آموزش, اخبار, تقویت هوش، حافظه و خلاقیت, کاردستی, مادر و کودک, یادگیری

برای یادگیری چه بخوریم؟ 9 خوراکی ثابت شده

غذای مغز

برای یادگیری چه بخوریم؟ 9 خوراکی ثابت شده
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/06/word-image-103.jpeg

همه ما درباره تاثیر مواد غذایی مفید بر سلامتی شنیده ایم. اما آیا می دانید برای سلامت مغز چه باید بخورید؟
برای سلامت مغز چه غذاهایی بخوریم؟
چند هفته پیش، نتیجه یک مطالعه در مورد تغذیه و سلامت مغز جهان را شوکه کرد. یک مطالعه در خارج از استرالیا نشان داده است که افرادی که به طور مرتب از نوشیدنی های شیرین، میان وعده های حاوی سدیم بالا و گوشت فرآوری شده استفاده می کنند، دارای هیپوکامپ سمت چپ کوچکتری هستند (ناحیه ای از مغز که مسئول حافظه، یادگیری و سلامت روان است).
نتایج مطالعه محققان دانشگاه Deakin و دانشگاه ملی استرالیا (ANU) حاکی از آن است که سالمندان استرالیایی که رژیم غذایی ناسالم دارند دارای هیپوکامپ کوچکتر هستند – هیپوکامپ در واقع مسئول یادگیری، حافظه و سلامت روان است. همچنین نشان داده شده است که افراد مسن با رژیم های غذایی سالم هیپوکامپ بزرگتری دارند.
15 تا از جدیدترین قرصهای مکمل تقویت حافظه (موثر و بدون عوارض)
بر اساس این مطالعه: “عدم مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی و مصرف غذاهای ناسالم هر کدام به طور مستقل با حجم کمتری از هیپوکامپ چپ در ارتباط هستند.
مطالعه منتشر شده در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده توسط فرناندو گومز-پینیلا، گروه جراحی مغز و اعصاب و علوم فیزیولوژیک، دانشگاه کالیفرنیا در دانشکده پزشکی لس آنجلس – در مورد رابطه مواد غذایی و عملکرد مغز توضیح می دهد.
به گزارش این مقاله در گذشته گمان می رفته است که مصرف مواد غذایی خاص می تواند بر فرآیندهای شناختی و احساسات تأثیر بگذارد. تحقیقات در 5 سال گذشته شواهد مهیجی را در مورد تأثیر رژیم غذایی بر سیستم های خاص مولکولی و مکانیزم هایی که عملکرد ذهنی را حفظ می کنند، ارائه کرده است.

طی هزاران سال، رژیم غذایی همراه با سایر جنبه های زندگی روزمره، مانند ورزش، نقشی اساسی در شکل گیری ظرفیت شناختی و تکامل مغز ما داشته است. شواهد دیرینه شناسی فراوان نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین دسترسی به غذا و اندازه مغز وجود دارد و حتی تفاوت های کوچک در رژیم غذایی می تواند تأثیرات زیادی بر بقا و موفقیت تولید مثل داشته باشد.
مطالعات همچنین نشان داده اند که چندین هورمون پپتیدی مانند لپتین، گرلین، پپتید شبه گلوکاگون 1 و انسولین بر احساسات و فرآیندهای شناختی تأثیر می گذارند.
20 روش/ترفند علمی یادگیری سریعتر دروس
لپتین در بافت چربی سنتز می شود و سیگنال هایی را برای کاهش اشتها به مغز می فرستد. گرلین یک هورمون چربی زا است که با معده خالی ترشح می شود. GLP1 که توسط سلولهای روده ای سنتز می شود، با تحریک ترشح انسولین لوزالمعده و انتقال گلوکز به بافت های بدن متابولیسم انرژی را تنظیم می کند. همچنین مشخص شده است که انسولین که به طور کلاسیک به عنوان هورمون روده تولید شده در پانکراس شناخته می شود، فعالیت سیناپسی و پردازش شناختی را تغییر می دهد.

ترشح انسولین به طور معمول با پیش بینی ذهنی خوراکی ها تحریک می شود و در حین هضم غذا و جذب مواد غذایی به جریان خون ادامه می یابد. انسولین می تواند وارد مغز شود و با گیرنده های خاص انتقال سیگنال واقع در مناطق گسسته مغز، مانند هیپوکامپ ارتباط برقرار کند. به طور کلی، بر اساس شواهد به نظر می رسد عمل تغذیه می تواند فرآیندهای شناختی را در دو سطح، از طریق مدارهای عصبی که روده و مغز را به هم متصل می کنند و از طریق انتشار پپتیدهای روده به جریان خون، تعدیل کند.
مواد غذایی زیر بیشترین تاثیر را بر افزایش یادگیری دارند:

مواد غذایی
تأثیر بر شناخت و احساسات
منابع

اسیدهای چرب امگا 3 (به عنوان مثال ، اسید دوکوزاهگزانوئیک(
بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن؛ اساس درمان در بیماران مبتلا به اختلالات خلقی؛ بهبود عملکرد شناختی در آسیب مغزی در جوندگان. بهبود بیماری آلزایمر در موش ها
ماهی (ماهی قزل آلا) ، دانه کتان، کریل، دانه چیا، کیوی، مغزها، گردو

کورکومین
بهبود عملکرد شناختی در موش های مبتلا به بیماری آلزایمر. بهبود عملکرد شناختی در آسیب دیده گان مغزی در جوندگان
زردچوبه

فلاونوئیدها
تقویت عملکرد شناختی در جوندگان. بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن
کاکائو، چای سبز، گیاه جینکو، مرکبات، شکلات تلخ

چربی اشباع
بهبود عملکرد شناختی در جوندگان بالغ. تشدید اختلال شناختی پس از ضربه مغزی در جوندگان؛ کاهش عمکلرد شناختی در سالمندان
کره، زیره، گوشت خوک، روغن نارگیل، روغن دانه پنبه، روغن هسته خرما، محصولات لبنی (خامه، پنیر)، گوشت

ویتامین های گروه B
مکمل های حاوی ویتامین B6، ویتامین B12 یا فولات اثرات مثبتی بر عملکرد حافظه در زنان در سنین مختلف دارند. ویتامین B12 اختلالات شناختی در موشهای صحرایی دچار کمبود کولین را بهبود می بخشد
منابع مختلف طبیعی. ویتامین B12 در محصولات گیاهی موجود نیست

ویتامین D
برای حفظ عملکرد شناختی در افراد مسن مهم است
جگر ماهی، ماهی های چرب، قارچ، محصولات غنی شده، شیر، شیر سویا

ویتامین E
بهبود اختلالات شناختی ناشی از ضربه مغزی در جوندگان. بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن
مارچوبه، آووکادو، آجیل، بادام زمینی، زیتون، روغن نخل قرمز، حبوبات، اسفناج، روغن های گیاهی، جوانه گندم

کولین
کاهش اختلالات حافظه ناشی از تشنج در جوندگان. بررسی شواهد موجود رابطه بین کولین و شناخت در انسان و موش صحرایی را نشان می دهد
زرده تخم مرغ، گوشت گاو، سویا، مرغ، گوساله، جگر بوقلمون، کاهو

ترکیب ویتامین های C ، E ، کاروتن
مصرف آنتی اکسیدان کاهش عملکرد شناختی را در افراد مسن به تأخیر می اندازد
ویتامین C: مرکبات، سبزیجات مختلف، جگر گوساله و گاو. ویتامین E: به بالا مراجعه کنید

کلسیم، زینک، سلنیوم
کلسیم سرم بالا با کاهش سریع عملکرد شناختی در افراد مسن ارتباط دارد. کاهش مصرف زینک در رژیم غذایی به بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن کمک می کند. سطح پایین سلنیوم مادام العمر با عملکرد شناختی پایین در انسان ارتباط دارد.
کلسیم: شیر، مرجان. زینک: صدف، حبوبات، مغزها، بادام، غلات سبوس دار، تخمه آفتابگردان. سلنیوم: آجیل، غلات، گوشت، ماهی، تخم مرغ

مس
کاهش عملکرد شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر با کمبود مس در ارتباط است.
صدف ، جگر گاو / گوسفند، آجیل برزیلی، ملاس سیاه، کاکائو، فلفل سیاه

آهن
مصرف آهن عملکرد شناختی را در زنان جوان بهبود می بخشد
گوشت قرمز، ماهی، مرغ، عدس، لوبیا

در سال های اخیر نگرانی ها درباره اینکه آیا جوامع صنعتی از رژیم غذایی متعادلی استفاده می کنند افزایش یافته است. (منبع) بسیاری از سوالات عملی در مورد طراحی رژیم های غذایی برای بهبود عملکرد مغز بدون پاسخ باقی مانده اند. ما در حال کشف اصول اولیه ای تاثیر غذاها بر روی مغز هستیم. استفاده از این دانش در طراحی روش های درمانی جدید می تواند برای مبارزه با بیماریهای روانی و ضعف های عصبی حیاتی باشد.
بهترین فعالیت ها برای تقویت یادگیری: برای تقویت مغز خود این 100 کار را انجام دهید
سلب مسئولیت: نکات و پیشنهادات ذکر شده در این مقاله صرفا جهت اطلاعات عمومی است و نباید به عنوان توصیه پزشکی حرفه ای تلقی شوند. در صورت داشتن هر گونه سوال تخصصی در مورد مسائل پزشکی، با پزشک یا افراد حرفه ای مشورت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *