آموزش, آموزش عیب یابی خودرو (تصویری), اخبار, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های فنی دیگر

کار ضد یخ چیست؟ (و چند نکته کاربردی)

ضدیخ

کار ضد یخ چیست؟ (و چند نکته کاربردی)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/word-image-284.jpeg

ضدیخ یکی از موارد مصرفی ماشین است که در صورت عدم مصرف ممکن است موتور ماشین آسیب ببیند. ضد یخ ها فقط در فصل زمستان کاربرد ندارند بلکه به عنوان ضدجوش و ضد زنگ نیز استفاده میشوند. ضدیخ در زمستان عمل ضد یخ زدن آب رادیاتور را انجام دهد و در تابستان با بالا بردن نقطه ی جوش باعث میشود که کمتر دمای آب به نقطه ی جوش نزدیک شود. در این مقاله کاربرد ضدیخ را برای شما شرح خواهیم داد.
پایه و اساس ضد یخ

ضد یخ هایی که از مواد معدنی ساخته شده اند ضد یخ هایی با پایه روغنی نامیده می شود که در حال حاضر مرسوم ترین نوع ضد یخ ها هم به حساب می آیند،
ضد یخ هایی متشکل از مواد آلی که به این نوع، ضد یخ های الکلی نیز گفته می شود.

کار ضدیخ چیست؟
ضد یخ یا خنک کننده موتور مایعی رنگی است که با آب مخلوط می شود تا به شما در تنظیم موتور در دمای خیلی پایین کمک کند. همانطور که دمای خارج از گرم به سرد تغییر می کند ضد یخ در سراسر قطعه موتور پمپ می شود تا دمای یکنواخت را حفظ کند. با این وجود ضد یخ چیزی فراتر از تنظیم دما است و با حفظ سطح مناسب مایعات به جلوگیری از خوردگی نیز کمک می کند.
معرفی انواع سنسورهای خودرو بهمراه کارکرد هر یک
در واقع ضد یخ ضمن محافظت از اجزا در برابر خوردگی ، از موتور شما در برابر یخ زدگی محافظت می کند و با از بین بردن گرمای اضافی نقش مهمی در حفظ تعادل گرمای موتور دارد. در یک موتور دیزلی سنگین ، فقط یک سوم کل انرژی تولید شده برای پیشبرد خودرو به جلو کار می کند. یک سوم اضافی به عنوان انرژی گرمایی توسط سیستم اگزوز حذف می شود. یک سوم باقیمانده انرژی گرمایی تولید شده نیز توسط خنک کننده موتور گرفته می شود.
گرمای حذف شده توسط ضد یخ باعث ایجاد تعادل در حذف گرمای موتور می شود که برای اطمینان از عملکرد مناسب موتور بسیار مهم است. گرم شدن بیش از حد می تواند منجر به خراب شدن سریع روغن و خود موتور شود.
کاربردهای ضدیخ
1- ضد خوردگی
مهمترین دلیل استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودرو خاصیت ضد خورندگی و از بین بردن اثرات و خاصیت اکسید شدن فلزات در مجاورت با آب می باشد. مهمترین مشکلی که در غیاب ضدیخ در موتور خودرو ایجاد می شود، خوردگی و پوسیده شدن قطعات موتور و سیستم خنک کننده می باشد.
2- ضد جوش
جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو در شرایط کارکرد سخت موتور خودرو دیگر وظیفه ضدیخ/ ضدجوش خودرو می باشد.
3- ضد یخ
یکی از مهم‌ترین وظایف ضد یخ، جلوگیری از یخ‌زدگی در ماه های سرد سال می باشد. یخ زدگی آب درون سیستم خنک کننده خودرو با توجه به افزایش حجم آب در زمان انجماد با توجه به قطعات فلزی خودرو، می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری همچون ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و ترکیدن رادیاتور شود. که ضد یخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر می‌شود.
چطور تایر ماشین را عوض کنیم؟ (آموزش تصویری)
نسبت ترکیب ضد یخ با آب
نسبت ترکیب ضدیخ با آب بسیار مهم می باشد. غلظت بالای ضدیخ لزوما منجر به پایین آمدن سطح انجماد مایع خنک کننده نمی باشد. معمولا نسبت ضد یخ با آب در دفترچه خودرویشما نوشته شده است. بهترین نسبت برای این ترکیب 50/50 است.
آب مصرفي در ترکیب با ضد يخ بايد داراي سختي بسيار پايين(دی يونيزه) باشد. البته آب دی یونیزه می بایست حتما با ضدیخ (اتیلن گلیکول) ترکیب گردد چرا که آب دی یونیزه به تنهایی بسیار خورنده می باشد موجب آسیب جدی به خودرو می گردد.
نکات تکمیلی

هرگز ماده خنک کننده را به موتور داغ اضافه نکنید. اگر متوجه شدید که باید مایعات بیشتری اضافه کنید ، صبر کنید تا موتور خنک شود. این کار از احتمال سوختن یا ترک خوردن بلوک موتور شما جلوگیری می کند.
درب های موجود در مخزن مایع خنک کننده یا رادیاتور را در حالی که موتور گرم است ، حتی فقط برای بررسی سطحی باز نکنید. در صورت انجام این کار ، به خصوص در سیستم تحت فشار ممکن است خنک کننده داغ خارج شود.
اگر خنک کننده شما بی رنگ ، زنگ زده یا اجسام خارجی در آن شناور است ، باید سیستم خنک کننده خود را کاملاً شستشو دهید و یک مخلوط جدید ۵۰/۵۰ اضافه کنید.
اگر متوجه شدید که مخلوط ضد یخ شما لجن یا روغن دارد حتماً سریعاً وسیله نقلیه خود را به مکانیکی منتقل کنید. آنها باید نشتی واشر داخلی سر را بررسی کنند.

از کجا بفهمیم ماشین ضدیخ دارد؟ (3 روش ساده)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *