آموزش, آموزش روش های جدید افزایش اعتماد به نفس, اخبار, کاردستی, مادر و کودک, مهارت ارتباط

ارتباط موثر چیست؟ 10 دلیل که چرا اینقدر مهم است؟

ارتباط موثر

ارتباط موثر چیست؟ 10 دلیل که چرا اینقدر مهم است؟
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/word-image-57.jpeg

فرض کنید که می خواهید یک ایمیل به مشتری خود بزنید و به او توضیح دهید که چرا سفارشش به تاخیر افتاده است. یا شما باید با همان فردی در تیم خود صحبت کنید که باعث می‌ شود کار ها مدام به تاخیر بیفتد. یا فرض کنید اخیراً ارتقا شغلی پیدا کرده‌ اید و می خواهید اکنون باعث انگیزه تیم کاری شوید.
یکی از مهارت هایی که برای زندگی تخصصی و شخصی هر فرد مورد نیاز است، این است که یاد بگیرد ارتباط موثر داشته باشد. در هر شغلی که دارید، باید یاد بگیرید که چگونه ارتباط موثر را برقرار کنید تا کارتان بهتر پیش برود. ارتباط موثر باعث می‌ شود که شما بتوانید شغل خود را به خوبی انجام دهید.
ارتباط موثر چیست؟
ارتباط موثر به عبارت ساده به معنای داشتن توانایی برای شنیدن حرف های دیگران و انتقال اطلاعات در بهترین حالت ممکن است. ارتباط موثر شامل اعتماد به نفس و زبان بدن می شود که هنگام برقراری ارتباط با افرادی که در اطرافتان هستند اهمیت بسیار زیادی دارد.
ارتباط موثر باعث ارتقا در مهارت های فرد می‌ شود و تاثیر مثبتی روی شغل و روابط عمومی دارد.
ارتباط موثر در یک فردی که مدیر است، باعث می شود که او بتواند مسئولیت های پایه و اساسی مدیریتی مانند برنامه ریزی، نظم دهی‌ رهبری و کنترل را به خوبی انجام دهد.

مشکلی که ممکن است در ارتباط داشته باشیم، این است که نمی دانیم دقیقا منظور خود را چگونه انتقال دهیم. جرج برنارد شاو در این باره می‌ گوید:
“تنها مشکل بزرگ در برقراری ارتباط، توهمی است که در فرد مقابل ایجاد می کنیم “
اما این توهم ممکن است از طرق مختلف روی برقراری ارتباط با دیگران اثر گذار باشد.
چرا ارتباط موثر اهمیت دارد؟
1-ارتباط موثر باعث ساختن روابط و نگه داشتن آن ها می شود
ارتباط موثر باعث می شود تا تمام اعضای تیم و سازمان در کنار یکدیگر جمع شوند و به نتیجه ای که مدنظر است برسند. یکی از دلایلی که رابطه ها موفق می شوند یا شکست می خورند، به دلیل کیفیت ارتباط است. کمبود ارتباط موثر، روابط شخصی یا ارتباطات موجود در یک سازمان و شغل را ضعیف می کند. ارتباط موثر نه تنها روابط را می سازد، بلکه باعث نگه داشتن آن ها نیز می شود.
2-ارتباط موثر به تیم کمک می کند که یک واحد کاری تاثیرگذار باشد
یک تیم تاثیرگذار در محیطی ساخته می‌ شود که ارتباط خوبی بین افراد وجود داشته باشد. ارتباط موثر باعث می شود که کارمندان نکات اخلاقی را برای یکدیگر رعایت کنند و بتوانند آزادانه افکار و عقاید خود را ابراز کنند. وظایف اعضای تیم باید به شکل واضح و دقیق به آن ها گفته شود و باید بفهمند که هرکدام تا چه حد برای رسیدن به هدف کلی موثر هستند.
3-گوش دادن یک نکته مهم برای برقراری ارتباط موثر است.
اپیکتتوس فیلسوف یونانی در این باره می‌ گوید:
“ما دو عدد گوش و یک زبان داریم. بنابراین باید دو برابر چیزی که حرف می زنیم، به حرف های دیگران گوش کنیم.”اما در تجربه روزانه قطعاً با افراد زیادی روبرو می شویم که بیشتر از چیزی که گوش کنند، حرف می‌ زنند و همین موضوع ممکن است در مورد خود ما هم صدق کند.
گوش دادن به حرف های دیگران از صحبت کردن با آن ها در برقراری ارتباط اهمیت بیشتری دارد.
مهارت هایی که باید در زندگی بلد باشیم: ۴۴ توانایی
همیشه این قانون  را به یاد داشته باشید: گوش کنید تا درک کنید و پاسخ ندهید. کمی صبوری را با خودتان تمرین کنید و یاد بگیرید که شنونده بهتری باشید.
4-ارتباط موثر باعث می شود که فهم بهتری از مخاطب پیدا کنید
ارتباط موثر پیام طرف مقابل را مشخص می‌‌کند. هنگامی که شما به شکل موثر ارتباط برقرار می کنید، توجه مخاطب را به خودتان جذب می کنید و باعث می شود که مخاطب ایده ای را که سعی دارید آن را انتقال دهید را متوجه شده و همین باعث می شود که حرف یکدیگر را بهتر بفهمید.
در حقیقت قبل از اینکه تصمیم بگیرید که چه حرف هایی را بزنید، سعی کنید تصمیم بگیرید که شنونده بهتری باشید.
5-ارتباط موثر نوآوری ایجاد می‌ کند
اینکه شما قادر باشید آزادانه طوفان فکری داشته باشید و ایده‌ های خود را در محل کار به اشتراک بگذارید، بدون این که قضاوت شوید یا کسی شما را به تمسخر بگیرد، باعث می شود که خلاقیت خود را به کار بگیرید و فارغ از محدودیت ها فکر کنید. انجام این کار باعث خلاقیت و نوآوری بیشتر می شود و انگیزه بیشتری به کارمندان می دهد، در نتیجه رشد کلی سازمان را بالا خواهد برد.
6-ارتباط موثر باعث همکاری بیشتر اعضا می شود
ارتباط موثر خلاقیت را در محیط کار بالا می‌ برد و رشد تجاری را افزایش می دهد. هنگامی که مدیریت به شکل ارتباط موثر باشد، همه ارزش کار را می فهمند، احساس رضایت پیدا می‌ کنند و محل کار بهترین فضا برای رشد و پیشرفت می شود.
مطالعات نشان می دهد که ارتباط موثر باعث می شود که کارمندان بیشتر خودشان را ابراز کنند و تمایل بیشتری به کار کردن داشته باشند. کارمندان متعهد قطعاً از لحاظ مالی هم وضعیت بهتری خواهند داشت.

ارتباط موثر راه حل کلیدی برای نگه داشتن انگیزه کارمندان در سطح بالا و رساندن سازمان به اهداف است و به طور مستقیم روی افزایش خلاقیت کارمندان اثرگذار خواهد بود.
هنگامی که کارمندان اطلاعات دقیق داشته باشند و انگیزه آن ها بالا باشد ، قطعاً برای رسیدن به نتایج بهتر سخت کوشی خواهند داشت.
7-مسئولیت پذیری را افزایش می‌ دهد و باعث شفافیت می‌ شود
ارتباط‌ موثر باعث می‌ شود که کارمندان نگاه شفاف و دقیق به وظایف خود داشته باشند و چیزی که از آن ها انتظار می‌ رود را به شکل عالی به انجام برسانند. در نتیجه مسئولیت پذیری آن ها و خلاقیتشان در کار افزایش پیدا می کند، زیرا اگر مسئولیت پذیری نباشد، هیچ پیشرفت و خلاقیتی وجود نخواهد داشت.
به اشتراک گذاشتن ایده ها باعث ایجاد هدف می شود و یک جریان کاری کاملاً منسجم و واضح و شفاف را ایجاد می‌ کند.
چطور شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم؟ ۹ ویژگی
تقویت ارتباط تیمی یک راه موثر در برقراری ارتباط است که ضروری محسوب شده و باعث می شود که روابط تیم به شکل قدرتمند ساخته شود. همچنین دیدگاه اعضای تیم از لحاظ اخلاقی و حل مشکلات بهبود پیدا می کند.
کار کردن با یکدیگر به عنوان تیم، همکاری بلند مدت و موفقیت زیاد را تضمین می‌ کند و محیط کار را به محیطی لذت بخش و به دور از استرس تبدیل می کند.
8-به تصمیم گیری کمک می کند
ارتباط موثر در محیط کار باعث می‌‌شود که شما در مباحثه ها بیشتر شرکت کنید، هدفمند تر عمل کنید و شرایطی را ایجاد می‌ کند که در آن اعضای تیم بتوانند در مورد اهداف تجاری تصمیم‌ گیرنده باشند.
ارتباط موثر فرصت می دهد تا هرکس با نقطه نظراتی که دارد به سمت بهتر شدن پیش برود و باعث می‌ شود که تیم برای رشد سازمان، تصمیمات بهتری بگیرد.
9-ارتباط موثر رضایت مشتری را در پیش خواهد داشت
رضایت مشتری بستگی به کیفیت ارتباط دارد. در واقع یک بازتاب مستقیم از نوع ارتباط ما را می توان در مشتری مشاهده کرد.
اگر ارتباط صحیح باشد، به راحتی می‌ توان نیاز های دقیق مشتری را شناسایی کرد. ارتباط موثر باعث اعتماد می شود و راه حل های موثر را پیش روی ما می‌گذارد. در نتیجه سطح رضایت مشتری افزایش پیدا می‌ کند.
10-ارتباط موثر درگیری ها را کاهش می دهد
همین موضوع در مورد زندگی شخصی هم صدق می‌ کند . ارتباط موثر فرقی ندارد که در مورد اعضای تیم کاری یا در مورد همسرتان باشد؛ در هر صورت نجات دهنده است.
ارتباط یک راه حل کلیدی موثر در سازمان است، زیرا افراد نقطه نظرات متفاوتی برای کار کردن با یکدیگر دارند. در نتیجه کشمکش و درگیری یک اتفاق طبیعی است. تنها ارتباط موثر است که می‌ تواند این کشمکش را در محل کار بهبود ببخشد.
چگونه ارتباط اجتماعی برقرار کنیم؟ (3 روش داشتن ارتباطات قوی)
کانال های ارتباطی باید سعی کنند یک فضای شفاف را برای کارمندان ایجاد کنند و هرچه سریع تر مشکلات و درگیری‌ ها را بهبود ببخشند. در نتیجه با همه این تفاسیر بالا می توان گفت کمبود مهارت های فرد در برقراری ارتباط موثر ، باعث شکست خواهد شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *