آموزش, آموزش راههای موفقیت, اخبار, برنامه ریزی, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

روش برنامه ریزی هفتگی (6 نکته و برنامه 8 قدمی من)

روش برنامه ریزی هفتگی (6 نکته و برنامه 8 قدمی من)

روش برنامه ریزی هفتگی (6 نکته و برنامه 8 قدمی من)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/08/word-image-204.jpeg

برنامه ریزی هفتگی، فرایند سازماندهی اهداف و اولویت های شما برای هفته آینده است. یادگیری نحوه برنامه ریزی از یک هفته قبل به شما کمک می کند تا زمان تان را بهتر مدیریت کرده و با تمرکز و بهره وری بالاتری هفته تان را آغاز کنید.
این کار باعث صرفه جویی در وقت، افزایش بهره وری و انجام کار های بیشتر می شود. وقتی در روز های پنجشنبه یا جمعه برنامه ریزی می کنید، کارهای تان نظم پیدا می کنند و کنترل بهتری روی زمان خواهید داشت. علاوه بر این می توانید راحت تر و بدون استرس در مورد زمان انجام اولویت های اصلی تان در طول هفته تصمیم گیری کنید.
وقتی برنامه ریزی هفتگی را انجام دادید، سعی کنید به اهداف و اولویت هایی که مشخص کرده اید، پایبند باشید و در کار ها وقفه نیندازید. با برنامه ریزی حواس پرتی و سر در گمی دیگر معنایی ندارد و شما می توانید هر روز طبق برنامه به انجام کارهای تان بپردازید.
به جای اینکه نگران کاهایی که باید انجام بدهید باشید، هفته تان را با اراده شروع کنید.
6 نکته برای هر برنامه ریزی هفتگی
در این بخش به 6 نکته برای برنامه ریزی هفتگی می پردازیم.
1-برنامه های بلند مدت تان را مرور کنید
اگر در برنامه ریزی هفتگی تان اهداف آن هفته را مشخص نکنید، برنامه خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. هنگام برنامه ریزی برای یک هفته، با مرور اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تان شروع کنید. کاملا مشخص کنید که کجا هستید و می خواهید تا پایان هفته چه پیشرفتی داشته باشید.
اگر میزان پیشرفتی که می خواهید را مشخص کنید، هر هفته وقت تان را فقط صرف مهم ترین و پر بازده ترین کارهای تان می کنید. وقتی هدف روشن باشد، آسان تر می توانید مراحل کار یا پروژه ای که باید در هفته آینده روی آن تمرکز کنید، را فهرست بندی و در وقت و انرژی صرفه جویی کنید.
از اهداف بلند مدت خود برای تعیین پنج هدفی که می خواهید در آن هفته به آن ها برسید، استفاده کنید.
2- برنامه ریزی هفتگی را در روز جمعه انجام دهید
برای برنامه ریزی موثرتر، روز های جمعه را به این کار اختصاص دهید. یک مکان آرام پیدا کنید و ده تا پانزده دقیقه برای برنامه ریزی هفته آینده تان وقت بگذارید.
برنامه ریزی در روز جمعه باعث می شود صبح شنبه را با تمرکز و بهره وری بیشتری آغاز کنید. با انجام این کار صبح روز شنبه تان هدر نمی رود و به انجام کارهای ارزشمندتر سپری می شود. در این صورت دیگر نگران نخواهید بود که روز شنبه چه کاری را باید انجام دهید و بدون اتلاف وقت و طبق برنامه تا آخر هفته به اهدافتان رسیدگی می کنید.
3-اولویت های هفتگی تان را تعیین کنید
هنگام تعیین اولویت های هفته پیش روی تان، برنامه ها و اهداف بزرگتر تان را مرور کنید تا مطمئن شوید که اولویت های هفتگی شما با چشم انداز بلند مدت تان مطابقت دارد.
با تهیه یک لیست از تمام کار هایی که می خواهید در آن هفته انجام شوند، شروع کنید. سپس همه را بررسی کرده و در مورد چهار یا پنج اولویت اصلی تان در هفته تصمیم بگیرید. اگر هفته را بدون اولویت بندی برنامه ریزی کنید، در شروع کار ها گیج خواهید شد.
شناسایی اولویت های هفتگی باعث می شود تا زمان را بهتر مدیریت کرده و بهره وریتان را افزایش دهید.
4-کار های یک هفته تان را زمان بندی کنید
وقتی اولویت های یک هفته تان را مشخص کردید، می توانید بر اساس اهمیت کار ها، آن ها را زمان بندی کنید. هنگام برنامه ریزی برای هر روزتان، حتما به اولویت هایی که به شما در رسیدن به اهداف هفتگی تان کمک می کند، بیشتر دقت کنید.
نوشتن برنامه روی کاغذ، یک اپلیکیشن برنامه ریز هفتگی و یا کاغذ های برچسبی به شما کمک می کند تا لیست وظایف روزمره تان را به طور موثرتری مدیریت کنید.

زمان بندی کار ها بازدهی تان را بالاتر می برد. وقتی برای هر ساعت برنامه ریزی می کنید، می دانید که در آن ساعت خاص باید یک کار مشخص را انجام دهید و حواس تان پرت نمی شود.
5-روتین هفتگی تان را پی ریزی کنید
هنگامی که برنامه هفتگی تان را زمان بندی کردید، عادات روزمره موثری که به شما در رسیدن به اهداف هفتگی تان کمک می کند را هم اضافه کنید. این کار به کاهش استرس و افزایش تمرکزتان کمک می کند.
برای تعیین کار های روزمره هفتگی تان، با خلاصه بندی فعالیت هایی که می توانید برای افزایش بهره وری هر روز انجام دهید، شروع کنید. از آن ها یک لیست تهیه کنید و همچنین می توانید یک برنامه روتین عصرانه هم برای بررسی پیشرفت روزانه و هفتگی تان بگذارید.
حتما بخوانید: 14 گام ساده برای رسیدن به موفقیت (جدیدترین تحقیقات)
برنامه هفتگی شما می تواند شامل استراحت (البته طبق قاعده) یا یک کار مشخص در یک سری زمانهای خاص باشد. مثلا ممکن است بخواهید در طول روز پیاده روی طولانی داشته باشید تا انرژیتان را بالا نگه دارید.
چند عادتی که فکر می کنید به پر بازده شدن برنامه روزانه تان کمک می کند را به لیست روتین روزانه تان اضافه کنید. اگر از آنها نتایج مثبتی دیدید ، این عادات را در برنامه روتین هفتگی تان هم بگنجانید.
6-پیشرفت هفتگی تان را آنالیز کنید
بهترین راه برای داشتن یک برنامه هفتگی موثر این است که برای بررسی کار هایی که در هفته گذشته انجام داده اید، برنامه ریزی هفته آینده و اطمینان از مطابقت لیست کار ها با اهداف تان وقت بگذارید.
مرور هفته ای که گذشت فرصتی است تا برای موفقیتهای تان جشن بگیرید، روند پیشرفت تان را بررسی و موانع سد راه تان را شناسایی کنید. این بازنگری به شما کمک می کند تا بفهمید وقت تان را به چه چیز هایی اختصاص دهید و زمینه را برای تعیین اولویت هایتان در هفته بعد فراهم می کند.
اختصاص وقت برای مرور برنامه های هفتگی، اعتماد به نفس، انگیزه و شتاب را در شما بیشتر می کند.
فرایند برنامه ریزی هفتگی 8 مرحله ای من
توجه: این فرایند معمولا 5 مرحله ای است، اما من برای توضیح بیشتر آن را به 8 گام تبدیل کرده ام …
1- برای برنامه ریزی هفته آینده تان وقت بگذارید
حداقل یک ساعت (شاید 1.5 یا 2) در هفته را به برنامه ریزی اختصاص دهید. در ابتدا انجام این کار به اندازه ورزش کردن غیرعادی و سخت است. اما مهم نیست که برنامه شما چقدر پیچیده باشد، اگر قبل از قرار گرفتن در طوفان برایش برنامه ریزی کنید، بدون استرس و با کنترل بیشتری با آن مقابله خواهید کرد. به برنامه تان نگاه کنید و ببینید بهترین زمان شما در هفته چه زمانی است. هر هفته راس همان ساعت برنامه را تنظیم کنید تا به یک عادت و روتین تبدیل شود. بهترین زمان برای من معمولا از ساعت 8 تا 9:30 روز جمعه است. غروب پنجشنبه هم می تواند باشد.

فقط حتما این کار را قبل از شروع کارهای هفتگی انجام دهید!
موسیقی آرامش بخش مورد علاقه تان را بگذارید (موسیقی من معمولا کلاسیک است یا چیزی شبیه مدیتیشن است). یک فنجان چای یا قهوه برای خودتان بریزید. وای فای را قطع کنید و فارغ از دنیا، برنامه ای که در نظر دارید را پی ریزی کنید.
این کار را انجام دهید: زمان برنامه ریزی تان را بنویسید و برایش زمانی مشخص کنید.
2- تصویر کلی اهداف و رویاهای تان را تجسم کنید
چند نفس عمیق بکشید. سپس کمی وقت بگذارید و اهداف و رویا های بزرگ زندگی تان را در ذهن مرور کنید. می خواهید برای چه چیزی از شما یاد کنند؟ می خواهید زندگی تان در 3 تا 10 سال آینده چگونه باشد؟ به هدف های زندگی تان توجه کنید. تجسم تصویر کلی هدف ها قبل از برنامه ریزی، به ما امکان می دهد تمرکزمان را بر روی چیز های واقعا مهم بگذاریم.
این کار را انجام دهید: بعدا به کار های کوچک می رسیم، فعلا فقط بزرگترین چیز هایی که می خواهید بخشی از زندگیتان باشد را تجسم کرده و به آن ها فکر کنید. نیازی به نوشتن چیزی نیست.
3-به خاطر موفقیت های هفته قبل جشن بگیرید
این مهم ترین مرحله است. من خیلی آن را دوست دارم. همه کار هایی که در هفته گذشته انجام داده اید و به آن ها افتخار می کنید را یادداشت کنید. هر اتفاق مثبتی از بالا بردن رکورد فروش، گرفتن یک تقدیر نامه ارزشمند، رفتن به یک قرار ملاقات مهم و یا استمرار در ورزش را می توان نوش ت. شما چه در دوی ماراتن بدوید و چه در حوالی خانه تان قدم بزنید ، هر دو ارزشمند هستند.
ما به ندرت قبل از این که به کار های بعدی بپردازیم، زمانی را به جشن گرفتن کار های بزرگ و کوچکی که انجام داده ایم، اختصاص می دهیم. این باعث می شود دائما احساس نارضایتی داشته باشیم. من مطمئنم کارهایی وجود دارند که شما هفته گذشته انجام دادید و می توانید به آن ها افتخار کنید. شناساییشان کنید و از آنها لذت ببرید. این احساس غرور به اعتماد به نفس تبدیل می شود و این اعتماد به نفس به انجام بهتر کار های هفته آتی تان کمک می کند.
این کار را انجام دهید: حداقل 10 مورد را فهرست بندی کنید و هرچه به ذهن تان می رسد، بنویسید. معمولا وقتی شروع به انجام این کار می کنید، معلوم نیست کی متوقف شوید! این کار به شما کمک می کند تا با روحیه بالاتری در برابر شرایط غیر قابل پیش بینی آینده بایستید . پس کلی از آن لذت ببرید.
حتما بخوانید: بهترین و جدیدترین روشهای بهره وری و مدیریت زمان به صورت کاملا موثر
4-درس ها و تجربیات مهم را بنویسید
ما هر روز چیز های جدیدی یاد می گیریم. اما اگر از این درس ها و تجربیات در زندگی مان بهره نبریم، پیشرفت میسر نخواهد شد. هرگونه نکته کلیدی هفته گذشته اعم از تجربیات مهم و نقل قول های معنی دار و چیزهایی که به شما الهام می بخشند را بنویسید.
مثلا هفته گذشته یک درس بزرگ برای من به همراه داشت و آن هم این بود که ارتباطات دیجیتالی و آنلاین برای مبادله اطلاعات عالی هستند اما برای مکالمات احساسی خیر .
این کار را انجام دهید: یادداشت ها و ایده های هفته گذشته تان را مرور کنید و تمام نکات و تجربیاتی که به ذهنتان می رسد را لیست کنید. آنها به هر حال بخشی از زندگی تان هستند.
5- علت انجام نشدن کارهای تان را تجزیه و تحلیل کنید
هیچ چیز دقیقا مطابق برنامه پیش نمی رود. به کارهای مهمی که هفته گذشته می خواستید انجام بدهید نگاه کنید، چه کاری انجام نشده است؟ با خودتان کاملا صادق باشید. آن ها را لیست کنید. فقط مواردی که واقعا اهمیت داشته اند را وارد فهرست کنید. علت انجام نشده شان را بنویسید. آیا علت آن انجام کارهای مهمتر بوده یا مثلا 9 ساعت از وقتتان صرف چک کردن ایمیلتان شده است؟ برای پیشگیری از این اتفاق چه کار می توانستید بکنید؟ در آینده چطور این مشکل را برطرف خواهید کرد؟

یکی از اشتباهات هفته گذشته من این بود که در جلسه شرکت نکردم زیرا تولید محتوا برای وبینار برایم از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
این کار را انجام دهید: با خودتان صادق باشید و لیستی از کارهایی که باید انجام می شده و شما انجام نداده اید تهیه کنید. هر کاری هم که می تواند به حل این مشکل در دفعات بعدی کمک کند را یادداشت کنید.
6-شفاف سازی کنید و به بزرگترین دستاوردهایتان متعهد باشید
حالا که هفته گذشته را به طور کامل بررسی کردیم، وقت آن است تا به کارهایی که مربوط به آینده هستندف بپردازیم. بهتر است با مرور سریع اهداف، ارزش ها و نقاط قوت تان برای رسیدن به موقعیت مناسب شروع کنید. لیستی از همه این موارد را روی چند ورق کاغذ بنویسید. حالا جنبه های مختلف زندگیتان و اهداف مربوط به آن ها را بررسی کنید.
در مورد حداکثر 6 تا 7 کاری که می خواهید در زمینه های مختلف زندگی تان انجام بدهید، تصمیم بگیرید. این کارها می توانند کسب درآمد، پخت یک غذای سالم یا دیدار با یک مربی باشد. فقط حواستان باشد که آن موارد شما را به اهداف سالیانه تان نزدیک کنند. مثلا ” بررسی فیس بوک ” کار مهمی به حساب نمی‌ آید.
حتما بخوانید: با این تکنیک های ساده، یک بار و برای همیشه پرانگیزه و موفق بمانید!
یکی از اهداف بزرگ من برای این هفته این است که یک مقاله بنویسم.
این کار را انجام دهید: در مجموع حداکثر 6-7 هدف را انتخاب کنید و آن ها را در طول هفته پخش کنید.
7- همه چیز را زمان بندی کنید
این نکته را بسیاری از افراد نمی دانند. هر کاری که انجام می دهید در طول روز وقت تان را می گیرد. با این حال، بسیاری از ما وقتی وظایف مان را فهرست بندی نمی کنیم، مدت زمان شان را نمی نویسیم. من شرط می بندم اگر لیست کار های فعلی تان را برداشته و مدت زمان انجام هر مورد را بنویسید، متوجه می شوید که برای انجام کار های امروز به 20 ساعت زمان نیاز دارید.
آیا تا به حال دقت کرده اید که هیچ وقت نمی شود تمام کار ها را در یک روز انجام داد؟ به همین دلیل هم باید زمان بندی داشته باشید. ما به شدت زمان انجام کار ها را دست کم می گیریم. از آنجا که انجام هر کاری زمان می برد، باید زمان را به چیزهایی اختصاص دهیم که بیشتر برایمان اهمیت دارند.

به 6 تا 7 هدف اصلی تان نگاه کنید و تصمیم بگیرید که برای انجام آن ها چه کار های اساسی باید انجام شود. حالا اینها را در طول هفته پخش کنید. اکثر افراد نمی توانند بیشتر از 1 تا 3 کار مهم را در یک روز انجام بدهند، پس حداکثر سه تا از مهم ترین کارهای تان را انتخاب کرده و در طول هفته برای شان زمان تعیین کنید. مثلا جلساتی که دارید یا تماس هایی که باید انجام بدهید را وارد این لیست سه تایی کنید.
حتی می توانید آن ها را روی تقویم مشخص کنید. یک روز و ساعت را هم برای خودتان رزرو کنید!
این کار را انجام دهید: اگر می خواهید کاری انجام شود، باید آن را زمان بندی کنید. هر روز از هفته را به یک تا سه کار با اهمیت اختصاص دهید و برایش زمان دقیق مشخص کنید . در صورت نداشتن تقویم حتما یکی تهیه کنید.
آموزش گام به گام بهترین روش برنامه ریزی روزانه برای حداکثر بهره وری
8-زمان های خالی برنامه تان را پر کنید
اکثر ما روز های مان را با کار های کوچکی که انجام شان آسان است و در نهایت ما را به اهداف مان نزدیک نمی کند، پر می کنیم. این کار ها هم باید انجام شوند، اما نه به قیمت از دست دادن زمان انجام کار هایی که اهمیت بیشتری دارند. در صورتی می توانید به این کارها زمان اختصاص بدهید که برای اهداف بزرگ تر و آن سه کار اساسی روزمره تان زمان کافی داشته باشید.
این کار را انجام دهید: مواردی که در لیست انجام نشده باقی مانده اند را بررسی کنید. حالا به تقویمتان نگاه کنید و ببینید این کارهای کوچک را می توانید در چه زمان هایی بگنجانید. آن ها را هم زمان بندی کنید. در پایان این فرایند، شما نباید هیچ فهرست یا کار سرگردان و بلاتکلیفی داشته باشید.
از آنجایی که هیچ چیزی بدون کمک انجام نمی شود، بهتر است یک یا دو دقیقه از وقت تان را به فکر کردن به این دو سوال اختصاص بدهید:
1-این هفته به چه کسی می توانم کمک کنم؟
2-چه کسی می تواند به من کمک کند تا کار هایی که برای این هفته برنامه ریزی کرده ام را انجام دهم؟
برای هر کدام نام 1 تا 3 نفر را بنویسید.
برای پیگیری کار های انجام شده و نشده تان هم می توانید از اپلیکیشنهای موبایلی کمک بگیرید و پروژه های مانده را در تقویم موجود در آن جای بدهید. علاوه بر این اگر ایده ای در طول هفته به ذهن تان رسید می توانید آن را در این برنامه یادداشت کنید تا هیچ وقت یادتان نرود.
چگونه در تنطیم برنامه ریزی هفتگی شکست نخوریم؟
هنگامی که برای یک کار برنامه ریزی می کنید، خیلی ساده به نظر می رسد . اما چند نکته وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید:
1-همه کار ها بیشتر از آنچه فکر می کنیم، طول می کشند. مثلا اگر فکر می کنید نوشتن مقاله یک ساعت طول می کشد، یک ساعت و نیم زمان برایش در نظر بگیرید . در بدترین حالت، مقداری وقت آزاد خواهید داشت.
2-همیشه یک زمان خالی در برنامه تان در نظر بگیرید و همه ساعت ها را پر نکنید. همیشه اتفاق غیر منتظره پیش می آید، پس طوری برنامه ریزی کنید که زمان برای مدیریت رویداد های لحظه آخری و غیر مترقبه داشته باشید.
3-این را بدانید که هیچ وقت نمی توانید همه کار ها را انجام بدهید. حتی با داشتن یک برنامه دقیق و عالی هم احتمال این که در آخر کار های نکرده داشته باشید، وجود دارد.
4-مهم ترین کار ها را برای اوایل هفته برنامه ریزی کنید. در این حالت اگر هم اتفاق غیر منتظره ای بیفتد حداقل تعدادی از آن ها چه اول و چه آخر هفته انجام می شوند.
در ادامه بخوانید: چرا باید برنامه ریزی کنیم؟ چگونه برنامه ریزی کنیم؟ (4 گام)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *