آموزش, اخبار, چرتکه, سایر هنرهای مهم, کاردستی, مادر و کودک, مهارت

یادگیری چرتکه از صفر تا صد با 30 درس رایگان

یادگیری چرتکه

یادگیری چرتکه از صفر تا صد با 30 درس رایگان
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/word-image-166.jpeg

چرتکه در واقع یک ابزار محاسباتی است که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار میگرفت، اما امروزه علاوه بر محاسبات ریاضی، از این وسیله برای تقویت هوش، استعداد و ایجاد هماهنگی بین دو نیمکره مغز استفاده میشود. شما به وسیله چرتکه میتوانید 4 عمل اصلی ریاضی را به راحتی انجام دهید، اما برای این کار باید نحوه کار با چرتکه را به خوبی آموزش ببینید. در این مقاله همه اطلاعاتی که درباره چرتکه باید بدانید را شرح داده ایم.
چرتکه چیست؟
چرتکه یک ابزار محاسباتی است که از گذشته تا کنون برای انجام 4 عمل اصلی ریاضی استفاد میشود. در زمان قدیم تنها تجار و بازاریان از این وسیله استفاده میکردند اما در دنیای دیجیتال امروز به فواید این روش محاسباتی برای سلامتی مغز پی برده شده و همین امر این وسیله را به چرخه آموزشی برگردانده است.
تاریخچه چرتکه
حدود ۲۳۰۰ الی ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اولین چرتکه توسط سومری‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است . دانشمندان بابلی،از چرتکه برای عملیات جمع و تفریق و محاسبات پیچیده استفاده قرار میکردند.
در طول امپراطوری هخامنشی ، در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، ایرانیان اولین بار شروع به استفاده از چرتکه کرده‌اند. در امپراطوری اشکانیان و ساسانیان، پژوهشگران و مخترعین کشورهای دیگر از جمله هند، چین و امپراتوری روم، اقدام نمودند
اما این کلمه ریشه روسی (Abacus) دارد و به معنای تسبیح است که از ظاهر این وسیله نشات گرفته است.
اما نوع دیگر چرتکه ، چرتکه سوروبان نوعی چرتکه ژاپنی است که از تعدادی میله افقی و عمودی به همراه مهره تشکیل شده است.
ساختار چرتکه
چرتکه از یک قاب اصلی تشکیل شده است که چندین میله ی عمودی در آن جاسازی شده و در هر یک از این میله‌ها تعدادی مهره ی چوبی وجود دارند که به بالا و پایین حرکت می‌کنند.
یک میله ی افقی فضای داخل قاب را به دو قسمت تقسیم می‌کند که به آن ها ردیف بالا و ردیف پایین گویند .
چرتکه را برای استفاده بر روی سطح صافی مانند میز یا روی پا قرار می‌دهند و تمام مهره‌های بالا و پایین را درجهت مخالف به سمت میله ی افقی حرکت می‌دهند.
ارزش عددی هر مهره در ردیف بالا ۵ و در ردیف پایین ۱ است. هنگامی که مهره‌ها به سمت میله ی افقی حرکت داده شوند، در واقع شمرده شده‌اند.

یادگیری چرتکه در کوکان
یادگیری ریاضی همیشه امری سخت به نظر میرسد و به همین دلیل بسیاری از کودکان به یادگیری آن هیچ علاقه ای ندارند. در نظام آموزشی جدید استفاده از چرتکه برای آموزش 4 عمل اصلی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) استفاده میشود و توانسته کودکان را به این درس مشتاق تر کند.
آشنا کردن کودکان به محاسبات از طریق روش های ذهنی یکی از اهداف استفاده از چرتکه است. از سوی دیگر آموزش چرتکه به کودکان فعالیت مغز آن ها را بهبود میبخشد. مغز انسان از رشته های عصبی در هم تنیده تشکیل شده که مانند یک کامپیوتر عمل می کنند. هنگام کار با چرتکه هر دو نیمکره مغز همزمان با هم عمل می کنند. در نتیجه تکرار این روش باعث تقویت سلول های مغزی می شود.
در روش چرتکه تصویری (Image abacus) محاسبات از طریق تصویر ذهنی انجام می شود. چرتکه در این روش فقط یک ابزار کار است و آنچه مهم است تمرین مدام تصویر ذهنی از چرتکه است. با تکرار این روش، تصویر ذهنی دائمی می شود و پس از آن کودک بدون چرتکه نیز میتواند محاسبات خود را انجام دهد.
مزایای آموزش چرتکه
1- تقویت مهارت های حرکتی
شروع محاسبات با چرتکه از طریق انگشتان دست انجام میشود. با تمرین مداوم حرکت دانه ها در مغز شبیه سازی شده همین عامل باعث افزایش کارایی مغز می شود. همچنین به شبیه سازی ارگان های حسی نیز کمک می کند و به کودک در مهارت های حرکتی کمک زیادی خواهد کرد.
2- تقویت مهارت های محاسباتی
چرتکه مهارت محاسبه را ارتقاء داده و باعث تسریع در محاسبات می شود. این مورد از مهمترین فواید آموزش چرتکه به کودکان می باشد.
3- افزایش تمرکز
تحقیقات نشان داده دانش آموزانی که از چرتکه استفاده می کنند در مقابل سایر دانش آموزان تمرکز بیشتری دارند. تمرکز با تمرین و تکرار از طریق فعالیت های دیگر دریافت می شود و یادگیری چرتکه یکی از تمرین های مناسب افزایش تمرکز است.
4- بهبود توانایی حل مسائل
با افزایش تمرکز در کودک، تاثیرات بر دیگر ابعاد نیز خود را نشان میدهد. کودکی که به وسیله فراگیری چرتکه مسائل ریاضی را با تمرکز بیشتر حل می کند. پس از سن بلوغ و بزرگسالی، توانایی حل مسئله را یاد گرفته و می تواند در ابعاد دیگر زندگی از آن استفاده کند.
5- بهبود قدرت حافظه
این ابزار در بلندمدت به افزایش قدرت حافظه کمک می کند. پس از پیشرفت در یادگیری چرتکه، محاسبات، به صورت ذهنی انجام می شود. این محاسبه ذهنی، قدرت حافظه را بهبود می بخشد.
6- افزایش هماهنگی بدن
آموزش چرتکه نوعی هماهنگی بین دست ها و مغز ایجاد می کند. کودکان از دست برای حرکت دانه ها استفاده می کنند و همزمان از مغز برای انجام محاسبات استفاده می کنند.
7- کاهش استرس
چرتکه به کاهش استرس و آزاد کردن استرس های غیرضروری کمک می کند. چرا که شبیه سازی مغز باعث افزایش تمرکز می شود. همین عامل به کاهش سطح اضطراب کمک خواهد کرد.
8- تقویت تصویر سازی
این روش به کودکان کمک می کند در هر زمانی برای انجام محاسبات بتوانند تمرین تصویرسازی را انجام دهند. این تمرین پیوسته سبب بهبود مهارت های تجسم سازی می شود.
9- بهبود مبانی یادگیری
یادگیری با ابزار هم برای کودکان جذاب تر است و هم مراحل یادگیری را آسان تر می کند. به همین دلیل کودکانی که محاسبات از چرتکه را یاد می گیرند نسبت به دیگر کودکان سریع تر و راحت تر آموزش می بینند.
10- افزایش تفکرات منطقی
در این شرایط کودک برای یافتن پاسخ سوال، آن را مرتب در ذهن خود تجسم می کند. این روش به رشد مغز کمک خواهد کرد. پس این روش باعث می شود فرد در شرایط دیگر نیز به طور منطقی عمل کند.
11- موفقیت ورزشی
همانطور که گفتیم یادگیری چرتکه باعث افزایش تمرکز می شود. همین عامل در جهات مختلف به فرد کمک می کند. برخی از این موارد می توان به: افزایش توانایی بصری، قابلیت تشخیص الگوهای و پیش بینی بازی ها اشاره کرد.
12- افزایش اعتماد به نفس
چرتکه بر اعتماد به نفس کودک نیز تأثیر مثبت دارد. همانگونه که کودکان با یادگیری ریاضی اعتماد به نفس بالایی می گیرند.
بهترین سن برای شروع یادگیری چرتکه
اگرچه، چرتکه را در هر سنی می توان آموخت، اما وقتی کودک در سال های اولیه تحصیل خود شروع به یادگیری چرتکه می کند، مزایای آن دو چندان خواهند بود.
قبل از شرکت در کلاس های آموزشی چرتکه، کودک باید بتواند تا 100 بشمارد. با توجه به این پیش شرط، چرتکه معمولا از سن 5 یا 6 سالگی آموزش داده می شود. در این سن، کودکان مهارت های حرکتی لازم برای انجام حرکات مهره ها را در اختیار دارند.
معمولا برای تقویت این توانایی لازم استا کودک زمان لازم برای تمرین را داشته باشد که معمولا در سنین بالا این زمان کمتر است بنابراین از سنین 6 سالگی آموزش چرتکه را آغاز کنید. اما این یک صحبت نسبی است و توانایی افراد متفاوت است، حتی اگر در سن نوجوانی هستید شما میتوانید با تمرین و تکرار این مهارت را فرا بگیرید.
دانلود دروس آموزش چرتکه
برای دانلود هر درس کافی ست روی آن کلیک کنید. یا اگر پخش شد، روی علامت سه نقطه پایین سمت راست ویدیو کلیک و گزینه Save را بزنید.
2 نوع آموزش داریم، هر سبکی که دوست دارید را برای یادگیری انتخاب کنید. ضمنا این دو آموزش هم برای کودکان و هم بزرگسالان قابل استفاده هستند:
آموزش اول
برگرفته از پیج کارگرفرد:

آموزش دوم
برگرفته از پیج خانم طاهری:

حتما بخوانید: 44 مهارت که باید در زندگی بلد باشیم
سوالات متدوال
1- برای آموزش چرتکه زا چه تکنیک هایی استفاده میشود؟
معمولا آموزش چرتکه بر سه تکنیک شنیداری، دیداری و تصویر سازی تکیه دارد.
2- تا چه حد می تواند سرعت محاسبات را تسریع کند؟
با فعال کردن هر دو نیمکره مغز تمام دانش اموزان می توانند سرعت محاسبات را که قبلا توسط نوابغ ریاضی قابل دستیابی بود را بدست آورند و سرعت خود را به راحتی افزایش دهند.
3- آیا فراگیری چرتکه برای کودکان مضر است؟
بسیاری افراد معتقد هستند که تکیه بر چرتکه برای حل مسائل، توانایی کودک را در حل مسائل به صورت تشریحی کاهش میدهد. اما این روش در مدارس در کنار حل مسائل تشریحی به کار میرود و تعادل برقرار خواهد شد.
از سوی دیگر بسیاری از والدین کودکان خود را برای یادگیری این مهارت تحت فشار گذاشته و کوکان را دچار مشکلات عصبی به خصوص استرس خواهد کرد.
حتما بخوانید: تنها راه های تقویت حافظه کوتاه و بلند مدت کودکان (روش علمی)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *