آموزش, اخبار, اوریگامی, سایر هنرهای مهم, کاردستی, مادر و کودک

آموزش اوریگامی از صفر تا صد با 20 درس رایگان

اوریگامی

آموزش اوریگامی از صفر تا صد با 20 درس رایگان
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/11/word-image-59.jpeg

اوریگامی نوعی هنر ژاپنی است که محبوبیت زیادی در سراسر دنیا دارد. شاید یکی از دلایل محبوبیت آن به این خاطر باشد که هنر تا کردن کاغذ برای هر کسی، از علاقه مندان مبتدی گرفته تا هنرمندان مجرب، قابل انجام است.
می دانیم که خیلی از شما دوست دارید درباره اوریگامی بیشتر بدانید، اما نمی دانید باید از کجا شروع کنید. به همین خاطر در این مقاله که در واقع راهنمایی برای مبتدیان یادگیری اوریگامی ژاپنی است، قصد داریم شما را با تخصص و آموزه های هنرمندان اوریگامی آشنا کنیم و هر نکته و ترفندی که در این زمینه وجود دارد را در اختیارتان بگذاریم.
ما اینجا نحوه شروع کار ساخت مدل های ساده اوریگامی را از طریق دستورالعملی گام به گام تشریح می کنیم و همچنین توصیه هایی درباره مواد اولیه مورد نیاز به شما ارائه می دهیم. همزمان با آموزش، درباره تاریخچه اوریگامی و سازه های شگفت انگیز اساتید این هنر هم چیزهای زیادی یاد می گیرید. بیایید شروع کنیم!
اوریگامی از کجا آمده است؟

دختری در حال درست کردن اوریگامی درنا، سال 1990
تاریخچه شکل گیری اوریگامی به هزاران سال قبل بر می گردد. بسیاری بر این باورند که هنر تزیینی تا کردن کاغذ قدمتی معادل اختراع خود کاغذ دارد، که اولین بار در قرن یکم و در کشور چین اتفاق افتاده بود و تقریباً در قرن ششم وارد ژاپن شد.
در آن زمان کاغذ کالایی لوکس و گرانبها بود و معمولاً اشراف و ثروتمندان از آن استفاده می کردند. از جمله نمونه هایی از این کاربردها می توان به نامه ها و طلسم نوشته های کوچکی که بین سامورایی ها دست به دست می گشت و همچنین اوریگامی پروانه برای جشن های شینتو اشاره کرد.

در دوره اِدو (Edo) در قرن هفدهم میلادی، روش های تولید انبوه کاغذ توسعه یافت و موجب شد دسترسی به این کالا برای همگان تسهیل شود و منابع آن در اختیار صنعتگران قرار بگیرد. از آن زمان بود که اوریگامی به شکل امروزی آن متولد شد.

تکنیک های اوریگامی از نسلی به نسل دیگر انتقال یافتند تا زمانی که اولین کتاب در این زمینه با عنوان «چگونه 1000 درنا را تا کنیم» (How to Fold 1000 Cranes) در اواخر قرن هیجدهم میلادی به چاپ رسید. درنا، پرنده ای مقدس در فرهنگ ژاپن به شمار می رود، که در واقع یکی از سنتی ترین طرح های اوریگامی محسوب می شود که سمبل صلح و عمر طولانی است.
اوریگامی چیست؟
اوریگامی شکلی ظریف از مجسمه سازی است و در زمره صنایع دستی و طراحی قرار می گیرد. از اوریگامی در زمینه های زیادی، از هنری گرفته تا علمی استفاده می شود.
کاربران خبره اوریگامی مدل ها و تکنیک های زیادی از این هنر را شناسایی کرده اند. برای مثال، وقتی چیزی ساخته می شود از آنجایی که باید با تا خوردن های زیادی ساخته شود این کار به نوعی نمادی از پیچیدگی های زندگی محسوب می شود و به آن در اصطلاح مینیمال واقع گرایانه می گویند، به عبارت دیگر، ماهیت چیزی که با تا خوردگی های زیادی به وجود آمده است همچنان سادگی خود را حفظ نموده است. گاهی اوقات برای ساختن یک چیز باید از چندین برگه کاغذ استفاده شود و با ترکیب کردن آنها با یکدیگر طرح نهایی را ایجاد کرد. این تکنیک ماژولار (چند ساختاری بودن) نامیده می شود.

مدل سازی بر اساس وسایل کاربردی واقعی، مانند ساختن جعبه ها، فنجان ها یا ظرف ها در اصطلاح مدل سازی کاربردی (practical) نامیده می شود. طرح هایی که از طریق الگوی تا کردن لبه های کاغذ ساخته می شوند را در اصطلاح مفروش سازی (tessellation) می گویند. مفروش سازی می تواند به دو شکل مسطح و سه بعدی انجام شود، و نکته جالب اینکه تعداد زیادی از متخصصان این مدل سازی، ریاضیدان هستند. و در نهایت، تکنیک تا زدن خیس (wet folding) که ابداع کننده آن، «آکیرا یوشیزاوا» است و در آن یک چسب قابل حل در آب به کاغذها اضافه می کنند. با این کار کاغذ قبل از تا خوردن کمی مرطوب می شود و این امکان را فراهم می کند که گوشه های کاغذ به صورت منحنی های گرد تا بخورد و ساختار مدل ها، مقاوم تر شوند.
آموزش تصویری ساخت گل رز با اسکناس کاغذی (ساده و زیبا)
معنی کلمه اوریگامی چیست؟

مدل های تا زدن: موزه مِت(Met)
اوریگامی یک اصطلاح ژاپنی است که از دو حرف الفبای کانجی 折紙 تشکیل شده است. فعل اوری (折) به معنی تا زدن و کلمه گامی (紙) به معنی کاغذ است. بنابراین به زبان ساده اوریگامی به معنی هنر تا زدن کاغذ است.
طرح پایه و تا زدن در اوریگامی به چه صورت است؟

تا زدگی های کوه و دره
تا زدگی های اصلی اوریگامی، تا زدگی های کوه و دره نام دارند. علت این نامگذاری به خاطر شکل خاص تا زدن کاغذ است که لبه بالایی آن به سمت پایین تا می خورد و به نوعی کاغذ به شکل یک کوه می شود. اما در تا زدگی دره، لبه پایینی کاغذ به سمت بالا تا می خورد. تا زدگی مهم دیگر، تا زدگی پلیسه ای است که وقتی تا زدگی دره و کوه پشت هم روی یک کاغذ اعمال شوند به وجود می آید و حالتی آکاردئونی به کاغذ می دهد.

تا خوردگی معکوس
شکل دیگری از تا خوردگی ها، معکوس نام دارند، که دو نوع هستند: داخلی و خارجی. تا زدگی های معکوس اغلب برای ساختن سر یا دم یک حیوان استفاده می شوند.

اصول اولیه اوریگامی
طرح پایه، مجموعه هایی کوچک از تا خوردگی ها هستند که می توانند بسته به شکل نهایی، به روش های مختلفی انجام شود. رایج ترین طرح های پایه برای آموزش اولیه اوریگامی، طرح های سنتی، پرنده و بمب آب هستند، البته تعداد این طرح ها خیلی بیشتر از اینها است. همان طور که از نامش پیداست، طرح «سنتی» بیشتر در مدل سازی های اوریگامی سنتی و دوران پیشین از قبیل گل لاله، گل ادریس، جعبه ستاره، گل سوسن و … استفاده می شده است. طرح سنتی با کمی تغییر تبدیل به طرح اولیه پرنده می شود که از آن برای ساختن درنا، لاک پشت و موارد مشابه دیگر استفاده می شود. طرح بمب آب در اوریگامی برای ایجاد خودِ بمب آب، پروانه، قوری و سایر طرح ها به کار می رود.
آموزش ساخت گل با کاغذ و مقوا در منزل +فیلم
چگونه یک اوریگامی درنا بسازیم؟
در اینجا دو نمونه از مدل های سنتی زیبا و محبوب را ملاحظه می کنید. دستورالعمل اوریگامی در این تصاویر را مرور کنید و سعی کنید خودتان آن را انجام دهید!

نحوه ساختن اوریگامی درنا
دستورالعمل های بالا درباره نحوه ساختن یک اوریگامی درنا است. در فرهنگ ژاپن، پرنده درنا نماد صلح و عمر طولانی است. شکل ظریف درنای دم چتری می تواند به عنوان قسمت اصلی یک چیز زینتی استفاده شود. اوریگامی های درنا معمولاً برای دکوراسیون و تزئینات جشن ها استفاده می شوند.
چگونه یک جعبه اوریگامی درست کنیم؟

نحوه درست کردن جعبه اوریگامی
جعبه ماسو در اصل یک جعبه چوبی بود که در دوره فئودال برای اندازه گیری برنج استفاده می شد. این طرح یکی از الگوهای محبوب برای ساخت اشکال کاربردی است، از قبیل جعبه ای ظریف و زیبا برای هدایا یا شیرینی جات. اوریگامی جعبه شکل منحصر به فردی دارد که باعث می شود برای ساخت مدل هایی که نیاز به تا خوردگی با زاویه های تیز و مشخص دارند (مثل یک جعبه واقعی) بسیار مفید باشد.
روش تزئین اتاق برای جشن های مختلف با کاغذ
از چه نوع کاغذی برای ساخت اوریگامی باید استفاده کنیم؟

از انواع مختلف کاغذ می توان برای اوریگامی استفاده کرد، البته باید دقت داشته باشید که ساخت الگوهای سنتی تقریباً همیشه با کاغذ مربعی شکل شروع می شود؛ مدل های کمی وجود دارند که از این الگو تبعیت نمی کنند.
کاغذ استاندارد اوریگامی می تواند یک رو یا دو روی رنگی داشته باشد. برای ایجاد بعضی از مدل ها نیاز به کاغذ رنگی دو طرفه نداریم، اما وقتی قرار باشد قسمت داخلی کاغذ در طرح نهایی مشخص باشد، برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از کاغذ دو رو رنگی استفاده کنید. از طرف دیگر کاغذ یک رو رنگی برای مبتدیان کارایی بیشتری دارد چون با استفاده از این کاغذ می توانند تا خوردگی و چین و چروک های کاغذ را بهتر ببینند.

طرح بومی
کاغذ واشی، که ساخت کشور ژاپن است ایده آل ترین کاغذ برای ایجاد طرح های ظریف اوریگامی است. سایر کاغذهایی که می توانید برای این کار استفاده کنید شامل چیوگامی (کاغذ طرح دار شفاف)، آیزوما (که نوعی کاغذ رنگی است)، شینوازومه (کاغذ طرح دار برجسته) و اونرایو (که کاغذی با طرح اژدها و ابر و باد است) می باشد. همچنین اندازه مناسب توصیه شده برای سایز متوسط این کاغذ 6 اینچ (15 سانتی متر) می باشد.
روش ساخت حیوانات کاغذی (آموزش اوریگامی گام به گام)
در ضمن می توانید از ابزارهای دیگری برای این کار کمک بگیرید، مثلاً از یک خط کش برای تمیز در آوردن تا خوردگی ها می توانید استفاده کنید. همچنین می توانید از یک دفترچه یادداشت برای نوشتن نکاتی مربوط به تا خوردگی ها، طرح های پایه و سایر جزئیات استفاده کنید.
ویدیوهای آموزش کامل اوریگامی
برگرفته از این پیج:

روش ساخت پاکت کارت عروسی خاص و جذاب با کاغذ
ترفندهای اوریگامی از زبان متخصصان
اگر اولین تلاش هایتان برای ساخت یک اوریگامی بی نقص به نتیجه نرسید، ناامید نشوید! درست مثل هر هنر دیگری، تسلط پیدا کردن روی اوریگامی هم به صبر، پشتکار و تمرین زیاد نیاز دارد. ما در ادامه نکات و ترفندهایی درباره هنر زیبای اوریگامی از زبان متخصصان و افراد با استعداد در این زمینه در اختیارتان می گذاریم که به شما در بهتر کردن نتیجه کارتان کمک می کنند.

دکتر رابرت جی لانگ- “هیچ وقت نباید یک چین را تیز کنید، مگر اینکه بدانید در جای درستی شکل می گیرد و همیشه باید کاغذ را به اندازه ای که شرایط و زمینه آن اقتضا می کند، چین بدهید”.
پیتر انجل- “معمولا ساخت مدل های پیچیده یا جدید اوریگامی برای اولین بار سخت است و ممکن شبیه چیزی که باید، نشود و شما را ناامید کند. ولی یادتان باشد مدل های تا کردن متوسط یا سخت به تمرین زیادی نیاز دارد و نباید انتظار داشته باشید در همان دفعه اول نتیجه خوب و بی عیب و نقصی بگیرید. هیچ کس وقتی اولین بار پشت پیانو می نشیند نمی تواند سونات آپاسیوناتای بتهوون را بی عیب و نقص اجرا کند. وقتی تا زدن را شروع کردید، آرام آرام و با صبر و حوصله جلو بروید”.
جوئل کوپر-” وقتی تازه شروع به ساخت اوریگامی می کنید، مهمترین چیز دقت است. چیزهای ساده ای مثل صاف تا کردن و اطمینان از اینکه تایی که قرار است به گوشه برسد دقیقا در همانجا قرار بگیرد، تاثیر زیادی روی نتیجه کار شما دارد. وقت خودتان را صرف یادگیری اصول اولیه و همین چیزهای کوچک کنید وگرنه قبل از اینکه مدلتان را درست کنید ناامید خواهید شد”.
بنجامین جان کلمن– “یادگیری چیزهای جدید در ابتدا سخت است، به خصوص تا کردن و ساختن مدلهای جدید. برای من، ساخت بعضی از مدلها صدها ساعت و بیشتر از یک ماه زمان برد تا رویشان مسلط شوم، اما واقعا ارزشش را دارد”.
لیلا تورس- “با آشنایی با مدل های ساده تر شروع کنید. موقع تا زدن صبر و حوصله به خرج بدهید. زیاد تمرین کنید. چند بار تا زدن یک مدل و توجه به روند کار چیزهای زیادی به شما یاد می دهد. وقتی نمی توانید یک مدل را تا کنید تسلیم نشوید. دوباره و دوباره آن را امتحان کنید”.
نیک رابینسون– “اگر برایتان امکان دارد بهتر است با افرادی که تجربه بیشتری در اوریگامی دارند کار کنید تا سرعت پیشرفتتان افزایش پیدا کند.”
فیلیپ کریک- “من دوست دارم یک مدل را کامل و بی نقص از آب در بیاورم و بعد سراغ مدل جدید بروم. بنابراین توصیه می کنم تا وقتی مدل مورد علاقه تان را کاملا درست و خوب نساخته اید سراغ بعدی نروید”.

چگونه شخصیتی جذاب داشته باشیم؟ (15 ترفند واقعا موثر)    

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *