روش نگهداری از خرگوش در منزل (خوراک، سلامتی واکسیناسیون)

روش نگهداری از خرگوش در منزل (خوراک، سلامتی واکسیناسیون)

خرگوشهای اهلی بین 8 تا 12 سال عمر می کنند، برای همین اگر قصد انتخاب خرگوش به عنوان حیوان خانگی دارید مسئولیت طولانی مدتی در پیش رو خواهید داشت. با اینکه جثه خرگوشها در مقایسه با بعضی از حیوانات خانگی دیگر بزرگتر است؛ ولی آنها هم درست مثل سایر حیوانات خانگی کوچک به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارند.
شما حتما باید هر روز زمان زیادی را صرف توجه و مراقبت از خرگوشتان کنید. اگر موها یا همان خز بدن خرگوشتان بلند باشد، مراقبت بیشتری هم نیاز است، چون خرگوشتان زودتر کثیف می شود و هر روز به نظافت نیاز خواهد داشت.
هنگام حمله سگ چه کنیم؟ 10 ترفند موثر
خرگوشی که به عنوان حیوان خانگی وارد منزل شما می شود حتما باید بتواند رفتارهای طبیعی خودش را به راحتی بروز بدهد؛ پس باید جایی نگهداری شود که به او امکان جست و خیز کردن و بازی کردن را می دهد. قبل از خرید خرگوش باید به دقت فکر کنید و ببینید که آیا امکانات، دانش و حوصله کافی برای نگهداری از این حیوان را دارید یا نه.
با اینکه بچه ها خیلی دوست دارند با خرگوشها بازی کنند، ولی شما حتما باید حواستان به آنها باشد. خرگوشها موجودات خیلی حساسی هستند و از اینکه کسی از روی زمین بلندشان کند اصلا خوششان نمی آید. قبل از خرید خرگوش به عنوان حیوان خانگی مطلب امروز ما را تا انتها و به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید انتخاب درستی کرده اید.
آیا خرگوشها می توانند به تنهایی زندگی کنند؟
خیر. خرگوشها به طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستند و برای زندگی نیاز به همراهی با حداقل یک خرگوش دیگر دارند. اگر خرگوشتان تنها باشد غمگین و افسرده می شود. فقط یادتان باشد که خرگوش و خوکچه هندی رفقای خوبی برای هم نیستند، چون از روشهای متفاوتی برای برقراری ارتباط استفاده می کنند و برای همین نمی توانند همدیگر را بفهمند.

علاوه بر این، رژیم غذایی خرگوش و خوکچه هندی هم یکی نیست. اگر این دو حیوان را کنار هم نگه دارید متاسفانه شاهد آزار و حتی صدمه دیدن خوکچه هندی توسط خرگوشتان خواهید بود.
برای نگهداری چند خرگوش کنار هم این نکات را مد نظر قرار بدهید:

بهترین مورد نگهداری خرگوش نر و ماده عقیم شده کنار هم است.
می توانید دو خرگوش برادر یا خواهر که از یک زایمان متولد شده اند را هم نگه دارید، ولی حتما باید عقیمشان کنید تا از دعوا جلوگیری شود.
می توانید گروهی از خرگوشهای عقیم شده را کنار هم نگه دارید.

خرگوشها را از هم جدا نکنید، وگرنه وقتی آنها را دوباره کنار هم می گذارید با هم دعوا می کنند.
خرگوشهایم مدام دعوا می کنند، چه کار کنم؟
به ندرت پیش می آید که خرگوشهای یک خانواده با هم درگیر شوند؛ ولی بهرحال ممکن است گاهی دعوا کنند که دلیلش خیلی مشخص نیست. تغییر در محیط، استرس یا جدایی همگی می توانند باعث دعوا کردن خرگوشها بشوند.
اگر خرگوشهایتان با هم کنار نمی آیند باید با دامپزشک مشورت کنید. گاهی اوقات مشکلات و بیماریها باعث این مساله می شوند. اگر این مورد رد شد، دوباره تلاش کنید تا خرگوشهایتان را به هم معرفی کنید.
آیا خرگوشها شبگردند؟
بله. خرگوشها کرپوسکولار هستند؛ یعنی اکثرا موقع غروب و سحر و گاهی اوقات هم در طول شب فعالند. در بین این زمانها می خوابند و استراحت می کنند.
10 نکته روانشناسی که در همه شرایط زندگی مفیدند
آیا خرگوشها هم به خواب زمستانی می روند؟
خیر. اگر اینطور به نظر می رسد که خرگوشتان به خواب زمستانی رفته، فورا به دامپزشک مراجعه کنید، چون به احتمال زیاد خرگوشتان به شدت بیمار شده است. اگر خرگوش را بیرون و در هوای آزاد نگه می دارید باید حتما جایش به اندازه کافی گرم باشد تا سرمای هوا باعث بیماریش نشود.
آیا خرگوش جزو جوندگان است؟
خیر. با اینکه قبلا خرگوشها در دسته جوندگان قرار می گرفتند، اما الان عضو خانواده خانواده leporidae (خرگوشان) محسوب می شوند.
از کجا خرگوش بگیریم؟
می توانید در مراکز امداد حیوانات خرگوشهایی که به دنبال مکان خوبی برای زندگی هستند پیدا کنید. پرورش دهنگان و فروشگاههای حیوانات خانگی هم خرگوش می فروشند. فقط یادتان باشد که پت شاپها یا همان مراکز فروش حیوانات خانگی، اکثر خرگوش و خوکچه هندی را کنار هم در ویترین می گذارند. اما شما هیچ وقت نباید آنها را با هم بخرید.

برای خرید خرگوش این نکات را به خاطر بسپارید:

اگر دنبال نوزاد خرگوش هستید، باید خرگوشی را به خانه بیاورید که حداقل 6 هفته سن داشته باشد.
قبل از بردن خرگوش به خانه باید کاملا توسط دامپزشک معاینه و جنسیتش مشخص شود.
اگر از پت شاپ خرید می کنید، حتما از جایی خرید کنید که حیوانات در گروههای هم جنس نگه داری می شوند و نر و ماده ها از هم جدا و قابل تشخیص هستند.
علاوه بر این خیلی مهم است که محل نگهداری خرگوشها تمیز و جادار باشد.
پرورش دهندگان حیوانات خانگی یا کارمندان پت شاپها باید به شما زمان کافی برای تصمیمی گیری نهایی را بدهند.

14 میکس خانگی برای خوشبو کردن و تازگی هوای منزل
چه نوع خرگوشی بخرم؟
خرگوشها نژادها و رنگ های زیادی دارند، ولی بهتر است خرگوشهایی که صورت صاف و تختی دارند مثل خرگوش های کوتوله هلندی، خرگوش کله شیری یا خرگوش لوپ نخرید، چون احتمال بیمار بودنشان نسبت به سایر نژادهای خرگوش بیشتر است.
مشکلات خرگوشهایی که صورت فلت و صافی دارند

خرگوشهای صورت لفت هم درست مثل سگهای سر کوتاه (براکی سفالیک) ممکن است از بیماریها و مشکلاتی رنج ببرند که شامل موارد زیر می شوند:

رشد بیش از حد دندان یا بهم ریختگی دندانها که منجر به درد مزمن و زخمهای دهانی می شود.
مشکلات چشمی

بعضی از خرگوشهای لوپ (خرگوشهایی که گوشهایشان آویزان است و صاف نمیشود) هم مثل خرگوشهای مینی لوپ صورت فلت و صافی دارند.
روش ساخت یک عطر خاص برای خودمان
مشکلات خرگوشهای لوپ

خرگوشهایی که گوشهایشان به جای بالا رفتن به پهلو آویزان می شوند، مستعد ابتلا به بیماریهای زیر هستند:

عفونت گوش
از دست دادن شنوایی و کر شدن

با اینکه این نوع خرگوشها هم بسیار دوست داشتنی هستند و ممکن است دلتان بخواهد یکی از آنها را در خانه داشته باشید، ولی این را هم باید بدانید که این نوع خرگوشها بیشتر بیمار می شوند و در نتیجه هزینه ها و مخارج دامپزشکی شان هم بالاتر است.
مراقبت از خرگوش در منزل
حالا باید بدانید که برای نگهداری از خرگوش در منزل به چه چیزهایی نیاز است. خرگوش شما به موارد زیر احتیاج دارد:

لانه مناسب
بستر مناسب
تغذیه مناسب از جمله یونجه
کاسه سفالی یا فولادی ضد زنگ برای غذا
بطری یا کاسه آب
سینی ادرار و شن مناسب
تونل
پناهگاه
جایی برای دویدن
برس خرگوش برای نظافت
اسباب بازی برای سرگرم شدن
جایی برای حفاری
جعبه حمل برای بردن به دامپزشک

علاوه بر این موارد، خرگوش شما به یک منبع دائمی آب شیرین هم نیاز دارد.
قفس و کلبه خرگوش
اکثر خرگوشها دلشان می خواهد در فضای باز و خارج از خانه باشند، ولی خب برای این کار به فضای زیادی نیاز است. یادتان باشد خرگوش را نباید در قفسها و کلبه های کوچک نگهداری کنید، چون این کار روی سلامت آنها تاثیر منفی می گذارد.
برای نگهداری از خرگوش در خانه باید به فکر خرید آلونکهای مخصوصی باشید که خرگوشتان به راحتی بتواند در آن جست و خیز و بازی کند. فضای مورد نیاز خرگوشها نباید کمتر از سه متر طول، دو متر عمق و یک متر ارتفاع داشته باشد. اگر نمی توانید از پس این هزینه ها بربیایید حتما به فکر خرید یک حیوان خانگی دیگر باشید.
آموزش دستشویی کردن به سگ ها و 8 نکته کاربردی

خرگوشها از آتش بازی می ترسند!
صداهای بلند ناشی از ترقه و آتش بازی خرگوشها را به شدت می ترساند. بنابراین در شبهایی که آتش بازی می کنید مثل چارشنبه سوری، حتما این موارد را رعایت کنید:

خرگوشتان را موقتا به داخل خانه ببرید.
شن بیشتری در بستر خرگوشتان بریزید تا بتواند در آن فرو برود و صدای کمتری بشنود.
یک جای اضافی مثل یک جعبه مقوایی سوراخ دار پر از یونجه برایش درست کنید تا در چنین مواقعی داخل آن برود.
کلبه یا محل خواب خرگوشتان را با پتو بپوشانید و درها را ببندید تا سر و صدای کمتری بشنود.

بازی کردن خرگوشها خارج از خانه
می توانید گاهی اوقات به خرگوشتان این فرصت را بدهید که بیرون از فضای خانه جست و خیز و بازی کند. فقط باید حتما این موارد را در نظر داشته باشید:

با اینکه خرگوشها موجودات خیلی مقاومی هستند، ولی تغییرات دما را تحمل نمی کنند.
خرگوش را از خانه گرم به فضای سرد نبرید. اگر خرگوش خانگی شما در طول زمستان مدام بیرون می رود، باید دمای اتاقی که در آن نگهداری می شود را خنک کنید تا هوای داخل و خارج از خانه خیلی با هم متفاوت نباشند.
بهتر است که در روزهای خیلی سرد خرگوشتان را داخل خانه نگه دارید. اگر خرگوشتان مرتب بیرون می رفته و به هوای بیرون عادت کرده، می تواند دمایی را که تا پنج درجه سانتیگراد پایین آمده را به خوبی تحمل کند.

محوطه و فضای بیرونی که خرگوش آنجا بازی می کند باید کاملا امن باشد. علاوه بر این باید از خرگوشتان در برابر تغییرات آب و هوایی محافظت کنید. سرد شدن و گرم شدن مداوم بدن خرگوش باعث بیمار شدنش می شود.
نکته: بچه خرگوشهایی که فضایی برای جست و خیز و دویدن ندارند بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار می گیرند. کمبود فضا و ورزش باعث می شود بدن خرگوشتان به درستی رشد نکند. خرگوشها از کاوش، حفاری و دویدن در لوله ها و تونلها خیلی خوششان می آید. بعضی هایشان حتی از بازی با توپ های کوچک گربه ها هم لذت می برند. می توانید در جاهای مختلف غذا پنهان کنید تا خرگوشتان برای پیدا کردنش جستجو کند و پر تحرک بماند. اما یادتان باشد هر چیزی را که پیدا نشد بردارید.
می توانید در یک جعبه مقوایی یک سوراخ ورودی و خروجی ایجاد کنید تا خرگوشتان از آن به داخل و خارج جست و خیز کند. جعبه را با یونجه پر کنید تا خرگوش احساس راحتی بیشتری بکند.
چگونه از بخار کردن آینه های حمام جلوگیری کنیم؟ (3 روش)
علاوه بر این باید خرگوشتان را تشویق کنید تا رفتارهای طبیعی اش را انجام بدهد. برای اینکه خرگوش دندانهای زیبا و سالمی داشته باشد موارد زیر را در اختیارش بگذارید:

چوب سیب
چوب درخت بید
جویدنیهای چوبی سالم و مطمئن

خرگوشها چه میخورند؟
اساس رژیم غذایی خرگوشهای خانگی تغذیه با یونجه (متفاوت از یونجه بستر) و علوفه خشکی است که باید از پت شاپها تهیه کنید. علاوه بر این باید کمی سبزی هم به خرگوشتان بدهید. در ضمن حتما باید از فروشگاههای غذای حیوانات خانگی پلت مناسب خرگوش هم تهیه کنید.

85 درصد از رژیم غذایی خرگوش شما باید یونجه تمیز و تازه باشد. یادتان باشد هیچ وقت به خرگوشهای بالغ زیاد سبزیجات تازه ندهید چون باعث بیمار شدنشان می شوند. برای تامین ویتامینهای مورد نیاز خرگوش می توانید از سبزیجات زیر استفاده کنید. فقط حتما آنها را کاملا تمیز بشویید:

اسفناج
شاهی
کلم بروکلی
کرفس
جعفری
نعنا

از دادن میوه ها و سبزیجاتی مثل هویج و سیب به خرگوشتان خودداری کنید چون قند بالایی دارند. در ضمن همیشه طبق دستورالعمل روی بسته غذای خرگوش عمل کنید و زیاد به او غذا ندهید چون باعث چاقی و اضافه وزنش می شود.
36 ترفند تمیزکاری ویژه خانه داری که باید زودتر می دانستید
چطور خرگوشمان را سالم و سلامت نگه داریم؟
خرگوش سالم هوشیار و سرحال است. شما باید هر روز خرگوشتان را چک کنید تا بفهمید حالش چطور است و مواظب هرگونه تغییر در ظاهر یا رفتار باشد.
نشانه ها و علائم رایج بیماری در خرگوشها عبارتند از:

لکه های زبر و پوسته پوسته داخل گوشها
ترشح از چشم یا بینی
اسهال
تورم
مدفوع در مخرج خرگوش
کاهش وزن
بی تحرکی یا شاداب نبودن مثل همیشه برای مدت طولانی

در صورت مشاهده هر کدام از این موارد به دامپزشک مراجعه کنید.
چک کردن دندان های خرگوش
مشکلات دندان های عقب و جلو در خرگوشها خیلی شایع است و دلیلش هم رشد دائمی این دندانهاست. معمولا خرگوشها با جویدن و خوردن مداوم یونجه این مشکلات را برطرف می کنند، ولی اگر این مساله بیش از حد طول بکشد باعث درد می شوند و جلوی غذا خوردن حیوان را می گیرند.
یونجه منبع تغذیه ای خوبی برای جلوگیری از بروز مشکلات دندانی در خرگوشها است، ولی باز هم توصیه می شود که خرگوشتان را برای معاینه منظم پیش دامپزشک ببرید.
نکته مهم: شما باید روزی دو بار و زمانی که هوا گرم است مخرج خرگوشتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید مگسها در آنجا تخم گذاری نکرده اند.
اینها رو بلد باش: 44 مهارت که هر مرد و زنی باید بلد باشند
واکسیناسیون خرگوش
همه خرگوش ها باید در برابر بیماریهای کشنده، میکسوماتوز و بیماریهای خونریزی دهنده خرگوش و همینطور بیماریهای ویروسی RHD یا VHD) واکسینه شوند. معمولا این کار سالی یکبار انجام می شود ولی می توانید جزئیات آن را از دامپزشک سوال کنید.
خرگوشها ممکن است به برخی از انواع انگلها آلوده شوند که نگران کننده ترین آنها E. cuniculi است. این انگل سیستم عصبی حیوان را آلوده می کند و از طریق ادرار منتقل می شود. زمانی که خرگوش شما علوفه آلوده به ادرار را می خورد انگل وارد بدنش می شود. خیلی از خرگوشهایی که به این انگل آلوده می شوند علائم جدی و مهمی ندارند، ولی بعضی هایشان دچار مشکلات چشمی می شوند یا تعادلشان را از دست می دهند.
برای درمان این خرگوشها باید به دامپزشک مراجعه و داروهای مناسب را دریافت کرد.

نظافت خرگوش
خرگوشهایی که موهای کوتاهی دارند باید هر هفته موهایشان مرتب شود. این کار پیوند عاطفی شما با حیوان خانگیتان را هم بیشتر می کند. اگر موهای خرگوشتان بلند است هر روز باید آنها را کوتاه و مرتب کنید چون خیلی زود کثیف و آلوده می شوند. موقع کوتاه کردن موهای خرگوشتان به او خوراکیهای خوشمزه بدهید تا از این کار خوشش بیاید.
ناخنهای اکثر خرگوشها به طور مرتب باید کوتاه شوند. دامپزشک به شما نحوه انجام این کار را یاد می دهد. در ضمن یادتان باشد که خرگوشها خودشان را تمیز می کنند و نیازی به حمام کردن ندارند.
روش نگهداری سیب زمینی (۶ ترفند تازه نگه داشتن مثل روز اول)
عقیم سازی سازی
خرگوشها حیوانات بسیار اجتماعی هستند و به صورت جفتی یا دسته جمعی نگهداری می شوند. بهترین کار این است که یک جفت خرگوش نر و ماده را با هم نگه دارید؛ ولی باید آنها را عقیم کنید وگرنه بچه دار می شوند.
عقیم کردن خرگوشها نه تنها از تولید مثلشان جلوگیری می کند، بلکه باعث شادابتر و سالمتر شدنشان هم می شود. علاوه بر این عقیم سازی خرگوشهای نر و ماده از بروز موارد زیر هم جلوگیری می کند:

سرطان
عفونت های رحم در خرگوش های ماده
صدمات ناشی از حفاظت از قلمرویشان
مشخص قلمرو با ادرار
رفتارهای مشکل ساز

بهترین زمان برای عقیم کردن خرگوش چه زمانی است؟
دامپزشک تشخیص می دهد که بهترین وقت برای این کار چه زمانیست. به طور کلی:

خرگوشهای نر معمولا حدود سه تا چهار ماهگی یعنی زمانی که بیضه ها رو به پایین آمده اند عقیم می شوند.
خرگوشهای ماده را می توان بسته به جثه و نژادشان در زمان بلوغ که حدودا 6 ماهگی است عقیم کرد.

نکته مهم: زوجهای بالغ بعد از عقیم سازی باید شش هفته از هم جدا شوند، چون خرگوشهای نر هنوز هم مقداری قدرت باروری دارند.
دست زدن به خرگوش
هر خرگوشی ویژگیهای مخصوص خودش را دارد. بعضی از خرگوشها نوازش کردن را دوست دارند، ولی بعضیهایشان نه. از آنجایی که خرگوش ها حیوانات شکاری هستند، ترجیح می دهند روی زمین بمانند تا احساس امنیت کنند. اگر آرام و ساکت بنشینید، خرگوشتان خودش به سمت شما می آید، مخصوصا برای گرفتن خوراکیهای خوشمزه!
چطور خرگوش را از روی زمین بلند کنیم؟
یادتان باشد که هیچ وقت یکدفعه خرگوشتان را از روی زمین بلند نکنید چون اصلا از این کار خوشش نمی آید و برایش طبیعی نیست که شما با پنجه های دستتان او را از روی زمین بلند کنید.

برای بلند کردن خرگوش همیشه از هر دو دستتان استفاده کنید.
یک دست را زیر بدن و جلوی پاهایش بگیرید.
دست دیگرتان را دور یک سوم عقبی خرگوش بگیرید تا وزنش را تحمل کنید.
خرگوش را جلوی بدنتان و سرش را به سمت بازوی خودتان بگیرید.
همیشه خیلی آرام اول پاهای عقبی خرگوش را روی سطحی که لیز نیست بگذارید و بعد بقیه بدنش را.

نکته خیلی مهم: هیچ وقت خرگوش را از گوش و یا از گردن بلند نکنید، چون این کار برایش فوق العاده ترسناک و ناراحت کننده است.
28 ترفند کاربردی نگهداری مواد غذایی (تازه ماندن و ماندگاری بیشتر)

کاربرد انواع توری حصاری و توری جوشی در شهر مفتول

کاربرد انواع توری حصاری و توری جوشی در شهر مفتول

یکی از محصولات فلزی پرکاربرد، توری است. توری شبکه‌ای فولادی است که توسط بافته شدن سیم‌ها بر روی یکدیگر تولید می‌شود. در واقع جنس توری از سیم مفتول فلزی است. توری ممکن است از دو نوع ساده و آجدار تولید شود. انواع آن نیز به دو صورت رولی و ورقه‌ای تولید می‌شود. نوع ورقه‌ای آن انعطاف نداشته و نمی‌توان آن را رول کرد. در توری اندازه چشمه و ابعاد مفتول بکار رفته در آن بسیار مهم است و در کاربرد و تعیین قیمت آن نقش بسیار مهمی دارد. از جمله مشخصات مهم توریف مقاومت عالی این محصول در برابر سایش است. از طرفی مقدار کربن در انواع توری متفاوت است. در این بخش قصد داریم در مورد دو توری مهم یعنی توری حصاری و توری جوشی صحبت کنیم.
کاربرد توری حصاری

فنس که توری حصاری نیز نامیده می‌شود، یک ابزار محافظتی فلزی است. به عبارتی، توری حصاری شبکه‌ای از انواع مفتول‌های گالوانیزه یا روکش‌دار است. این توری شامل دو بخش ستون و مفتول‌های افقی است که چشمه‌های الماس مانند بزرگ و کوچک را شکل می‌دهند. بنابراین در مدل‌ها، سایزها و قیمت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد
توری حصاری در انواع مختلفی تولید می‌شود که شامل فنس زنجیری، فنس مربعی و توری حصاری با روکش pvc است. قیمت توری حصاری بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. همانطور که گفته شد این توری توسط روکش گالوانیزه ضدزنگ تولید می‌شود. از این رو فرآیند گالوانیزاسیون روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. عوامل دیگر نظیر جنس، ضخامت، طول مفتول، ارتفاع و اندازه چشمه رول نیز روی قیمت نهایی موثر است. مهم‌ترین کاربرد توری حصاری استفاده به عنوان حصارکشی در اطراف باغ، کارگاه، پروژه‌های عمرانی و… است.
وزن توری حصاری با توجه به مواردی از قبیل قطر مفتول و اندازه چشمه تغییر می‌کند. در واقع هر چقدر قطر مفتول بیشتر باشد، ابعاد چشمه تغییر می‌کند و در نهایت رول‌ها نیز سنگین‌تر می‌شوند. در نتیجه قیمت توری حصاری افزایش پیدا می‌کند. توری حصاری در مقایسه با توری‌های دیگر از ویژگی و خصوصیات مهمی برخوردار است. مفتولی که در ساخت توری حصاری بکار برده می‌شود، از نوع گالوانیزه است. توری حصاری که توسط مفتول گالوانیزه گرم تولید شده باشد به خوبی در برابر رطوبت و شرایط آب‌وهوا مقاومت دارد.
کاربرد توری جوشی

توری جوشی که به توری جوشی نیز معروف است، یکی از انواع توری‌های فلزی است. ساختار این محصول از میلگرد ساده و میلگرد آجدار است. همچنین از دیگر مواردی که برای ساخت توری جوشی بکار برده می‌شود شامل سیم مفتول آهن و گالوانیزه است. توری جوشی به سه صورت پنلی، آجدار و فولادی به بازار عرضه می‌گردد.
در میان مشخصات توری جوشی باید گفت عرض شبکه‌های این توری از 100 تا 250 سانتی متر متغیر است. طول آن نیز بین 1 تا 9 متر است. چشمه‌های توری جوشی حالت مستطیلی شکل دارد. همچنین ابعاد هر چشمه 8 تا 40 سانتی متر است. مفتول هایی که به منظور ساخت توری جوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای ضخامت 4 الی 12 میلی متر هستند. همچنین این مفتول‌ها می‌توانند به صورت ساده یا آجدار باشند.
به طور کلی تولید این توری در ابعاد 2.20 در 6 و میلگردی با سایز 6 تا 12 و چشمه هایی در ابعاد 5 تا 40 به همراه مفتول 2، 3، 6 و 8 انجام می‌گیرد. رایج‌ترین نوع توری جوشی که در موارد مختلف استفاده می‌شود توری است که با میلگرد ساده 6 میلی متری و چشمه‌های 10 در 10 و 15 در 15 و یا 20 در 20 تولید می‌گردد.
از توری جوشی در موارد مختلفی استفاده می‌شود که رایج‌ترین کاربرد توری جوشی استفاده در سقف‌های کامپوزیت، دیوار و قطعات پیش ساخته، کف سالن، انبار، اتوبان، فرودگاه و…. است.
شهر مفتول تولیدکننده انواع توری و محصولات مفتولی، انواع توری را با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت عرضه می‌کند. جهت خرید با شماره 02154483 تماس بگیرید و یا به سایت شهر مفتول مراجعه کنید.

زبان بدن: آموزش صفر تا صد با 3 درس و 7 نکته+ جزوه PDF

زبان بدن: آموزش صفر تا صد با 3 درس و 7 نکته+ جزوه PDF

زبان بدن یکی از آن مباحثی است که اگر به درستی استفاده شود، درهای موفقیت را به سمت شما می گشاید. زبان بدن به شما کمک می کند روابط شغلی مثبت و موثری برقرار کنید، روی افرادی که با شما کار می کنند تاثیر مثبت می گذارد، باعث ایجاد انگیزه می شود، بهره وری را بالا می برد و به شما امکان می دهد ایده های شغلی و حرفه ایتان را با تاثیر بیشتری ارائه کنید.
ما در این مطلب بهترین و موثرترین نکات برای استفاده درست از زبان بدن را در اختیارتان می گذاریم.
اشتباهات زبان بدن

 
1- موقع صحبت کردن صاف بایستید و راه بروید
طرز ایستادن شما تاثیر زیادی روی دیگران می گذارد و میزان قدرت و اعتماد به نفس شما را به صورت غیر کلامی نشان می دهد. صاف نگه داشتن بدن و قوز نکردن، شانه های رو به عقب و بالا نگه داشتن سر باعث می شود به چشم دیگران با اعتماد بنفس بیایید.
موقع سخنرانی کردن بایستید و حرف بزنید. این کار باعث می شود برای کسانی که نشسته اند قدرتمندتر و مطمئن تر به نظر برسید. اگر موقع صحبت کردن راه هم بروید و فضای اطرافتان را اشغال کنید، این تصور بیشتر قوت می گیرد. اگر امکان ایستادن نبود و باید به صورت نشسته صحبت می کردید، هر دو پایتان را روی زمین بگذارید، دستهایتان را آزاد کنید یا یک آرنجتان را روی دسته صندلی بگذارید و وسایلتان را روی میز کنفرانس پهن کنید. این کار باعث می شود فضای بیشتری اشغال کنید که شبیه به قلمرو به نظر می آید و حس اعتماد به نفس القا می کند.
2- موقع ایستادن، پاهایتان را از هم فاصله بدهید
وقتی می ایستید و پاهایتان را به هم می چسبانید احساس عدم اطمینان و تردید را به مخاطب القا می کنید. ولی وقتی پاهایتان را از هم کمی باز می کنید، زانوها را شل می کنید و وزنتان را به پایین تنه منتقل می کنید “استوارتر” و مطمئن تر به نظر می رسید.
زبان بدن در مذاکره (تاثیر و 6 نکته که باید بلد باشید)
3- درجه صدایتان را پایین بیاورید
کیفیت صدای شما عامل مهم و تعیین کننده ای در میزان درک و توجه مخاطبینتان به حساب می آید. سخنرانهایی که با صدای خیلی بلند حرف می زنند در مقایسه با افرادی که صدای پایین تری دارند ضعیفتر و مضطربتر به نظر می رسند و احساس قدرت کمتری را هم منتقل می کنند. یکی از تکنیکهای موثر برای مناسب سازی صدا این است که لبهایتان را روی هم بگذارید و بگویید: «اوم هوم، اوم هوم، اوم هوم». این کار باعث می شود تا صدای شما آرام شود. آرام کردن صدا قبل از صحبت کردن به خصوص قبل از مکالمات تلفنی که در آن صدای شما اهمیت زیادی پیدا می کند بسیار مهم است.
4- به موفقیت هایتان در گذشته فکر کنید
برای اینکه اعتماد به نفستان را نشان بدهید و فرد مثبت و خوش بینی تلقی شوید، به موفقیتی که در گذشته به دست آوردید و باعث شد سرشار از حس غرور و اعتماد به نفس شوید فکر کنید. آن حس قدرت و اطمینان فوق العاده را دوباره در خودتان زنده کنید. به یاد بیاورید که در آن روز چطور به نظر می رسید و صدا و لحن صحبت کردنتان چگونه بود. یادآوری این احساس واقعی به شما کمک می‌ کند تا قبل از ورود به جلسات کاری یا رفتن به سمت تریبون، همان حالتها را به خودتان بگیرید.

5- ژست قدرتمندی به خودتان بگیرید
تحقیقات انجام شده نشان می دهند که کمتر از دو دقیقه بعد از اینکه شما ژست و حالت پر قدرتی به خودتان می گیرید، میزان تستوسترون – هورمونی که با قدرت و تسلط مرتبط است – در بدنتان بالاتر می رود و ترشح هورمون استرس یعنی کورتیزول نیز در بدن شما کاهش پیدا می کند. برای اینکه ژست یک فرد قدرتمند بگیرید فقط کافیست وقتی تنهایید دستهایتان را پشت سرتان بگذارید و پاهایتان را روی میز دراز کنید. این ژست شما را یاد رئیسها می اندازد مگر نه؟
توصیه می کنیم این ژست را قبل از حضور در جلسه کاریتان امتحان کنید. مطمئن باشید که احساس آرامش و اطمینانتان بیشتر می شود. این حالت علاوه بر ایجاد تغییرات هورمونی در خانمها و آقایان، باعث افزایش احساس قدرت و تحمل بیشتر در برابر خطر هم می شود. همین مساله باعث می شود شما در نظر دیگران فرد جسور و با اعتماد به نفسی ظاهر شوید.
6- تماس چشمی مثبت را با مخاطبتان حفظ کنید
ممکن است شما ذاتا فرد درونگرایی باشید، خجالتی و کمرو باشید یا به شما یاد داده باشند که ارتباط چشمی طولانی مدت داشتن با دیگران کار خوبی نیست؛ ولی خوب است بدانید صاحبان کسب و کارهای مختلف در آمریکا، اروپا، استرالیا و سراسر جهان این کار را می کنند و اتفاقا نتیجه خیلی خوبی هم از آن می گیرند.
از شما انتظار می رود 50 تا 60 درصد مواقع، تماس چشمی تان را با مخاطب حفظ کنید. تکنیک ساده برای تمرین تماس چشمی این است که هر وقت با افرادی که در حوزه کاریتان با شما همکارند ملاقات و احوالپرسی می کنید آنقدر به چشمان او نگاه کنید تا متوجه شوید چه رنگی هستند.
20 مهارت اجتماعی کاربردی برای اینکه دوست داشتنی تر باشیم
7- موقع حرف زدن از دستهایتان استفاده کنید
تصویربرداریهای انجام شده از مغز نشان می دهد که قسمتی از مغز به نام بروکا (Broca) که در تولید گفتار نقش مهمی ایفا می کند، نه فقط موقع صحبت کردن، بلکه وقتی دستهایمان را تکان می دهیم هم فعال می شود. از آنجایی که حالت بدن شما با لحن و گفتارتان ارتباط یکپارچه ای دارد، استفاده مناسب از دستها می تواند تاثیر گفته های شما را چند برابر کند. بررسیها نشان می دهد کسانی که موقع حرف زدن به شکل مناسب و موثری از حرکات دستهایشان استفاده می کنند، محتوای کلامی تاثیرگذارتر و پرنفوذتری دارند و رگه های شک و تردید در صحبتهایشان کمتر منتقل می شود و در عین حال از اصوات تردید برانگیزی مثل “امممم” کمتر استفاده می کنند.
حتما این مورد را امتحان کنید تا خودتان ببینید که یک عمل فیزیکی تا چه حد به شما کمک می کند که افکارتان را به شکلی صریحتر و واضحتر بیان کنید و گفتار روانتری داشته باشید.
8- از حرکات و ژستهای باز استفاده کنید
داشتن حرکاتی آرام و با طمانینه، باز نگه داشتن دستها و نشان دادن کف دستها، سیگنالهای بی صدایی هستند که صراحت و اطمینان را منتقل می کنند و به مخاطب نشان می دهند که “ببینید، من چیزی برای پنهان کردن ندارم”!

به طور کلی افرادی که حالتها و حرکات بازی دارند در مقایسه با کسانی که ژستهای بسته می گیرند (مثلا دست به سینه هستند یا دستها را پشتشان مخفی کرده اند) مثبت تر و قانع کننده تر به نظر می رسند. علاوه بر این وقتی شما دستهایتان را باز و آزاد و هم سطح کمرتان نگه می دارید و موقع حرف زدن در همان حالت از دستها برای اشاره به حرکات مختلف استفاده می کنید، در چشم مخاطبانتان مطمئن تر و قابل اعتمادتر به نظر می رسید.
9- با دستهایتان برج بسازید
احتمالا زیاد دیده اید که سخنرانها، سیاستمداران و مدیران مختلف موقع صحبت کردن درباره چیزی که کاملا از آن مطمئن هستند با دستهایشان شکلی شبیه یک “برج” می سازند. شما هم می توانید زمان مطرح کردن نکته ای که درباره اش صداقت و اعتقاد قلبی دارید از این سیگنال قدرتمند استفاده کنید. در این حال نوک انگشتهای هر دو دست به سمت بالا به هم برخورد می کنند ولی کف دستها از هم جدا هستند و در نهایت شکلی شبیه یک مثلث یا برج ساخته می شود.
بسیار کاربردی: شخصیت شناسی افراد مختلف از روی چهره آن ها
10- حرکات اضطراب آمیز را کم کنید
همه ما وقتی استرس داریم و مضطرب هستیم رفتارهای کلامی و غیر کلامی مختلفی از خودمان بروز می دهیم؛ مثلا کف دستهایمان را به هم میمالیم، پاهایمان را تکان می‌دهیم، انگشتهایمان را روی میز می کوبیم، با وسایل مختلف ور میرویم، موهایمان را پیچ می دهیم و بی قراری می کنیم. نشان دادن چنین حرکاتی باعث می شود مخاطب بلافاصله متوجه اضطراب شما بشود و اعتبار حرفهایتان زیر سوال برود.
وقتی متوجه شدید چنین حرکاتی بروز می دهید، نفس عمیقی بکشید، پاهایتان را کاملا روی زمین بگذارید و دستهایتان را روی میز یا روی پاهایتان قرار بدهید. آرام و ساکن بودن بدن شما این پیام را منتقل می کند که شما مطمئن و آرام هستید.
11- لبخند بزنید
لبخند زدن تاثیر فوق العاده قوی و شگرفی روی ما می گذارد. مغز انسان چهره های شاد را تشخیص می دهد و ما به طور ناخودآگاه به سمت افرادی که لبخند می زنند جذب می شویم. لبخند زدن نه تنها باعث ایجاد حس خوب در خود شما می شود، بلکه به اطرافیانتان هم می گوید که شما قابل اعتماد هستید.
تحقیقات دانشگاه دوک (Duke) ثابت کرده که ما افرادی که لبخند می زنند را دوست داریم و چهره هایشان را بیشتر از بقیه به یاد می آوریم. محققان دانشگاه دوک با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) دریافته اند که قشر اوربیتوفرونتال که به عنوان «مرکز پاداش» در مغز شناخته می شود، زمان یاد گرفتن و به یادآوردن افراد خندان فعالتر می شود.

از همه مهمتر اینکه لبخند زدن روی نحوه واکنش نشان دادن دیگران به شما هم تاثیر می گذارد. وقتی به کسی لبخند می زنید، تقریبا همیشه طرف مقابل هم با لبخند به شما پاسخ می دهد و از آنجایی که حالات صورت باعث تحریک احساسات مربوط به همان حالتها می شوند، لبخندی که مخاطب در جواب لبخند شما می زند در واقع تفکر او در مورد شما را به شکل مثبتی عوض می کند.
12- درست دست دادن را یاد بگیرید
از آنجایی که قویترین و ابتدایی ترین نشانه غیر کلامی، لمس است، پس ارزشش را دارد که درست دست دادن با دیگران را یاد بگیرید. شاید در نگاه اول این مساله کم ارزش و بی اهمیت به نظر برسد ولی واقعیت این است که اگر درست و خوب با طرف مقابلتان دست ندهید حتی ممکن است قرارداد کاری یا یک فرصت شغلی خوب را از دست بدهید!
دست دادن در فرهنگهای مختلف کمی فرق می کند، ولی به طور کلی دست دادن ایده آل به این صورت است که دستتان را به طور مستقیم به سمت طرف مقابل بگیرید. موقع دست دادن هم باید کف دستتان هم با دست او در تماس باشد. علاوه بر این، موقع دست دادن زیاد دست طرف مقابل را فشار ندهید، یک فشار ملایم و خفیف کافیست تا نشان بدهد کاملا با اعتماد به نفس هستید، ولی یادتان باشد که شل و وارفته هم دست ندهید.
حتما در کنار این مطلب بخوانید: روش خواندن زبان بدن دیگران (آموزش تصویری)
با اینکه درست دست دادن برای همه حرفه ها و مشاغل مهم است، اما این مساله در مورد خانمها اهمیت بیشتری پیدا می کند. چون اعتماد به نفس آنها از طریق نوع دست دادنشان بیشتر از آقایان مورد ارزیابی قرار می گیرد.
تکنیک های تکمیلی زبان بدن

 
نکات تکمیلی زبان بدن

 
دانلود جزوه PDF آموزش زبان بدن
   دانلود رایگان جزوه

قیافه شناسی: آموزش صفر تا صد با 11 نکته و 5 تکنیک+ کتاب PDf

قیافه شناسی: آموزش صفر تا صد با 11 نکته و 5 تکنیک+ کتاب PDf

چهره شما رازهای زیادی درباره خودتان، آینده تان و شخصیتی که دارید برملا می کند. چینی ها معتقدند که صورت ما، انعکاسی از خصوصیات و روحیات درونی ماست. طالع بینی از روی قیافه و چهره شناسی (یا همان Face Reading) هنر جدیدی نیست، بلکه ریشه در تاریخ باستان دارد و از زمان ارسطو رایج بوده است. در آن دوره مرسوم بود که مردم بعد از اینکه صورتشان چهره شناسی و تفسیر شد، دنبال شغل مناسب خودشان میرفتند.
ما در این مطلب رمز و رازهای قیافه شناسی و چهره شناسی را برایتان آشکار می کنیم و اسراری که صورتتان درباره شما و آینده تان می گویند را برایتان فاش می نماییم.
قیافه چه چیزی را فاش می کند؟
1- ارتباط با والدینتان
حالت پیشانی شما می تواند رازهای زیادی درباره رابطه ای که با پدر و مادرتان دارید را آشکار کند. اگر پیشانی تان صاف است و پوستی روشن دارد، یعنی والدین شما سالم و ثروتمند هستند و دوران کودکی خوب و زیبایی داشته اند. اگر پیشانی کدر و تیره ای دارید، یعنی پدر و مادرتان دوران کودکی سخت و مشکلی را سپری کرده اند.
2- شغل و موقعیت اجتماعی
برای فهمیدن شغل و موفقیتهای آینده به قسمت بالای ابروهایتان نگاهی بیندازید. اگر این ناحیه صاف و گرد باشد، یعنی در آینده شغل خوبی خواهید داشت و به موفقیت می رسید. اما اگر قسمت بالایی ابروهایتان تو خالی و تیره باشد، یعنی حتی اگر باهوش هم باشد قبل از 25 سالگی به موفقیت نمی رسید!
3- ویژگی های شخصیتی
فاصله کم بین ابروها نشان دهنده خونگرم و خوشبین بودن است. اگر فاصله بین ابروهایتان زیاد است، یعنی به پول زیادی میرسید و عمر طولانی و بلندی هم خواهید داشت. ابروهای پیوسته هم می تواند نشانه تکبر و منفی بافی فرد باشد.
حتما بخوانید: مردان از چه نوع چهره زنانه خوششان می آید؟ زنان چطور؟
4- زندگی عاشقانه
گردی و برآمدگی زیر چشم نشانه احساساتی و حساس بودن شماست. افراد با این خصوصیت خیلی راحت عاشق می شوند و همه عشق و علاقه شان را به شریک عاطفیشان هدیه می کنند. اگر زیر چشمتان چروک یا زبر است؛ یعنی معمولا به خاطر خودخواهی یا زیاده روی کردن در عشق شکست می خورید.
5- سن و سال
از روی شکل چانه می توان دوران پیری هر کسی را پیش بینی کرد. اگر چانه گرد و بزرگ باشد، به معنی زندگی شاد بعد از 60 سالگی است و اگر افتاده و تیره باشد، به معنای ناخوشی و تنهایی در پیری است.

6- قابل اعتماد بودن هر فرد
اگر صورت فردی مثل چهره نوزاد سرزنده و بانشاط باشد، ذاتاً دلسوز و حساس است و جزو بهترین افرادی به حساب می آید که مایلند وارد روابط طولانی و سالم شوند. افراد با صورت مربعی ممکن است تهاجمی باشند و کنترل آنها دشوار است.
7- شخصیت هر فرد
زاویه فک چیزهای زیادی درباره شخصیت شما می گوید. افراد با زاویه فک برجسته و نمایان بسیار سرسخت هستند. در مقابل، فردی که زاویه فک نامشخص و ضعیف دارند ممکن است بسیار ساده لوح باشد و به راحتی تحت تأثیر قرار بگیرد. فردی با زاویه فک پهن (فک عریض) اهل رقابت است و نمی تواند شکست را تحمل کند.
8- ذات هر فرد
برای اطلاع از ذات یک فرد، گوش های او را بررسی کنید. افراد با گوش های کوچک خوش اخلاق و دوست داشتنی هستند. اگر گوش های او خیلی کوچک است، احتمالاً خجالتی و محجوب است. فردی که اندازه گوشهایش متوسط است ​​پر انرژی و افراد دارای گوش های بزرگ بی ادب و بیش از حد مادی گرا هستند.
شخصیت شناسی افراد مختلف از روی چهره آن ها (جدیدترین روش بدون خطا)
9- رفتار با دیگران
ابروها چیزهای زیادی از شما به دیگران می گویند. فردی با ابروهای خمیده می‌تواند حرف مردم را بفهمد و شخصی مردمی است. کسی که ابروهای صافی دارد رُک و منطقی است. این افراد اغلب به خاطر روراستی و صریح بودنشان به اشتباه قضاوت می شوند. چنین اشخاصی توانایی تجزیه و تحلیل بی عیب و نقصی داشته و به واقعیت ها و منطق اعتقاد دارند. اگر ابروهای شما به سمت بالاست، احتمالاً در مورد هر چیزی که در اطرافتان هست، مشکل پسند و بسیار مراقب هستید.
10- تمرکز بر زندگی
چشم ها میزان تمرکز شما را در زندگی نشان می دهند. افرادی که فاصله چشم هایشان کم است، معمولاً سلاطین دقت و تمرکز هستند. آنها همه چیز را دقیق می بینند و برای اموری مثل نمونه خوانی و تصحیح و حسابداری عالی هستند. اگر فاصله چشم های فردی زیاد باشد، رویاپرداز خوبی است و به چیزهای کوچک در زندگی اهمیت نمی دهد. این افراد آینده نگرتر هستند.
11- غرور شخص
بینی اغلب به عنوان نماد غرور فرد شناخته می شود. فردی با بینی نوک تیز و صاف، صبور، مهربان و باوقار است، هرچند که می تواند سرد و بی تفاوت هم باشد. اگر نوک بینی فرد خمیده باشد، به این معنی است که فرد ذاتاً خودرأی است و به آنچه که هست افتخار می کند. آدم هایی که بینی پهن و سربالا دارند، افرادی با اهداف بلند و دوست داشتنی هستند. هیچ کسی از دست آنها عصبانی نمی شود.
ویدیوی کاربردی آموزش قیافه شناسی

 
کتاب PDF آموزش قیافه شناسی
   کتاب آموزش قیافه شناسی (1 مگابایت)
تکنیک های قیافه شناسی
در ادامه چند مورد از اشکال صورت که با استفاده از آنها می توان چهره های مختلف را بررسی کرد با هم مرور می کنیم.
اشکال مختلف صورت

صورت مستطیلی (کشیده): به این نوع صورت، صورت چوبی هم گفته می شود. افرادی با صورت های کشیده، هیکلی ورزشی دارند. چنین افرادی روشمند و اهل عمل هستند و به نظر می رسد سخت کوش تر از دیگران باشند.
صورت گرد: به صورت این افراد، صورت آبی نیز می گویند. آنها معمولاً صورت های گوشتی دارند. افراد با صورت های گرد علاوه بر دلسوز و حساس بودن، احساساتی هم هستند.
صورت مربعی: افرادی که صورت های مربعی دارند، به صورت فلزی معروف هستند. آنها ذاتاً تحلیلگر، باهوش و بسیار قاطع هستند.
صورت مثلثی: افراد دارای صورت مثلثی، ذهن بسیار خلاقی دارند. آنها توانایی تأثیرگذاری بر اکثریت را دارند و این کار را با خردی که دارند انجام می دهند. به همین دلیل است که آنها بسیار هنرمند هستند.

حتما بخوانید: 9 نکته برای پرورش مهارت ذهن‌خوانی: چطور ذهن مردم را بخوانیم؟
نمای نیمرخ

صورت مقعر: افراد این دسته پیشانی بزرگ، بینی کوچک و ابروهای صاف دارند. دهان و لب های آنها مسطح و چانه مستقیم است. چنین افرادی صبور هستند و علاوه بر این، به نظر می رسد که در بیشتر موارد اهل قضاوت باشند.
صورت محدب: در این گروه از افراد، بینی بزرگتر، پیشانی زاویه‌دار و بینی دارای انحنای جزئی است و ابروها برآمده هستند.
صورت محدب- مقعر: در این مورد، نیمه بالایی صورت از نوع محدب و نیمه پایینی از نوع مقعر است. گفته می شود که چنین افرادی دارای شخصیت سلطه‌جو هستند.
صورت مقعر- محدب: در این مورد، نیمه بالایی صورت فرد به شکل مقعر و نیمه پایینی صورت محدب است. این افراد معمولاً تکانشگر و ضعیف هستند.

شکل پیشانی و طالع بینی

پیشانی زاویه دار: اگر با پیشانی زاویه دار به دنیا آمده اید، طالع بینی شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و در دسته افرادی که سریع فکر می کنند و واکنش نشان می دهند، قرار می گیرید. به عنوان مثال، اگر کسی بخواهد جمله خود را تمام کند، فردی که پیشانی زاویه دار دارد و سریع فکر می کند، آن جمله را قبل از او تمام می کند.
پیشانی صاف: افرادی که تفکر پیشرو دارند اغلب با پیشانی صاف به دنیا می آیند و از ذهنیت پیشروی خود پیروی می کنند. از آنجایی که آنها افرادی پیشرو هستند، عمدتاً آهسته و با تامل فکر می کنند.
پیشانی خمیده: افرادی که در پیشانی خود انحناهای خاصی دارند، بخش عمده ای از مغزشان اشغال شده و به این معنی است که آنها باهوش تر هستند.

ابرو

ابروهای به هم پیوسته: افراد با ابروی پیوسته پشتکار فراوانی دارند. چنین افرادی ممکن است علاوه بر سلطه گری، غیرتی هم باشند.
ابروهای پرپشت: نشان دهنده شخصیت قوی فرد همراه با اعتماد به نفس است.

حتما بخوانید: چطور افراد مختلف را هیپنوتیزم کنیم؟ (هیپنوتیزم با چشم)
چشم ها

چشمهای درشت: درشتی چشمها نشان دهنده این است که فرد بسیار گستاخ است و سطح تحمل مشخصی دارد و به ندرت به مقامات و مسئولین احترام می گذارد.
چشمهای نامتقارن: در این مورد، فرد از زوایای مختلف دیدگاه های متفاوتی نسبت به هر چیزی دارد.
چشمهای نزدیک به هم: اگر چشم های فردی نزدیک به هم باشند، به این معنی است که او تمرکز خوبی دارد.

دهان

اگر لب ها گوشتی باشند، نشان دهنده اجتماعی بودن آن شخص است.
اگر لب بالایی نازک و لب پایین پرتر باشد، نشان دهنده این است که فرد نمی تواند در یک رابطه سالم به شیوه ای صحیح رفتار کند.
فردی با لب های خمیده رو به بالا نشان می دهد که بسیار خوش بین است.

جمع بندی
چهره شناسی به دانستن آینده، شخصیت، سرنوشت و نیز میزان ثروت هر فرد کمک می کند. برای شخصیت شناسی از روی چهره و قیافه، می توانید از این مطلب ما استفاده کنید. نکته های گفته شده در این مقاله تا حدودی برای شناخت شخصیت افراد در موارد متعددی مثل مصاحبه های شغلی، ملاقات های بدون آشنایی قبلی، مذاکرات تجاری و موارد دیگر کاربرد دارد.
در کنار این مطلب بخوانید: آموزش جامع خواندن کف دست (کف بینی)
با اینکه چهره شناسی یا فیزیوگنومی (physiognomy) علم بسیار کمک کننده ای است، ولی خواندن این مقاله برای تسلط بر این مهارت کافی نیست. پس اگر می خواهید روی این مساله مسلط شوید، باید تمام فکر و ذهنتان را روی آن بگذارید و از منابع مختلف برای آشنایی و کسب اطلاعات درباره این موضوع کمک بگیرید. (منبع1 منبع2)

سختی های مهاجرت (10 تا از مشکلات اصلی): مثال کشور کانادا

سختی های مهاجرت (10 تا از مشکلات اصلی): مثال کشور کانادا

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، این پست می تواند تا حد زیادی کمک تان باشد. این مطلب حاوی توصیه هایی در مورد چالش‌ های خاصی است که ممکن است هنگام مهاجرت به کانادا برای هر فرد به وجود بیاید و می ‌تواند شما را با آنچه در طول مهاجرت تان با آن مواجه خواهید شد، آشنا کند. مشکلات و سختی های مهاجرت در اکثر کشورها شبیه هم هستند ما در اینجا کشور کانادا و مشکلات مهاجرت به آن را مثال می زنیم.
مهاجران در کانادا با چه چالش هایی روبرو هستند؟
1-مشکل پیدا کردن کار در کانادا
مهم ترین چالش برای اکثر افرادی که به کانادا مهاجرت می کنند، پیدا کردن فرصت های شغلی است که با مهارت و تجربه آن ها مطابقت داشته باشد. تقاضای بسیار زیادی برای کارگران ماهر در سراسر کانادا وجود دارد، اما همیشه هم متقاضیان به خاطر نداشتن شرایط یا تجربه لازم پذیرفته نمی شوند.
به هر حال بالا بودن تقاضای کارگر در کانادا می تواند کسانی که برای کار به این کشور مهاجرت کرده اند، را به آن جا بکشاند. اما از طرفی هم می تواند نا امیدی و دل سردی را برایشان در پی داشته باشد.
140 عادت بدی که باید آنها را ترک کنیم (مگا لیست)
اگر فرد مهاجر بتواند از دانش و مهارت هایی که دارد در کانادا استفاده کند، اقامت برایش بسیار آسان تر می شود، اما از طرفی هم اگر مدارک تحصیلی خارج از کشور معادل یکسانی در کانادا نداشته باشند، کار پیچیده تر می شود.
2- موانع زبانی
مهاجران برای اکثر مشاغل در کانادا باید زبانِ انگلیسی یا فرانسوی را بلد باشند. در واقع این فاکتور می تواند یکی از الزامات اصلی شرایط شغلی آن ها باشد. در برخی از موارد، با انجام فرایندی تحت عنوان “ارزیابی برابری رسمی ” امکان تطبیق دادن تحصیلات در کشور مبدا با کانادا فراهم می شود. طی این پروسه کارشناسان بررسی می کنند که آیا مدارک فرد معادلی در کانادا دارند یا خیر.
با این حال، این فرایند ممکن است چندین ماه طول بکشد و گاهی اوقات برای متقاضیانی که امیدوار هستند در کانادا ساکن شوند، نتیجه مطلوبی به همراه نداشته باشد.
3- کمبود منابع، از جمله عدم دسترسی به خدمات عمومی و اجتماعی
کانادا از نظر خدمات درمانی، آموزشی و حتی تسهیلات اجتماعی در مقایسه با سایر کشور ها بسیار متفاوت است.
به طور مثال کانادا خدمات درمانی رایگان را به واسطه سرویس مراقبت های بهداشتی ملی کانادا ارائه می دهد. با این وجود، افرادی که به این کشور مهاجرت کرده اند بدون ویزای کار یا شهروندی کانادا ممکن است نتوانند که از این خدمات استفاده کنند.

همچنین اگر یک مهاجر از استانی در کانادا به استان دیگری نقل مکان کند که قوانین متفاوتی در مورد مهاجران و شرایط اقامت دارند، ممکن است برای دسترسی به خدمات عمومی خاص با مشکل مواجه شود.
مهاجران غیر قانونی در کانادا قادر به دریافت تسهیلات رفاهی از دولت نیستند. این یعنی این که بسیاری از مهاجران تازه وارد با کانادا به سختی زندگی می کنند و نمی توانند مایحتاج اولیه خود را تامین کنند و آسایش داشته باشند .
4- یافتن مسکن مقرون به صرفه در کانادا
یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که افراد مهاجر به کانادا با آن مواجه هستند، یافتن محل اقامت مناسب است، مخصوصا کسانی که ویزای کار یا کارت اقامت کانادا ندارند.
تقاضای زیادی برای اجازه ملک در سراسر کانادا وجود دارد، اما مکان های کمی هستند که افراد بتوانند بدون شهروندی کانادا یا مجوز کار کانادا به آن ها دسترسی داشته باشند.
حتما بخوانید: 50 نکته ساده که زندگی تان را زیر و رو می کنند
همچنین ممکن است مدتی طول بکشد تا یک مهاجر به کانادا بتواند به دلیل وضعیت مهاجر بودنش از دولت کمک های اجتماعی دریافت کند و این امر باعث می شود تا زمانی که شغل یا منبع درآمد دیگری پیدا کند ؛ نتواند هزینه های زندگیش را تامین کند.
به این ترتیب، بسیاری از افراد حتی نمی توانند در این دوره از عهده تامین نیاز های اساسیِ زندگی خود مثل غذا و گرمایش برآیند که می تواند زندگی را برای شان بسیار دشوار کند.
5- عادت کردن به هوای سرد از جمله برف و یخ
کانادا از نظر آب و هوا در مقایسه با بسیاری از کشور های دیگر متفاوت است. آب و هوای کانادا اغلب در ماه های زمستان بسیار سرد و در برخی از مناطق این کشور بارش برف زیاد است .
این امر می تواند زندگی را هم در داخل و هم در خارج از خانه دشوار کند. اگر مهاجرت از یک کشور سرد اتفاق افتاده باشد، ظرایط قابل تحمل تر خواهد بود.
فرد ممکن است حتی در مواردی مثل رانندگی هم دچار مشکل شود، مخصوصا اگر نحوه رانندگی در جاده های یخ زده را بلد نباشد و از طرفی هم همیشه باید تجهیزات زمستانی در ماشین آماده داشته باشد که برای تهیه خودِ این تجهیزات هم به پول نیاز است.
6- دلتنگی برای وطن
مهاجرت حتی به کشوری مثل کانادا هم می تواند در مقایسه با کشور مبدا بسیار متفاوت باشد. غلبه بر دلتنگی به زمان و تلاش نیاز دارد و باعث می شود تا بسیاری از افراد در طول فرآیند مهاجرت به کانادا برای خانواده و دوستان شان دلتنگ شوند.
7- مشکلات اخذ گواهینامه رانندگی کانادایی و بیمه خودرو
حداقل سن لازم برای دریافت گواهینامه کانادایی که برای رانندگی در سراسر کانادا لازم است، 16 سال است.
علاوه بر این، مهاجر حتی اگر گواهینامه اروپایی هم داشته باشد، خود به خود به مجوز کانادایی ترجمه نمی شود و باید یک آزمون دیگری بدهد.
7 تا از بهترین موسسات مهاجرتی در ایران (و چند نکته)
به طور مشابه، داشتن یک ماشین بدون کارت شهروندی یا اقامت دائم کانادا همیشه آسان نیست، زیرا ماشین ‌ها در کانادا بسیار گران هستند و داشتن بیمه کانادایی برای همه ماشین‌ های موجود الزامی است.
حتی سبک رانندگی در جاده ‌های کانادا می‌ تواند با کشور مبدا بسیار متفاوت باشد و ممکن است مدتی طول بکشد تا کاملا به یک عادت تبدیل شود و قطعا سختی زیادی را به همراه خواهد داشت .
8- مقابله با تبعیض
با این که کانادا قوانینی علیه تبعیض نژادی، قومیتی یا مذهبی دارد اما این قوانین همیشه توسط همه افراد در کانادا رعایت نمی شوند.
در واقع مواردی بوده است که مهاجران به دلیل مهاجر بودن شان حتی بعد از کسب اقامت دائم کانادا مورد تبعیض قرار گرفته اند.
مورد مشکل می ‌تواند در هر چیزی نمود پیدا کند، از افرادی که کارگران فاقد مدرک به حساب می آیند زیرا به تازگی وارد کانادا شده ‌اند تا مشکلاتی که در یافتن کار یا مشاغل خاص به دلیل نژاد متفاوت شان وجود دارد. این یعنی که بسیاری از مهاجران تازه وارد اغلب نمی توانند به دلیل تبعیض شغلی در کانادا کار پیدا کنند.
9- آشنایی با فرهنگ و تاریخ کانادا
کانادا فرهنگ و تاریخ منحصر به فرد خودش را دارد که می تواند روند مهاجرت به کانادا را چالش برانگیزتر کند.
ممکن است برای یک مهاجر سخت باشد که در کانادا بدون اطلاع از ارزش ‌ها، دیدگاه ‌ها و هنجار های اجتماعی این کشور احساس کند که در خانه خودش زندگی می کند ، مخصوصا اگر نتواند در اوایل دوران حضورش در کانادا با جامعه کانادایی ارتباط برقرار کند .
این یعنی مهاجران همیشه آن طور که دوست دارند در جامعه کانادا پذیرفته نمی شوند که بعد از تمام تلاش های آن ها در طول فرآیند مهاجرت منجر به نا امیدی شان می شود و حتی ممکن است که به برگشت فکر کنند.
10- آموزش قوانین کانادا
دانستن قوانین کانادا برای همه ساکنان این کشور ضروری است؛ زیرا به آن ها امکان می دهد تا بفهمند که چطور باید در این کشور رفتار کنند. کانادا ممکن است با بسیاری از کشور های دیگر متفاوت باشد.
به طور مثال قوانین کانادا اغلب برای افرادی که به تازگی وارد این کشور شده اند، به دلیل تفاوت های فرهنگی، عجیب یا غیر عادی به نظر می رسد. تعداد بسیار کمی از کانادایی ها حتی در مورد تمام قوانین کانادایی که همان ها هم ممکن است به مرور تغییر کنند، می دانند.
جدیدترین روش مقابله با استرس و کنترل 100درصد
این یعنی این که مهاجران باید در طول فرآیند مهاجرت به کانادا و قبل از شروع زندگی شان در آن جا با این قوانین و مقررات آشنا شوند.
11- دوستان و اعضای خانواده در حال مهاجرت به کانادا
فرآیند مهاجرت برای کسانی که به همراه دوستان یا اعضای خانواده به کانادا مهاجرت می کنند ؛ می تواند چالش برانگیزتر و سخت تر باشد.
علاوه بر این که در طول فرآیند مهاجرت به کانادا با چالش ‌های خاصی روبرو می شوند، ممکن احساس کنند از عزیزانشان دور شده ‌اند که اوضاع را برای شان سخت خواهد کرد.
12- یکی نشدن با جامعه کانادایی
کانادا اغلب به عنوان یکی از چند فرهنگی ترین کشور ها شناخته می شود و ممکن است هر جایی از آن با دیگری متفاوت باشد.
و از آن جایی که بسیاری از افرادی که در کانادا زندگی می کنند در مقطعی از زندگی شان به این جا مهاجرت کرده اند، نمی توانند به مهاجران کمک کنند تا با این جامعه عجین شوند. کانادایی های جدید الورود نیاز به دسترسی به حمایت اجتماعی دارند، اما این خدمات همیشه و در همه جا در دسترس شان نیستند.
این یعنی این که گاهی اوقات ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا مهاجران به طور کامل با جامعه کانادا یکی شوند و خو بگیرند .
13- پیچیده و طولانی بودن روند مهاجرت
پروسه مهاجرت به کانادا می تواند طولانی باشد؛ بنابراین صبر زیادی از سوی مهاجران را می طلبد.
در برخی موارد، فرآیند مهاجرت به کانادا ممکن است که حتی تا سال ها طول بکشد. درک قوانین مهاجرت به کانادا هم برای افرادی که به خوبی انگلیسی یا فرانسوی صحبت نمی کنند، دشوار خواهد بود.
و کانادایی ‌های جدید ممکن است در این مدت به همه منابعی که نیاز دارند دسترسی نداشته باشند، پس هر کاری که لازم است انجام شود تا در خانه جدیدشان مستقر شوند، را باید انجام بدهند.

 
کلام پایانی
همانطور که گفته شد؛ مهاجرت به کانادا با چالش های زیادی همراه است . موانع زبانی، عدم دسترسی به خدمات عمومی و اجتماعی، یافتن مسکن مقرون به صرفه در کانادا، دشواری عادت به هوای سرد از جمله برف و یخبندان، دلتنگی برای کشور مبدأ و یادگیری در مورد فرهنگ و تاریخ کانادا می تواند از جمله این چالش ها باشد.
یکی از مشکلات اصلی بعد از مهاجرت: افسردگی بعد از مهاجرت، علائم و روشهای مدیریت
بعد از مهاجرت نه تنها یافتن شغل بلکه یکی شدن با جامعه به بهترین شکل ممکن هم مهم است که البته نیاز به زمان و صبر دارد و البته در نهایت هم اتفاق خواهد افتاد .

تروما چیست؟ علت آن، انواع و 4 مرحله اصلی

تروما چیست؟ علت آن، انواع و 4 مرحله اصلی

اتفاقات زیادی مثل جنگ، زنده ماندن بعد از تصادف، تهدیدهای مربوط به نژادپرستی، مشروب خوردن والدین و خیلی چیزهای دیگر می توانند باعث تروما (trauma) شوند که به آن “روان زخم” هم گفته می شود. در واقع تروما اتفاقی جهان شمول و پنهانی است.
ما همگی هم زخم خورده ایم و هم دیگران را زخم زده ایم؛ از زخم های ناچیز گرفته تا زخم های بزرگ؛ برای مثال آسیبی که ترومای ناشی از بی توجهی و قضاوت می تواند داشته باشد را در نظر بگیرید. این آسیب ها فراگیرند و همه جا پیدا می شوند.
هر کسی ممکن است دچار تروما شود، ولی همه افراد “اختلال اضطراب پس از سانحه” یا PTSD را تجربه نمی کنند. این اصطلاحات گاهی به جای هم به کار می روند اما با هم متفاوتند و روشهای تشخیص و درمانشان هم با هم فرق می کند. ما در این مطلب علائم و مراحل تروما و کارهایی که می توان برای بهبودی آن انجام داد را بررسی و تفاوت آن با اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD را هم بیان می کنیم.
تروما چیست؟
اتفاقاتی مثل نجات یافتن از یک حادثه طبیعی مثل گردباد، کودک آزاری و سوء استفاده جنسی چون زندگی انسان را تهدید می کنند می توانند باعث تروما شوند. علاوه بر این، تجربه های تلخ و دردناکی مثل از دست دادن عزیزان، طلاق یا تبعیض بین شما و دیگران هم زمینه ساز بروز تروما می شوند.
هر شرایطی (حتی اتفاقات مثبت) که باعث شود شما غرق در آشفتگی، منزوی و ناامن شوید می تواند به بدن و مغزتان استرس وارد کند. اگر این احساسات در طول زمان برطرف نشوند، امکان دارد شما را از لحاظ روحی ناتوان کنند و باعث ضعف در تصمیم گیری، اعتیاد و افسردگی شوند. نتایج تلخ تروما عبارتند از: عزت نفس پایین، احساس شرم، خشونت، اضطراب، ترس، رنجش و تنفر از خود.

خبر خوب این است که درمان های مؤثری برای تروما وجود دارد. با دریافت درمان مناسب می توانید بر احساسات منفی که باعث می شوند دید منفی نسبت به جهان و خودتان داشته باشید و جلوی لذت بردن را می گیرند، غلبه کنید.
چه چیزی باعث ایجاد تروما می شود؟
تروما واکنش احساسی به اتفاقیست که باعث ترس شدید می شود؛ مثل ترس شدید از مرگ، آسیب دیدن یا بیماری جدی خودتان یا یکی از عزیزانتان. حتی اگر آن اتفاق منفی برای دیگری افتاده باشد، باز امکان دارد که شما تروما داشته باشید.
وقتی ببینید اتفاق بدی برای کسی که دوستش دارید می افتد امکان دارد دچار تروما شوید. قتل جرج فلوید توسط پلیس شهر میناپولیس روی سلامت روانی و امنیت سیاه پوستان آمریکا تأثیر گذاشت. بر اساس مطالعه ای که در سال 2021 میلادی انجام شد، بعد از انتشار اخبار متعدد درباره خشونت پلیس، سیاه پوستان بیشتر از سفید پوستان در آمریکا علائم افسردگی و اضطراب داشتند.
ما بهترین مشاوران را در اینجا برای درمان تروما معرفی کرده ایم
انواع تروما
سه نوع تروما وجود دارد: حاد، مزمن و پیچیده

ترومای حاد زمانی ایجاد می شود که یک اتفاق باعث شده اندوه شدیدی به فرد دست بدهد یا جانش به خطر افتد. تصادف با ماشین یا حوادث طبیعی می توانند سبب ایجاد این نوع تروما شوند.
ترومای مزمن زمانی شکل می گیرد که فرد به طور مکرر واقعه ای خطرناک یا استرس زا مثل زورگویی و خشونت خانوادگی را تجربه می کند.
ترومای پیچیده زمانی ایجاد می شود که فرد به طور مکرر در معرض اتفاقاتی قرار می گیرد که به شدت باعث ترس و اندوه او می شود؛ اتفاقاتی از قبیل سوء استفاده جنسی، شکنجه و طرد شدن.

تفاوت بین تروما و اختلال استرس پس از سانحه
تمام انواع تروما می توانند تأثیر بلند مدتی روی سلامتی شما بگذارند. اما همه تروماها منجر به اختلال استرس پس از سانحه یا همان PTSD نمی شوند. زمانی تروما می تواند به عنوان اختلال استرس پس از سانحه شناخته شود که به طور مکرر تاثیرات آن را تجربه کنید و رفتارهای اجتنابی شدیدی داشته باشید.
تفاوت اساسی دیگر بین تروما و PTSD این است که برخی از علائم تروما بعد از دریافت مشاوره و اصلاح افکار رفع می شوند. افرادی که یاد می گیرند پس از مصیبتی که بر آن ها وارد شده بهبود پیدا کنند و با مشکلات زندگی خود را وفق بدهند چیزی متضاد PTSD را تجربه خواهند کرد که به آن رشد پس از سانحه (PTG) گفته می شود. PTG زمانی است که فرد حس می کند می تواند به جلو حرکت کند و دیدی مثبت نسبت به تجربیات ناخوشایند دارد.
تروما رو با این مورد اشتباه نگیرید: استرس پس از سانحه (بهترین روش کنترل)
وقتی تفاوت بین تروما، PTSD و استرس پس از سانحه (تأثیر طولانی تر پاسخ احساسی به اتفاقی ناگوار) را متوجه شوید، می توانید تصمیم های بهتری برای دریافت دارو و مشاوره بگیرید.
از کجا بدانیم که تروما را سرکوب می کنیم یا نه؟
اختلال استرس پس از سانحه 5 مرحله دارد: نادیده گرفتن، عصبانیت، چانه زنی، پذیرش، افسردگی.
مرحله یک: نادیده گرفتن
مرحله اول نادیده گرفتن است. در این مرحله فرد نمی خواهد قبول کند که اتفاقی ترومایی برایش آمده است. مغز سعی می کند با نادیده گرفتن خاطره آن تجربه با آن اتفاق کنار بیاید. این امر ممکن است ارادی یا غیرارادی باشد.
تحقیقی در سال 2015 در این زمینه انجام و در مجله Nature Neuroscience منتشر شد. بر اساس این تحقیق، مغز با مکانیسمی خاطرات ترومایی را پنهان می کند و اجازه نمی دهد ضمیر خودآگاه به آنها دسترسی پیدا کند. با اینکه مغز هدف مثبتی از این عمل دارد، ولی ممکن است در طولانی مدت به فرد آسیب بزند.
کاربردی: جطور ذهنمان را در کنترل کامل داشته باشیم؟
افرادی که تروما را سرکوب می کنند بعد از مدتی متوجه می شوند که خیلی زودرنج شده اند و نمی توانند به خوبی تمرکز کنند. گاهی اوقات ممکن است بفهمند که دارند از خانواده و دوستان فاصله می گیرند. نادیده گرفتن این احساسات می تواند روی عملکرد فرد در مدرسه یا سرکار تأثیر بگذارد.
بر اساس تحقیقاتی که در سال 2018 انجام و در مجله روانشناسی بالینی منتشر شد، سرکوب تروما در زمان کودکی سبب می شود فرد وقتی رشد می کند عملکرد شناختی ضعیف داشته باشد. از آنجایی که تروما فضای زیادی از ذهن ما را فرا گرفته، نمی توانیم مانند یک فرد عادی عملکرد موفقیت آمیز داشته باشیم.
مرحله دو: عصبانیت
وقتی یاد گرفتید تجربه ترومایی خود را سرکوب نکنید، ممکن است به خاطر اتفاقی که برایتان افتاده خشمگین یا رنجیده خاطر شوید. عصبانیت پس از از دست دادن چیزی که برایتان مهم است، امری طبیعیست؛ چه مرگ یکی از عزیزان تان باشد چه از دست دادن امنیتتان.
صحبت راجع به تروما با دیگران حالتی از خشم است.
برخی از افرادی که استرس پس از سانحه دارند ممکن است تجربه ناخوشایندشان را در زمانی نامناسب یا به طور ناخواسته برای دوستان، خانواده یا فردی غریبه تعریف کنند. این اتفاق با خالی کردن احساسات تفاوت دارد و در آن فرد توجهی به این موضوع نمی کند که تعریف کردن تجربه اش ممکن است شنونده را شدیداً تحت تأثیر قرار دهد و امکان دارد آن شخص پس از دریافت این اطلاعات سنگین عاطفی احساس بسیار ناخوشایندی پیدا کند.
تحقیقی در سال 2018 انجام گرفت که بر اساس آن نوجوانانی که علائم استرس پس از سانحه داشتند، با صحبت راجع به تجربه شان با دوستان به صورت آنلاین بهتر می توانستند با آن کنار بیایند. در واقع صحبت راجع به تروما و ابراز افکار ناخواسته خود در شبکه های اجتماعی به جای دریافت کمک حرفه ای راحتتر است.
مرحله سه: چانه زنی
بعد از غلبه بر خشم نوبت به چانه زنی می رسد. چانه زنی زمانی رخ می دهد که فرد حس می کند رفتار خودش باعث ایجاد آن اتفاق ترومایی شده و کنترل رفتارش را راهی برای کنترل زندگی اش می داند. این گفتگوها می تواند بیرونی و درونی باشند؛ بیرونی مثل زمانی که فرد تلاش کند با دعا کردن اوضاع را تغییر دهد؛ درونی مثل صحبت های فرد با خودش و سناریوهای «چه می شد اگر…».
مرحله 4: افسردگی
افسردگی مرحله چهارم است که در آن فرد به خاطر احساسات شدید غم و پوچی احساس درماندگی می کند. در این مرحله، فرد درگیر تروما ممکن است از جمع دوری کند و از انجام فعالیت های مورد علاقه اش دیگر لذت نبرد.
مرحله 5: پذیرش
مرحله آخر پذیرش است. در این مرحله فرد قبول می کند که اتفاق ناخوشایندی رخ داده است و برای دریافت کمک حرفه ای اقدام می کند.
تروما چقدر طول می کشد؟
تجربه های ترومایی متفاوتند و بستگی دارد فرد منابع و کمک های لازم برای کنترل استرس پس سانحه را داشته باشد یا نه. اگر فرد مشاوره حرفه ای دریافت کند، علائم تروما تا سه ماه طول می کشند. اما اگر تروما بیشتر از سه ماه طول بکشد و برای زندگی روزمره فرد مشکل ایجاد کند، ممکن است آن تروما به PTSD تبدیل شود.
ترومای خاصی وجود ندارد که بگوییم حتماً به PTSD تبدیل می شود. این اتفاق به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله اینکه تروما چگونه روی فعالیت های روزانه فرد تأثیر می گذارد. جولی کاپلو، عضو هیئت روانشناسی حرفه ای آمریکا و مدیر اجرایی مرکز تروما و افسردگی در بیمارستان کودکان در شهر نیواورلئان، در مصاحبه ای با Psycom گفت که امکان تغییر تروما به PTSD به تروما های قبلی در زندگی فرد و اینکه آیا آن فرد سابقه بیماری روحی دارد یا نه و همچنین به اینکه فرد چقدر در معرض حادثه ناگوار بوده است بستگی دارد.
حتما بخوانید: چگونه خودمان را استرس زدایی کنیم؟ 7 توصیه
او تصریح کرد: «برای مثال، اگر در مدرسه ای تیراندازی شود، کودکانی که بیشتر در معرض و نزدیک تر واقعه بودند بیشتر ممکن است دچار استرس پس از سانحه شوند.»
علاوه بر آن، به گفته کاپلو، تروما را سخت می توان تشخیص داد. چون مقوله ای شخصی است. اتفاقی که در شخصی تروما ایجاد می کند، ممکن است برای دیگری تروما ایجاد نکند.
اگر تروما درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟
تروما و PTSD قابل درمانند؛ اما بستگی به این دارد که چقدر درمان های حرفه ای دریافت می کنید و چقدر دنبال یک متخصص هستید. اگر تروما درمان نشود، روی یادگیری و قدرت تمرکز کودک تأثیر منفی می گذارد.
علاوه بر این، کودکی که در حال رفتن به سن نوجوانی است و از تروما رنج می برد، ممکن است نتواند هیجاناتش را کنترل کند و موفقیت اجتماعی دلخواهش را کسب کند. تروما در نوجوانان سلامت جسمی آن ها را به خطر می اندازد؛ از خطر استعمال مواد مخدر گرفته تا آسیب رساندن به خود.
از نظر روانشناسی: تروما در روانشناسی چیست؟ علائم و عوامل روانی ایجاد
در بزرگسالی، تروما باعث مشکلات روحی بزرگ تری می شود؛ از جمله: مشکلات در روابط عاطفی، استعمال مواد مخدر و دوری از هر چه که یاد آور ترومای آنها باشد.
بنا به گفته متخصصان، اکثر مشکلات جامعه ما از جمله، قاچاق جنسی، خشونت خانوادگی و خشونت در جامعه ریشه در تروما های درمان نشده در کودکی دارد. بنا بر این، بسیار مهم است که متخصصان از همان اول وارد عمل شوند تا بتوان از وقوع بسیاری از موارد گفته شده جلوگیری کرد.
درمان تروما
از جمله درمان های مؤثر برای تروما می توان به حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد (EMDR) اشاره کرد. EMDR تکنیکی است که در آن فرد اتفاقی که باعث تروما شد را به خاطر می آورد و در همان حال یک درمانگر متخصص انگشتانش را در مقابل چشم بیمار عقب و جلو می کند و فرد باید انگشتان درمانگر را با چشم دنبال کند. EMDR بین مدارهای مغز مجدداً توازن ایجاد می کند و برای درمان تروما ناشی از یک تک اتفاق مثل تصادف ماشین در کودکی مؤثر است.
در ادامه بخوانید: 5 تا از حرکت یوگا جهت ارتقای رفع استرس و خستگی
یوگا، بازخورد عصبی و گفتار درمانی هم می توانند برای درمان تروما مؤثر باشند؛ ولی باید به دنبال کارشناسانی باشید که آموزش های تخصصی دیده اند و تجربه کار با افرادی که از تروما رنج می برند را دارند.

براق کردن رینگ و لاستیک اتومبیل با 3 ترکیب خانگی عالی

براق کردن رینگ و لاستیک اتومبیل با 3 ترکیب خانگی عالی

اگر ماشین داشته باشید به احتمال زیاد به اینکه همیشه براق و درخشان به نظر برسد هم فکر می کنید. مراقبت از رینگ و لاستیک ماشین شامل براق کردن آنها هم می شود و خبر خوب اینجاست که لازم نیست برای تمیز و درخشان کردنشان هزینه زیادی بپردازید. ما اینجا ساده ترین و در عین حال موثرترین روشهای خانگی برای براق کردن رینگ و لاستیک اتومبیل را در اختیارتان می گذاریم. این روشها نه تنها موثر هستند و به لاستیک ماشین شما آسیبی نمی زنند، بلکه جلوی خرج و مخارج اضافی برای خرید براق کننده های شیمیایی را هم می گیرند.
3 تا از بهترین ترکیبهای خانگی برای براق کردن لاستیک ماشین
خیلیها دستورالعملها خاص خودشان را برای تمیز و براق کردن رینگ و لاستیک ماشین دارند، ولی از این سه مورد عجیبی که ما قرار است معرفیشان کنیم بی خبرند! با اینکه این راهها بهترین و ایمن ترین روشها برای براق کردن لاستیک ماشین هستند، ولی اکیدا توصیه می کنیم موقع ساخت این ترکیبها از وسایل محافظت کننده مثل دستکش نیتریل و عینت محافظ چشم استفاده کنید، چون ممکن است پوستتان به این مواد حساسیت نشان بدهد و خدای نکرده کارتان به بیمارستان بکشد.
براق کننده لاستیک شماره 1: روغن کرچک و الکل

خرید اینترنتی

با استفاده از روغن کرچک و الکل با مقدار کمی شامپوی خودرو می توانید یک ترکیب براق کننده عالی و ارزان برای لاستیکهای ماشینتان بسازید. برای درست کردن این ترکیب به مواد زیر نیاز دارید:

روغن کرچک – 25 میلی لیتر
الکل مالشی- 75 میلی لیتر
شامپوی ماشین- 10 میلی لیتر
آب- دو لیتر
برس لاستیک برای شستشو
پد اپلیکاتور تایر یا دستمال میکروفیبر

برای ساخت این ترکیب جادویی شامپوی خودرو و آب را با هم مخلوط کنید. بعد از برس لاستیک استفاده کنید تا محلول را به تمام شیارها و سطوح مختلف لاستیک ببرید و همه جا را کاملا با این محلول بشویید.
بعد از تمیز کردن لاستیک، از الکل برای براق کردن آن استفاده می کنیم. الکل آلودگیهایی که در مرحله قبلی پاک نشده اند را کاملا تمیز می کند. فقط کافیست مقداری الکل را روی یک دستمال میکروفیبر یا پد اپلیکاتور بریزید و روی لاستیک بکشید.
حتما بخوانید: چگونه از بخار کردن آینه های حمام جلوگیری کنیم؟ 
بعد از خشک شدن لاستیک، یک دستمال میکروفیبر یا پد اپلیکاتور دیگر بردارید و مقداری روغن کرچک رویش بریزید. بعد آن را به صورت حرکات دایره ای روی تمام نقاط و نواحی لاستیک بکشید تا براق و درخشنده شود.
براق کننده لاستیک شماره 2: روغن بچه

خرید اینترنتی

بین گزینه های براق کننده لاستیک لیست امروز ما، روغن بچه از همه ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. این روغن معدنی نه تنها تمام سطوح را درخشان و براق می کند، بلکه ویتامین E موجود در آن هم باعث از بین رفتن خشکی و ترک خوردگیهای سطح لاستیکتان می شود.
برای استفاده از این روش به مواد زیر نیاز دارید:

روغن بچه – 1 لیوان
آب- نصف لیوان
شامپو ماشین- 3 قطره
برس تایر
دستمال میکروفیبر تمیز

اول از همه نصف لیوان آب را در ظرفی بریزید. بعد روغن بچه را اضافه کنید و در نهایت هم سه قطره شامپو را با مواد مخلوط نمایید. حالا این محلول را در یک بطری اسپری بریزید و آن را تکان بدهید. سپس آن را روی تمام سطح لاستیکتان اسپری کنید. می توانید به جای اسپری کردن، یک دستمال میکروفیبر تمیز را به محلول آغشته کرده و روی لاستیک بکشید.
اجازه بدهید این محلول چند دقیقه ای روی لاستیک بماند و بعد با یک دستمال تمیز دیگر آن را کاملا پاک کنید.
براق کننده لاستیک شماره 3: روغن لیمو

خرید اینترنتی

روغن لیمو هم باعث براق و درخشنده شدن لاستیکهای ماشین شما می شود و هم بوی آن را بهتر می کند. اگر متوجه شده اید که تازگیها لاستیکهایتان بوی سوختگی می دهند این روش گزینه مناسبی برای شماست.
علاوه بر این، روغن لیمو آسیبها و صدمات ناشی از اشعه فرابنفش و آلاینده‌ های هوا روی لاستیکهای ماشین شما را هم از بین می برد. این ترکیب جادویی یکی دیگر از روشهای بسیار عالی برای براق کردن و حالت دادن به لاستیکهای شماست.
روش استفاده از سیب زمینی برای جلوگیری از بخار کردن شیشه اتومبیل
برای استفاده از این روش به مواد زیر نیاز دارید:

شامپو خودرو – 30 میلی لیتر
روغن لیمو – 15 میلی لیتر
بوراکس- 50 میلی لیتر
آب گرم- دو گالن
برس تایر
دستمال میکروفیبر تمیز

اول شامپوی ماشین را در سطل بریزید و بعد آب و بوراکس را به آن اضافه کنید. مواد را کاملا هم بزنید تا یکدست شوند و در آخر هم به آن روغن لیمو را اضافه کنید. بعد از اینکه کاملا با هم مخلوط شدند، برس لاستیک را داخل محلول بزنید و روی لاستیک خودرویتان بکشید. وقتی کاملا همه جای لاستیک را با این محلول تمیز کردید، با یک دستمال میکروفیبر تمیز آن را پاک کنید و خشک کنید.
یک روش دیگه در ویدیوی کوتاه زیر (با نوشابه)

 
چرا برق انداختن از لاستیکهای ماشین خیلی مهم است؟
براق و درخشان بودن لاستیکهای ماشین فقط باعث زیبایی ظاهری آنها نمی شود، بلکه نشانه سالم بودنشان هم هست. وقتی لاستیکها را براق و تمیز نگه می دارید نه تنها دیوارهای آنها سفتی خودشان را حفظ می کنند، بلکه عمر لاستیکها را هم بیشتر می شود.
ساده ترین راه برای سالم نگه داشتن لاستیک ماشین، تمیز کردن مرتب آن است. شستن آلودگی ها، کثیفی ها و گرد و غبار از روی لاستیکها مانع از فرو رفتن آنها به داخل می شود. با تمیز نگه داشتن لاستیکها و استفاده از محافظ، احتمال ترک خوردگی و کم شدن عمرشان را هم کاهش می دهید.
بسیار کاربردی: پاک کردن فضله پرندگان از ماشین (7 راه موثر)
لاستیکهای خودرو هر ماه باید معاینه و تعمیر شوند. یکی از روشهای معاینه سلامت لاستیک استفاده از سکه برای برای آزمایش عمق آج است. رانندگی کردن باعث می شود که آج لاستیک ماشین کم کم فرسوده شود و نیاز به تعویض داشته باشد.

با استفاده از سکه می توانید سالم بودن آج لاستیک را بررسی کنید. این روش برای اولین بار در کشور آمریکا و با سکه پنی انجام شد. برای این کار یک سکه 100 تومانی بردارید و آن را داخل آج لاستیک بگذارید. اگر کلمه ریال روی سکه به طور کامل پوشانده شد، آج لاستیک شما سالم است، اما اگر کلمه ریال یا تاریخ ضرب سکه مشخص بود باید هر چه سریعتر لاستیک را عوض کنید چون فرسوده و خراب شده است. هیچ وقت اجازه ندهید دیر شود و هر چه زودتر برای تعویض لاستیکها اقدام کنید.
بلد باشید: معرفی انواع سنسورهای خودرو بهمراه کارکرد
از طرف دیگر، شما باید هر هفته باد لاستیکها را هم چک کنید؛ مخصوصا در روزهایی که وضع آب و هوا تغییر چشمگیری کرده است. بررسی لاستیکها از نظر وجود ترک، حباب یا سایشهای عجیب و غریب و غیر عادی هم ماهی یکی دو بار ضروری است. این کار باعث می شود اگر موردی بود خیلی زود متوجهش شوید و برای تعمیر آن اقدام کنید. یادتان باشد باد کردن نامناسب لاستیکها می تواند باعث سایش زودرس و انفجار احتمالی لاستیک شود.
نکته مهم: یادتان نرود که لاستیک زاپاس ماشینتان را هم هر ماه چک کنید. حادثه خبر نمی کند. ممکن است در شرایط خیلی بدی دچار پنچری لاستیک شوید و اگر لاستیک زاپاستان هم کم باد یا خراب باشد آن وقت دیگر می شود قوز بالا قوز!
جمع بندی
پوسیدگی لاستیکهای خشک یا ترک خوردگی آنها اتفاق رایج و اکثرا هم اجتناب ناپذیری است. اگر لاستیکهای شما به این مرحله رسیده اند وقتش رسیده که آنها را عوض کنید. راه حلهای گفته شده در این مطلب به برق افتادن و درخشان شدن لاستیکهای ماشین شما کمک می کنند و در عین حال به حفاظت از آنها هم کمک می کنند. یادتان باشد که همیشه برای برق انداختن لاستیکهایتان از روشهای بی ضرر و مطمئن استفاده کنید. روغن لیمو گزینه ای عالی و ایمن برای این کار است.
آموزش احیای باتری مرده ماشین (4 روش ساده تر)
البته باید این را هم در نظر داشته باشید که محافظت از لاستیکهای خودرو فقط به استفاده همین موارد محدود نمی شوند؛ شما باید به طور مرتب لاستیکهای ماشین را بررسی و معاینه و در صورت لزوم نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. اگر لاستیک ماشین شما سالم باشد، رانندگی شما هم ایمن و بی خطر خواهد بود.

8 فواید دوش آب سرد برای سلامتی (برای خانمها)

8 فواید دوش آب سرد برای سلامتی (برای خانمها)

شاید به گوشتان خورده باشد که می گویند دوش آب سرد برای بدن مفید است. گهگاهی هم در خبرها می شنویم که فردی در دمای زیر صفر و در آبهای بسیار سرد شنا کرده تا به رکورد جدیدی دست پیدا کند. گفته می شود که آب سرد با فواید مختلفی از بهبود کیفیت خواب گرفته تا افزایش تولید اندورفین و تقویت سیستم ایمنی قوی همراه است. ما در این مطلب به بررسی این فواید می پردازیم.
9 مورد از فواید دوش آب سرد برای سلامتی
1- دوش آب سرد بعد از یک تمرین سخت، بدنتان را سریعتر ریکاوری می کند
تا حالا چیزی درباره ورزشکارانی که بعد از جلسات تمرینی سختشان حمام یخ می گیرند شنیده اید؟ دوش آب سرد هم دقیقا فوایدی شبیه حمام یخ دارد. طبق گفته کارشناسان، سرما واکنش عروق خونی ما را تحریک می کند و باعث انقباض و تنگ شدن این عروق می شود.
این اتفاق باعث می شود تا جریان خون به جایی که بیشتر مورد نیاز است یعنی به اندامهای حیاتی بدن ورزشکاران هدایت شود. بنابراین خون مجبور می شود دوباره به قلب برگردد و بعد به ریه ها برود تا مجددا تجدید شود. این خون اکسیژن دار به همین ترتیب در سراسر بدن فرد پمپاژ می شود و اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز را به اندامها می رساند.
از دست ندین: 44 مهارت کاربردی که هر فردی باید بلد باشد
علاوه بر این، سرما هر نوع التهاب و تورمی که ممکن است در طی تمرینات ورزشی تان به وجود آمده باشد را هم کاهش می دهد. دوش آب سرد روند بهبودی و ریکاوری بدن شما را تسریع می کند و دردهای عضلانی را هم کاهش می دهد.
2- دوش آب سرد باعث افزایش سلامت روحی شما می شود
بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا کامنولث (Virginia Commonwealth)، دوش آب سرد 2 تا 3 دقیقه یک یا دو بار در روز در کاهش برخی از علائم افسردگی موثر است. قبل از اینکه دوش آب سرد بگیرید، 5 دقیقه زیر دوش باشید و به تدریج دمای آب را پایین بیاورید تا در نهایت آب کاملا سرد شود. سپس یکی دو دقیقه زیر دوش آب سرد بمانید.
یافته های این تحقیق این واقعیت را نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سرما باعث فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک می شود و چون گیرنده های سرمای زیادی در پوست وجود دارند، وقتی شما در مواجهه با سرما قرار می گیرید، تکانه های الکتریکی زیادی از انتهای عصب‌ های محیطی به مغز فرستاده می شود که منجر به تسکین حالات روحی روانی می شود. با اینکه هنوز هم به تحقیقات زیادی در این زمینه نیاز است، اما یافته های اولیه بسیار امیدوار کننده هستند.

3- دوش آب سرد درد را تسکین می دهد
حتما برای شما هم پیش آمده که برای تسکین سوختگی یا درد کمرتان از کمپرس یخ استفاده کنید. بر اساس یافته های منتشر شده در مجله علوم پزشکی آمریکای شمالی، سرما اثر بیحس کننده دارد. همانطور که قبلا هم گفتیم، سرما باعث منقبض و تنگ شدن رگهای خونی می شود تورم را کاهش می دهد. علاوه بر این، سرما سرعت انتقال سیگنال های درد به مغز را هم کم می کند و همین باعث تسکین درد شما می شود.
در کنار این مطلب بخوانید: 26 عادت مثبت برای یک زندگی سالم
4- دوش آب سرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز دارد، ولی تحقیقی که در سال 2016 انجام شد نشان داد که شرکت کنندگان در این مطالعه، زمانی که از دوش آب گرم به سمت دوش آب سرد می رفتند 29 درصد کمتر بیمار می شدند.
داده ها حاکی از آن است که دوشهای 30 تا 90 ثانیه ای آب سرد باعث شد این افراد در مقایسه با سایر شرکت کنندگانی که فقط دوش آب گرم می گرفتند سیستم ایمنی قویتری داشته باشند. به نظر می رسد این اتفاق به خاطر افزایش سرعت متابولیسم ناشی از شوک تغییر دما رخ می دهد. این شوک بدن را وادار به افزایش و تسریع عملکردهایش می کند.
5- دوش آب سرد باعث افزایش حس هوشیاری می شود
کاهش دمای آب موقع دوش گرفتن به بدن شما شوک وارد می کند. طبق گفته متخصصان، وقتی شما دمای آب را کاهش می دهید بدنتان تحت استرس قرار می گیرد. بنابراین سیستم عصبی شما پاسخ “جنگ یا گریز” ارسال می کند. همین اتفاق باعث می شود ناگهان احساس تمرکز و هوشیاری بیشتری به شما دست بدهد.
استرس جسمانی ناشی از دمای آب سرد نیاز بدن شما به اکسیژن را هم بیشتر می کند، به این ترتیب شما با سرعت بیشتری نفس می کشید و اکسیژن بیشتری وارد بدنتان می کنید.
8 فواید نیکوتین (طبق تحقیقات جدید سال 2022)
6- دوش آب سرد به کاهش چربیهای بدن کمک می کند
کلمه کلیدی اینجا “کمک کردن” است. یادتان باشد که قرار نیست فقط با دوش آب سرد گرفتن لاغر شوید! تحقیقات نشان می دهد که سرما جلوی چاق شدن را می گیرد، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و باعث تغییر ترکیب باکتری های روده شما می شود. بنابراین می توان گفت که دمای پایین می تواند به سوزاندن چربیها کمک کند. البته این تحقیق روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده که 10 روز در محیط سرد قرار گرفته بودند.
با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد دوش آب سرد باعث فعال شدن چربیها برای سوزانده شدن و گرم کردن بدن می شود.

7- دوش آب سرد چهره شما را شادابتر می کند
تحقیقات نشان می دهد آب سرد باعث شادابی و طراوت پوست می شود. حتی شستشوی صورت با آب سرد ساده بعد از پاکسازی صورت باعث می شود پوستی روشنتر و شادابتر داشته باشید. علاوه بر این، وقتی صورتتان را با آب سرد می شویید، منافذ پوستتان کوچکتر می شوند تا دمای مرکزی بدن را حفظ کنند و همین مساله باعث بهبود بافت و ظاهر کلی پوستتان می شود.
از این گذشته، سایر فواید آب سرد که قبلا به آنها اشاره کردیم مثل کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز دست به دست هم می دهند تا زودتر لکه های روی پوست شما را از بین ببرند.
8- دوش آب سرد به کنترل استرس کمک می کند
در تحقیقی که سال 2000 انجام شد، محققان شرکت کنندگان را به مدت یک ساعت در آبی با دمای 14 درجه سانتیگراد قرار دادند. شاید تعجب کنید ولی نتیجه این کار کاهش میزان هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس در بدن این افراد بود.
قبل و بعد از ورزش چه بخوریم تا لاغر شویم؟ (تحقیقات جدید)
9- دوش آب سرد سلامت قلب را افزایش می دهد
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، دوش آب سرد باعث انقباض عروق خونی بدن می شود. بنابراین خون برای گرم کردن اندامها به سمت آنها حرکت می کند و این یعنی افزایش گردش خون در بدن. وقتی گردش خون بیشتر می شود، قلب و عروق نیز بهتر و سالمتر عمل می کنند.
اما این را هم حتما باید به خاطر داشته باشید که دمای پایین قلب شما را مجبور می کند تا برای گرم نگه داشتن بدنتان سخت کار کند و همین مساله می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد، پس در انجام این کار زیاده روی نکنید.
راههای زیادی برای مراقبت از قلب وجود دارد. ورزش کردن، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و معتدل و پرهیز از مصرف غذاهای آماده بهترین راهها برای اطمینان از سلامت سیستم قلبی عروقی بدن است، بنابراین نباید فقط به دوش آب سرد اکتفا کنید.
چگونه از فواید دوش آب سرد برای سلامتی استفاده کنیم؟
خب، حالا که با فواید دوش آب سرد آشنا شدید احتمالا این سوال برایتان پیش می آید که چطور می توانیم به بهترین شکل ممکن است فواید دوش آب سرد بهره مند شویم؟ در واقع راه مشخص و دقیقی برای این کار وجود ندارد که بتوان به همه توصیه کرد. بعضیها با یک دوش کوتاه 5 تا 10 دقیقه‌ ای با دمای ثابت سرد به این فواید می رسند، ولی برخی دیگر باید کم کم دمای آب را از گرم به سرد تغییر بدهند.
انواع ورزش های هوازی (برای تناسب اندام) و آموزش کامل
بدن هر کسی با دیگری متفاوت است؛ بنابراین شما باید ببینید کدام روش برایتان مناسبتر و بهتر عمل می کند. این را هم یادتان باشد که دوش آب سرد برای همه مفید نیست. اگر سابقه بیماری قلبی، فشار خون بالا، سیستم ایمنی ضعیف یا هر نوع مشکل دیگر دارید و نمی دانید دوش آب سرد برایتان مفید است یا نه، قبل از انجام هر کاری حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. (منبع1 منبع2)

انواع ورزش های هوازی (برای تناسب اندام) و آموزش کامل

انواع ورزش های هوازی (برای تناسب اندام) و آموزش کامل

در این مطلب انواع ورزش های هوازی چه برای تناسب اندام و چه سلامتی به طور عمومی معرفی می کنیم. سه نوع تمرین ورزشی اصلی وجود دارد:

تمرینات هوازی یا ایروبیک
تمرینات انعطاف پذیری
تمرینات قدرتی یا استقامتی

تمرینات هوازی
ورزشهای هوازی یا همان ایروبیک به هر نوع تمرین قلبی عروقی یا کاردیو گفته می شود که با یک سری حرکات موزون و تکراری روی عضلات بزرگ بدن کار می کنند. تمرینات هوازی باعث می شوند قلب، ریه ها، عروق خونی و عضلات شما بهتر و موثرتر کار کنند و استقامت بدن شما افزایش پیدا کند. علاوه بر این، تمرینات ایروبیک خلق و خو و روحیه شما را هم بهتر می کنند و باعث خواب بهتر هم می شوند.
ورزشهای هوازی در کاهش موارد زیر موثرند:

استرس
خطر ابتلا و یا عود سرطان سینه
بیماریهای قلبی، دیابت و پوکی استخوان

نمونه هایی از تمرینات هوازی عبارتند از:

پیاده روی
آهسته یا تند دویدن
دوچرخه سواری
استفاده از دستگاه الپتیکال (elliptical) یا استپر (stepper)
رقصیدن
اسکی
اسکیت سواری
تنیس
شنا
قایقرانی
بسکتبال
گلف

نمونه ورزش هوازی برای یک بخش خاص بدن: ورزشهای هوازی برای لاغری ران 
۴۸ نوع حرکت هوازی با وزن بدن و بدون نیاز به وسیله (ویدیو)

 
بهترین حرکات هوازی برای چربی سوزی و عضله سازی (ویدیو)

 
حتما بخوانید: بهترین زمان برای ورزش هوازی چه زمانی است؟ 
تمرینات انعطاف پذیری
تمرینهای انعطاف پذیری که به آنها حرکات کششی یا تمرینات دامنه حرکتی هم گفته می شود خاصیت ارتجاعی عضلات و دامنه حرکتی مفاصل شما را تقویت می کنند. موقع انجام این تمرینات نباید هیچ دردی حس کنید و جای آن احساس کشش ملایمی خواهید داشت.
داشتن انعطاف پذیری خوب به شما کمک می کند تا تقریبا هر حرکتی از راه رفتن گرفته تا نشستن و خم شدن برای برداشتن چیزی را به راحتی انجام بدهید. تمرینات انعطاف پذیری استرس شما را کاهش می دهند و بدنتان را آرام می کنند. علاوه بر این هر گونه سفتی یا تغییر بدنی ناشی از موارد زیر را هم می توان با تمرینات انعطاف پذیری از بین برد:

سرطان سینه
جراحی بازسازی (به خصوص جراحی هایی که در آنها برای بازسازی از بافت قسمت دیگری از بدن استفاده می کنند)
پرتو درمانی

نمونه هایی از تمرینات انعطاف پذیری عبارتند از:

حرکات کششی
یوگا
تای چی
پیلاتس

بهترین زمان برای ورزش لاغری و چربی سوزی چه زمانی است؟
تمرینات قدرتی یا استقامتی
تمرینات قدرتی که به آنها تمرینات مقاومتی هم گفته می شود به تمرینهایی گفته می شود که با اضافه کردن وزن یا مقاومت به یک حرکت باعث می شوند عضلات سختتر و بیشتر کار کنند. ورزشهای قدرتی استخوانها را تقویت می کنند، حالت و تعادل بدن را بهبود می بخشد و با راحتتر کردن انجام کارهای خانه و فعالیتهای تفریحی، زندگی را برای شما آسانتر و لذت بخشتر می کنند. علاوه بر این، تمرینات قدرتی می توانند به رفع عدم تعادل یا ضعف عضلانی بعد از جراحی سرطان سینه هم کمک کنند.
نمونه هایی از تمرینات قدرتی عبارتند از:

وزنه زدن
وزنه برداری
تمرین با کش مقاومتی
تمرینات کتل بل
تمرینات وزن بدن مثل پول آپ یا همان بارفیکس (pull-ups) و پوش آپ یا همان شنا (push-ups)

قبل و بعد از ورزش چه بخوریم تا لاغر شویم؟ (تحقیقات جدید)

آموزش احیای باتری مرده ماشین (4 روش ساده تر)

آموزش احیای باتری مرده ماشین (4 روش ساده تر)

وقتی میگوییم باتری ماشین مرده، خوابیده یا دشارژ شده یعنی باتری سولفاته شده است. در چنین شرایطی، کریستالهای سولفات که صفحات منفی را پوشش می دهند تجمع می کنند و در نتیجه توانایی باتری در نگهداری انرژی پایین می آید. حالا اگر باتری شما مدت خیلی زیادی خالی و بدون شارژ بماند، این سولفاته شدن به شکل سخت رخ می دهد.
اگر ولتاژ باتری های لیتیوم یونی از حد مجاز که معمولا بین 5.2 تا 75.2 ولت است کمتر شود و شارژ نشوند، باتری به اصطلاح خواب می رود یا میمیرد. در این مرحله باتری دیگر شارژ نمی شود و حتی اگر برای احیای آن هم سعی کنید ظرفیت همیشگی را نخواهد داشت و خیلی زود شارژ خالی می کند.
بلد باشید: آموزش تصویری عیب یابی استارت خودرو به زبان ساده
خیلیها ممکن است باتری مرده را با باتری خراب اشتباه بگیرند. باتری مرده یا خوابیده به خاطر تخلیه شارژ بیش از حد به این روز می افتد؛ اما خرابی باتری دلایل مختلفی دارد. یکی از رایجترین عوامل خرابی باتری سن آن است. چرخه عمر باتری های لیتیوم یونی بین 2500 تا 5000 و اگر به خوبی تعمیر و نگهداری شوند می توان از حداکثر عمر این باتریها استفاده کرد.
نشانه های باتری مرده
خالی شدن شارژ باتری های لیتیومی نشانه های زیادی دارد. بعضی از این نشانه ها خیلی خاص و مهم هستند و بعضی از آنها هم صرفا به عملکرد باتری مربوط می شوند. شما نباید نشانه ها و هشدارهای خاص و مهم را نادیده بگیرید، چون این کار ایمنی شما را به خطر می اندازد.
نشانه های زیر به شما اخطار می دهند که باتری ماشین مرده:

ظرفیت باتری خیلی پایین است
باتری مرتب خودبخود تخلیه می شود
ولتاژ پایین باتری

بعضی از نشانه های خطرناک نیز عبارتند از:

باتری بیش از حد گرم می شود
رنگ روی باتری تغییر کرده است

این نشانه ها خطرناک و جدی هستند و فورا باید باتری را عوض کرد.

بلد باشید: معرفی انواع سنسورهای خودرو بهمراه کارکرد
سایر نشانه های باتری خالی یا مرده
باتری مرده این نشانه ها را هم به همراه می آورد:
1- عدم پاسخ
اگر باتری شما مرده باشد، وقتی استارت می زنید و موتور را روشن می کنید، هیچ پاسخی مشاهده نخواهید کرد. این اتفاق نشان می دهد که موتور استارت نیروی لازم را از باتری دریافت نمی کند.
2- ماشین استارت می زند اما موتور روشن نمی شود
گاهی اوقات متوجه می شوید که موتور استارت در حال چرخش است، ولی موتور اصلی نمی چرخد. این اتفاق به دو دلیل می افتد: یا باتری تمام شده و یا استارت خراب است. اگر خودرویتان استارت می زند ولی موتور روشن نمی شود، احتمالا شمع یا سوخت رسانی مشکل دارد.
3- ضعیف شدن میل لنگ
ضعیف بودن باتری باعث سرد شدن موتور و به نوبه خودش باعث بروز مشکل در استارت یا دینام خودرو می شود.
4- موتور روشن می شود ولی بلافاصله خاموش می شود
دلیل این اتفاق کافی نبودن قدرت باتری برای راه اندازی موتور است.
5- از کار افتادن بوق، چراغ و صدای زنگ در ماشین
وقتی باتری شما به اندازه کافی شارژ دارد، موقعی که در خودرو را باز می کنید صدای دینگ دانگی می شنوید. علاوه بر این، بوق و چراغ ماشین هم به خوبی کار می کنند. اگر هیچ کدام از این موارد کار نمی کردند احتمالا باتری شما مرده است.
6- خوردگی ترمینال باتری
یکی از دلایل کوتاه شدن عمر باتری ماشین خوردگی است. مشاهده پودر سبزآبی رنگ روی ترمینال باتری نشانه خوردگی است. این خوردگی باعث کاهش قدرت باتری برای شارژ مجدد می شود.

دانلود کنید: آموزش مکانیک خودرو از صفر تا صد با 20 درس رایگان
چطور باتری مرده ماشین را احیا کنیم؟
اگر مدت زمان زیادی از تخلیه باتریهای لیتیوم یونی بگذرد، باتری به خواب میرود یا اصطلاحا می میرد. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است که همیشه باتری خودرویتان به اندازه کافی شارژ داشته باشد.
ابتدا دو روش در دو ویدیوی کوتاه زیر که بسیار موثرند:

 

 
4 روش دیگر برای احیای باتری مرده ماشین وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:
1- باتری به باتری کردن
باتری به باتری یا جامپ استارت رایجترین روش برای احیای باری مرده است. در این حالت باید موتور ماشین دوم که برای باتری به باتری کردن از آن استفاده می شود روشن باشد. برای این کار باید باتری مرده را با استفاده از کابل مخصوص به باتری سالم وصل کرد. اگر باتری مرده یخ زده بود، باید قبل از احیای آن اجازه بدهید تا گرم بشود وگرنه ممکن است منفجر شود.
چند دقیقه طول می کشد تا باتری خالی مجددا شارژ شود و شروع به کار کند.
2- نمک اپسوم
اگر باتری شما یک باتری سرب اسیدی معمولی است، اول باید اسید آن را تخلیه کنید. بعد 1 قسمت نمک اپسوم یا همان سولفات منیزیم را در 3 قسمت آب گرم حل کنید و بعد در باتری مرده بریزید تا زمانی که صفحات حدودا 5.1 سانتیمتر با این محلول پوشانده شوند. سولفات منیزیم ترکیب شیمیایی باتری ماشین را تغییر می دهد و باعث احیای آن می شود.

3- روشن کردن باتری مرده بدون نیاز به ماشین دیگر
اگر نمیخواهید باتری مرده ماشینتان را با استفاده ماشین دیگری روشن کنید می توانید از راههای دیگری استفاده نمایید. یکی از این راهها هل دادن ماشین است. برای این کار به چند نفر نیاز دارید که ماشین شما را در جاده صاف یا با شیب ملایم هل بدهند تا روشن شود.
کاربردی: آموزش تصویری عیب یابی موتور خودرو
4- تماس با امداد خودرو
در صورتی که باتری ماشینتان خوابیده بود و کاری از دست شما برنمی آمد می توانید با امداد خودرو تماس بگیرید. اغلب بیمه ها این خدمات را تحت پوشش خودشان قرار می دهند، ولی برای اطمینان بیشتر بهتر است این موضوع را بررسی کنید. شماره تلفن امداد خودرو نیز پشت کارت بیمه ماشین شما قرار دارد.
عملکرد باتری مرده ماشین
اگر باتری مقدار کمی شارژ داشته باشد، ماشین می تواند به کار خودش ادامه بدهد. اما اگر هم دینام و هم باتری مرده باشند، دیگر خودروی شما قادر به حرکت نخواهد بود.
14 حقیقت جالب درباره باتری ماشین
1- در کشور آمریکا، هر سال 100 میلیون باتری خودرو تعویض می شود.
2- 99 درصد باتری های تعویض شده خودرو بازیافت می شوند.
3- به طور کلی یک باتری ماشین معمولی 3 سال عمر می کند.
4- شوک ناشی از باتری ماشین به طور مستقیم باعث مرگ انسان نمی شود.
5- 97 درصد باتریهای ماشین قابل بازیافت هستند.
6- بازیافت باتری ماشین، مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای را تا 90 درصد کاهش می دهد.
7- باتریهایی که به طور نامناسب و غیر تخصصی دور ریخته شده اند سرب را وارد دریاچه ها و سایر نقاط آبی می کنند.
8- تا سال 2035، بیشتر از نصف وسایل نقلیه جدید برقی خواهند بود.
بسیار کاربردی: آموزش تصویری دستگاه دیاگ خودرو
9- قیمت باتری های لیتیوم یونی از سال 1991 تا الان 97 درصد کاهش داشته است.
10- بازار جهانی باتری لیتیوم یونی نزدیک به 50 میلیارد دلار ارزش دارد.
11- تا سال 2030، تقاضا برای باتری های لیتیوم یونی که در خودروهای برقی استفاده می شوند 11 برابر خواهد شد.
12- سیستم قدرت خودروی تسلا مدل 3 (Tesla Model 3) 6831 سلول و 408 کیلوگرم وزن دارد.
13- انتظار می رود تا سال 2030، 12 میلیون تن باتری لیتیوم یون از کار بیفتد.
14- استفاده مجدد از باتری های خودروهای برقی جلوی انتشار بیشتر از 60 میلیون تن کربن را می گیرد.