آموزش, اخبار, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر, نکات خانه داری

از بین بردن جای مداد/خودکار روی دیوار (6 روش موثر)

کودک خوشکل در حال نقاشی روی دیوار با مداد رنگی

از بین بردن جای مداد/خودکار روی دیوار (6 روش موثر)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/word-image-223.jpeg

اگر بچه ها را با یک مداد، خودکار یا قلم ‌مو تنها بگذارید، قطعا هنرمندان بزرگی خواهند بود و در چنین حالتی، دیوار زیبا و پاکیزه خانه‌ تان هم تبدیل به بوم نقاشی آنها می شود! دیگر همه می ‌دانند که بچه های کم سن و سال چه استفاده‌ ای از دیوارهای زیبای خانه می کنند و چطور آنها را به بوم نقاشی خود تبدیل می کنند. حالا شاید این سوال را از خودتان بپرسید که چطور باید خطوط مداد و خودکار را از روی دیوار پاک کرد.
پاک کردن نقاشی های کودکان از روی دیوار نشدنی نیست. چند راه ساده و باور نکردنی برای این منظور وجود دارد. پس اگر واقعا می خواهید از شر خط‌ خطی‌های روی دیوار خلاص بشوید و باز هم شکل و شمایل زیبایی به دیوارها ببخشید، مطلب امروز ما را به هیچ وجه از دست ندهید!
روشهای پاک کردن مداد و مداد رنگی
اگر دوست دارید بدانید چرا پاک کردن اثر مداد از روی دیوار اینقدر مشکل است، ما علتش را به شما می گوییم. حتما می‌دانید که بیشتر مغز مدادها از مخلوط پودر گرافیت و خاک رس ساخته شده‌ اند. اصولا، گرافیت باعث رسم همان خطوط خاکستری یا سیاهی می شود که روی دیوارها مشاهده می کنید. اما بدترین بخش ماجرا آنجاست که گرافیت و گچ دیوار چنان با هم ترکیب می شوند که چهره‌ ای نازیبا به دیوار می ‌بخشند. اگر می خواهید همان دیوار زیبا و تمیز قبلی خود را دوباره زنده کنید، یکی از پنج روش زیر را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.
روش ۱: پاک کن صابونی
اگر از مداد معمولی استفاده شده باشد آن را می توانید با پاک کن صابونی پاک کنید. این نوع پاک کن در همه لوازم ‌التحریرها و فروشگاه های صنایع دستی پیدا می شود. نکته دیگر آن است که شاید شما فرق بین پاک کن های صابونی و پاک کن های معمولی مداد را ندانید؛ اما صاحبان فروشگاه ها و فروشنده ها آنها را از هم تشخیص می ‌دهند.
حتما می دانید که پاک کن صابونی نرمتر از خیلی از پاک کن های موجود در بازار است. علاوه ‌بر این، اگر دیوار ظریف و حساسی دارید که با کاغذ دیواری ‌های غیرقابل شستشو پوشانده شده‌ است، بهتر است از این پاک کن ها استفاده بکنید؛ چون خیلی نرم‌تر از پاک کن های دیگر هستند.
روش تمیز کردن پرده های عمودی منزل
پاکسازی دیوارها را با پاک‌کردن خطوط مداد و با استفاده از پاک کن صابونی شروع کنید. برای این کار باید از یک سر خط شروع کنید و به سمت دیگر بروید، نه اینکه بدون نظم و آشفته پاک کن را روی خط‌خطی‌های دیوار بکشید. چون شاید این کار باعث چرک ‌تر شدن دیوار و بدتر شدن آن می شود.

حتما پاک کن را هر چند لحظه یک بار چک کنید و هر بار که یک طرف آن کثیف شد، از طرف دیگرش استفاده کنید. به این ترتیب می توانید از ایجاد لکه های بزرگتر روی سطح دیوار جلوگیری کنید. چون می خواهید خرابکاری قبلی را درست کنید و قرار نیست خرابکاری بزرگ ‌تری به وجود بیاورید!
روش ۲: پاک کن فوم
بله، درست خواندید، منظورمان پاک کن فوم ملامین است. پاک کن فوم برای مواقعی ساخته شده که می‌خواهیم خراشیدگی و لکه های کلی را پاک کنیم.
نگران نباشید. پاک کن های مذکور می توانند شما را از شر خط خطی های مداد روی دیوار خلاص کنند و خیلی زود متوجه خواهید شد که پاک کن های فوم هم مانند پاک کن مداد همزمان با پاک کردن سابیده می شود و اندازه آن آب می ‌رود.
برای آنکه این روش موثر واقع بشود، باید اول یک گوشه پاک کن را کمی خیس کنید. سپس، آن را به‌ آرامی روی خطوط بکشید و این نکته را هم فراموش نکنید که لکه به لکه جلو بروید.
روش ۳: جوش شیرین
حالا ‌سراغ راهی می رویم که پدر همه راهکارهای پاکسازی به شمار می‌آید: جوش شیرین بی‌رقیب و یگانه تاریخ! کمی به جوش شیرین فکر کنید، این ماده همیشه و از همان ابتدا پاک کننده خوبی بوده است و خوشبختانه، می توانید آن را برای پاک کردن خط‌خطی‌ های مداد هم استفاده بکنید.
جوش شیرین به ‌عنوان ساینده ‌ای خفیف عمل می کند و نرمی و لطافت آن به‌ قدری است که می تواند لکه ‌های مدادی را بدون آسیب رساندن به سطوح مختلف دیوار پاک کند. تنها کاری که باید انجام بدهید، این است که فقط یک تکه پارچه سفید را به جوش شیرین آغشته کنید و سپس، آن را در امتداد خطوط روی آنها بکشید. در ادامه، جوش شیرین‌ را از روی دیوار بشویید یا اینکه با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید. اگر جوش شیرین‌ کافی نبود، پارچه را به مواد بیشتری آغشته کنید.
روش تمیز کردن دیوار/سقف نم داده (لکه های آب)
علاوه بر این یادتان باشد که پارچه را باید کمی مرطوب نگه دارید. به عبارت ساده ‌تر، پارچه باید آنقدر نمناک باشد که جوش شیرین به آن بچسبد. اگر بیش از اندازه پارچه را خیس کنید، رطوبت زیاد باعث آسیب رساندن به رنگ سطوح یا کاغذ دیواری ‌های ظریف می شود.
روش ۴: خمیر دندان
خمیردندان هم درست مانند جوش شیرین ساینده خفیفی است که به پاک کردن لکه ‌های مداد از روی دیوار یا کاغذ دیواری کمک می کند. تنها چیزی که برای این روش نیاز دارید، همان خمیردندان همیشگی‌ تان است. باید کمی خمیردندان غیر ژله‌ای و سفید را مستقیم روی خطوط مدادی روی دیوار بمالید. بعد باید بگذارید خمیر دندان کمی روی سطح باقی بماند و پس از یکی دو دقیقه، خمیر دندان را در امتداد خطوط روی دیوار پاک کنید. این کار را با استفاده از یک تکه پارچه سفید و کمی مرطوب انجام بدهید.
حواستان باشد که خمیردندان را حتما به ‌طور کامل از روی لکه پاک کنید. اگر لازم شد، خمیردندان بیشتری روی نقطه بمالید. اما یادتان باشد که خمیردندان زیاد هم می تواند به سطح دیوار آسیب برساند.
روش ۵: نقاشی‌ دیوار
اگر بقیه راهکارها برای برطرف کردن خط خطی های مداد به بن ‌بست خوردند این آخرین راه چاره است. باید دیوار را نقاشی کنید. برای این کار باید رنگی دقیقا مشابه رنگ دیوار را تهیه کنید. داشتن رنگی دقیقا همسان با رنگ موجود نکته خیلی مهمی است. در غیر این صورت، رنگ جدید جلوه عجیب و غریبی روی دیوار پیدا می کند.
حالا اگر سطحی که می خواهید رنگ‌آمیزی کنید در اثر استفاده از مداد دچار خراشیدگی شده باشد، باید آن قسمت را سمباده بکشید و یکدست کنید. این کار را باید تا می توانید با ظرافت انجام بدهید، چون ارتفاع آن قسمت با بقیه قسمت‌ های دیوار فرق کند.
36 ترفند تمیزکاری ویژه خانه داری که باید زودتر می دانستید
پس‌از تمام شدن سمباده‌کشی، یک لایه بتونه روی سطح موردنظر بکشید و بعد از اینکه بتونه خودش را گرفت، روی آن قسمت را رنگ بزنید. حواستان را جمع کنید که رنگ قسمت‌ های مخدوش‌شده با رنگ قدیمی دیوار یکی باشد و کارتان را درست انجام بدهید.
روشهای پاک کردن خودکار و خودنویس
روش اول: الکل صنعتی
استفاده از الکل صنعتی نیز راه موثری برای پاک کردن لکه های جوهری سرسخت از روی دیوارها است. برای استفاده از این روش، مراحل زیر را طی کنید:

الکل صنعتی را روی لکه بمالید.
با استفاده از یک تکه پارچه، لکه جوهر را بادقت بسابید. این کار باید آرام‌آرام لکه را پاک کند.
در صورت لزوم، این مراحل را دوباره تکرار کنید.

در صورت استفاده از این روش، به احتمال زیاد، باید چند بار این مراحل را تکرار کنید تا لکه پاک شود.
44 مهارت که حتما باید بلد باشید
روش دوم: پاک کننده لاک ناخن ۱۰۰٪ استون
پاک کننده‌ های مذکور جوهر را از روی دیوار پاک می‌ کنند. اما، نکته مهم این است که آنها هر چیز دیگری را هم از روی دیوار پاک می‌ کنند، حتی رنگ! هر چه این ماده را محکم‌ تر روی دیوار بسابید، رنگ بیشتری را از بین می‌ برید. اگر چند لایه رنگ روی دیوار وجود داشته باشد، حتی بعد از اتمام کار هم تغییری در آن ایجاد نمی شود. اما اگر اینطور نباشد، باید یک قوطی کوچک رنگ تهیه کنید و وقتی کارتان تموم شد، روی محل موردنظر کمی رنگ بمالید.

بعد از اینکه کمی لاک ‌پاک کن صد درصد استون تهیه کردید، برای خلاص شدن از شر اثر خودکار از روی دیوار مراحل زیر را دنبال کنید:

کمی لاک ‌پاک کن را روی یک تکه پارچه بمالید. این ماده را مستقیم روی دیوار نکشید. وگرنه، رنگ دیوار را پاک می کند و زحمت بیشتری برای نو جلوه کردن دوباره دیوارتان برای شما می ‌تراشد.
دیوار را به ‌آرامی و با ملایمت و در امتداد خطوط جوهری بمالید. از کمترین فشار ممکن برای پاک کردن لکه های جوهر استفاده کنید. هر چه فشار بیشتری روی دیوار وارد کنید، رنگ بیشتری را پاک می کنید.

از این روش باید به‌ عنوان آخرین راهکار استفاده کنید و باید دقت فراوانی را در انجام آن لحاظ کنید. حواستان باشد که محیط حتما باید از تهویه خوبی برخوردار باشد. بویی که از این مواد بلند می شود، خطرناک است. همچنین، برای آنکه مطمئن باشید که بعد از اتمام کار هم دیوارتان خوب و جدید به نظر می‌رسد و نیازی به رنگ کردن دوباره آن نیست، از کمترین میزان ممکن از لاک ‌پاک کن استفاده کنید.
روش تمیز کردن کفپوش پارکت (و مراقبت از آن)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *