آموزش, آموزش زناشویی, آموزش نکات روابط زناشویی موفق, اخبار, ازدواج موفق, کاردستی, مادر و کودک

شناخت فرد مناسب برای ازدواج (11 نصیحت و 5 سوال مهم)

ازدواج

شناخت فرد مناسب برای ازدواج (11 نصیحت و 5 سوال مهم)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/08/word-image-79.jpeg

آیا درصدد آن هستید که دل یک خانم را به دست بیاورید و به عنوان شریک زندگی و عشق واقعی تان از او خواستگاری کنید؟ خیلی وقت ها شنیدن کلمه ازدواج کمی ترس به دل می اندازد. چرا که همه ما در خبرها گاها خبرهای ناخوشایندی می خوانیم که مثلا زوجی بعد از گذشت هفت سال یا بیست و پنج سال یا بیست و هفت سال و یا حتی بیشتر برای طلاق اقدام کرده اند. واژه “طلاق” باعث می شود تا در مورد تصمیم گیری ازدواج ، بهتر فکر کنید.
آیا برای ازدواج و شرایط برقراری زندگی مشترک به خوبی فکر کرده اید؟ و آیا در خصوص فرد مورد نظرتان اطلاعات کافی دارید تا بتوانید او را به عنوان همسری مناسب انتخاب کنید؟
در این مقاله قصد داریم شما را با راه های شناخت فرد مناسب برای ازدواج آشنا کنیم:
1-از تصمیم گیری های غیرمنطقی خودداری کنید
بسیاری از افراد هستند که در زمان ازدواج با فردی، امید دارند که بالاخره روزی رفتارش تغییر کند و دقیقا همان فردی بشود که در ذهن خود آرزویش را داشتند. در واقع آن ها در یک رابطه غلط و فریبکارانه ای خود را وارد کرده اند و به نوعی در این رابطه زن یا شوهر قربانی این رابطه غلط خود هستند و در عین حال در پایان احساس عجز می کنند از این که چقدر امید شان واهی و بیهوده بوده است .
به عنوان مثال افرادی هستند که در زمان دوستی خود با فرد مورد نظر اصلا نمی توانند رفتار او را به هیچ عنوان تحمل کنند، اما احساس می کنند و در عین حال امید دارند رفتار های او پس از ازدواج تغییر کند اما بهتر است بدانند افراد حتی اگر خودشان هم بخواهند، نمی توانند به راحتی تغییر کنند. در واقع ترک عادات رفتاری به راحتی آب خوردن نیست! بنابراین سعی کنید ازدواج، راه فریب دادن شما نباشد.
گاهی ممکن است ده سال با فردی ازدواج کرده باشید، اما هنوز نگاه تان دزدکی به سمت فردی دیگر بچرخد. پس درست انتخاب کنید.

مثلا در مورد نوع رفتار های جنسی همسر تصور نکنید که با خرید هدایا می توان این نوع عادات رفتاری او را برای همیشه تغییر داد. در واقع منظورم این است که افراد در هیچ گونه از عادات رفتاری خود به راحتی تغییر نخواهند کرد.
واقعیت این است که خیلی از افراد بعد از ازدواج هم به لحاظ روحی در زندگی آزادانه و همچنان مانند گذشته رفتار کرده و عادات خود را همان گونه حفظ می کنند. بنابراین بدانید دقیقا هر آنچه در خصوص رفتارفرد مورد نظرتان مشاهده می کنید، به همان صورت در زندگی با شما خواهد بود. البته بهتر است بدانید این گونه تغییر یک نوع فرآیند است که ممکن است روزی انجام پذیرد، اما درعین حال شما را به کلی در این مسیر خسته و فرسوده خواهد کرد.
2-واقع بین باشید و حقیقت را انتخاب کنید
دائما با خود سکانس های فیلم های عاشقانه را در ذهن مرور نکنید. همسر خود را در واقعیت باید پیدا کنید. کسی که بتواند شما را بخواهد و دوست داشته باشد. در واقع خیلی از آن روابط عاشقانه که در فیلم ها می بینید، ممکن است به نوعی احمقانه شروع شده و نهایتا بیشتر از سه ماه دوام نیاورد! این گونه روابط عاشقانه که در فیلم ها می بینید فقط سکانسی از روابط جذاب را به تصویر می کشند اما شما به زندگی با همسرتان در واقعیت فکر کنید نه خیالی.
3-فردی را انتخاب کنید که با او تفاهم دارید
البته نمی توان گفت در امر ازدواج همه چیز به طور کامل حاصل می شود. هرگز به دنبال افرادی نباشید که ارتباط با شما را با دلیل و منطق رد می کنند. اگر فردی اهل فکر و ملاحظه نبود، قطعا در زندگی برای شما هم ارزش قائل نخواهد بود. در واقع این گونه افراد فقط دنیای خود را می بینند و تعهدی در زندگی نسبت به شما نخواهند داشت.
4-از انتخاب افراد اهل سرزنش خودداری کنید
یکی از افرادی که روزگار شما را بعد از ازدواج سیاه می کنند ، زن یا شوهری است که دائما اهل سرزنش کردن باشد. در واقع با سرزنش کردن به نوعی همیشه و در همه جا شما را مقصر می دانند و درعین حال در زمان بروز مشکلات زندگی به شما در پیداکردن راهکار مناسب هیچ گونه کمکی نمی کنند.
5-فردی را انتخاب کنید که اهل زندگی مشترک باشد
فردی را انتخاب کنید که علاقمند به زندگی مشترک باشد. فردی را انتخاب کنید که به نوع مشتاق و علاقمند و در عین آماده برای شروع زندگی مشترک با شما است. سعی کنید با کسی آشنا شوید تا در عین حال که عقاید و نظراتشان را با شما به اشتراک می گذارد، آماده باشد که نظرات شما را هم بشنود. چنین فردی زمانی که همسر شما بشود در غم و شادی شما قطعا شریک خواهد بود. و همواره در زندگی مشوق و حامی واقعی شما در رسیدن به آرزو ها و اهداف تان خواهد بود.
آیا واقعا همین گونه است و فردی که مورد نظر دارید برای خود و زندگی با شما و آینده فرزندانش فردی است که کاملا توجه دارد و در این خصوص برنامه ریزی زندگی کرده است؟ در عین حال باید گفت زوجین هر دو باید در مسیر آینده ای روشن و زندگی بهتر بکوشند.
6-فردی را انتخاب کنید که بتوانید آزادانه با او ارتباط برقرار کنید
هیچ کس نمی تواند به طور کامل و صد درصد از طرف دیدگاه فرد مقابل صحبت کند بنابراین هر یک از زوجین باید بتوانند عقاید و نظرات شخصی خود را آزادانه و بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای ابراز کنند.
7-فردی را انتخاب کنید که اهل توجه به خانواده باشد
اگر فرد مورد نظر شما چندان برای خانواده و دوستان شما ارزش و احترام قائل نیست، قطعا بعد از ازدواج نیز زندگی شما با او چندان راحت نخواهد بود چرا که قطعا برای شما و زندگی خانوادگی نیز ارزش قائل نخواهند شد.

8-با عجله ازدواج نکنید
از اینکه خیلی سریع و بدون شناخت کافی مراحل ازدواج را سریع انجام دهید ، کاملا خودداری کنید. کاملا دقت کنید که قرار است در کنار این فرد تا آخر عمر زندگی کنید.
بهترین مراکز مشاوره ازدواج در تهران و شهرهای بزرگ (آنلاین/حضوری)
9-دقت کنید که کانون توجه آن فرد بر روی چه نوع مسائلی است
زمانی که در دراز مدت نسبت به فردی روابط آشنایی دارید، در رفتار های او دقت کنید و ببینید آیا او فقط برای رفع احساسات فردی در زمانی که افراد دیگری در اطرافش نیستند، صرفا به شما توجه کرده است و در واقع زمانی که آن افراد مجددا در کنار او باشند، دیگر حاضر نیست در کنار شما باشد؟ در واقع اگر او چنین فردی است که شما را صرفا در زمان تنهایی هایش بخواهد، یعنی به دنبال پاسخی برای رفع نیازهای احساسی خود است، نه اینکه شخص شما کانون توجه او باشد.
10-افرادی را که دائما به فکر روابط جنسی هستند، انتخاب نکنید
اگر شما فردی هستید که چندان نسبت به روابط زناشویی رمانتیک و احساسی نیستید، از انتخاب افرادی که در این خصوص به شدت علاقمندند، خودداری کنید.
11-تصمیم گیری نهایی به منظور انتخاب
سعی کنید در تصمیم گیری انتخاب یک همسر خوب و نمونه، از خانواده، دوستان و یا مشاوران ازدواج به نحوی کمک بگیرید. در مورد گذشته آن فرد تحقیقاتی انجام دهید . در انتخاب همسر به ویژگی های شخصیتی خودتان نیز توجه داشته باشید. درعین حال توجه داشته باشید که به اجبار متعهد به ازدواج با هیچ فردی نشوید.حتی زمانی که قصد مشاوره با دیگران دارید، باز این شما هستید که باید آزادانه تصمیم نهایی را بگیرید.
پنج سوال مهم که باید از خود بپرسید
انتخاب همسر در واقع مهم ترین تصمیم گیری یک فرد در زندگی است ، چرا که قرار است یک عمر در کنار او زندگی کند. بنابراین باید انتخابی عاقلانه داشته باشد. از احساسات تان نسبت به فرد مورد نظر و اینکه آیا واقعا علاقمند و شیفته او هستید، اطمینان حاصل کنید. نسبت به شنیدن ندای قلب خود بی تفاوت نباشید.
بنابراین اگر هر نوع تردیدی دارید ،گام بعدی را برندارید. سعی کنید زمان بیشتری به این موضوع اختصاص دهید، چرا که موضوع انتخاب همسر تفاوت های زیادی در نوع زندگی و آینده شما ایجاد می کند.
بهتر است سوالات زیر را قبل از هر نوع تصمیم گیری انتخاب همسر از خودتان بپرسید:
1-چه خصوصیات اخلاقی از شریک زندگی آینده تان انتظار دارید؟
بهتر است یک فهرست از خصوصیات فردی همسر آینده تان بنویسید اما توجه کنید بعضی مسائل سطحی مانند قد و رنگ چشم و رنگ پوست و مواردی از این قبیل در این فهرست نباشند.
سعی کنید در این فهرست خصوصیات اخلاقی مورد نظرتان در او که به نوعی با خصوصیات شما نزدیک باشد، در این فهرست ثبت کنید. به عنوان مثال سبک زندگی فردی، اجتماعی ، تمایلات فردی و نیز مواردی که نسبت به آن ها علاقمندی وجود ندارد، باید در این فهرست ثبت شوند.
تاثیر اعتیاد به تصاویر و سایتهای مستهجن بر ازدواج
همچنین بهتر است در این فهرست به وجود اشتراک های خود و فرد مورد نظر در مواردی چون طرز فکر، شرایط محیطی ،نوع توانمندی ها ، میزان صداقت، تعهد و وجدان کاری، شوخ طبعی، ثبات قدم ونیز توانایی برقراری ارتباط دقت نظر داشته باشید.
در عین حال برخی افراد تمایل دارند نوع علاقمندی هایشان با همسرشان متفاوت باشد تا هر دو بتوانند مسائل بیشتری در زندگی مشترک خود تجربه کنند و به نوعی زندگی هیجان انگیزتری برای خود ایجاد کنند ، اما در کل این روش چندان موثر و سازنده نخواهد بود.
2-در مورد خصوصیات اخلاق نا مناسبی مدنظرتان دقت کنید
در اینجا منظور اخلاقیاتی است که به نوعی زندگی مشترک را واژگون می کنند. به عنوان مثال اعتیاد ، خشونت های روانی، بی تعهدی های احساسی، کودک آزاری ، ناپختگی و عدم بلوغ فکری، سماجت و اختلالات روانی درمان نشده مواردی از این قبیل هستند.
باید گفت افرادی که این گونه خصوصیت و رفتارهای نامناسب را دارند، قطعا نمی توانند به عنوان همسر آینده ، به طرف مقابل عشق و علاقه هدیه کنند و درعین حال زندگی زناشویی بر پایه روابط سالم ایجاد کنند .بنابراین سعی کنید در وهله اول به خودتان و در عین حال کودکان آینده خود فکر کنید تا مبادا انتخاب افرادی با رفتار های نامناسبی که برخی از آنها در اینجا ذکر شد، به زندگی تان آسیب وارد کند.
آیا من باید با فلانی ازدواج کنم؟ 20 سوالی که باید از خود بپرسید
3-خودتان تا چه حد به لحاظ اخلاقی فرد کاملی هستید ؟آیا فرد خوشحالی هستید؟
شما باید در زندگی از یک خانواده، تعدادی دوست برخوردار باشید که همواره درکنار آن ها لذت ببرید. شما باید برای خودتان به نوعی اهداف، فعالیت ها و سرگرمی هایی را داشته باشید که از انجام آن ها لذت ببرید. بهتر است کمی با خود فکر کنید و ببینید آیا خودتان فرد کاملی هستید ؟ و یا این که تا چه حد فرد خوشحال و رضایتمندی در زندگی تان هستید .

در واقع زمانی که برای خودتان ارزش قائل باشید و خودتان را نیز دوست بدارید، بهتر می توانید نسبت به انتخاب همسر آینده تصمیم گیری کنید . در واقع شما اگر فرد شادی نیستید، نمی توانید دیگری را به نوعی ملزم و متعهد کنید که بتواند شما را در زندگی آینده شاد کند. در عین حال افراد زیادی هستند که ترجیح می دهند مجرد زندگی کنند تا این که با فردی با خصوصیات اخلاقی نامناسب ازدواج کنند و در واقع انتخاب غلطی در این خصوص داشته باشند.
4-آیا قبلا تجربیات عشقی داشته اید؟
هدف از برقراری یک رابطه عشقی آن است که ببینید اصلا آیا فرد موردنظر ارزش وقت و انرژی گذاشتن به این منظور را دارد. در عین حال این نوع طرز فکر باعث می شود تا متوجه شوید آیا فرد مناسبی را در نظر گرفته اید که در کنارتان باشد یا نه. همچنین وقتی در کنار کسی هستید که او را دوست دارید، قطعا احساس اضطراب و استرس و ناراحتی به سراغ تان نخواهد آمد و بالعکس از کنار هم بودن احساس لذت خواهید داشت .
بنابراین سعی کنید اگر نسبت به فردی احساس خاصی ندارید، هرگز رابطه برقرار نکنید چون رسیدن به عشق با چنین فردی به مراتب بسیار خسته کننده خواهد بود و نیز در اکثر موارد برقراری رابطه با فردی که مناسب و همسر واقعی نیست باعث می شود زوجین روابط رضایت بخشی با یکدیگر نداشته و نهایتا این موضوع به طلاق می انجامد.
5-نظرتان راجع به حس تعهد و وفاداری نسبت به زندگی مشترک چیست؟
تعهد به زندگی مشترک یکی از اصلی ترین بخش یک رابطه موثر است . این که در زندگی مشترک به کلمه “ما ” فکر کنید نه ” من”. باید با خود فکر کنید آیا برای داشتن چنین حسی در زندگی مشترک آماده هستم؟درواقع شما باید بتوانید حس تعهد و وفاداری نسبت به زندگی مشترک را جز خصوصیات اخلاقی خود در نظر بگیرید.
در عین حال نباید فکر کنید با ازدواج همه چیزهایی که برایتان اهمیت داشته از دست خواهید داد.بلکه باید بفهمید به نوعی در زندگی مشترک مسائل مهمتری نسبت به زندگی مجردی وجود دارد که قبلا برای آن چیزها به شدت مبارزه می کردید و بعد از ازدواج قطعا آن مسائل برای تان پیش پا افتاده و جزئی خواهند بود.
10 تا از نکات مهم قبل ازدواج (برای داشتن زندگی موفق)
بهتر است قبل از هر اقدامی این مسائل را با صداقت از خود بپرسید. چنان چه پاسخ صحیحی برای این سوالات پیدا کردید، به مراحل بعدی ازدواج ادامه دهید. در غیر این صورت بهتر است در آن زمان به زندگی مشترک فکر نکنید ، چرا که این موضوع مهمی برای کل زندگی شماست. بنابراین ازدواج مهم ترین موضوع زندگی هر فردی است .پس دقت کنید قبل از این که چراغ سبزی نشان بدهید ،کاملا در این خصوص عاقلانه فکر کرده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *