آداب معاشرت, آموزش, اخبار, سایر هنرهای مهم, کاردستی, مادر و کودک

آداب غذا خوردن برای کودکان (14 نکته مهم که باید یاد بگیرند)

کودکان در حال غذا خوردن

آداب غذا خوردن برای کودکان (14 نکته مهم که باید یاد بگیرند)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2022/03/word-image-12.jpeg

اگر از کودکی این خاطره را در ذهن دارید که پدر و مادرتان با گذاشتن آرنج روی میز عصبانی می شدند، بدانید تنها نیستید. با این که ممکن است این خاطرات الان قدیمی به نظر برسند، اما رعایت آداب غذا خوردن هیچ وقت از مد نمی افتد. هر وعده غذایی باید به عنوان فرصتی برای فرزندان شما باشد تا آداب درست را رعایت کنند. در این مقاله در مورد آداب غذا خوردن کودکان سر میز از گذاشتن دستمال روی پاها گرفته تا برداشتن بشقاب از روی میز بعد از تمام شدن غذا ، صحبت خواهیم کرد.
1-بچه ها با صورت و دست های تمیز سر میز بیایند
علاوه بر این واقعیت که بچه ها از ظروف سرو غذای مشترک استفاده می کنند، کثیف بودن صورت منظره خوشایندی سر میز شام ندارد.
2- قبل از غذا، دستمال غذا را روی پاهای شان بیندازند
هنگام شروع شام خانوادگی یا در مراسم رسمی تر، بعد از تعارف میزبان برای صرف غذا، کودکان روی پاهای شان دستمال سفره بیندازند. بچه های کوچک تر می توانند دستمال سفره شان را از وسط تا کنند تا کوچک تر شود و سر جایش بماند. بودن یک دستمال روی پاها به آن ها یادآوری می کند که نباید غذای روی انگشتان شان را بلیسند! به جای آن باید از دستمال برای پاک کردن دستان شان استفاده کنند.
3- برای این که خوردن را شروع کنند، صبر کنند تا همه بنشینند و غذا سرو شود (مگر این که خلافش گفته شده باشد)
این قاعده بر اساس رسمی یا غیر رسمی بودن غذا و این که سرو آن به سبک سلف سرویس باشد یا خیر، متفاوت است. برخی از میزبانان اصرار می ‌کنند که تا غذا گرم است، فورا شروع به خوردن کنید و اصطلاحا غذا از دهن نیفتد. یک قانون نانوشته می گوید که اگر مطمئن نیستند، به بچه ‌ها یاد بدهید که بپرسند آیا می ‌توانند غذای شان را بعد از سرو کردن شروع کنند یا باید صبر کنند.

مهم برای کودکان: راه های تقویت حافظه کوتاه و بلند مدت کودکان
4- کارد و چنگال را درست نگه دارند و بچه های بزرگ تر هم غذای شان را با چنگال و چاقو برش دهند
هنگامی که کودک نو پای شما از مرحله با دست غذا خوردن در آمد و نوبت گرفتن قاشق و چنگال شد، به او یاد بدهید که چه طور کارد و چنگال را درست نگه دارد و از آن استفاده کند و به او نشان دهید که چطور به جای خم شدن برای خوردن، غذا را به سمت دهانش بیاورد. هر وقت مناسب بود، به کودکان تان بیاموزید که چه طور غذایشان را با استفاده از چنگال و چاقو برش بدهند.
5- وقتی غذا در دهان شان است، صحبت نکنند
این کار خیلی ساده به نظر می رسد، اما گاهی اوقات حتی بزرگسالان هم وقتی کامل غذایشان را نبلعیده اند، حرف می زنند. به بچه ها یادآوری کنید که با دهان بسته غذا را بجوند، سوپ ، رشته اسپاگتی یا انتهای اسموتی را هورت نکشند و آروغ نزنند. هنگام غذا خوردن هر چه سالن غذاخوری ساکت تر باشد، بهتر است.
6- البته با همه سر میز صحبت کنند
وقتی دو، سه یا چند نفر سر میز هستند، بچه‌ ها را تشویق کنید تا با همه افرادی حاضر تعامل داشته باشند، این افراد می تواند مادر و پدر باشد و چه اشخاص دیگری مثل پدربزرگ و مادربزرگ ، خانواده یا دوستان.
7- با غذای شان بازی نکنند
وقتی در بشقاب چیز های مختلفی مثل تاکو، سیب زمینی سرخ شده، ناگت، پیتزا ، تخم مرغ آب پز و غیره باشد، بچه ها ممکن است وسوسه شوند تا با غذای شان بازی کنند. به بچه ‌های کوچک یاد بدهید که به جای بازی با غذا، باید آن را بخورند (البته می ‌توانید برای بچه‌ های کوچک تری که در حال یادگیری خوردن غذا های جدید هستند ، استثنا قائل شوید).
آموزش آداب نشستن سر میز و صرف غذا + نکات کاربردی
8- دو بار فرو بردن قاشق شخصی در ظروف مشترک، ممنوع!
برای جلوگیری از به اشتراک گذاشتن میکروب‌ ها و رعایت ادب عمومی، قاشق را دوباره در ظرف سس سالسا، رنچ ، گواکاموله یا هوموس نکنند. هر مقداری که می ‌خواهند در بشقاب سرو کنید و اگر دوباره خواستند، برای شان بریزید.
9- درخواست کنند که غذایی که از دسترس تان دور است را به آن ها بدهید
بچه ها نباید هیچ وقت برای دسترسی به ظرف دور از دسترس، روی میز خم نشوند. خیلی راحت بگویند: “لطفا نخود ها را به من بدهید ” و منتظر باشند تا نزدیک ترین فرد به ظرف غذا آن را به آن ها بدهد.
10- از این که چه غذایی سرو می شود، گله نکنند
این یک مشکل بزرگ است که پدر یا مادر غذایی را درست می کند و موقع سرو کرده با غر و شکایت اعضای خانه رو به رو می شود. قدردانی و احترام باید از میز خانه شروع شود. بچه ها ممکن است در خانه مادربزرگ یا دوست شان مهمان باشند و باید یاد بگیرند که قدردان باشند و رفتار خوبی برای غذا هایی که در آن جا روی میز گذاشته می شود، نشان بدهند. ( توجه: این توصیه در صورت عدم وجود حساسیت غذایی یا محدودیت های غذایی است. در چنین شرایطی، بچه ها همیشه باید چیز هایی که می توانند بخورند و نمی توانند بخورند را اعلام کنند.)

مهم هم برای والدین و هم کودکان: آداب دست دادن، غذا خوردن و حرف زدن در جمع
11- وسایل الکترونیکی (یا اسباب بازی) سر میز نباشد
این نکته مربوط به والدین است. آمادگی لازم برای برخورد محترمانه با کودک را داشته باشید و اجازه ندهید که تلفن های هوشمند یا وسایل الکترونیکی یا اسباب بازی ها را سر میز شام بیاورند. به علاوه تا پایان وعده غذایی از پاسخ دادن به تماس های تلفنی، ایمیل یا پیامک خودداری کنند. مطالعات اخیر نشان می‌ دهد تقریبا نیمی از والدین نسبت به دوران کودکی خودشان ، وعده‌ های غذایی کم تری را با خانواده‌های شان سپری می کنند و ۵۷ درصد از والدین موافقند که حتی وقتی به عنوان یک خانواده و سر یک میز با هم غذا می‌ خورند ، برخی از اعضای خانواده‌ حواس شان به فناوری منحرف می‌ شوند.
12- سر میز شام بمانند تا همه غذا خوردن را تمام کنند و بعد عذرخواهی کنند و بشقاب تان را بردارند
در شام های خانوادگی باید همه تا زمانی که آخرین نفر غذایش را تمام کند در کنار هم باشند . اگر لازم است کودک قبل از همه میز را ترک کند، باید برای این کار همراه با عذرخواهی اجازه بگیرد. در پایان غذا، از بچه ها بخواهید که بشقاب خودشان را بردارند و در صورت لزوم از دیگران بخواهند این کار را بکنند . و در نهایت با تشکر کردن، میز را ترک کنند.
13-سر میز صحبت های نامناسب نکنند
بچه‌ها ممکن است فکر کنند شوخ طبعی چیز خوبی است و حتی ممکن است گاهی مجبور شوید پوزخند بزنید، اما میز شام جایی برای شنیدن جوک‌ در مورد نفخ شکم نیست!
14-برای غذا تشکر کنند
فردی که غذا را آماده کرده چه یکی از اعضای خانواده تان باشد و چه یک دوست، تلاش زیادی برای پختن آن کرده و بچه ها باید برای سرو غذا کمک و از او تشکر کنند.
والدین هم باید بلد باشند: 27 نکته بسیار مهم آداب معاشرت در زندگی اجتماعی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *