آموزش, اخبار, تقویت هوش، حافظه و خلاقیت, کاردستی, مادر و کودک, یادگیری

یادگیری چیست؟ انواع و فواید آن

در حال یادگیری

یادگیری چیست؟ انواع و فواید آن
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/07/word-image-59.jpeg

یادگیری به معنای کسب دانش، نگرش ها، رفتار، یافته ها، ارزش ها و مهارت ها می باشد. انسان ها و پس از آن حیوانات، بیشترین توانایی یادگیری را در کره ی زمین دارند. یادگیری می تواند در پی یک واقعه یا از طریق تجارب مکرر حاصل شود.
یادگیری غالباً با آموزش همراه است اما واقعیت این است که این یک فرایند مادام العمر است.
یادگیری از بدو تولد آغاز می شود و اغلب به عنوان یک سفر بی پایان توصیف می شود زیرا ما در طول زندگی مان چیزهایی را تجربه می کنیم و به طور مداوم یاد می گیریم.
یادگیری معنا و مفهوم عمیق تری نیز دارد. توانایی یادگیری فقط مربوط به تفکر نیست بلکه شامل ارزش ها، باورها، احساسات و حواس نیز هست. بعبارت دیگر یادگیری فقط شامل یادآوری و به خاطر سپردن نیست بلکه موجب ایجاد ارتباط، تفکر انتقادی، درک، ارتباط ایده ها، تفکر مستقل و انتقال دانش به زمینه های مختلف می شود.
یادگیرنده با کسب اطلاعات از ادراکات و تجربیات خود، به کسب دانش ادامه می دهد. کودکی که متولد می شود، چیزی در مورد این دنیا نمی داند اما شروع به درک چیزهایی می کند که روند تدریجی یادگیری را تسهیل می کند.
توانایی یادگیری تأثیر مستقیمی روی یادگیرنده دارد. او به منظور موفقیت شخصی و شغلی، فرصت های بی شماری برای توسعه مهارت های اجتماعی و بین فردی به دست می آورد. یادگیرنده از تجربیات خود برای ایجاد روابط سودمندی استفاده می کند که در زندگی او مفید باشد.
دلایل این امر عبارتنداز:

فرد می تواند موضوعات مختلف را درک کند
فرد می تواند از طریق تفسیر موضوعات، به محتوا و اطلاعات آن پی ببرد
فرد می تواند از دانش خود بهمراه مهارت هایی که از قبل کسب کرده است، استفاده کند
فرد با دانش جدید خود می تواند کارهای ارزشمندی انجام دهد و صاحب مالکیت شود

مفهوم کلیدی یادگیری
مفاهیم کلیدی توانایی یادگیری به شرح زیر است:

احترام، کلید کسب دانش و یادگیری است. یادگیری انسان ها زمانی بهتر می شود که در جلسات آموزشی، با مهربانی و احترام با آنها رفتار شود. مسئولان باید قبل از شروع هر جلسه ی آموزشی، قوانینی وضع کنند تا با یادگیرنده به بدی رفتار نشود و شآن و منزلت او حفظ شود. وقتی مربی رفتار خوب و شایسته ای داشته باشد و شاگردان خود را در امر یادگیری مشارکت دهد، فرآیند یادگیری بصورت موثرتر انجام خواهد شد.
فرآیند یادگیری باید با تجربیات مثبت گذشته ارتباط داده شود چون توانایی یادگیری به طور قابل توجهی با تجارب گذشته مرتبط است. این شامل خودآگاهی یادگیرنده و حس همدلی مربی یا معلم است. اگر یادگیرنده در گذشته تجربه ی تلخی را تجربه کرده باشد، در توانایی یادگیری او تأثیر گذار خواهد بود. به همین دلیل فرصت های یادگیری باید با تجربیات مثبت گذشته مرتبط شود تا یادگیرنده به کسب دانش بیشتر ترغیب شود.
فراگیران باید در فرآیند برنامه ریزی که یادگیری را امکان پذیر می کند، مشارکت فعال داشته باشند. ترغیب فراگیران برای شرکت در فرآیند برنامه ریزی که موجب تشویق یادگیرندگان می شود، امری مفید است. اینکار موجب تعیین هدف و افزایش انگیزه و همچنین بهبود مشارکت آنها می شود. این وظیفه مربی است که انتظارات یادگیرندگان را در آغاز دوره درک کند و خود را با آنها همسو کند. به این ترتیب توانایی یادگیری بهبود میابد.
از راحت بودن محیط آموزشی اطمینان حاصل کنید. یکی از مفاهیم اصلی یادگیری، اطمینان از داشتن یک محیط راحت است. این موجب حمایت از یادگیرنده و ایجاد حس مثبت در او می شود. مشارکت و تعامل فعال، موجب سرعت بخشیدن به توانایی یادگیری می شود.
یادگیرنده باید در مکالمات فعال کلاسی شرکت داشته باشد. او بمنظور کاوش، مشاهده و تعامل برای کسب دانش و ایجاد ارتباط بین ایده های قبلی و ایده های جدید در مکالمات فعال شرکت می نماید.

برای یادگیری چه بخوریم؟ 9 خوراکی ثابت شده
چرخه یادگیری PACT (معروف ترین چرخه یادگیری)
چرخه PACT یک چرخه ی مداوم است و به انواع دانش یادگیری مربوط می باشد.
هر انسان یا فرد یادگیرنده برای فرا گرفتن مهارت یا دانش جدید، باید این چرخه را پشت سر بگذارد. مراحل مهم چرخه PACT در زیر شرح داده شده است:
1- تحصیل کردن (Procure): این مرحله از چرخه PACT همانطور که از نامش پیداست، در زمینه کسب دانش انجام می شود. فرد در این مرحله مهارت ها و دانش جدیدی کسب می کند که در طولانی مدت برای او مفید خواهد بود.
2- بکار بردن (Apply): این مرحله از چرخه PACT مربوط به استفاده از دانش و مهارت های به دست آمده است. فرد شروع به استفاده از دانش خود می کند و در حیطه ی خود مسلط می شود.
3- سنجیدن (Consider): این مرحله از چرخه PACT به معنای ارزیابی چیزهایی که فرد یاد گرفته است، می باشد. در اینجاست که دانش و مهارت های یادگیرنده ارزیابی می شود.
4- تغییر دادن (Transform): این مرحله از چرخه PACT همانطور که از نامش پیداست، مربوط به ایجاد تغییرات و اصلاحات ممکن است. در مراحل قبل، یادگیرنده به تحصیل علم، استفاده از آن و ارزیابی پرداخت و اکنون زمان اصلاح دانش یا توانایی های وی است.
PACT چرخه ای است که مرتباً تکرار می شود تا روند یادگیری موثر را تسهیل کند. این نشان می دهد که کسب دانش یک فرآیند تکرار شونده است که بشریت را به سمت بهتر شدن، سوق می دهد.

مزایای یادگیری

یکی از مهمترین مزایای یادگیری و به دست آوردن دانش این است که اعتماد به نفس انسان را افزایش می دهد.
توانایی یادگیری مفید است زیرا سطح مهارت های فرد را افزایش می دهد.
یادگیری فرد را به چیزهای جدید درگیر و مشغول می کند. همچنین به دلیل مشغول کردن فرد به کسب مهارت های جدید و استفاده از فرصت های نو، مانع از کسالت روزمره می شود.
یکی از بزرگترین مزایای یادگیری و کسب دانش این است که منجر به رشد ذهنی فرد می شود. به این ترتیب فرد به انسانی بهتر تبدیل می شود که می تواند امور زندگی و همه پیچیدگی های آن را اداره کند.
توانایی یادگیری، مغز را سالم و ذهن را تیز نگه می دارد. این یک روند مداوم است که شخصیت ما را شکل می دهد و بهترین ها را برای ما به ارمغان می آورد.
توانایی یادگیری یک مهارت ضروری است زیرا به یادگیری و استفاده از مهارت های عملی کمک می کند و به فرد در انجام کارهای روزمره کمک می نماید.
یادگیری به فرد کمک می کند تا سایر علایق زندگی خود را کشف کند. شما می توانید چیزهای زیادی را از طریق کتاب ها، شبکه های مجازی، وبسایت ها و… مشاهده کنید و یاد بگیرید.
یکی از مهمترین مزایای به دست آوردن دانش و یادگیری این است که ذهن را مشغول و بدن را خسته می کند. همین امر موجب داشتن خواب راحتتر و بهبود وضعیت سلامتی می شود.
توانایی یادگیری یک مهارت ضروری است زیرا کسب دانش به فرد کمک می کند تا افق دید خود را گسترش دهد. به این ترتیب انسان می تواند در یک چارچوب ذهنی بهتر، با تغییرات مقابله کند.

حتما بخوانید: 100 روش ساده برای تقویت مغز
ویدیوی یادگیری چیست؟

 
نتیجه گیری
از یادگیری به عنوان یک فرایند در حال رشد یاد می شود که به کسب تجربه کمک می کند. یادگیری یکی از مهمترین فعالیت های انسان است و غالباً به عنوان روشی توصیف می شود که می تواند درک و رفتار ما را نسبت به سایر انسان ها و محیط پیرامون مان تغییر دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *