آموزش, آموزش شمع سازی, اخبار, سایر هنرهای مهم, کاردستی, مادر و کودک

آموزش شمع سازی از صفر تا صد با 10 درس رایگان

شمع ساخته شده

آموزش شمع سازی از صفر تا صد با 10 درس رایگان
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/12/word-image-29.jpeg

به عنوان فردی که تجربه ساخت شمع را دارم، اغلب این سوال از من پرسیده می شود که چطور شمع درست می کنی؟ اکثر افراد از شنیدن این که فرایند شمع سازی چیزی بیشتر از ذوب کردن موم، افزودن عطر و رنگ و سپس ریختن آن در ظرفی فتیله دار است، شگفت زده می شوند. با این اوصاف، این کار چیزی بیشتر از هنر و در واقع یک علم است. مثل هر علمی، شما باید تحقیق و مدام آزمایش کنید تا به نتیجه درست برسید. البته چنین آزمون و خطایی زمان بر و پر هزینه خواهد بود.
ساختن شمع را چه برای هدیه دادن و چه برای خودتان یا فروش انجام می دهید، توصیه می شود که آن را جدی بگیرید. شما نمی توانید یک شمع کامل را یک روزه بسازید. در واقع، ممکن است چند ماه طول بکشد تا به رمز و راز ساخت یک شمع خوش بو و خوش ساخت دست پیدا کنید. این مقاله به شما نمی گوید که چه طور یک شمع بسازید، بلکه اصول این کار را آموزش می دهد.
در واقع این مقاله روی سه ​​اصل تاکید دارد:
1-تحقیق کردن
2- تهیه مواد لازم در مقادیر کم
3- تست همه شمع ها و یادداشت برداری
مرحله 1: تحقیق کنید
تحقیق، اولین و مهم ترین قدم در آموزش اصول اولیه شمع سازی است. این کار روند ساخت را بسیار آسان تر می کند و از به وجود آمدن هر گونه مشکل در طول مسیر پیشگیری خواهد کرد .
اینترنت پر از اطلاعات مختلف در مورد هنر شمع سازی است. پیشنهاد می‌کنم عبارت “لوازم شمع ‌سازی” را در گوگل جستجو کنید و به وبسایت هایی سر بزنید که وسایل مورد نیاز شمع ‌سازان را تامین و ارائه می کنند. با این کار خواهید فهمید که در فروشگاه های لوازم شمع سازی چه چیز هایی وجود دارد و با تنوع موم ها، فتیله ها، عطر ها، قالب ها، مواد افزودنی، ظروف و . . . آشنا می شوید.

وب‌سایت ‌های تأمین ‌کننده می ‌توانند اطلاعات زیادی در مورد عناصر مختلف شمع ‌سازی به شما بدهند و علاوه بر این آموزش ‌ها، نکاتی برای رفع ابهام و نظرات مشتریان را هم در اختیارتان قرار دهند.
هنگامی که شروع به ساختن شمع کردید، ابزار ” جستجو ” در فروم آن سایت احتمالا بهترین یار شما خواهد شد. من به شدت توصیه می کنم از اطلاعاتی که ممکن است در طول جستجو مفید باشند، یادداشت برداری کنید.
چند چیز که باید در مورد شان بیاموزید عبارتند از:

موم: چه نوع موم هایی وجود دارد؟ روش کار با موم های خاص چگونه است؟ بهترین روش برای ذوب و ریختن موم در قالب چیست؟
فیتیله: احتمالا یکی از مهم ترین عناصر فیتیله است. چه نوع فتیله ای وجود دارد و چه طور باید از آن ها استفاده کرد؟
افزودنی ها: چه مواد افزودنی هایی موجود هستند و چه استفاده ای دارند؟
ظروف و قالب ها: استفاده از برخی ظروف آسان تر از بقیه ظروف است . مثلا فیتیله گذاری در ظروف شیشه ای دهانه گشاد یا آن هایی که شکل عجیبی دارند، ممکن است دشوار باشد. استفاده از قالب ها برای ساختن شمع های استوانه ای لزوما به آسانی استفاده از ظروف نیست.
روغن‌ ها و رنگ ‌های معطر : تحقیق کنید باید چه قدر روغن معطر به موم اضافه شود؟ بهترین برند های روغن های معطر قوی کدام هستند؟ چه زمانی باید عطر را به موم اضافه کنید؟ چه رنگ هایی وجود دارند؟ چه زمانی باید رنگ را به موم اضافه می کنید؟
دما: بله، دما مهم است. شما باید در مورد دمای مناسب برای افزودن عطر و رنگ و همچنین دمای ریختن موم داخل قالب اطلاعات کسب کنید.
مدت زمان عمل آمدن: به خاطر بی حوصلگی یا عجله برای آماده شدن شمع ، ممکن است آن را بسوزانید. معمولا شمع هایی که برای چند روز دست نخورده می مانند، اغلب بوی قوی تری دارند. زمان پخت موم ها و روغن های معطر خاص هم متفاوت است.
تست درست: پروتکل ها و نکات خاصی وجود دارد که باید هنگام آزمایش به آن ها توجه کنید. آزمایش یعنی یک شمع را برای مدت زمان مشخص روشن کنید و نحوه عملکرد آن را بررسی و یادداشت کنید. برخی از مواردی که باید به آن ها توجه شود؛ عبارتند از: ارتفاع شعله، میزان تجمع موم مذاب در پایین شمع ، ویژگی های فتیله، پخش بو و بسیاری موارد دیگر. نگه داشتن این مستندات و حتی تصاویر هنگام آزمایش یک شمع بعد ها به کارتان خواهد آمد.
عیب یابی: مشکلاتی در دنیای شمع سازی وجود دارد و همیشه وجود خواهد شد. حواستان به مشکلات رایجی که بقیه شمع سازان با آنها روبرو می شوند و همینطور شیوه حل این مشکلات باشد.

آموزش تصویری ساخت شمع تزئینی و فانتزی (بسیار زیبا)
مرحله 2: خرید لوازم در مقادیر کم
بزرگ ترین اشتباهی که من در روال کار شمع ساز های مبتدی می بینم؛ این است که آن ها از همان اول لوازم شمع را به صورت عمده می خرند، به این امید که بلافاصله ظرف چند روز یک شمع عالی بسازند. اما خیلی زود متوجه می شوند که اوضاع آن طور که انتظار داشتند پیش نمی رود. بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که لوازم را در مقادیر کم و فقط برای آزمایش بخرید.
منظور من از ” مقدار کم ” این است:

مقدار مومی که می خرید در حد 0.5 تا 2 کیلوگرم باشد. نیم کیلو موم برای ساختن حداقل یک یا دو شمع بسته به اندازه ظرف شما کافی است . همچنین، بسیاری از فروشندگان موم را به صورت بسته ای می فروشند. این بسته ها معمولا شامل موم های مختلف نیم کیلویی هستند.
تقریبا در تمام فروشگاه هایی که من دیده ام، فیتیله ها در بسته های 5 یا 10 تایی فروخته می شوند.
همه فروشندگان روغن های معطر را در مقادیر حداقل 28 گرمی عرضه می کنند. البته شما شتاب زده عمل نکنید و در حد 225 گرم از روغن عطر سیب یا هر عطری که طرفدار بیشتری دارد، بخرید. این روغن ها در کمال تعجب با مشکلات زیادی همراه هستند که با آن ها رو به رو خواهید شد.

اگر در مورد این که چه چیزی بخرید نگران هستید، بسیاری از فروشگاه های لوازم شمع و صنایع دستی کیت های شروع شمع سازی را به صورت آماده می فروشند. این کیت ها حدود 60 تا 70 دلار قیمت دارند که شامل اقلام زیر هستند:

ظرف یا دیگ ریختن موم مذاب به داخل قالب
دماسنج
عطرهای خاص
رنگ
موم
فیتیله
ظروف
برچسب های هشدار
میله های فیتیله
نچسب های نقطه ای
و دستورالعمل های دقیق برای ساخت شمع

یادتان باشد که این کیت ها فقط با یک نوع موم و یک اندازه و نوع فیتیله ارائه می شوند که ممکن است مطابق میل تان باشند یا نباشند.
نکته: سعی کنید موم مورد نیازتان را از فروشگاه های محلی تهیه کنید. با این که شاید الان مقدار کمی موم بخرید، اما اگر بخواهید بعد ها به صورت حرفه ای این کار را دنبال کنید، به مقادیر بیشتری نیاز خواهید داشت. حمل و نقل بسته های بزرگ موم می تواند پر هزینه باشد. اما اگر تامین کننده تان در نزدیکی شما باشد، در هزینه و زمان تحویل صرفه جویی خواهد شد.
مرحله 3: همه شمع های تان را تست کنید و یادداشت بردارید
با این که آزمایش و تست ممکن است کاری خسته کننده و استرس زا به نظر برسد، اما سومین مرحله مهم در فرایند ساخت شمع به حساب می آید.
موم‌ ها، ظروف، فتیله ‌ها، روغن‌ های معطر، رنگ‌ ها و مواد افزودنی همه با هم جور در نمی آیند. به طور مثال؛ برخی از روغن های معطر روی موم سویا جواب نمی دهند یا برخی از فتیله ها با برخی ظروف سازگار نیستند و کلی مشکل دیگر. اما تست اولیه شمع ها همه این مشکلات را از بین می برد.
در کنار این مطلب از دست ندین: نحوه درست کردن شمع با موم زنبورعسل در منزل
بهترین راه برای انجام آزمایش، برنامه ریزی و صبر است . من بسیاری از شمع سازان را دیده ام که بعد از مدتی این هنر دستی را رها می کنند، زیرا در آزمایش حوصله به خرج نمی دهند و به نتایج دلخواه شان نمی رسند. من همه مراحل از شروع ساخت تا آزمایش شمع را روی فلش کارت یادداشت می کنم. خلاصه ای از فرآیند شمع سازی من به صورت زیر است :
فرآیند ساخت و ریختن شمع در قالب
روی کارت ها اطلاعات زیر را یادداشت کنید:

زمانی که شمع (ها) آماده می شوند
دما و رطوبت تخمینی اتاق
نوع موم و میزان استفاده
هر گونه افزودنی و میزان استفاده از آن
نوع فیتیله استفاده شده و مارک آن (یا فروشگاه آن)
عطر استفاده شده و برند آن
چقدر روغن معطر استفاده و در چه دمایی به موم اضافه شده است
رنگ مورد استفاده ( در صورت وجود ) و برند آن
چه مقدار رنگ استفاده و در چه دمایی به موم اضافه شده است
مراحل هم زدن جهت ترکیب عطر و رنگ
نوع ظرف مورد استفاده ، قطر و برند آن
دمای تخمینی ظروف یا قالب ها در صورتی که آن ها را از قبل گرم کرده اید
توضیحات مربوط به فرایند سرد کردن ( مثلا آیا به شمع هایتان اجازه دادید در یک منطقه بدون هواکش آماده شوند؟ )
توضیحات مربوط به فرایند پسا سرمایش (ظاهر موم ، میزان پرتاب سرما و غیره)
زمان پخت یا آماده شدن

فرآیند تست شمع
روی کارت ها اطلاعات زیر را یادداشت کنید:

رایحه استفاده شده
نوع موم
نوع فیتیله و اینکه قبل از سوختن چه قدر کوتاه شده است
نوع ظرف یا قالب و همین طور ابعاد داخلی آن
زمان آماده شدن شمع و همین طور زمان پخت
دمای هوا و میزان رطوبت تخمینی
وزن خالص اولیه شمع
وزن خالص پایانی شمع
زمان شروع تست
زمان پایان تست
محلی که در آن جا آزمایش انجام شده است
ابعاد و مشخصات حوضچه مذاب (عمق، ابعاد و غیره)
محدوده ارتفاع شعله
قدرت پرتاپ سرما از 1 تا 4 (1: ضعیف ، 2: کافی، 3: قوی ، 4: خیلی قوی )
قدرت پرتاب گرما از 1 تا 4
ویژگی های فیتیله (دود، سوسو زدن ، سرعت سوختن و غیره)
زمان سوخت کل و نرخ مصرف (ROC در ساعت)
وضعیت ظرف بعد از سوختن (دوده ، آویزان شدن موم و غیره)

من علاوه بر یادداشت برداری، قبل و بعد از تست هم از شمع هایم عکس می گیرم. (این کار ضروری نیست، اما من این کار را برای اطمینان انجام می دهم. ) روند این کار به صورت زیر است:

یک عکس قبل از روشن کردن شمع
یک عکس بعد از هر ساعت روشن بودن شمع، که به قطر آن بستگی دارد ( قاعده کلی : مدت زمان سوختن یک شمع باید بر اساس قطر شمع باشد . یعنی اگر قطر شمع شما 3 اینچ است، باید به مدت سه ساعت بسوزد. ) پس، برای شمع روشنی با قطر سه اینچ، سه بار عکس می گیرم.
یک عکس بعد از خنک شدن شمع

اگر در حین سوختن شمع با مشکل مواجه شدم ، از آن مشکل عکس می گیرم و دلیلش را یادداشت می کنم تا برای دفعات بعدی از آن درس بگیرم.
در کنار این مطلب حتما دانلود کنید: آموزش شمع تزئینی سیترونلا برای دفع حشرات در منزل
دروس آموزش شمع سازی
برای دانلود هر درس روی آن کلیک کنید. در صورت پخش شدن، پایین سمت راست روی علامت سه نقطه کلیک و گزینه save را کلیک کنید. هر لینکی کار نکرد در بخش نظرات اعلام کنید تا مشکل سریعا رفع شود (یا به پیج منبع مراجعه کنید):

حتما در ادامه دانلود کنید: شمع آرایی در منزل با 3 دستور ساده و 20 ایده عالی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *