آموزش, اخبار, زندگی, کاردستی, مادر و کودک, مهارت, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر

چطور تایر ماشین را عوض کنیم؟ (آموزش تصویری)

درآوردن قالپاق و باز کردن پیچ اصلی

چطور تایر ماشین را عوض کنیم؟ (آموزش تصویری)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/word-image-132.jpeg

با اینکه عوض کردن تایر کار چندان پیچیده ای نیست، اما برای اینکه این کار را به شیوه ای امن و موثر انجام بدهید چند نکته وجود دارد که باید بداند. ما اینجا یک آموزش تصویری گام به گام برای روش تعویض تایر با ترفندهای پنج دقیقه ای در اختیارتان می گذاریم.
۱- مکانی امن برای توقف اتومبیل در کنار جاده پیدا کنید

همیشه ایمنی را راس اولویت های خودتان قرار بدهید، نه اینکه برنامه های زمانی یا تایر ماشین تان برای تان مهم ترین مسئله باشد. به جای آنکه در کنار بزرگراه یا خیابانی شلوغ و پر رفت و آمد که مکان هایی بسیار خطرناک هستند، توقف کنید باید همچنان به رانندگی ادامه بدهید، حتی اگر تایر ماشین پنچر شده باشد. کارشناسان پیشنهاد می کنند که تا زمانی که نقطه ای مناسب در یک خیابان فرعی، یک شانه عریض، پارکینگ، یا یک جاده بلند و مستقیم و در صورت امکان، پهن پیدا کنید تا اتومبیل را پارک کنید، بهتر است سرعت تان را حدود 32 کیلومتر در ساعت کاهش بدهید.
به خاطر داشته باشید:

اگر شک دارید که تایر پنچر شده است، فرمان اتومبیل را محکم بچسبید.
هیچ وقت روی ترمز نکوبید.
پایتان را از روی پدال گاز بردارید و بگذارید کم کم از سرعت اتومبیل کاسته بشود.
هیچوقت در پیچ جاده توقف نکنید.

۲- لامپ هشدار را روشن کنید

این نکته ضروری است که حتما مطمئن بشوید سایرین متوجه شما و اتومبیل تان هستند و می دانند که به خاطر مسئله ای اورژانسی که در مورد ما، تعویض تایر پنچر است، در حال توقف هستید. به همین خاطر است که صرفنظر از اینکه کجا پارک می کنید، باید چراغ خطر چشمک زن خود را روشن بکنید. اگر در کنار جاده تایر را عوض می کنید، بسیار بسیار مهم است که مثلث های شبرنگ را در پشت سر خودرو قرار بدهید.
44 مهارت که حتما باید بلد باشید
۳- چک کنید که همه چیز موردنیاز را داشته باشید

در حداقل ترین حالت ممکن به این موارد نیاز دارید:

آچار
تایر یدک
جک

این ابزار در بیشتر اتومبیل ها یافت می شوند، پس اگر به این دلیل به سراغ این مقاله آمده اید که دچار ترکیدگی تایر شده اید، به احتمال زیاد وسایل ضروری را در صندوق عقب اتومبیل دارید. اما اگر در وضعیت اورژانسی گیر نکرده اید، بهتر است این وسایل را هم در آماده کنید:

یک چراغ قوه
دستکش
یک تشکچه برای زانو زدن روی زمین
یک بارانی
دستگاهی برای آزمایش باد لاستیک هاى اتومبیل
دفترچه راهنمای اتومبیل

قبل از اینکه شروع به عوض کردن تایر بکنید، وسایلی که لازم دارید را حتما در نقطه قابل دسترسی قرار بدهید.
4- مهره ها را شل بکنید

در بعضی از اتومبیل ها، مهره ها به وسیله یک قالپاق پوشانده شده اند. در این صورت، باید برای باز کردن مهره ها اول قالپاق را باز کنید. وقتی قالپاق را خارج کردید، آچار را روی مهره بگذارید و آن را بر خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز بشوند. همین کار را با همه مهره ها انجام بدهید و آنقدر بچرخانید که شل بشوند و بتوانید با دست بازشان کنید.
۵- اتومبیل را بلند بکنید

جک را محکم بکنید (به نکات زیر توجه بکنید) و با استفاده از آن تایری که می خواهید عوض کنید را از زمین بلند کنید. مطمئن بشوید که جک در همه حالت حتما به صورت عمود روی زمین قرار گرفته باشد (به همین خاطر همانطور که در نکته ۱ گفتیم، بهتر است یک جاده مسطح پیدا کنید).
– نکته: بلند کردن اتومبیل با جک کار ظریفی است. نمی توانید جک را هر جایی از ماشین قرار بدهید و آن را بلند کنید. جایگذاری درست جک تا حد زیادی بستگی به وسیله نقلیه دارد. اگر زیر اتومبیل تان را نگاه می کنید، خواهید دید که بعضی از قسمت ها از جنس پلاستیک و بعضی دیگر از جنس فلز ساخته شده اند. بیشتر وقت ها، قرار دادن جک زیر بخش فلزی قاب اتومبیل بهترین ایده است. اما برای اینکه خیال تان راحت باشد، بهترین کار مراجعه به راهنما است.
هنگام حمله سگ چه کنیم؟ 10 ترفند موثر
6- تایر پنچر را در بیاورید

مهره ها را با دست آنقدر در جهت خلاف ساعت بچرخانید که شل بشوند و بتوانید آن ها را از جای خود دربیاورید و سپس، همه را در کنار هم در یک جای امن بگذارید. سپس، تایر را با دقت از جایش درآورید و آن را به سمت خود بکشید.
7- تایر یدکی را در جایش قرار بدهید

تایر یدکی را بردارید و آن را طوری قرار بدهید که سوراخ هایش درست در برابر جای مهره ها باشد. سپس آن را به دقت روی پایه چرخ قرار بدهید و تا جای ممکن به عقب فشار بدهید.
8- مهره ها را بدون آنکه سفت کنید، سر جای خودشان قرار بدهید

مهره ها را سر جای خود قرار بدهید، اما اصلا سفتشان نکنید. برای اطمینان، در این مرحله اصلا از آچار استفاده نکنید. بلکه فقط با دست سفت شان بکنید. خیلی مهم است که مهره ها طوری قرار بگیرند که فقط تایر را نگه دارند.
حتما این 12 ترفند دفاع شخصی را یاد بگیرید
9- اتومبیل را آنقدر پایین بیاورید که کمی زمین را لمس کند و حالا کمی مهره ها را سفت تر کنید

با استفاده از جک وسیله نقلیه را کمی پایین تر بیاورید تا تایر یدکی کمی روی زمین قرار بگیرد. این کار کمک می کند که وقتی شروع به سفت کردن مهره ها می کنید، تایر را سر جایش نگه دارید. برای اینکه مطمئن بشوید که تایر در حالت مماس قرار گرفته است، مهره ها را به حالت ضربدری سفت کنید. یعنی آن ها را به ترتیب قرار گرفتن در کنار هم دیگر سفت نکنید.
10- اتومبیل را به طور کامل روی زمین قرار بدهید و مهره ها را به طور کامل سفت بکنید

وقتی احساس کردید که مهره ها را یک اندازه سفت کرده اید، حالا اتومبیل را روی زمین بگذارید. باز هم به سفت کردن مهره ها به همان الگوی سابق ادامه بدهید. یادتان رود که قالپاق را سر جایش بگذارید و همه وسایل را به صندوق عقب انتقال بدهید. در اسرع وقت به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا یا یک تایر یدک جدید بخرید یا تایر قبلی را تعمیر کنید.
هنگام گیرافتادن در آسانسور چه کنیم؟ (آموزش تصویری)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *