آموزش, اخبار, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر, نکات خانه داری

روش نگهداری پیاز (تا 50 روز تازه مثل اول)

نگهداری پیاز

روش نگهداری پیاز (تا 50 روز تازه مثل اول)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/word-image-17.jpeg

چگونه پیاز را نگهداری کنیم؟ مگر نباید آن ها را روی میز بگذاریم و به حال خودشان رها کنیم؟ …نه؟ این کاری است که خیلی از افراد انجام می دهند و بعد یک روز که به خانه می آیند با صحنه وحشتناک پیاز های گندیده و بو گرفته رو به رو می شوند.
عمر مفید پیاز چقدر است؟
پیاز هایی که در دمای بین 3تا 7 درجه سلیسوس (یعنی در جایی خنک) نگهداری می شوند، تا یکسال قابل استفاده هستند. در غیر اینصورت، فقط تا چند هفته سالم باقی می مانند.
به همین دلیل است که از شما می خواهیم تا نحوه نگهداری از پیاز در منزل را بدانید و عمر مفید پیاز را تا آنجا که ممکن است افزایش دهید:
همیشه پیاز ها را در مکانی خنک، تاریک و خشک نگهداری کنید
رطوبت و نور منجر به کپک زدن و جوانه زدن پیاز می شود بنابراین پیاز های خود ( قرمز و زرد و سفید و موسیر …) را در یک محل خوب و خشک نگهداری کنید. همچنین برای نگهداری آن ها از ظروفی مانند سبد دارای تهویه، سطل یا کاسه بزرگ استفاده کنید. پیاز ها را دور از نور خورشید و در محلی خنک اما نه با دمای انجماد و دارای گردش هوا، نگه دارید.
همچنین پیاز ها را به هیچ عنوان نزدیک سیب زمینی نگه ندارید، زیرا وقتی در کنار هم نگه داشته می شوند، مستعد پوسیدگی خواهند بود.
روش نگهداری قارچ در یخچال (و 7 نکته کاربردی)
پیاز های برش داده شده را در یخچال یا حتی ( فریزر ) نگهداری کنید.
می توانید پیاز را به صورت نصفه یا برش خورده در ظرفی محکم داخل یخچال به مدت یک هفته نگهداری کنید. پیاز ها را در یک ظرف محکم ( ترجیحا شیشه ای چون پلاستیک بو را جذب می کند) نگه دارید. تا روند فاسد شدن و جذب رطوبت و بوی بد، کند شود. و اگر قصد دارید که پیاز ها را بپزید و نمی خواهید خام مصرف کنید، می توانید تا چند ماه آن ها را در فریزر نگهداری نمایید .
سبزیجاتی که ماندگاری طولانی مدت ندارند…
انواع سبزیجات از نوع پیاز مانند پیازچه، پیاز شیرین ، تره فرنگی، سیر سبز، سیر به صورت دسته ای و تازه به فروش می رسند و ماندگاری طولانی ندارند. بهتر است آن ها را در یک حوله کاغذی مرطوب بچینید و در کیسه یا محفظه ای محکم قرار دهید .( همچنین بهتر است قسمت های لزج و پژمرده را جدا کنید و در زباله های تر بیندازید.)

نگهداری پیاز شیرین
در حالی که برخی از پیاز ها ماه ها ماندگاری دارند، پیاز های شیرین بخاطر رطوبت بالایی که دارند به سرعت خراب می شوند و مستعد کپک زدن و جوانه زدن هستند. اگر می دانید که قرار نیست در کوتاه مدت پیاز شیرین را مصرف کنید، پس یاد بگیرید که چطور جلوی خراب شدن آن را بگیرید. هر کدام از پیاز ها را در یک حوله کاغذی بپیچید و در یخچال نگهداری کنید. پیاز های شیرین تنها چند هفته با این روش باقی می مانند، بنابراین خیلی زود از آن ها استفاده کنید.
28 ترفند کاربردی نگهداری مواد غذایی (تازه ماندن و ماندگاری بیشتر)
نگهداری پیاز خشک
پیاز های ماندگار تری که در اواخر پاییز برداشت می شوند، اگر در یک مکان تاریک و خشک نگه داری شوند، می توانند تا چند ماه دوام بیاورند. در واقع، ترکیبی که هنگام بریدن پیاز باعث گریه شما می شود، به ماندگاری آن کمک می کند. پیاز خشک طولانی ترین مدت ماندگاری را در بین تمام پیاز ها دارد و مانند سیب زمینی و سبزیجات ریشه ای دیگر بهترین نوع پیاز برای نگهداری یا خرید عمده است. پیاز ها باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند. پیاز ها همچنین به تهویه کافی احتیاج دارند، به همین خاطر نباید آن ها را در کیسه های پلاستیکی قرار دهید.

یکی از بهترین روش ها برای نگهداری از پیاز این است که ساق پاهای یک جوراب شلواری را ببرید و پیاز را داخل آن بگذارید، در ادامه برای محکم نگه داشتن پیاز، پارچه را از هر دو طرف گره بزنید. این کار را می توان با کیسه های توری نیز به طور مشابه انجام داد . کیسه حاوی پیاز را می توانید در محلی خشک و خنک تا ۸ ماه آویزان کنید و اگر به پیاز احتیاج داشتید، آن را برش بزنید .
نکته مفید در مورد نحوه نگهداری پیاز  پیاز را در نزدیکی سایر محصولات نگهداری نکنید. سایر میوه ها و سبزیجات می توانند بوی پیاز را به خود بگیرند.
نگهداری پیاز خرد شده
اگر بیش از حد پیاز خرد کرده باشید، ممکن است لازم شود که مقداری از آن را ذخیره کنید . در بیشتر دستور العمل های آشپزی پیاز خرده شده لازم است . با این حال فقط مقدار کمی از پیاز را خرد کنید چون حتی اگر آن را به صورت حلقه ای برش دهید، باز هم مقدار زیادی باقی میماند. در گذشته همه خیال میکردند که پیاز بریده شده باکتری ها را به خود جذب می کند.
اما این مطلب درست نیست، در صورتی که پیاز ها را در یک ظرف محکم در یخچال قرار دهید، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. چه باقی مانده پیاز شما تکه تکه شود یا اینکه برش داده شده باشد و نصف شده باشد؛ کافی است ان را در یک ظرف در بسته در یخچال قرار دهید. پیاز های خرد شده هفت تا ده روز و پیاز های سالم ۱۰ تا ۱۴ روز در یخچال می مانند.
نکات مفید در مورد نحوه نگهداری پیاز  پیاز های پخته شده نیز باید در یخچال نگهداری شوند. آن ها را می توان تا پنج روز در ظرف در بسته نگهداری کرد.
بهترین ترفندهای نحوه نگهداری میوه/ سبزیجات برای ماندگاری و تازگی
نگهداری پیاز سبز
پیازچه یا پیاز سبز در انواع دستور العمل های آشپزی استفاده می شود، اما اغلب اوقات استفاده از همه پیازچه در غذا سخت است. تازه نگه داشتن پیاز سبز حتی بیشتر از سایر پیاز ها سخت است. متأسفانه ، اگر از قسمت سبز پیاز به خوبی نگهداری نشود ، خیلی سریع لزج و فاسد می شود. به جای نگهداری پیازچه در بسته ای که آن را خریداری کرده اید، یکی از روش های زیر را امتحان کنید.

آن ها را در یک شیشه بریزید
مانند اکثر پیاز ها، لازم نیست که حتما پیاز سبز را داخل یخچال نگهداری کنید. در عوض آنها را داخل یک ظرف بلند شیشه ای سنگین بریزید، که ساقه های پیاز از آن بیرون نزنند و نریزند. به اندازه کافی آب سرد یا آب با دمای اتاق به ظرف شیشه ای اضافه کنید تا به اندازه ( یک یا دو اینچ ) ریشه های پیاز را بپوشاند و شیشه را روی طاقچه قرار دهید. هر چند روز یک بار به آن آب اضافه کنید یا این که آب آن را تعویض کنید.
آنها را در یخچال قرار دهید
اگر پنجره مناسبی برای نگهداری از پیازچه های خود ندارید، می توانید آن ها را در یخچال قرار دهید. اگر از این روش استفاده می کنید، برای حفظ رطوبت ، یک کیسه پلاستیکی را روی نوک سبز پیاز قرار دهید . لازم نیست که کیسه را محکم ببندید ، اما باید آن را چفت کنید تا رطوبت در آن بماند. البته این کار را میتوان تا حدی انجام داد و بهتر است از کیسه های مخصوص موجود در بازار استفاده کنید .
از یک حوله کاغذی مرطوب استفاده کنید
از آنجایی که ممکن است شیشه به آسانی به زمین بخورد و بشکند، یک حوله کاغذی می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. دستمال را خیس کنید ( خیلی نه ) و پیاز سبز را در آن بپیچید. پیاز های پیچیده شده را در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف مخصوص قرار دهید تا رطوبت آن ها حفظ شود. لازم نیست در کیسه محکم بسته شود، فقط هنگامی که دستمال شروع به خشک شدن کرد، باید آن را مرطوب کنید.
روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی (آموزش تصویری شکل قارچ سمی)
آیا می توانم پیاز را برای ذخیره کردن فریز کنم؟
بله، با این حال، پیاز های یخ زده را نمی توان به صورت خام استفاده کرد. بنابراین بهتر است از دستور العمل هایی که نیاز به پیاز پخته دارند استفاده کنید.

اگر می خواهید نحوه فریز کردن پیاز ها را بیاموزید، ابتدا باید آن ها را پوست بگیرید و برش دهید. فرایند انجماد باعث می شود پیاز بافت سفت خود را از دست بدهد ، بنابراین بریدن آن پس از آب شدن یخ دشوار خواهد بود. نحوه استفاده از پیازهای خود را تعیین کنید و سپس بر اساس آن پیاز را خرد کرده یا برش دهید. برای فریز کردن پیاز باید آن را ابتدا در یک ظرف چید و پس از انجماد داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داد.
سایر گزینه های ذخیره سازی طولانی مدت پیاز شامل خشک کردن و حتی کنسرو کردن یا ترشی است .
چگونه بفهمید چه زمانی باید پیاز را دور بیندازید؟
نگهداشتن پیاز تا آنجا که ممکن است کاملاً منطقی است. خرید عمده و کاشتن پیاز نیز می تواند به شما در پس انداز کردن کمک کند. با این حال، باید بدانید چه زمانی آن ها دیگر قابل استفاده نیستند . بسیار مهم است که پیاز های خود را مرتباً بررسی کنید، حتی زمانی که آن ها در یک مکان خشک و تاریک قرار دارند.
هنگامی که یک پیاز خراب بشود، می تواند دیگر پیاز ها را نیز آلوده کند. بنابراین، چرا باید پیاز های خود را خراب کنید؟
44 مهارت که هر مرد و زنی باید بلد باشند
تغییر رنگ یکی از اولین نشانه هایی است که پیاز شما خراب شده است. به دنبال نقاط قهوه ای ، خاکستری یا سیاه باشید. رشد نا همگون نیز علامت بدی است. بعضی لکه ها نشانه رشد کپک هستند. خوشبختانه، این لکه ها به راحتی قابل مشاهده هستند و رایج ترین نوع فساد در پیاز می باشند.
انواع مختلف فساد باعث ظاهر لجن زده پیاز می شوند و پیاز شما نرم و شل می شود. در واقع میکروارگانیسم ها باعث این امر می شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *