آموزش, اخبار, حشرات, سلامت, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

نیش کک خطرناک است؟ چگونه نیش کک را درمان کنیم؟

کک روی بدن

نیش کک خطرناک است؟ چگونه نیش کک را درمان کنیم؟
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/word-image-104.jpeg

کک ها (به انگلیسی flea bites) حشرات انگلی هستند که از مکش خون انسان‌ ها و حیوانات تغذیه می کنند. آن ها معمولاً روی بدن حیواناتی مثل گربه، سگ و موش صحرایی می روند اما اگر بتوانند، حتما از بدن انسان تغذیه می‌ کنند. کک ها جانوران ریزی هستند که دیدنشان سخت است اما نیش آن ها دردناک است . نیش کک معمولاً کوچک بوده و شبیه برجستگی قرمز روی پوست بوده و شبیه به توده های کوچکی روی قسمت پایین پا و معمولا اطراف قوزک نمایان می شود. همچنین ممکن است نیش آن را در اطراف کمر یا اطراف بازو ببینید.
این برجستگی ها خارش زا و دردناک هستند و ممکن است باعث ایجاد یک حفره کوچک در وسط قسمت نیش کک بشوند و نمی توان تفاوت بین نیش کک و دیگر انواع نیش حشرات مانند زنبور یا عنکبوت را به طور واضح فهمید. اگر نگران هستید و می خواهید ببینید که چه چیزی شما را نیش زده است ، حتماً از پزشک کمک بگیرید. او می تواند به شما کمک کند که متوجه شوید آیا کک شما را نیش زده یا خیر و علائم عفونت را بفهمید.
‏نیش کک چقدر باقی می ماند؟
نیش کک معمولاً بدون آسیب است و در عرض چند روز برطرف می‌ شود. ممکن است بعد از چند ساعت یا چند روز خود به خود از بین برود و بستگی به این دارد که شما چگونه به نیش واکنش نشان می دهید و چه قدر آن را می خارانید.اگر نیش را بخارانید، ممکن است عفونی شود و مدت زمان بیشتری طول بکشد تا بهبود پیدا کند. همچنین باید برای بررسی هر گونه عفونت به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است به دارویی مثل آنتی بیوتیک برای درمان عفونت نیاز پیدا کنید. اگر واکنش آلرژیک نسبت به نیش کک نشان دادید ، علائمش ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد.
علائم واکنش آلرژیک به نیش کک چگونه است؟
بعضی از افراد به شدت به بعضی از مواد شیمیایی موجود در بزاق کک آلرژی دارند که باعث می شود بعد از چند دقیقه محل نیش به شدت ورم کند و یک جوش یا کهیر خارش زا را به وجود بیاورد که چند روز یا چند هفته طول می کشد تا بهبود پیدا کند. این جوش ها هنگامی که خارانده شوند، ممکن است شبیه به یک پوسته خشک شده به نظر برسند و یا به شکل کهیر ظاهر شوند که معمولاً بدون آسیب است و خود به خود از بین می‌ رود اما وضعیت کلافه کننده ای را ایجاد می کند .
پس اگر قسمت نیش پوست تان ورم کرد، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید و اگر صلاح بود، برایتان آنتی هیستامین تجویز کند تا علائم بهبود پیدا کنند.
حتما بخوانید: پشه ها چه کسانی را نیش می زنند؟ (یک تحقیق جدید)
نیش عفونی شده کک چگونه است؟
اگر نیش کک را بخارانید، ممکن است عفونی شود یا این خارش، پوست را حساس کند و باعث شود که باکتری های مضر وارد زخم های باز شوند. نیش های عفونی شده ممکن است دردناک، قرمز و پر از ترشح باشد و باعث خشکی پوست در محل مورد نظر شود.نیش های عفونی شده همیشه باید توسط پزشک مورد آزمایش قرار بگیرد و گاهی اوقات نیاز است که آنتی بیوتیک مصرف کنید تا بدن بتواند به عفونت مبارزه کند.

بعی از کک ها در بعضی از نقاط جهان حاوی بیماری‌ هایی مثل تیفوس هستند که در کشور هایی مثل آمریکا یا انگلستان این وضعیت نادر است اما در بخش های آسیایی آفریقایی بیشتر است و اگر به درستی درمان نشود،‌ ممکن است خطرناک باشد.بعضی کک ها همچنین ممکن است عفونت های خطرناکی را به شما انتقال دهند که این بیماری ها در آفریقا، آمریکای جنوبی، شمالی و آسیا رایج هستند .همانطور که گفتیم یکی از این بیماری‌ ها تیفوس است که یک عفونت باکتریایی شدید بوده و علائم زیر را دارد:

حالت تهوع
اسهال و استفراغ
تب یا دمای بالای بدن
سرفه خشک
دل درد
قرمزی روی شکم

طاعون هم یکی دیگر از این عفونت های باکتریایی است که انواع مختلفی دارد که باعث ایجاد علایمی مثل تب ، حالت تهوع و استفراغ می شود و ممکن است غدد لنفاوی را هم عفونی کند و ورم ایجاد کند .
نحوه درست کردن شمع تزئینی سیترونلا برای دفع حشرات در منزل
چگونه نیش کک را درمان کنیم؟
شما می توانید با شستن ناحیه مورد نظر، مثل صابون های  آنتی باکتریال برای جلوگیری از عفونت اقدام کنید‌ همچنین با پزشک متخصص یا پزشک داروخانه در مورد استفاده از لوسیون کالامین یا کرم ضدعفونی کننده در صورت خارش محل مورد نظر صحبت کنید یا سعی کنید خودتان را کنترل کنید تا این قسمت را نخارانید تا ورم زیاد نشود یا از یک تکه یخ روی محل مورد نظر استفاده کنید و از پزشک داروخانه در مورد استفاده از آنتی هیستامین برای از بین بردن علائم کمک بگیرید.

اگر علائم بدتر شد و شاهد بودید که ترشح از قسمت نیش بیرون می‌ زند، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علامت این باشد که نیش حشره عفونی شده است و برای برطرف کردن نیاز به آنتی بیوتیک دارید.
چگونه از نیش کک جلو گیری کنیم؟
کک ها می‌ توانند تا چند هفته یا چند ماه روی فرش و مبلمان ، بدن حیوانات یا روی خاک زندگی کنند و یک محیط مناسب برای خودشان ایجاد می‌ کنند تا این که میزبان مورد نظر را پیدا کنند. بهترین راه برای جلوگیری از نیش کک این است که مراقب باشیم تا این حشرات وارد خانه مان نشوند. برای انجام این کار می توانید . مراحل زیر را در پیش بگیرید:
1-یک بار در هفته محل خواب حیوانات را شستشو دهید و روی فرش و مبلمان را جارو بکشید تا هر گونه تخم کک از بین برود.
2-مراقب باشید که کیسه جاروبرقی را سریعاً خالی کنید و آن را در هوا پخش نکنید.
3-محل خواب حیوانات و یا تشک او را در فضای باز تکان دهید و زیر آفتاب خشک کنید تا کک و هرگونه تخم کک کشته شود ، زیرا این جانوران در دمای بالا دوام نمی آورند.
از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده است (آمورش تصویری)
4-حتماً از حشره کش های مخصوص استفاده کنید. از نزدیک شدن به حیواناتی که ممکن است که روی بدن آن ها زندگی کنند دوری کنید.
5-حیوانات را با آب گرم بشویید و از شامپوی مخصوص آن ها برای از بین بردن کک استفاده کنید. اگر سگ و گربه نگه می دارید، حتماً باید آنها را به طور منظم به پیش دامپزشک ببرید تا از ورود هرگونه حشره در منزل جلوگیری شود.

چه زمانی برای نیش کک به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر در طول زمان وضعیت بدتر و عفونی تر شد یا علائم بیماری را در خود مشاهده کردید و احساس کردید واکنش آلرژیک دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید‌ . علائم عفونت شامل موارد زیر هستند:

التهاب، قرمزی ، افزایش درد در محل مورد نظر
ترشح خارج شده از اطراف نیش حشره
دمای بالای ۳۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر
احساس مریضی
غده های ورم کرده در زیر چانه، گردن و زیر بغل

چگونه نیش پشه را درمان کنیم؟ (9 روش موثر و ساده)
نتیجه گیری

نیش کک معمولاً باعث ایجاد برآمدگی قرمز و کوچک زیر پوست می‌ شود که خارش زا و حساسیت زا هستند.
ممکن است روی ساق پا اتفاق بیفتد و به صورت توده یا خطی ظاهر شود.
بیشتر نیش های کوچک بدون آسیب بوده اما ممکن است با خارش عفونی شود.
شما می‌توانید با شستن ناحیه مورد نظر و استفاده از کرم ضدعفونی کننده، آن ها را درمان کنید.
نیش کک ورم کرده، دردناک و قرمز شده، حتما باید به پزشک نشان داده شود. بهترین راه برای دوری از نیش کک، حتماً این است که خانه خود را تمیز نگه دارید و مراقب حیوانات خانگی باشید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *