آموزش, آموزش بهترین حرکات یوگا و مدیتیشن (تصویری), آموزش یوگا, اخبار, کاردستی, مادر و کودک, ورزش یوگا

یادگیری یوگا و اصطلاحات آن (اصطلاحات و 3 فیلم آموزش کامل)

یوگا

یادگیری یوگا و اصطلاحات آن (اصطلاحات و 3 فیلم آموزش کامل)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/07/word-image-34.jpeg

اگر به یوگا علاقمند هستید اما نمی دانید از کجا و چگونه شروع کنید، ما می توانیم به شما کمک کنیم. یوگا یک ورزش فوق العاده است و میلیون ها نفر در سراسر جهان از فواید روحی، روانی، عاطفی، فیزیکی و جسمی آن بهره میبرند.
قبل از شروع بهتر است کمی وقت بگذارید و با ریشه های فرهنگی و تاریخی یوگا و همچنین اصطلاحات و سبک های این ورزش آشنا شوید. یوگا در اصل یک تمرین معنوی است که می تواند به رشد بدن و ذهن انسان کمک کند. این ورزش در سال های اخیر در بین علاقه مندان به تناسب اندام نیز محبوب شده است.
در اینجا برخی از مواردی است که باید قبل از شروع یوگا بدانید:
تاریخچه یوگا چیست؟
اگرچه یوگا امروزه به عنوان حالات بدنی و ورزش های تنفسی شناخته شده است اما یک تاریخچه فرهنگی پیچیده و کهن دارد. تصور می شود که یوگا هزاران سال پیش در هند باستان پدید آمده است. یوگا در متون هند باستان که به زبان سانسکریت، ریگودا و اوپانیشاد نوشته شده است ذکر گردیده است و اعتقاد بر این است که حدود 500 سال قبل از میلاد، مطالعات گسترده تری در مورد آن انجام شده است. ریشه یابی دقیق اینکه یوگا توسط چه شخصی و چگونه به‌ وجود آمده است، تقریبا غیرممکن است چون تاریخ شکل ‌گیری این ورزش به سال های بسیار دور بر می گردد.
هدف از یوگا و فواید آن چیست؟
کلمه “یوگا” از کلمه سانسکریت “yuj” (یوج) آمده است که به معنی یگانگی، اتصال یا پیوستن است. یوگا اهداف معنوی و عرفانی زیادی دارد اما اصلی ترین هدف آن، اتحاد روح انسان با روح الهی ست. یوگا می تواند بین تن و روح و حتی نیروهای مثبت و منفی وجودی انسان، اتحادی غیر قابل باور ایجاد کند. امروزه بسیاری از افراد به دلیل مزایای مختلف روحی و جسمی ازجمله بهبود قدرت بدنی، تعادل و انعطاف پذیری، این ورزش را انجام می دهند. یوگا به منظور بهبود سلامت عمومی یا جهت مقابله با استرس نیز انجام می شود. ورزش یوگا برای چه بیماری هایی مفید است؟ هر حرکت برای کدام بیماری؟ (برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید)
چه کسانی می توانند یوگا تمرین کنند؟
خوشبختانه یوگا هیچ محدودیتی ندارد و همه ی افراد می توانند آن را تمرین کنند. برای یادگیری یا شرکت در کلاس های یوگا، لازم نیست که از که از اندامی بی نقص و یا شرایط ویژه ای برخوردار باشید. علی رغم تصورات رایج مربوط به یوگای امروزی، این ورزش نیازی به انعطاف پذیری یا شرایط فیزیکی ویژه ای ندارد و همه ی افراد در تمامی سنین و موقعیت ها می توانند از آن استفاده کنند.
چگونه یوگا یاد بگیرم؟
با شرکت در کلاس های مبتدی یوگا می توانید این ورزش را یاد بگیرید. علاوه بر این می توانید با تمرین در خانه، شرکت در کلاس های آنلاین، مطالعه کتاب یا حتی کلیپ ها و ویدیوهای یوگا کار خود را آغاز کنید. کلاس های مبتدی راهی عالی برای امتحان سبک های مختلف یوگا و یافتن علایق فردی می باشد.
قبل از شروع یوگا به چه چیزهایی نیاز دارم؟
تنها چیزی که برای شروع این ورزش نیاز دارید، یک دست لباس های راحتی ست که مانع کشش و حرکت اندام ها نشود. برخی از افراد از تشک های یوگا نیز استفاده می کنند که تهیه ی آنها در ابتدای کار ضروری نیست. قبل از خرید وسایل مختلف، ابتدا به این فکر کنید که آیا قصد ادامه ی این ورزش را دارید یا نه.
مزایای تمرین منظم یوگا
تمرین منظم یوگا مزایای بسیاری از جمله بهبود انعطاف پذیری، تعادل، قدرت و استقامت بدنی دارد. این ورزش به بهبود هوشیاری و تمرکز نیز کمک می کند. یکی از جنبه های منحصر بفرد یوگا که آن را از دیگر ورزش ها متمایز می کند، فواید این ورزش برای ذهن است. بطور کلی یوگا تاثیرات مثبتی بر ذهن و روان انسان دارد و باعث بهبود افسردگی، تحریک عملکرد مغز و بالا بردن سطح انرژی آن، بهبود تعادل، روحیه و کاهش استرس می شود.
تغذیه در ورزش یوگا: چه بخوریم و چه نخوریم؟
منظور از هشت اندام یوگا چیست؟
حدود 3000 سال پیش، یک دانشمند هندی بنام “پاتنجلی”، یوگا را به 8 مرحله تقسیم کرد که در زبان سانسکریت به آن یوگای 8 مرحله ای یا آشتانگا گفته می شود. این هشت مرحله، بعنوان یک راهنما برای داشتن زندگی معنادار و هدفمند و همچنین پیروی از رفتارهای اخلاقی عمل می کند. علاوه بر این موجب تصدیق جنبه های معنوی ذات و توجه انسان به سمت سلامتی می شود.
1- یاما (پرهیز از عوامل تباه کننده ی تن و روان که انرژی حیاتی انسان را به بطالت می کشاند)
2- نیاما (نظم و انظباط در زندگی روزمره و بررسی رابطه ی انسان با خویشتن)
3- آسانا (حرکات و حالت های ویژه ی جسمی)
4- پرانایاما (تغییر آگاهانه ی ریتم و شدت تنفس و بعبارت دیگر گسترش و مهار تنفس)
5- پراتی آهارا (قدرت جدا شدن ذهن از محیط اطراف و جدا شدن از حواس)
6- دهارانا (تمرکز، محدود کردن حیطه ی عملکرد و کنترل ذهن)
7- دهیانا (مراقبه، درک مستقیم و تفکر عمیق)
8- سامادهی (آرام یافتن جان و نیست شدن در ذات الهی)
چرا دانستن اصطلاحات یوگا توصیه می شود؟
اطلاع از اصطلاحات یوگا می تواند برای شروع این ورزش کمک زیادی به شما کند. می توانید از مربی خود بخواهید که معنی کلمات یوگا را به شما بگوید یا شما را با اصطلاحات این ورزش آشنا کند. یادگیری و استفاده صحیح از اصطلاحات، یکی از راه های احترام گذاشتن به فرهنگ های یوگا است. در این قسمت با برخی اصطلاحات یوگا آشنا می شوید.
کلاس های یوگا
شرکت در کلاس ها یک روش عالی برای شروع یوگا است و در واقع روشی است که اکثر مردم برای تمرین منظم انتخاب می کنند. بسیاری از کلاس ها در باشگاه های مستقل یوگا یا سالن های ورزشی مختلف برگزار می شوند. این کلاس ها برای یادگیری یوگای مقدماتی، کمک بزرگی به شما می کنند. بهترین کلاسهای یوگا را در اینجا معرفی کرده ایم
قبل از شرکت در کلاس های یوگا چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
اگر به تازگی یوگا را شروع کرده اید، قبل از شروع این ورزش با پزشک خود مشورت کنید. همچنین بهتر است در ابتدای کلاس با مربیان یوگا صحبت کنید و آنها را از وضعیت جسمی خود مطلع نمایید. بیشتر کلاس ها یک ساعت یا یک ساعت و نیم طول می کشند و شامل تمرکز ذهنی، تکنیک های تنفسی و یک سری حالت های فیزیکی است. در ورزش یوگا، هیچ محیط استرس آور و رقابتی وجود ندارد و این ورزش از تازه واردان استقبال می کند.
ورزش یوگا، سبک ها و حالات مختلفی دارد و شامل چالش های ذهنی و جسمی است. اگر به یک کلاس یوگا علاقه ندارید، از این ورزش دست نکشید. شیوه ها و سبک های مختلفی در یوگا وجود دارد، بنابراین سعی کنید کلاس ها یا مربیان مختلف را امتحان کنید تا زمانی که کلاس و سبک مورد علاقه خود را پیدا کنید.

یکی از زیبایی های یوگا داشتن محیط گرم، صمیمی و بدون رقابت آن است. بنابراین اگر نتوانستید در یک یا چند جلسه از یوگا شرکت کنید، نگران نباشید. همیشه به یاد داشته باشید که به بدن خود گوش دهید و فقط آنچه احساس می کنید برای شما مناسب است را انجام دهید.
آموزش مدیتیشن (مراقبه): راهنمای کامل ویژه مبتدیان
استایل های یوگا
تمرینات یوگا انواع مختلفی دارد و سبک های برجسته می توانند چندین نام داشته باشند یا از چندین سنت مختلف گرفته شده باشند. برخی از سبک ها بر تکنیک های تنفسی یا حرکات متمرکز است و برخی دیگر بر فلسفه یوگا یا مراقبه تمرکز دارند. در کلاس یوگای مبتدی، به احتمال زیاد با چندین سبک مختلف آشنا خواهید شد. در نهایت می توانید کلاسی را انتخاب کنید که مطابق علاقه و روحیه شما باشد. در اینجا مروری بر چند سبک یوگا آورده شده است:

هاتا: هاتا در حقیقت یوگای پایه و آسان است و یک اصطلاح عمومی برای تمرینات اصلی و پایه ای یوگا می باشد. این نوع یوگا بر تنفس و حالت مناسب بدنی تأکید دارد. مدت زمان حرکات طولانی بوده و موجب خستگی یا ایجاد فشار نمی شوند. کلاس های هاتا برای افرادی که تاکنون تجربه ی یوگا نداشته اند، استفاده می شود.
وینیاسا: به این سبک از یوگا “جریان” نیز گفته می شود زیرا شامل حرکات ورزشی زیادی ست که هر کدام از آنها با تنفس تنظیم می شوند. حرکات یوگا در این سبک سریع است و نیازی به نگه داشتن زیاد ندارند بنابراین به تمرین زیاد نیاز دارد.
اشتانگا: اشتانگا یکی از سبک های یوگاست که به آمادگی فیزیکی زیادی نیاز دارد و برای تازه کاران و کسانی که استایل مناسبی ندارند، مناسب نیست. به این سبک یوگا، یوگای قدرتی نیز گفته می شود و برای تسلط بر آن، به سال ها تمرین و پشتکار نیاز است.
آنوسارا: آنوسارا تأکید ویژه ای بر ذهن آگاهی و مراقبه دارد. ارتباط بین قلب، ذهن و بدن در این یوگا بسیار مهم است و تمرکز زیادی روی تراز کردن بدن دارد.
اینگار: این یوگا توسط یک معلم و دانشمند یوگا در هند توسعه داده شده است. این سبک برای درمان مشکلات مفصلی و جراحات بسیار مفید است و بر دقت بالای حرکات تمرکز دارد. این سبک یوگا با کمک ابزارهایی مانند بلوک، کش و روکش انجام می گیرد و به بهبود انعطاف پذیری، قدرت و ثبات بدن کمک می کند.
یوگا احیاگر: این نوع تمرین برای کسانی که می خواهند یک ورزش ملایم و آرام داشته باشند مناسب است. این سبک به طور معمول کشش بیشتری نسبت به تمرینات قدرتی دارد و برای کسانی که آسیب دیدگی یا ناتوانی جسمی دارند، گزینه خوبی است.
پرنتال یا یوگا بارداری: یوگای بارداری به منظور آمادگی زنان برای زایمان انجام می شود. در این نوع یوگا هیج فشاری به جنین وارد نمی شود و با کمک تمرینات تنفسی، به داشتن زایمان راحتتر کمک می کند.
هات یوگا: اگر از عرق کردن لذت می برید، این سبک جدیدتر یوگا ممکن است برای شما مناسب باشد. هات یوگا در یک اتاق گرم انجام می شود و به گرم کردن عضلات شما کمک زیادی می کند.

ملزومات و لباس یوگا
برای ورزش یوگا به یک فضای تخت و راحت (داخل یا خارج از منزل)، آب جهت آبرسانی به بدن و یک تشک نیاز دارید. ابزارهای مورد نیاز یوگا، به سبک انتخابی شما بستگی دارد و به همین دلیل توصیه می شود که در این خصوص با مربی خود صحبت کنید.

انواع لباس های ورزشی برای یوگا بخصوص یوگای مقدماتی کاملاً مناسب هستند اما در سبک های خاص و حرفه ای، ممکن است به لباس های راحتی و کششی احتیاج پیدا کنید. برای انجام این ورزش به دنبال لباس های بدون جیب، سبک و نرم باشید.
اصطلاحات یوگا
ریشه ی واژگان غنی یوگا که بیشتر آن از زبان سانسکریت هستند، در اصل هندی تست. در ابتدا یادگیری کلمات جدید ممکن است گیج کننده باشد اما اینها بخشی از تاریخ یوگا هستند. در این قسمت تعداد انگشت شماری از اصطلاحات یوگا آورده شده است که ممکن است در اوایل کار با آنها روبرو شوید:

آساناها: حالات یا حالت های بدنی هستند که پایه و اساس یوگا است.
پرانایاما: یک تکنیک تنفسی و یکی از هشت اندام یوگا می باشد. پرانایاما واژه ای سانسکریت به معنی “کنترل نفس” است.
اوم: مانترای اصلی مظهر حقیقت است که به شما کمک می کند تا ذهن خود را متمرکز کنید.
حرکت بچه: این حرکت را در کلاس های مبتدی خواهید آموخت. حرکت بچه در زمان هایی که نیاز به مکث، استراحت و تنفس در حین تمرین دارید، استفاده می شود و به بازسازی و تسکین بدن از استرس کمک می نماید.
ساواسانا: “ژست جسد” حالتی ست که فرد در حالت آرامش قرار می گیرد و غالباً به عنوان آخرین حرکت در یک کلاس انجام می شود.
ناماسته: در حقیقت نوعی خوش آمدگویی است که به طور معمول در پایان کلاس گفته می شود و به معنی “من به شما تعظیم می کنم” می باشد.

رایج ترین حرکات یوگا

آموزشهای یوگای ما را از اینجا دنبال کنید
3 ویدیوی کاربردی آموزش یوگا

 
دانلود ویدیوی بالا

 
دانلود ویدیوی بالا

 
دانلود ویدیوی بالا

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *