آموزش, آموزش شطرنج به زبان ساده, اخبار, سایر هنرهای مهم, کاردستی, مادر و کودک

آموزش شطرنج از صفر تا صد با 15 درس رایگان+ ترفندها

شطرنج دوست داشتنی

آموزش شطرنج از صفر تا صد با 15 درس رایگان+ ترفندها
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2022/01/word-image-40.jpeg

تسلط بر استراتژی شطرنج برای بسیاری از شطرنج بازان، امتیاز فوق العاده ای نیست. این یعنی آن ها سعی می کنند تا درک عمیقی از بازی پیدا کرده اند و حریفان شان را با نقشه و حرکات سنجیده شکست می دهند.
شطرنج چیست؟
خاستگاه بازی شطرنج به هندوستان باز میگردد و نام آن هم از زبان سانسکریت نشات گرفته است. اگر چه بازیهای مشابهی در کره، چین، ژاپن و تایلند رواج داشته، اما شطرنج امروزی به این بازی هندی برمی گردد که در دوره ساسانیان وارد ایران شده و آنگاه در کشورهای اسلامی، اروپا و روسیه تکامل پیدا کرده‌است.
شَطرَنج بازی دو نفره‌ای است که بر روی یک صفحه با ۶۴ خانه (۳۲ خانه سیاه و ۳۲ خانه سفید) به وسیله ۳۲ مهره (۱۶ مهره سفید و ۱۶ مهره سیاه) انجام می‌شود. شاید به نظر شما این بازی یک سرگرمی باشد، اما ورزشکاران حرفه ای آن را یک ورزش رزمی ذهنی میداند ک برای برنده شدن در آن نیاز به ذهن توانمند در تحلیل است.
اما قبل از رسیدن به آن مرحله باید استراتژی اصلی شطرنج را یاد بگیرید. ما در این مقاله 5 استراتژی شطرنج مناسب برای مبتدی ها را آموزش می دهم که بازی شما را به سطح بالاتری در این زمینه می رساند!
اگر صفر صفر هستید: آموزش طرز چیدن مهره ها در شطرنج و نحوه شروع بازی
استراتژی اول: مرکز تخته را کنترل کنید
شاید از خودتان پرسیده باشید که چرا اکثر افراد به شما پیشنهاد می کنند که با e4 یا d4 شروع کنید.
علت آن بسیار ساده است؛ اهمیت کنترل مرکز تخته در شطرنج.
به همین دلیل است که باید برای کنترل مرکز اولین حرکت را از این جا شروع کنید. و مهره e4یا d4 دقیقا این کار را انجام می دهد. شما چند مربع با ارزش در مرکز را تحت کنترل گرفته که راه مهره فیل را برای جلو رفتن به سمت مرکز باز می کنید.

اما چرا مرکز خیلی مهم تر از هر دو طرف است؟
به دلایل زیر:

با کنترل مرکز می توانید در هر زمان که خواستید تمرکز تان را روی شاه یا وزیر بگذارید.
مهره های وسط تخته نفوذ و پتانسیل بسیار بیشتری نسبت به قسمت های کناری دارند.
کنترل مرکز به شما کمک می کند تا فضای بیشتری را برای مهره های تان در اختیار داشته باشید.
کنترل مرکز دامنه حرکت مهره های حریف را کم می کند.

برای این که بهتر تفاوت بین وسط و کناره های شطرنج را درک کنید، بد نیست به دو اسب کاملا متفاوت نگاه کنیم:

اسب سفید که در مرکز و در مربع e4 قرار گرفته است، 8 مربع تحت کنترل دارد. به همین دلیل است که شطرنج بازان گاهی از اسب در مرکز به عنوان ” اختاپوس ” یاد می کنند. حالا آن را با اسب سیاهی که در مربع a8 قرار دارد و فقط 2 مربع را کنترل می کند، مقایسه کنید.
مهره ها از یک نوع هستند اما اختلافشان در مربع های تحت کنترل (و مقاصد احتمالی) چهار برابر است!
یادتان باشد که یک اسب بهتر است در موقعیت 4×4 یا f3-f6-c6-c3 قرار بگیرد. اسب در بین تمام این مربع ها، 8 مربع را کنترل می کند. علت آن هم اینست که در ابتدای بازی باید سعی کنید اسبهای تان اگر سفید بود، روی f3 یاc3 و اگر سیاه بود رویf6 یاc6 قرار دهید.
در این صورت با یک حرکت، تا حد ممکن کنترل بیشتری بر روی تخته خواهید داشت.
چگونه شطرنج را حرفه ای یاد بگیریم؟ آموزش گام به گام 
استراتژی دوم: با تمام مهره های تان بازی کنید
اشتباهی که من معمولا می بینم مبتدی ها مرتکب آن می شوند اینست که سعی دارند از روی هیجان به حریف فشار بیاورند به همین دلیل مهره ای را انتخاب کرده، چندین بار آن را حرکت می دهند و سعی می کنند با بیشترین سرعت ممکن به مهره های حریف حمله کنند.
با این که این روش ممکن است گاهی اوقات جواب بدهد ، اما به طور کلی منجر به از دست دادن زمان یا آن مهره تنها می شود.
من معمولا این فرد را با یک فوتبالیست مقایسه می کنم که درست بعد از شروع بازی توپ را می گیرد و به تنهایی به سمت دروازه حریف می دود.
اگر این حمله انفرادی منجر به گل شود، شما قهرمان مطلق هستید . اما شانس دریبل کردن 10 بازیکن و گل زدن خیلی کم خواهد بود.
در شطرنج هم مثل فوتبال، بسکتبال یا هر ورزش تیمی دیگری باید با تمام مهره ها بازی کرد.
تصور کنید که مربی 16 سرباز شجاع شطرنج هستید. کاری کنید که مهره ها با هم کار کنند تا شانس تان برای برنده شدن بیشتر شود. اگر هر کدام بدون نقشه و کمک مشخصی به سمت سربازان حریف تان پیش بروند، احتمالا یکی یکی خواهند مرد.
طریقه استفاده از تمام مهره ها و حرکت دادن آن ها با هم به شرح زیر است:
در حرکات اول هر مهره را یک بار حرکت دهید ( البته منظور از مهره ها سرباز ها نیستند )
برای استفاده از حداکثر پتانسیل تمام مهره های تان، احتمالا می خواهید هر یک از آن ها را با بیشترین سرعت ممکن پیش ببرید.
به همین دلیل است که باید از چند بار جابه جا کردن صرفا چند مهره خودداری کنید و در عوض تمام مهره هایتان را یک بار تکان بدهید. هر بار که یک مهره را برای بار دوم جابجا می کنید، دو کار را انجام می دهید:

آن را از ارتش تان دورتر می کنید.
امکان پیش بردن مهره ای که هنوز دست نخورده را از دست می دهید.

با وارد کردن سریع تمام مهره های تان به بازی، می توانید موقعیت حمله دسته جمعی را به وجود بیاورید. هر چه با مهره های بیشتری بازی کنید، مربع های بیشتری را کنترل می کنید و حمله تان موثرتر خواهد بود.
پرطرفدارترین مطلب ما: 25 ترفند و تکنیک شطرنج که شما راشکست ناپذیر می کنند!
از این قانون ساده برای بازی با تمام مهره های تان استفاده کنید:
هر زمان که می خواهید یک مهره را برای بار دوم ( یا سوم . . . ) جابجا کنید از خودتان بپرسید: آیا من واقعا نیاز دارم که دوباره آن مهره را جابجا کنم (اگر به آن حمله شود، بله!) یا می توانم مهره ای که هنوز حرکت نکرده را جا به جا کنم؟
اگر برای بار دوم نیازی به جابجایی مهره نیست، از انجام آن خودداری کنید و مهره دست نخورده را حرکت بدهید.
با وزیرتان مثل بازیکن خط حمله فوتبال رفتار کنید
اشتباه دیگری که من اغلب می بینم این است که آماتور ها سعی می کنند وزیر شان را سریع بیرون بیاورند. این حرکت در ابتدا کاملا منطقی به نظر می رسد اما می تواند خیلی سریع نتیجه معکوس داشته باشد.
علت آن هم اینست که وزیر با ارزش ترین مهره شماست (البته بعد از شاه) بنابراین هر زمان که وزیر شما مورد حمله قرار می‌گیرد، مجبور می‌شود دوباره حرکت کند ( محافظت از او و در نتیجه بیرون رفتن او توسط یک مهره دیگر ضرر بزرگی خواهد بود! ).
این کار منجر به از دست دادن زمان می شود زیرا باید یک مهره را در همان شروع حرکتش بیش از یک بار جا به جا کنید.
حالا وزیر باید دوباره حرکت کند و در معرض خطر خواهد بود.
به همین دلیل است که من وزیر را با بازیکن خط حمله در فوتبال مقایسه می کنم.

از وزیرتان مثل بازیکن خط حمله محافظت کنید. وقتی که به مراحل حساس برسید، وزیر با حمایت کل ارتش یک حمله حیاتی انجام خواهد داد.
وزیر مهم ترین و در عین حال آسیب پذیرترین مهره است. او می تواند تأثیر مخربی بر حریف بگذارد ، اما فقط در شرایط پایدار و امن.
او باید توسط هم تیمی هایش محافظت شود تا دچار حمله زود هنگام نشود. بنابراین با سربازهای تان برای مهره های دیگرتان (فیل ها و اسب ها) فضا ایجاد کنید. فقط در این حالت وزیر را بیرون بیاورید.
معمولا شطرنج باز با سرباز ها، اسب ها و فیل ها حمله را رهبری می کند. هنگامی که در شرایط خطرناک قرار گرفتید، وزیر یا رخ دست به دست هم می دهند و بازی تمام می شود!
پادشاه تان را سریع وارد محل امنی کنید
همان طور که قبلا نوشتم، ارزش پادشاه شما از هر چیزی بالاتر است. اگر مات شود، بازی تمام شده است. مهم نیست که در این مرحله چقدر مهره دارید. مات شدن شاه بازی را تمام می کند.
هر دو بازیکن در اوایل بازی به دنبال مبارزه برای کنترل مرکز خواهند بود ؛ بنابراین پادشاه شما در مرکز تخته در امان نیست.
معمولا جلو رفتن سرباز ها مسیر ستونی و مورب را باز کرده و همین پادشاه را در e8 یا e1 بسیار آسیب ‌پذیر می ‌کند.
شما به راحتی می توانید این مشکل را با انجام حرکت قلعه در اوایل بازی حل کنید. معمولا وقتی حرکت قلعه کوتاه (شاه از e1 به g1 و رخ از h1 به f1) را انجام می دهید باید به موازات آن اسب و فیل را هم جا به جا کنید.
شروع حرکت با e4 و سپس بردن اسب به f3 و فیل به c4 یا b5 و سپس قلعه کردن یک راه بسیار موثر برای در امان نگاه داشتن پادشاه شما در اوایل بازی است.
بدیهی است که لازم نیست این کار را در حرکت 4 انجام دهید، اما سعی کنید قبل از حرکت دهم در هر بازی، پادشاه تان را به موقعیت قلعه برسانید.
هنگامی که قلعه را انجام دادید، سربازها را بی دلیل از جلوی پادشاه تان تکان ندهید. این سرباز ها معمولا در h2، g2 و f2 یک پناهگاه فوق العاده برای پادشاه شما ایجاد می کنند. هر چه آن ها جلوتر بروند، پادشاه تان بیشتر در معرض دید قرار می گیرد.

همان طور که در تصویر بالا می بینید پادشاه سفید یک منطقه حفاظت شده دارد، در حالی که جلوی شاه سیاه کاملا باز است.
یک فیل یا وزیر سفید رنگ در مسیر مورب a2 به g8 می تواند به خوبی به پادشاه حمله می کند . همچنین، بسیاری از مربع های جلوی شاه سیاه مثل h6،g6 ، f6 وe6 خالی هستند و محافظت نمی شوند.
خانه های متناظر با این مربع ها یعنی h3،g3 ، f3 و e3 به خوبی توسط سرباز های سفید محافظت می شوند. سرباز f2 همچنین شاه را به خوبی از هر گونه کیش به صورت مورب محافظت می کند . سرباز g2 برای حملاتی هم که از مقابل انجام می شوند، همین کار را می کند.
تنها نقطه ضعف پوزیشن شاه سفید ها امکان مات شدن در ردیف خودش است. یک رخ یا وزیر سیاه را در ردیف اول تصور کنید . شاه سفید جایی برای رفتن ندارد و مات می شود.
به همین دلیل است که اغلب می توانید تنها یک فضای تنفسی کوچک با بردن سرباز از h2 بهh3 ایجاد کنید.
قلعه کردن همچنین یک مزیت خوب دیگر هم دارد و آن اینست که شما رخ تان را به مرکز نزدیک می کنید که در نهایت می تواند وارد بازی شود.
رخهای تان را به هم نزدیک کنید و آن ها را در ستون های باز قرار دهید
هنگامی که حرکت قلعه را انجام دادید، رخهای تان در نهایت می توانند وارد بازی شوند . معمولا رخ ها آخرین مهره هایی هستند که وارد عمل می شوند.
آن ها در ستون های باز بسیار تاثیرگذارتر هستند. ستون باز یعنی ستونی که سرباز نداشته باشد.
از آن جایی که سربازی در این ستون وجود ندارد، دامنه حرکت رخ بیشتر می شود. هر چه رخ مربع های بیشتری را تحت کنترل در بیاورد، قدرتمند تر است.
نکته کلیدی دیگر این است که رخهای تان به هم نزدیک هستند. در صورتی که رخ ها بتوانند به لحاظ تئوری یکدیگر را جذب کنند، به هم نزدیک می شوند. در این صورت آن ها از یکدیگر محافظت می کنند و می توانند با هم در برابر اهداف دشمن عمل کنند.
راهکاری عالی برای جلو بردن تمام مهره ها
حالا که می دانید چطور همه مهره های تان را به خوبی حرکت بدهید، مطمئن هستم که مثال زیر به نظرتان منطقی خواهد رسید . نوع چینش مهره ها در تصویر زیر تمام نکاتی که یاد گرفتید را در بر می گیرد.

به تفاوت بین مهره های سفید و مشکی نگاه کنید. سفید ها تمام چیز هایی که گفتیم را رعایت کرده اند:

هر مهره فقط یک بار جا به جا شده است.
وزیر فضا را برای رخ به وجود می آورد، اما در معرض خطر نیست.
پادشاه در مکان امنی است و یک میدان تنفسی در h2 دارد.
رخ ها نزدیک هم هستند و در مرکز قرار دارند ( البته هنوز ستونی باز نشده است )

در بالای صفحه هم، رنگ سفید مرکز را کنترل می کند که در نتیجه فضای بیشتر و مهره های فعال تری دارد.
گام بعدی جلو بردن سرباز در مرکز (از e4 به e5 یا از d4 به d5) است تا شطرنج باز سفید فضای بیشتری به دست بیاورد، مهره هایش را تقویت کرده و مهره های سیاه را تحت فشار و حمله قرار دهد.
هر زمان که بازی می کنید، این چیدمان را به خاطر بسپارید. من این را آن اوایل یاد گرفتم و خیلی کمکم کرد.
در بیشتر مواقع نمی توانید به طور صد در صد مهره های تان را به این صورت در بیاورید اما در کل الگوی خوبی برای بازی است.
استراتژی سوم : وقتی شک دارید، موقعیت بدترین مهره تان را عوض کنید
حالا که با مراحل اولیه حرکت دادن مهره ها آشنا شده اید، به مرحله ای خواهید رسید که:

هر مهره را یک بار جابجا کرده اید.
پادشاه تان را قلعه کرده اید.
اما نمی دانید چه طور ادامه بدهید!

هر زمان که به آن مانع برخورد کردید، فقط سعی کنید وضعیت بدترین مهره تان را تغییر دهید.
اما چه طور می‌ توان فهمید که کدام مهره در بدترین شرایط قرار دارد؟
با مهره های تان حرف بزنید.
شاید این حرف خیلی عجیب باشد. می دانم که احمقانه به نظر می رسد ، اما جواب می دهد!
وقتی احساس کردید که مهره های تان در کجا ” خوشحال ” یا ” ناراضی ” هستند، نگرانی زیادی از بابت پیدا کردن بدترین مهره نخواهید داشت. در نهایت می توانید آن مهره را بردارید و روی مربعی قرار دهید که در آن جا بیشتر ” خوشحال ” است.
استراتژی چهارم: اگر تمام مهره های تان روی صفحه هستند، مهره های حریف را بزنید
بیایید خوشبین باشیم و فرض کنیم که شما توانستید مرکز را کنترل کرده، تمام مهره های تان را نگه دارید و آن ها را به خانه های بالاتر منتقل کنید. عالی است! شما باید به خودتان افتخار کنید.
اما بازی هنوز تمام نشده است. چه طور با داشتن تمام مهره ها برنده شوید؟
خیلی راحت و با روش حذف و ساده سازی.
برگردیم به مثال فوتبال ! فرض کنید بازیکن حریف شما کارت قرمز می گیرد. حالا شما با 11 در مقابل 10 نفر بازی می کنید. با این که این شرایط مزیت به حساب می آید، اما همیشه منجر به گل زنی نخواهد شد.
اما اگر بتوانید با 1 نفر در مقابل صفر نفر بازی کنید، گل زنی بسیار ساده خواهد بود.
بنابراین اگر فقط از مربی حریف بخواهید که هر 10 بازیکن را از زمین خارج کند، مطمئنا گل می ‌زنید. البته در فوتبال، واقعا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
اما در شطرنج، می توانید مهره های حریف را بزنید. و این دقیقا همان کاری است که باید هر زمانی که وضعیت مهره های تان خوب است ، انجام دهید.

در مثال بالا، باید سعی کنید مهره ها را بزنید زیرا در پایان با یک رخ اضافی مواجه خواهید شد. بنابراین اولین حرکت باید بردن رخ از a1 یا f1‌ به e1‌ باشد، به این امید که رخ سیاه در e8 زده شود.
یا می توانید اسب را c3‌ به d5 یا فیل را از f4 بهg3 و بعد h4 و ببرید.
هر چه بتوانید تعداد مهره های بیشتری را بزنید، حریف شما نا امیدتر می شود. احتمال بازی تهدید آمیزی از جانب او امکان ندارد، زیرا هیچ مهره ای برایش باقی نمانده است!
استراتژی پنجم: سرباز ها را فقط در صورت لزوم حرکت دهید (آن ها نمی توانند به عقب برگردند!)
چیزی که سرباز ها را بسیار خاص می کند این است که هرگز نمی توانند به عقب برگردند.
حرکت سرباز برگشت ناپذیرترین حرکت در شطرنج است.
حتی اگر بفهمید که اشتباه کرده اید، نمی ‌توانید سربازتان را به جایی که بوده برگردانید.
به همین دلیل است که هنگام حرکت سرباز باید بسیار مراقب باشید.
اکثر مبتدیانی که من می بینم عادت دارند سرباز ها را هر زمان که نمی دانند چه کار کنند، حرکت دهند. آن ها احتمالا به این فکر می کنند که چون سرباز کم ترین ارزش را دارد، حتی اگر اشتباه کنم فقط 1 امتیاز از دست می دهم.
البته این تا حدی درست است.
اما همان طور که در بخش حفاظت از پادشاه دیدیم، سرباز ها بیشتر از هر مهره ای فدا می شوند. آن ها برای ایجاد فضای تنفس برای پادشاه و محافظت از او و هدایت حملات استفاده می شوند.
در حرکات اول شما سرباز ها را حرکت می دهید تا مهره هایتان را بیرون بیاورید و مرکز را کنترل کنید. این امر معمولا با حرکت دادن سرباز‌های e و d به دست می‌آید تا فیلها آزاد باشند.
اگر به این نکته توجه کنید، تمایل زیادی برای حرکت دادن سرباز ها به سمت جلو نخواهید داشت. برای حرکت دادن سرباز این نکات را مد نظر قرار بدهید:

هر گاه تمام مهره‌های تان در مکان ‌های خوبی قرار داشته باشند، حرکت سرباز‌ ها می ‌تواند تأثیر مخربی داشته باشد.
یک سرباز تنها واقعا خطری برای حریف شما محسوب نمی شود. اما با کمک و همکاری کل ارتش تان می توانید به پیشروی یک سرباز فکر کنید تا حریف تان را بیشتر تحت فشار قرار بدهید.

آموزش صفر تا صد شطرنج با 15 درس رایگان
برای دانلود هر درس کافی ست روی آن کلیک کنید. یا اگر پخش شد، روی علامت سه نقطه پایین سمت راست ویدیو کلیک و گزینه Save را بزنید:
برگرفته از پیج Whitechess:

دانلود: بهترین کتاب رایگان آموزش شطرنج بصورت پی دی اف
معرفی مهره های شطرنج

مفاهیم مهم در شطرنج
1- کیش
کیش زمانی اتفاق می افتد که بازیکن شاه را در معرض خطر قرار میدهد و در این حالت باید رفع کیش رخ دهد. شما به عنوان بازیکن میتوانید از سه روش زیر برای رفع کیش استفاده کنید:
1- شاه را به خانه ای ببرید که دیگ در معرض هیچ مهره ای از حریف نباشد.
2- یک مهره در مسیر شاه و مهره حریف قرار دهید.
3- مهره حریف را بزنید.
2- مات
اگر شاه کیش شود و نتواند رفع کیش کند ، مات رخ می دهد . بازی تمام میشود و بازیکنی که مات شده بازنده خواهد شد.
کیش و مات شطرنج چیست و چطور حرکت ناپلئونی شطرنج را اجرا کنیم؟
3- پات
پات به موقعیتی گفته میشود که نوبت بازی شا شده ولی ر حرکت شما موجب کیش شدن شاه شما میشود و شما توانایی حرکت نخواهید داشت.
4- آچمز
اگر مهره ای بین شاه خودی و مهره ی حریف قرار گرفته باشد و در صورت حرکت آن مهره ، شاه توسط رقیب کیش شود ، « آچمز » رخ داده است و آن مهره نباید حرکت کند .
5- بلیتس
به مسابقات کمتر از 15 دقیقه و سریع گفته میشود.
6- قلعه رفتن
قلعه رفتن معمولا به موقعیتی گفته میشود که هیچ کدام از دو مهره قلعه و شاه حرکتی نداشته و مهره ای دیگر بین این دو وجود ندارد. در این موقعیت شاه می تواند دو خانه به سمت رخ حرکت کند و رخ نیز هم زمان به سمت شاه بیاید و پس از عبور از شاه در کنار آن قرار گیرد .
7- آن پاسان
زدن پیاده ی حریف با پیاده ی خود هنگامی که پیاده ی حریف از جایش حرکت نکرده و پیاده ی ما وارد نیمه ی صفحه ی شطرنج حریف شده است . آن پاسان فقط زمانی رخ می دهد که پیاده ی یکی از دو شطرنج باز ( الف ) وارد نیمه ی زمین حریف ( ب ) شود و پیاده ای که در ستون کناری قرار دارد ( ب ) تا آن لحظه از جای خود حرکت نکرده باشد .
اگر این پیاده ( ب ) پس از ورود پیاده ی حریف دو خانه حرکت کند ، در کنار پیاده ای قرار می گیرد که وارد زمین او شده است ( الف ) . با این حال ، پیاده ای که به زمین حریف نفوذ کرده ( الف ) ، می تواند در حال حرکت ضرب دری ، پیاده ی رقیب ( ب ) را ، که در کنارش قرار گرفته است ، از بازی خارج کند .
4 قانون اصلی شطرنج
1- تعویض مهره
یک قانون در شطرنج وجود دارد و آن تعویض سرباز است. اگر یک سرباز به هشتمین ردیف رو به روی خود ( ردیف انتهای صفحه ی شطرنج ) برسد ، شطرنج باز آن را از بازی خارج می کند و به جای آن ، مهره ای دلخواه ( وزیر _ رخ _ اسب _ فیل ) را به میدان می آورد .
این قانون بسیار کاربردی و ساده است اما به شرطی که سرباز شما به ردیف انتهایی برسد، آنگاه شما میتوانید بازی را به نفع خود تمام کنید.
2- پایان مسابقه
شروع بازی همواره با مهره سفید است، بازیکنان به نوبت بازی خواهند کرد و مهر های یکدیگر را از بازی خارج خواهند کرد. تنها مهره ای که نمی توان آن را از بازی خارج کرد ، « شاه » است اما در صورتی که شاه یکی از شطرنج باز ها در مسیر حرکت حریف قرار گیرد و نتواند از مسیر مهره های او خارج شود ، بازی به سود حریف پایان می یابد
در مسابقات شطرنج ، بازیکنی که حریف خود را شکست دهد ، صاحب 1 امتیاز می شود و نفر شکست خورده امتیازی کسب نمی کند اما اگر مسابقه مساوی شود ، هر یک از شرکت کنندگان 5 / 0 امتیاز خواهد گرفت .
3- لمس مهره ها در شطرنج
اگر در هنگام مسابقه، شطرنج بازی که نوبت حرکتش فرا رسیده است یکی از مهره های خود را لمس کند، حتما باید با همان مهره بازی کند، حتی اگر به ضررش تمام شود.
این قانون برای لمس مهره حریف نیز وجود دارد، اگر مهره شما، مهره حریف را لمس کند باید او را از بازی خارج کنید حتی اگر به ضرر شما باشد.
4- مساوی در شطرنج
هرگاه تعداد مهره های دو شطرنج باز به قدری کم شود که هیچ یک از آن ها نتواند دیگری را مات کند ، بازی مساوی تمام می شود ؛ این در شرایطی است که مثلا یک نفر تنها یک شاه داشته باشد و دیگری یک شاه و یک فیل یا یک شاه و یک اسب .
هرگاه یک حرکت مشابه سه بار پشت سر هم تکرار شود _ مثلا شاه برای فرار از مهره های حریف به نقطه ای خاص برود اما بلافاصله برای فرار از مات شدن به نقطه ی قبلی باز گردد _ مسلبقه با نتیجه ی مساوی خاتمه می یابد .
استراتژی طلایی: با کلک های ناجوانمردانه بازی نکنید!
بوی یک پیروزی سریع و آسان می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد.
اما تکیه بر دوز وکلک تنها لذتی کوتاه مدت و در طولانی مدت موفقیتی برای تان به همراه نخواهد داشت.
چرا؟
زیرا اگر چه این نقشه ها ممکن است یک یا دو بار جواب بدهد ، اما همیشه این طور نخواهد بود. وقتی حریفان شما قوی تر شوند، ترفند های شما دیگر تأثیری نخواهد داشت.
شاید چند باری هم ببرید اما در واقع به هیچ وجه پیشرفت نخواهید کرد. برنده شدن با ترفند های شناخته شده باعث می شود در همان سطح بازی باقی بمانید، حتی اگر امتیاز شما به طور موقت افزایش یابد.
کیش و مات شطرنج چیست و چطور حرکت ناپلئونی شطرنج را اجرا کنیم؟
و بالاخره آن لحظه می رسد که حریفان شما نسبت به این ترفند های احمقانه بیش از حد قوی می شوند و بی رحمانه از شما پیشی خواهند گرفت.
به همین دلیل است که من از صمیم قلب به شما توصیه می کنم که سعی کنید روی اصول اولیه شطرنج کار کنید و دانش و مهارت های تان را در این بازی ارتقا دهید.
هر چه زودتر این اصول را یاد بگیرید ، بهتر است.
ممکن است در کوتاه ‌مدت برخی بازی‌ها را ببازید، اما بعد از مدتی افرادی که موفق به شکست دادن شما شده ‌اند به این فکر خواهند کرد که این بازیکن چطور یک دفعه آن قدر بهتر از من شد؟
شکست های تان را جدی نگیرید و واقعا آماده باشید که بازی های دیگری را هم از دست بدهید . تا زمانی که به یادگیری چیزی ادامه می دهید، مطمئن باشید پیشرفت خواهید کرد و آینده بهتری در انتظارتان است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *