آموزش, اخبار, درسی, سایر هنرهای مهم, کاردستی, مادر و کودک

چگونه معلم خوبی باشم؟ (ویژگی ها و روش های یک معلم خوب)

معلم خوب

چگونه معلم خوبی باشم؟ (ویژگی ها و روش های یک معلم خوب)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/08/word-image-36.jpeg

آگاهی نسبت به سبک یادگیری دانش آموزان می تواند به شما کمک کند تا معلم بهتری باشید . دانش آموزان نسبت به یکدیگر متفاوتند و هر یک ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارند. چنان چه شما به خوبی به این موضوع پی برده و در زمینه تدریس به آن توجه داشته باشید، معلم خوبی خواهید بود. در واقع شما یک فرصت ویژه به دست آورده اید و طی این پروسه پویا می تواند نتایج مثبتی برای شما و دانش آموزان تان فراهم کند.
با استفاده از راهکار های زیر اجازه دهید دانش آموزان تان به شما کمک کنند تا بتوانید معلم خوبی باشید:
1-یک معلم خوب همیشه هدفی را دنبال می کند
یک روش خوب و مناسب را برای تدریس انتخاب کرده و قبل از شروع درس برای دانش آموزان خود توضیح دهید و به نوعی شفاف سازی کنید که قرار است امروز چه موضوعی را یاد بگیرند. آموزش و یادگیری بر اساس ساختاری کاملا اصولی و برنامه ریزی شده به مراتب برای دانش آموزان موثرتر و در عین حال آسان تر خواهد بود و به نوعی خود یک عامل ایجاد انگیزه است.
آموزش، یک پروسه پویاست بنابراین ضمن ارزش قائل شدن برای شخصیت و هویت دانش آموزان به نوعی می توانید به تایید روش تدریس خود از طرف آن ها پی ببرید. سعی کنید یک رابطه خوب دو طرفه بر مبنای حس اعتماد و مشارکتی فعال بین خود و دانش آموزانتان برقرار کنید.
2-جهت گیری هدفمند داشته باشید
به عنوان مدیر و طراح ، در تمامی مراحل و روند یادگیری دانش آموزان خود راهنمایی های لازم را ارائه دهید و به عنوان مثال این بررسی را به کمک ارائه فهرست انجام کار های روزانه و یا یک برنامه آموزشی گام به گام انجام دهید.
زمینه ای ایجاد کنید که دانش آموزان بتوانند به رئوس اصلی موضوع درس و اصطلاحات خاص مربوط به موضوع درس آشنا شوند. زمانی که دانش آموز به خوبی موضوع اصلی درس را بداند ،درک مطالب برایش بهتر خواهد بود.
3-در عملکرد خود محکم و منسجم باشید
به عنوان یک معلم از همان ابتدا محکم و مصمم باشید. دانش آموزان هم نسبت به معلمی که رفتاری محکم و منسجم دارد، حس اعتماد بیشتری داشته و در عین حال ارزش و احترام بهتری قائلند. منسجم بودن یعنی نسبت به دانش آموزان خود نه خیلی مهربان و نه خیلی مستبدانه برخورد کنید.
همیشه در کلاس درس دانش آموزانی هستند که نسبت به بقیه باهوش تر به نظر می رسند و از آن جا که احساس می کنند بهتر می دانند دائما از شما سوال می کنند و به نوعی حواس شما را پرت می کنند. این گونه دانش آموزان در واقع با سوالات مکرر خود حواس بقیه دانش آموزان را نیز پرت می کنند.

بنابراین در چنین مواردی خیلی محکم باشید و جهت گیری آموزشی خود را گم نکنید. همچنین در خصوص کیفیت یادگیری، میزان حد و مرز یادگیری موضوع درسی را نیز تعیین کنید، چرا که برای دانش آموزان تعیین میزان و سطح یادگیری درسی، احساس اطمینان بیشتری ایجاد می کند.
دانش آموزان ،معلمانی که بیش از حد مهربان و با نرمی با آن ها برخورد کنند را خیلی دوست ندارند
4- رفتاری مثبت داشته باشید
اگر متوجه می شوید که دانش آموزی حواسش پرت شده و یا دچار حالت استرس است، سعی کنید به دلیل آن پی ببرید. ممکن است آن ها مشکلات شخصی داشته باشند و یا از موضوعی ناراحت باشند و در اینجا به عنوان یک معلم خوب حمایتش کنید. همچنین زمانی که احساس می کنید دانش آموز تکالیف خود را به خوبی و یا با علاقه انجام نمی دهد، سعی کنید دلیل این موضوع را پیدا کنید. چنین شرایطی را درک کنید. لذا او را توبیخ نکنید و سریعا به او برچسب تنبلی نزنید ،چرا که با این کار احساس بدی به او دست می دهد.
5- با دانش اموزان خود دوست باشید، اما حدی هم در نظر بگیرید
با دانش آموزان خود دوستی همراه باشید، به ویژه زمانی که فاصله سنی تان هم نزدیکتر است اما برای این دوستی حد و مرزی درنظر بگیرید. به نوعی که بتوانید قدرت و ابهت موقعیت تان در مقام معلم را همچنان حفظ کنید چرا دانش آموزان تان زمانی که در سطح خودشان با آن ها برخورد کنید ،چندان برایتان ارزش و احترام قائل نمی شوند و دیگر حرف شنوی نخواهند داشت. به نوعی با یک ارتباط صمیمانه ،انگیزه یادگیری بیشتر را به دانش آموزان خود بدهید اما سعی کنید بیش از حد به آن ها نزدیک نشوید.
6-زمان آموزشی خود را به خوبی صرف کنید
با گفتگو های نامربوط وقت کلاس را هدر ندهید. سعی کنید محیط کلاس کاملا تخصصی برقرار شده و زمان درس به آموزش مطالب و عناوین درسی اختصاص پیدا کند. دانش آموزان تمایلی ندارند دائما موضوعات شخصی شما را بشنوند. مثلا این که قرار است بعد از اتمام کلاس چه کاری انجام دهید و یا وقتی خودتان دانش آموز بودید، چه کار هایی انجام می دادید.
7- ارتباط دهی موضوع درس به زندگی فردی دانش آموزان می تواند موثر باشد
اگر می خواهید که دانش آموزان تان مطالب درسی عنوان شده را به خوبی در ذهن شان به خاطر بسپارند، ، بهتر است ضمن تدریس درس موضوع را به زندگی واقعی آن ها نزدیک تر کنید تا روش یادگیری موثرتر باشد. ترتیبی اتخاذ کنید که دانش آموزان در کلاس ، در خصوص موضوع درس گفتگو هایی مفید و مشارکتی موثر داشته باشند. بعد از این که درس را آموزش دادید ، به آن ها اجازه دهید به خوبی بر روی مطلب آموزش داده شده، فکر کنند و به آن ها نیز فرصت اظهارنظر بدهید. شاید یکی از دانش آموزان در رابطه با موضوع درس چنین شرایطی را به عینه تجربه شخصی داشته و بخواهد برای دیگران نیز در کلاس توضیح دهد، اما حواستان باشد توضیحات او فراتر از موضوع درسی نرود.

در چنین مواردی که احساس کردید توضیحات دانش آموزتان از موضوع درسی خارج شده ، سریعا شرایط را عوض کرده و بر مبنای محوریت موضوع درس قرار دهید و به نوعی اجازه ندهید وقت کلاس به این ترتیب خیلی هدر برود.
آشنایی با مبانی و اصطلاحات موضوع درسی بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید در حین درس دادن برای تفهیم بهتر موضوع، توضیحات تان را با مثال عنوان کنید یا این که به دانش آموزان بگویید یادگیری این موضوع درس، در زندگی آینده شان چطور به کارشان می آید.
8- ایجاد تنوع در بیان مطالب درسی راه حلی موثر است
تا جایی که برایتان امکان دارد از منابع مختلفی برای آموزش موضوع درسی خود، کمک بگیرید. همچنین باید ببینید عنوان کردن چه نوع مطالبی مرتبط به موضوع درس برای دانش آموزان تان انگیزه بیشتری ایجاد می کند .در این خصوص می توانید از برخی منابع کمک درسی از قبیل کتاب، موسیقی ،سی دی ویدئویی آموزشی و یا آموزش های رسانه ای نیز در حین تدریس به منظور ایجاد تنوع بیشتر استفاده کنید. به این طریق درک مطالب درسی به مراتب آسان تر خواهد بود.
حتما بخوانید: 16 تا از بهترین راه های افزایش تمرکز حواس برای درس خواندن
به کارگیری تجهیزات رسانه ای مرتبط با موضوع درس، در امر آموزش بسیار موثر است. در واقع فرصتی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد که موضوع را به طور تصویر ذهنی به خاطر بسپارند و در نتیجه این گونه یادگیری بسیار موثرتر خواهد بود. همچنین زمانی که می خواهید مطلبی جدید را عنوان کنید، سعی کنید به نوعی ارتباط آن را با موضوع درس قبلی مشخص کرده و به نوعی درس قبلی نیز برای شان مرور می شود.گاهی هم به دانش آموزفرصت دهید خودش در مورد درس به موضوعاتی پی ببرد بنابراین می توانید شرایط متنوعی برای روش تدریس خود در نظر بگیرید.
9- مطالب درسی را خیلی توضیح اضافه ندهید
از آنجا که دانش آموزان در حال یادگیری موضوعاتی جدید هستند ، ممکن است یادگیری سریعی نسبت به آن نداشته باشند. حواستان به واکنش های آن ها باشد. اگر احساس می کنید که دانش آموزی همچنان در حین کلنجار با خود است تا مطلب جدید را یاد بگیرد ، سعی نکنید او را طرد کنید به گونه ای که احساس حماقت و کودن بودن در یادگیری به او دست بدهد.

کمی صبوری به خرج بدهید و از او بخواهید به شما عنوان کند در واقع کدام یک از بخش های موضوع درس را متوجه نشده است. سپس به توضیح مجدد ان قسمت از مطالب درسی بپردازید و درعین حال با روشی بهتر توضیح دهید تا موضوع کاملا برای دانش آموزتان جا بیفتد. در عین حال سوال آن دانش آموز برای یادگیری بیشتر بقیه افراد کلاس هم مفید خواهد بود.
10-تاثیر مثبت داشته باشید.
به دانش آموزان تان نشان دهید که از آن ها در یادگیری درس حمایت می کنید و در عین حال آن ها را به منظور یادگیری بهتر تشویق کنید .اجازه دهید اطمینان داشته باشند در حین یادگیری همواره در کنارشان هستید و می توانند نسبت به حمایت های شما مطمئن باشند. اجازه ندهید که آن ها بی انگیزه شده و یادگیری را رها کنند، بلکه در صورت لازم آن ها را به یادگیری بهتر تشویق کنید. به خاطر داشته باشید این شما هستید که به خوبی در انتخاب بهتر مسیر موفقیت آن ها و درموفقیت های چشم گیرآینده شان نقش موثری دارید.
ترفند های پیشرفته تر برای معلم خوبی بودن
1-تعیین یک هدف به طور موثر
بهترین معلمان کسانی هستند که در خصوص دانش آموزان خود اهداف موثری در نظر می گیرند. آن ها به طور اصولی اهدافی در خصوص هر دانش آموز ، هر درس ، کل افراد کلاس ، و در عین حال برای خودشان در نظر می گیرند. در واقع تعیین این اهداف می تواند با برخی عملکرد های آموزشی همراه باشد تا پیشرفت های درسی آن ها با برنامه ریزی منظم صورت گیرد. تعیین اهداف در واقع مهم ترین بخش یادگیری است که در ارزیابی چالش های یادگیری دانش آموزان و نیز عملکرد معلم بسیار موثر است. شما می توانید با در نظر داشتن موارد زیر اهداف را به طور موثرتری تعیین کنید:
کنترل یادگیری
به جای اینکه تا زمان امتحان منتظر باشید و دانش آموزان را با امتحانات کلی ارزیابی کنید، بهتر است در مورد هر درس، یادگیری و میزان درک مطلب درسی را ارزیابی کنید. این اقدام موجب می شود به طور مرحله ای و بر اساس موضوع درسی یادگیری آن ها ارزیابی شود و در عین حال بهتر بتوانید پاسخگوی سوالات شان باشید.
ارائه بازخورد
ارائه بازخورد معلم به دانش آموزان نشان می دهد تا چه حد میزان انتظارات معلم نسبت به یادگیری را برآورده ساخته اند. این بازخورد ها که به طور منظم زمان بندی شده و با شرح جزئیات هستند ،به خوبی در راستای فهم میزان انتظارات آموزشی به دانش آموزان کمک می کنند.
حتما بخوانید: با این 34 روش حافظه خود را برای درس خواندن تقویت کنید! (کاملا جدید)
2-برقراری ارتباطی قوی
معلمان معمولا به کمک مهارت برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی، می توانند نیاز های دانش آموزان خود را دریابند از این نظر که چه زمان لازم است آن ها گوش کنند و چه زمان لازم است صحبت کنند. معلمان همچنین به کمک مهارت ارتباط نوشتاری، قادرند با والدین دانش آموزان ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لازم در خصوص پیشرفت های آموزشی فرزندان شان ارائه دهند. به منظور به کارگیری بهتر این راهکار ،به نکات زیر توجه کنید:
مهارت های شنیداری را به طور فعال تری به کار ببرید
بهتر است به طور فعال تری مهارت های شنیداری خود را تقویت کرده و به خوبی به دانش آموز به عنوان فرد مقابل خود گوش داده و نیاز او را درک کنید. با چند لحظه مکث بر روی سوال مورد نظر دانش آموز به خوبی می توانید دقیقا روی موضوع مورد نظر او تمرکز کرده و پاسخ لازم را ارائه دهید. همچنین این راهکار تقویت مهارت های شنیداری، می تواند در مورد شنیدن صحبت های والدین دانش آموز و یا همکارانتان نیز موثر باشد.
در صورت نیاز به شفاف سازی موضوع، از فرد مقابل توضیحات بیشتری درخواست کنید
چنانچه واقعا متوجه منظور فرد از سوال مطرح شده از سمت او نمی شوید، بهتر است از او بخواهید سوال خود را با توضیح بهتری عنوان کنید.

3-انجام عمل به عنوان نقش الگویی
به کارگیری بعضی اصول و تشویق رفتار های مشخص دانش آموز ، می تواند موضوع مهمی در پیشرفت های آموزشی باشد. معلمانی که خود را به عنوان الگوی رفتاری و عملکردی دانش آموزان قرار می دهند ،این موضوع در ترویج عادات رفتاری مطلوب دانش آموزان بسیار کمک می کند. باتوجه به نکات زیر می توانید نقش الگویی مناسبی برای دانش آموزان خود باشید.
نسبت به نحوه رفتار خودتان آگاه باشید
دانش آموزان نحوه صحبت کردن و رفتار کردن شما را کاملا مشاهده می کنند. چنانچه به عنوان معلم نقش الگویی در خصوص رفتار های اخلاقی نظیر گذشت و مهربانی، درک دیگران در ارتباط ها و … را نیز بر عهده داشته باشید، آن ها به خوبی این مسائل اخلاقی را از معلم یاد می گیرند و به عنوان مهارت های اخلاقی به کار می بندند.
فضایی بر مبنای صداقت ایجاد کنید
دانش آموزان را تشویق کنید تا درحین گفتگوهای شان بر اساس صداقت و راستگویی صحبت کنند. در اینجا به عنوان نقش الگویی می توانید مقاصد و اهداف آموزشی مورد نظر خود را در مورد دانش آموزان تان با صداقت عنوان کنید. این اقدام به دانش آموزان کمک می کند تا آن ها نیز گفتاری صادقانه داشته باشند.
چطور سریعتر و بهتر یاد بگیریم؟ (ویژه دانش آموزان و دانشجویان)
4- برقراری سازگاری و انعطاف پذیری
هر دانش آموزی شخصیتی منحصر به فرد دارد، بنابراین نوع نیاز و در عین حال سطح پیشرفت های آموزشی آن ها با یکدیگر متفاوت است . معلمان به خوبی می دانند در حالی که نحوه تدریس شان در یادگیری یکی از دانش آموزان موثر است ، ممکن است برای دانش آموز دیگر موثر واقع نشده باشد. معلمان خوب در واقع به نیاز فردی همه دانش آموزان خود در امر آموزش توجه دارند. توجه به نکات زیر می تواند در به کارگیری بهتر این راهکار کمک کند:
نوع شخصیت هر دانش آموز را تحلیل و ارزیابی کنید
فضایی ایجاد کنید که به دانش آموز امکان خلاقیت و ابراز عقاید آزادانه و نیز امکان مطرح کردن سوال در کلاس را ارائه دهد . اجازه دهید دانش آموزان در امر آموزش و یادگیری، احساس بهتری داشته باشند.
سبک های متنوعی در امر آموزش به کار بگیرید
معلمان خوب با توجه به نیاز های فردی متفاوت دانش آموزان در امر آموزش ، سبک های متنوعی را برای تدریس در نظر می گیرند. به عنوان مثال بعضی دانش آموزان با آموزش تئوری و بعضی با آموزش های عملی درس را بهتر فرا می گیرند بنابراین سعی کنید با در نظر داشتن سبک های متنوع ، نیاز آموزشی همه دانش آموزانتان را رفع کنید.
5-آماده سازی مقدمات یادگیری
علاوه بر اینکه معلمان نوع نیاز های فردی دانش آموزان خود را تشخیص می دهند، در مرحله بعدی هر گونه مقدمات لازم در خصوص یادگیری آن ها را فراهم می کنند. این کار موجب می شود تا دانش آموزان نسبت به یادگیری درس، احساس دلگرمی و انگیزه بهتری پیدا کنند ، چرا که به نیاز های آموزشی آن ها توجه بهتری شده است. توجه به نکات زیر می تواند در این راستا موثرتر واقع شود:
ایجاد برنامه ریزی درسی
معلمان خوب در خصوص ارائه هر مطلب درسی با روشی برنامه ریزی شده و با در نظر داشتن نوع نیاز های آموزشی، احساسات فردی دانش آموزان، موضوع درس را عنوان می کنند . همچنین در این خصوص نوع اهداف درس مورد نظر را نیز مورد نظر دارند.
فهم نقاط ضعف و قوت دانش اموزان
بسیار موثر است که معلمان به نقاط ضعف و قوت دانش آموزان خود در امر یادگیری درسی پی ببرند. توجه به این موضوع آن ها را در برنامه ریزی های آموزشی بهتر، با توجه به نیاز دانش آموز کمک می کند.
یادگیری معکوس چیست؟ روش انجام آن و 5 نکته کاربردی
6- خودارزیابی
خودارزیابی یعنی آنکه معلم نیاز ها، مهارت ها و علایق خود را در خصوص موفقیت های آموزشی در نظر بگیرد. در واقع معلمانی که در حین این گونه ارزیابی به میزان نقاط ضعف و قوت خود پی می برند، بهتر می توانند در پیشرفت های آموزشی دانش آموزان شان نقش داشته باشند.
به کمک رعایت نکات زیر بهتر می توانید در کلاس در ایجاد انگیزه خودارزیابی دانش آموزان نقش داشته باشید .
زمانی را به این کار اختصاص دهید
در حین آموزش فرصتی در اختیار دانش آموزان قرار دهید تا میزان پیشرفت آموزشی روزانه خود را ارزیابی کرده و روز های بعد در این زمینه بهتر عمل کنند . همچنین این خودارزیابی می تواند در پایان ترم و در زمان امتحانات پایان ترم باشد.
برای حقوق فردی آن ها ارزش قائل باشید
گاهی بعضی دانش آموزان تمایل دارند اطلاعات مربوط به خودارزیابی شان به طور محرمانه باقی بماند بنابراین معلمان بهتر است به حقوق فردی آن ها احترام بگذارند تا این که هر زمان که احساس راحت تری با این موضوع داشتند نتایج خودارزیابی را برای دیگران نیز در کلاس مطرح کنند. البته گاهی در قالب نشریات می توان این خودارزیابی های دانش آموزان را بدون نام فرد عنوان نمود.
7-یادگیری مادام العمر
معلمان اغلب دانش آموزان را نسبت به یادگیری بهتر و نیز در ذهن سپاری آموخته ها برای مدت طولانی ،تشویق می کنند. با به کارگیری این نکات معلمان در تداوم بهتر یادگیری کمک می کند:
آمادگی جهت ایجاد تغییراتی در کلاس درس
برخی استراتژی های روانشناسی نشان می دهد که گاهی نیاز است برای یادگیری بهتر در فضای آموزشی تغییراتی ایجاد شود. لذا معلمان با بررسی این گونه استراتژی های تغییر، ابزار های بهتری برای روش تدریس خود در کلاس به کار می گیرند.
پیشرفت های فردی دانش آموزان را در امر آموزش تحسین کنید
با به کارگیری تکنیک های آموزشی، دانش آموزان را در روند ارزیابی پیشرفت های آموزشی خودشان تحسین کنید و انگیزه یادگیری بهتری ایجاد نمایید.
یادگیری فعال چیست؟ روش استفاده در کلاس های آنلاین
8-ایجاد حس عشق و انگیزه به یادگیری
معلمان خوب همیشه سعی دارند برای علایق دانش آموزان خود ارزش قائل باشند . زمانی که دانش آموزان نسبت به یادگیری شور و انگیزه بیشتری دارند، بهتر در فعالیت های کلاس مشارکت خواهند داشت.
روش های متنوع تدریس را به کار ببرید
بعضی معلمان در امر آموزش از روش های تدریس مختلفی استفاده می کنند . آن ها گاهی از بازی و شعر و موسیقی نیز در حین تدریس به منظور ایجاد تنوع روش تدریس استفاده می کنند. همچنین به فعالیت های خلاقانه دانش آموزان و مشارکت فعالانه آنه ا در امر آموزش نیز اهمیت می دهند.
از بازخورد های دانش آموزان بهره بگیرید
معلمان با بررسی بازخورد های دانش آموزان نسبت به نحوه تدریس خود و در واقع با شناخت و به کارگیری موارد مورد علاقه آن ها، بهتر در جهت ایجاد انگیزه لازم و عشق به یادگیری می توانند موثر باشند .
لیست بهترین معلم های فیزیک کنکور

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *