آموزش, اخبار, رشد فردی, شخصیت شناسی و نکاتی برای جذاب شدن, کاردستی, مادر و کودک, مهارت

رشد فردی: 5 گام برای رسیدن به آن و3 مانع اصلی

رشد فردی

رشد فردی: 5 گام برای رسیدن به آن و3 مانع اصلی
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/word-image-89.jpeg

همه ما ممکن است در زندگی لحظاتی را تجربه کرده باشیم که با رکود همراه بوده است. شاید در محل کار پیشرفت کافی را داشته باشیم، روابط دوستانه مان برقرار باشد و از اوقات فراغتمان هم لذت ببریم اما گاهی وقت ها بدون هیچ دلیل خاصی حس می کنیم در مرحله ای از زندگی گیر کرده ایم. در چنین شرایطی از وضعیت موجود کمی ناراضی هستیم و می دانیم که وقت آن رسیده تا برای بهبود شیوه زندگی مان یک سری تغییرات ایجاد کنیم.
احتمالا شما در مراحل مختلف زندگی تان در جهت رشد فردی قدم هایی برداشته اید. مثلا شاید چند کتاب خودآموز خوانده باشید، به یک یا دو پادکست گوش داده باشید و یا چند تا فیلم انگیزشی در یوتیوب تماشا کرده باشید. اما به احتمال زیاد همه چیز هایی که یاد گرفته اید را عملی کرده و آماده یادگیری چیز های بیشتری هستید.
کار بر روی رشد فردی یک تلاش بی پایان است. هیچ علامتی وجود ندارد که نشان بدهد شما وارد این پروسه شده اید و در چه مرحله ای هستید زیرا هیچ وقت به مقصد نهایی نمی رسید. مهم نیست کجای مسیر هستید، شما همیشه می توانید راه هایی برای بهبود خودتان و شرایط پیدا کنید. تلاش برای رسیدن به رشد فردی یک فرایند مداوم و مادام العمر است که نقطه پایانی ندارد و فقط باعث می شود نسبت به قبل بهتر شوید.

معمولا می توان تشخیص داد که وقت ایجاد یک سری تغییرات چه زمانی است اما چطور می شود در رشد فردی به حد مطلوب رسید ؟ رکود و سکون نباید همیشگی و دائمی باشد، اما برای رفتن به مرحله بعدی زندگی چه کار هایی باید انجام بدهید؟ اگر در حال حاضر احساس می کنید زندگی تان متوقف شده است، پنج مرحله ای که در ادامه آورده شده و به شما کمک می کند تا دوباره شروع کنید، را حتما بخوانید.
چگونه می توانید در رشد فردی به حد کمال برسید؟
رشد فردی برای همه متفاوت است زیرا هر فرد در نقطه ای متفاوت از مسیر زندگی اش قرار دارد . شاید شما در زمینه توسعه فردی تجربه داشته باشید یا شاید اولین بار است که به دنبال تغییر هستید. شما هر چه قدر هم که در این فرایند تجربه داشته باشید، شروع مجدد کار دشواری است.
تلاش برای رسیدن به رشد فردی زمانی بهترین نتیجه را می دهد که شتاب بیشتری داشته باشید. نگاه کردن به پشت سر و تماشای موانعی که زمانی سد راه تان بوده اند و شما آن ها را با موفقیت رد کرده اید، تشویق تان می کند به راه تان ادامه بدهید. اما فهمیدن این که کجا می شود تغییرات اولیه را اعمال کرد؛ خودش می تواند یک چالش باشد. پیروی از یک روال ساده می تواند به شما در شروع روند ارتقا سبک زندگی تان کمک کند.
جنبه های تاریک شخصیت تان را بشناسید (بر اساس خصوصیات تان)
وقتی به نمای کلی آنچه می خواهید انجام دهید نگاه می کنید، ممکن است به نظرتان خیلی غافلگیرکننده باشد. اگر چه تقسیم اهداف بزرگ به بخش های قابل مدیریت تر، همیشه جواب می دهد. این پنج مرحله با مشخص کردن بهترین راه برای رسیدن به حد مطلوب در رشد فردی، تصویر روشنی از مسیر پیش رو را به شما نشان می دهند.
1-در مورد آن چیزی که می خواهید ارتقا دهید و چگونگی آن؛ شفاف باشید
مهم ترین مرحله زمانی که می خواهید در رشد فردی به نقطه مطلوب نزدیک شوید، این است که اهداف تان را مشخص کنید. می خواهید به چه چیز برسید؟ دوست دارید چطور تغییر کنید؟ دوست دارید زندگی تان در کدام زمینه ها بهتر شود؟ اگر با ایده های کلی و مبهم در مورد کاری که می خواهید انجام دهید وارد این فرایند شوید، موفق نخواهید شد. همه چیز باید مشخص باشد.
نگویید که می خواهید مسئولیت پذیرتر شوید، بلکه عزمتان را جزم کنید که برای قرار ملاقات های بعدی راس تاریخ و ساعت سر قرار حاضر شوید. نگویید که می خواهید قابل اعتماد تر باشید، بلکه تصمیم بگیرید که کار ها را سر مهلت مقرر انجام بدهید. وقتی اهداف تان مشخص باشند راحت تر متوجه می شوید که در مسیر درست هستید یا خیر.
2-در مورد زمینه هایی که می خواهید در‌ آن ها رشد کنید، بخوانید و یاد بگیرید
بهتر کردن برخی از جنبه های زندگی ساده تر از بقیه موارد است. مثلا فهمیدن این که چطور به موقع سر قرار حاضر شوید یا کار های ناتمام را چطور به موقع تحویل بدهید، خیلی زمان نمی برد. این ها کار هایی است که هر کسی فارغ از میزان تحصیلاتش، می تواند انجام دهد . اما شاید برای سایر اهداف نیاز به مطالعه و یادگیری باشد تا بتوانید در آن زمینه ها پیشرفت کنید.

مثلا ممکن است بخواهید درآمد تان را افزایش دهید اما در زمینه امور مالی سر رشته نداشته باشید. پس باید کتاب هایی را بخوانید که به شما کمک می کنند با مفاهیمی که هنوز نمی دانید، آشنا شوید. یک روش عالی برای شروع کار روی رشد فردی اینست که از افرادی که بیشتر از شما در مورد آن موضوع خاص می دانند، کمک بگیرید.
3-برای بهتر کردن اوضاع یک رویه ثابت را در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید
اگر می خواهید در زندگی رشد کنید، یک روال قوی و ثابت به وجود بیاورید. ایجاد عادت هایی که به خاطر ثبات به وجود آمده اند، یک راه موثر برای بهینه سازی رشد فردی است . هر چه برنامه و روال شما قوی تر باشد، راحت تر می توانید کارهایی که برای تان آشنا نیستند را انجام دهید.
اگر به یک رویه متعهد باشید، راحت تر و در زمان کم تری می توانید شرایط را بهتر کنید. متعهد شدن به رشد فردی به معنای عادت کردن به انجام کار هایی است که برای رشد لازم است. هر چه سازگارتر باشید، روند بهبود روان تر می شود و به ورژن بهتری از خودتان تبدیل خواهید شد.
4-بعضی وقت ها استراحت کنید
وقتی که درگیر رشد فردی می شوید، ممکن است هیچ وقت استراحت نکنید . گاهی اوقات شاید این طور به نظر بیاید که تنها راه پیشرفت، کار مداوم است اما اگر هر از گاهی به خودتان استراحت ندهید، حتما دچار خستگی و دلزدگی خواهید شد. همیشه نباید مثل ربات کار کرد. شما دیر یا زود با مشکل مواجه خواهید شد و ادامه حرکت برای تان سخت تر خواهد شد.
حداکثر تلاش برای رسیدن به رشد فردی شما به این معنا است که هر زمان که کار می کنید تمام توان تان را بگذارید. اگر خسته شدید و نتوانستید کاری انجام بدهید، لازم نیست خودتان را هلاک کنید! بهتر است از قبل برنامه ریزی کنید و هر یک یا دو هفته یک بار به خودتان استراحت بدهید . این کار به شما انرژی می دهد و باعث می شود به محض پایان استراحت دوباره برای ادامه کار هیجان داشته باشید.
44 مهارت که هر مرد و زن باید بلد باشند
5-در صورت نیاز از یک متخصص کمک بگیرید
آخرین مرحله برای رسیدن به حد مطلوب در رشد فردی این است که در صورت نیاز به یک متخصص مراجعه کنید. تلاش برای رشد فردی به تنهایی، در ابتدا خوب است اما ممکن است بعد از رد شدن از یک مرحله خاص، به حمایت های بیشتری نیاز باشد. اگر با توسعه فردی آشنا هستید و قبلا پیشرفت هایی داشته اید، با کمک گرفتن از یک متخصص، شاهد تفاوت محسوس تری خواهید بود.
مراجعه به یک تراپیست یا یک مشاور می تواند نتیجه بازی را به نفع شما تغییر دهد. این افراد می توانند از بیرون یک تصویر کلی از پیشرفت تان به شما ارائه دهند و زمانی که با موانع یا چالش هایی روبرو می شوید، راهنمایی تان کنند. مشاور روانشناسی در مورد اینکه در رشد فردی به حد کمال برسید و سبک زندگی تان را ارتقا بدهید، حرف های زیادی برای گفتن دارد.
3 مانع رسیدن به رشد فردی
مانع اول : اهمال کاری
اهمال کاری به معنای به تعویق انداختن غیرمنطقی وظایف، به ویژه کار های مهم است. مثلا ممکن است در پی رسیدن به یک هدف خاص باشید و بدانید چه کاری هم لازم است انجام بدهید اما باز هم بی حرکت بایستید. شکست در عمل همان چیزی است که شما را در جایی که هستید ، نگه می دارد. به احتمال زیاد شما کاری که سخت است و باید انجام شود را به تعویق می اندازید زیرا این کار باعث می شود تمام توان تان را در فرصت کم باقی مانده برای انجامش به کار بگیرید. یادتان باشد شما دارید وظایفی که برایشان ارزش قائل هستید را به تعویق می اندازید و این ریسک بزرگی است.
مانع دوم: تردید
پشت هر اقدامی باید یک تصمیم و اراده باشد. در واقع علت انجام ندادن هر کاری را می توان در تصمیم نگرفتن جستجو کرد. نکته کنایه آمیز این است که تصمیم نگرفتن یک نوع تصمیم است، این طور نیست؟ تردید و بلاتکلیفی مثل بیماری است که باید آن را ریشه کن کنید. بلاتکلیفی شما به خاطر ترس از شکست است و تا وقتی تصمیم نگیرید، شکست هم نمی خورید، درست است ؟ پس بپذیرید که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و این ترس از بد شدن نتیجه است که شما را از تصمیم گیری باز می دارد. اگر تصمیم نگیرید، کاری هم نخواهید کرد و بلاتکلیف خواهید ماند.
مانع سوم: مناطق امن
مناطق امن همان چیز هایی هستند که شما با آن ها آشنا هستید ، تا جایی که برای بیرون رفتن از آن ها خودتان را به زحمت نمی اندازید. در محدوده راحتی شما همه چیز شناخته شده است و شما مطمئن هستید که با هر چیزی که سر راه تان قرار می گیرد، خیلی راحت کنار خواهید آمد. شما قبلا این کار را انجام داده اید و با آن احساس آرامش و راحتی می کنید. بیرون رفتن از منطقه امن، باورهای تان را به چالش می کشد و ذهنیت تان را تغییر می دهد.
چطور شخصیت خود را بسازیم؟ (10 روش موثر)
همین چالشهای بیرون آمدن از منطقه امن است که شما را به سوی رشد و پیشرفت هدایت می کند. در واقع بیشتر محدودیت های شما به وسیله خودتان به وجود می آیند و توسط طرز فکرتان کنترل می شوند. شما باید خودتان را از نظر جسمی، عاطفی، ذهنی و روحی به چالش بکشید تا از ماندن و محبوس شدن در منطقه امن تان جلوگیری کنید . طبق گفته الیور وندل هولمز ذهن انسان، زمانی که به سمت یک ایده جدید کشیده شد، هرگز به ابعاد اولیه اش بر نمی گردد.
ویدیوی زیر را از دست ندهید

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *