آموزش, آموزش چرم دوزی (تصویری), آموزش چرم دوزی (رایگان), اخبار, کاردستی, مادر و کودک

آموزش چرم دوزی با دست از صفر تا صد با 14 درس رایگان

آموزش چرم دوزی با دست از صفر تا صد با 14 درس رایگان

معمولا برای ساخت صنایع دستی، مواد کمی هستند که از نظر دوام و کاربرد پذیری بهتر از چرم باشند. چرم همان طور که برای ساخت یک کیف دستی شیک مناسب است، برای یک قفسه مجله ساده یا ست زیر لیوانی هم گزینه ای عالی است. چرم با جلا کاری و پرداخت های متعددی که دارد (مثل طرح سنگی، ورنی و نبوک) گزینه‌ ای عالی برای کالا های دست سازی است که نسبت به سایر پارچه‌ های طبیعی به استحکام بیشتری نیاز دارند. از آن جایی که چرم یک ماده نسبتا محکم است، کار با آن به وسیله چند ابزار بسیار آسان تر است. قبل از شروع اولین پروژه تان با چرم ، 13 ابزاری که در این مقاله معرفی می شود را تهیه کنید.
1-تیغ موکت بری
با این که ممکن است بتوانید با یک قیچی تیز هم انواع چرم را ببرید، یک تیغ کاغذ بُری یا موکت بری چند منظوره همیشه برش تمیزی بر روی چرم تان ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این که با این ابزار الگوهای تان یک مرتبه برش می خورند، این امکان هم برای تان مهیا می شود که هنگام زدن برش ها، دید بهتری نسبت به چرم تان داشته باشید.
نکته حرفه ای: همیشه از یک تکه چوب یا یک تکه موکت برای محافظت از میز کارتان در برابر تیغ برش تیز استفاده کنید.
2-درفش دسته چوبی

یک درفش دسته چوبی خوش ساخت و ارگونومیک که بتوانید نوک آن را مطابق با نیاز های پروژه تان به راحتی عوض کنید، برای کار با چرم لازم است. دسته درفش را طوری انتخاب کنید که حداقل یک ضلع آن صاف باشد، طوری که وقتی آن را روی سطح کار می‌ گذارید، نغلتد و از شما دور نشود. درفش های نوک الماسی بسیار کاربردی هستند. آن ها یک سوراخ کوچک به شکل x در چرم ایجاد می کنند که اجازه عبور کوک ها را می دهد و باعث می شود تا مواد دور سوراخ دور نخ تان را کیپ کنند و ظاهری بی عیب و نقص به وجود بیاورند.
3- سوزن دوخت چرم
هنگام دوختن چرم به یک سوزن قوی و بلند نیاز است که بتواند به راحتی از دو لایه عبور کند. سوزن ‌های دوخت چرم با اینکه حتما باید محکم باشند، اما لازم نیست تیز باشند. بیشتر اوقات آن ها را از حفره های از پیش سوراخ شده عبور می‌ دهید. سه سوزن با طول ها و اندازه چشمی های متفاوت ، برای اکثر پروژه های چرم دوزی کافی است.
بهترین روش تمیزکردن و نو کردن اشیاء چرم (با مواد ساده)
4-نخ مصنوعی
هنگام دوخت با چرم، از یک نخ مصنوعی پیوندی استفاده کنید. این نخ ها قوی تر و پر کاربردتر از همتایان طبیعی شان است. نخ نایلونی پیوندی یک نخ مخصوص قوی است و در هر دو نوع مومی و بدون موم موجود است ( نخ آغشته به موم اغلب هنگام کار با چرم نرم ، چسبندگی بیشتری ایجاد می کند).
5-دستگاه پانچ

سوراخ‌کن‌ های چرمی در اندازه ‌ها، عرض‌ ها و شکل ‌های مختلف موجود هستند. پانچ ‌های کوچک‌ تر برای ایجاد سوراخ‌ هایی که از قبل برای عبور نخ زده می شوند، فوق العاده هستند، در حالی که پانچ های بزرگ‌ تر می‌ توانند به راحتی سوراخ‌ هایی به اندازه سوراخ یک بند ساعت یا کمربند ایجاد کنند. شما می توانید از پانچ هایی که سوراخ های طرح دار دارند برای جلوه بهتر طرح تان استفاده کنید.
6-پتک
برای وارد کردن فشار به ابزار مختلفی که روی چرم تان به کار می برید، از یک پتک چند سر استفاده کنید. پتک برای سوراخ کردن یا ایجاد شیار کاربرد است. در واقع ، هر زمان که لازم بود به ابزارتان فشار وارد کنید تا به چرم ضربه وارد شود، می توانید از پتک استفاده کنید. همیشه هنگام کار با چرم از یک پتک پلیمری یا پلاستیکی به جای چکش فلزی استفاده کنید تا به موادتان آسیب نرسانید.
7-گیره پا اسبی چوبی
بسیار مهم است که پروژه تان را در حین کار ثابت نگه دارید . پس وجود یک گیره واقعا ضروری است. صنعتگران با تجربه می توانند خودشان با تکه های چوب و چند پیچ و مهره یک گیره پا اسبی بسازند. البته نمونه های آماده نسبتا ارزان این وسیله هم در بازار در دسترس است.
8-اریب بُر چرم

با این که اریب وار بریدن لبه های چرم در حرفه چرم دوزی بیشتر جنبه تزئینی دارد، اما می توان از این ابزار برای ایجاد شیار جهت دوخت راحت تر و دقیق تر چرم استفاده کرد . برای شروع، دو سایز آن را تهیه کنید.
9-چسب
حتی اگر بخواهید هنگام دوخت کارتان، چرم را به طور موقت در کنار هم نگه دارید، چسب می تواند یک ماده واقعا مفید باشد. حتما برای پروژه های تان از چسب هایی استفاده کنید که فرمول ایمنی برای چرم دارند. ابته چسب های مختلفی در فروشگاه های رنگ ابزار و صنایع دستی وجود دارند که با چرم سازگارند.
روش دوخت کیف موبایل فانتزی با نخ و پارچه
10-مهر سازنده
بعد از پرداخت نهایی پروژه های چرمی تان، یک مهر شخصی روی طرح تان بزنید. به خصوص اگر پروژه ‌های تمام ‌شده‌ تان را هدیه می ‌دهید، حک شدن مهر سازنده اصلی می‌ تواند کمک کند تا کار چرمی تان خاص تر و برجسته تر به نظر برسد. نشان تان را به صورت آنلاین طراحی کنید ؛ سپس آن را روی هر یک از کارهای تان حک کنید. خرده فروشی های زیادی وجود دارند که مهر شخصی شما را می سازند.
11-تشک برش
هنگام ایجاد برش یا بریدن لبه های چرم، با یک تشک برش پلاستیکی محکم از سطح کارتان محافظت کنید. از این تشک مشبک که درجه بندی هم هست می توان به عنوان یک ابزار اندازه گیری و خط کش استفاده کرد.
12-شیار زن

وقتی که لازم است برای تعیین مسیر دوخت یا پرداخت لبه یک شیار صاف ایجاد کنید، شیارزن ابزاری است که باید در دسترس داشته باشید. شیار زن های مخصوص چرم یک قطعه فلزی برای هدایت لبه دارند ( که اغلب قابل برداشتن هستند )، تا تضمین شود که شیارها مستقیم هستند و می توانید فشاری که روی چرم اعمال می کنید را کنترل کنید.
13-کاتر غلطکی
اگر پروژه چرمیِ خود را با دست می دوزید، از یک کاتر غلطکی چرم استفاده کنید تا قبل از ایجاد سوراخ با درفش و دوخت با نخ و سوزن ، فاصله کوک ها حدودا مشخص شود.
چطور یک کیف چرمی زیبا برای خودمان بدوزیم؟
دروس آموزش چرم دوزی با دست
برای دانلود هر درس روی آن کلیک کنید. در صورت پخش شدن، پایین سمت راست روی علامت سه نقطه کلیک و گزینه save را کلیک کنید. هر لینکی کار نکرد در بخش نظرات اعلام کنید تا مشکل سریعا رفع شود (یا به پیج منبع مراجعه کنید):

حتما در کنار این مطلب بخوانید: چطور شروع به چرم دوزی کنیم؟ (مثال طراحی جاکارتی)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *