاعف سعی در رویارویی با این گونه چالش ها و یا رفع موانع دارید؛ عزم و اراده و انگیزه شغلی شما را به خوبی نشان می دهد.
2-خلاقیت
خلاقیت یک نوع ویژگی فردی است که فقط در فعالیت های هنری خلاصه نمی شود بلکه یک فرد خلاق با تفکر خلاقانه خود حتی می تواند یک مبتکر و مخترع خوب شود و یا با افکار بکر خود درصدد رفع مشکلات و چالش های شغلی سازمان برآمده و راهکار های مناسبی ارائه دهد بنابراین زمانی که با ارائه راهکار های مناسب درصدد رفع موانع و چالش های موجود در فعالیت های شغلی خود می شوید و یا همچنان با حفظ انگیزه به تلاش خود ادامه می دهید ؛ باید گفت فردی خلاق هستید.

3-حس دلسوزی و همدلی
یک فرد دلسوز و مهربان کسی است که نسبت به دیگران نیز احساسات خود را ابراز کند. زمانی که در محیط کار احساس می کنید که همکارتان با نوعی چالش و مشکلات مواجه شده و درصدد همکاری با او برمی آیید؛ نوعی حس دلسوزی و همدلی دارید. در عین حال یک فرد دلسوز و مهربان در محیط کار نسبت به ارائه خدمات به مشتری به خوبی و دلسوزانه عمل می کند.
رایج ترین تیپ های شخصیتی انسان ها کدامند؟
4-وظیفه شناسی
یک فرد وظیفه شناس همواره نسبت به عملکرد خود نگرشی هدفمند دارد. زمانی که به آن ها مسئولیتی محول می شود؛ به خوبی نسبت به آن متعهد می شوند. در واقع افراد وظیفه شناس؛ حس مسولیت پذیری زیادی داشته و نسبت به کارگیری توانمندی های شان تا کسب نتایج مطلوب هدف؛ دست از تلاش برنمی دارند.
5-شجاعت
یک کارمند شجاع؛ فردی است که نسبت به رویارویی مشکلات و چالش ها هراس نداشته باشد. همچنین آن ها از فعالیت و تلاش مضاعف در راه نیل به اهداف کاری خود؛ هراسی ندارند. همچنین بیشتر مواقع ریسک های محاسبه شده ای را درخصوص مسیر رسیدن به موفقیت های سازمان مورد نظر قرار می دهند.
6-انعطاف پذیری
خصوصیت انعطاف پذیری یک کارمند موجب می شود تا در برابر تغییراتی چون نوع نیازمشتری ؛ بروز موانع؛ محدویت زمانی یک پروژه و . . . بهتر بتواند با شرایط هماهنگ شود و خود را وفق دهد.
7-صداقت
یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی یک فرد در محیط کار ؛صداقت کاری است. البته وجود این نوع ویژگی شخصیتی در بعضی شغل ها به مراتب بیشتر حائز اهمیت است به عنوان مثال مواردی که فرد در بخش ارائه خدمات بهداشتی و یا مالی فعالیت دارد.

8-فروتنی
افراد با برخورداری از حس تواضع و فروتنی ؛ هرگز دچار غرور نسبت به دستاورد ها و موفقیت های خود نشده و در عین حال برای تلاش های دیگران نیز اهمیت قائلند.این ویژگی شخصیتی در مواردی که فرد در محیط کار به کار گروهی مشغول است؛ به مراتب بیشتر حائز اهمیت است ؛ چرا که فقط تلاش های خود را نمی بیند بلکه برای تلاش بقیه افراد نیز در خصوص نیل به اهداف سازمان ارزش و احترام قائل می شود.
9-شرافت و بزرگ منشی
یک فرد شریف و بزرگوار همواره در محیط کار و انجام مسئولیت های کاری؛ خود را مقید و متعهد به رعایت اصول اخلاقی می داند و درعین حال سعی دارد در فضای محیط کار عکس العمل های مثبتی نشان بدهد.

10-وفاداری
یک کارمند وفادار نسبت به سازمان کسی است که در واقع خود را همواره حامی اهداف سازمان می داند. همچنین چنین فردی نسبت به حفظ اطلاعات محرمانه سازمان ؛ به خوبی حس وفاداری دارد .
11-صبوری
افراد صبور کسانی هستند که نسبت به رویارویی با مشکلات و چالش ها رویکرد های غیرمنتظره صبوری پیشه می کنند و دچار استرس و عصبانیت نمی شوند. در واقع ویژگی صبوری؛ در حین انجام فعالیت های گروهی بیشتر حائز اهمیت است.
12-پشتکار
ویژگی شخصیتی پشتکار؛ لازمه موفقیت فرد در فعالیت های کاری است چرا که فرد با برخورد به چالش ها و موانع مسیر دست از تلاش نمی کشد .لزوم پشتکار در بعضی مشاغل به مراتب بیشتر مورد تاکید است ؛از جمله مشاغلی چون فروش ؛ روزنامه نگاری ؛خدمات عمومی و مشاغل قانونی
13-نظم کاری
یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی موثر درموفقیت های شغلی فرد وجود نظم کاری است . شخص منضبط همواره نسبت به فعالیت های روزانه تعیین شده؛ به خوبی خود را موظف می داند و هرگز در انجام امور کار را به تعویق نمی اندازد .
14-کنجکاوی
برخورداری از حس کنجکاوی موجب می شود تا فرد همواره نسبت به کسب اطلاعات و یادگیری مهارت های شغلی جدید بیشتر تلاش کند. در واقع این حس او را در جهت مثبت انگیزه کافی به منظور یادگیری بیشتر می دهد و در عین حال یادگیری عادت خوبی است که فرد را بهتر در جهت موفقیت سوق می دهد.
چگونه اخلاق های بد را ترک کنیم و خوش اخلاق شویم؟ (10 روش علمی)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *