آموزش, آموزش مدیتیشن, آموزش یوگا و مدیتیشن (تصویری), اخبار, کاردستی, مادر و کودک

بهترین زمان برای مدیتیشن و فواید هر تایم+ 4 نکته

مدیتیشن در عصر

بهترین زمان برای مدیتیشن و فواید هر تایم+ 4 نکته

سوالی رایجی که اغلب مبتدیان مدیتیشن می پرسند این است که بهترین زمان برای مدیتیشن در طول روز چه وقت است؟ پاسخ این سوال همان زمانیست که بیشترین احتمال برای انجام مدیتیشن در آن برای شما وجود دارد. مهمترین چیز این است که برنامه مدیتیشن شما با برنامه روزمره تان همخوانی داشته باشد و به این برنامه متعهد باشید.
حتما شنیده اید که خیلیها می گویند بهترین زمان برای مدیتیشن صبح زود است. ولی اگر بخواهید خودتان را مجبور کنید در ساعتی که مناسب بدن شما نیست بیدار شوید، دنبال کردن یک برنامه منظم و روال همیشگی مدیتیشن برایتان سخت می شود. یادتان باشد باید زمانی را انتخاب کنید که برایتان مناسب است تا مدیتیشن و مراقبه به یک عادت همیشگی تبدیل شود و بتوانید در این مسیر موفق باشید.
در کنار این مطلب بخوانید: بهترین زمان برای ورزش شکم (و آب کردن چربی شکم)
چرا همه می گویند صبح زود بهترین زمان برای مدیتیشن است؟
از نظر بسیاری از ادیان و اعمال معنوی، بهترین زمان برای مراقبه و دعا ساعات قبل از طلوع آفتاب است، چون وقتی از خواب بیدار می شوید، ذهن شما فوق العاده باز و آرام است.

توی این پک های فوق العاده،یوگا، مدیتیشن و پیلاتس رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یه مربی حرفه ای یوگا شو، آرامش رو به خودت هدیه کن یا اصلا ازش پول در بیار!

صبح زمانیست که شما هنوز درگیر مشغله های زندگی روزمره تان نشده اید و چه بهتر که قبل از اینکه به گوشیتان نگاه کنید، شبکه های اجتماعی را چک کنید و از چند و چون اخبار مختلف خبردار شوید مدیتیشن کنید. مدیتیشن صبحگاهی بخش قدرتمندی از روز شما را به خودش اختصاص می دهد چون باعث ایجاد احساس آرامش در طول روز برای شما می شود.

برای لاغری چقدر پیاده روی کنیم؟ صبح، عصر یا شب؟
همه اینها را گفتیم، اما باید این را هم بگوییم که اگر صبحها خیلی خسته اید یا مشغله زیادی دارید هیچ اشکالی ندارد. بهترین کار این است زمانی را برای مدیتیشن انتخاب کنید که کاملا مناسب خودتان و برنامه روزمره تان است. اگر نمی توانید، خودتان را مجبور نکنید که صبح زود بیدار شوید. به ساعت بدنتان گوش بدهید و طبق نیازهای خودتان جلو بروید.
اگر عصرها مدیتیشن کنیم چه؟
مدیتیشن عصرگاهی هم می تواند به اندازه مدیتیشن صبحگاهی قدرتمند و مفید باشد. مراقبه در عصر راه فوق العاده ای برای رهایی از خستگی و افکار منفی و همینطور غوطه ور شدن در یک حالت ذهنی آرام است. علاوه بر این ثابت شده که مدیتیشن عصرگاهی به خواب راحت شما هم کمک می کند و باعث می شود شب آرامی داشته باشید.
مشکل اصلی مدیتیشن عصرگاهی این است که وقتی خسته اید یا دیر به خانه می آیید احتمال اینکه وسوسه شوید و برنامه مدیتیشن هر روزتان را انجام ندهید و پشت گوش بیندازید زیاد است.

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

مدیتیشن در وسط روز چه فوایدی دارد؟
خیلی از کارشناسان و متخصصان مدیتیشن عقیده دارند که مهم نیست شما چه موقع از شبانه روز مدیتیشن کنید، چیزی که مهم است بازدهی مدیتیشن شماست. بنابراین مدیتیشن در وسط روز هم به همان اندازه مدیتیشن صبح یا عصرگاهی مفید است.
مشکل اصلی مدیتیشن در ظهر این است که راحت می شود آن را پشت گوش انداخت، چون در این ساعات معمولا مشغله های شما زیاد است. ممکن است مشغول غذا پختن یا انجام کارهای روزمره تان باشید و پیش خودتان بگویید بعدا انجامش می دهم.
حتما بخوانید: ورزش یوگا برای چه بیماری هایی مفید است؟
بعضی از یوگی ها و تمرین کنندگان معنوی هم عقیده دارند از آنجایی که وسط روز ذهن شما مملو از مشغله های مختلف زندگی است، برقراری ارتباط عمیق ذهنی و دور شدن از دنیای پیرامون کار سختی است. اما خب، باز هم همه چیز به خود شما بستگی دارد. اگر می دانید ظهرها بهتر می توانید مدیتیشن کنید پس همین زمان مناسب شماست.

اگر موقع استراحت بعد از ناهار یا وسط روز احساس کرختی و بی حوصلگی می کنید، مدیتیشن ظهر به شما کمک می کند تا انرژی و تمرکز مجدد خودتان را به دست بیاورید.
علاوه بر این، اگر جزو کسانی هستید که موقع ناهار پرخوری یا ناسالم خوری می کنید، مدیتیشن قبل از ناهار برایتان مفید است. مراقبه در این مواقع به شما کمک می کند تا ذهن و بدنتان را با هم هماهنگ کنید و از نیاز واقعی جسمتان مطلع شوید. به این ترتیب فضایی برای عادات غذایی آگاهانه و ارادی در شما به وجود می آورد. این اتفاق کمک به رفع بیحالی بعد از غذا خوردن هم مفید است. چون وقتی شما به طور آگاهانه و سالم غذا می خورید، بعد از صرف غذا کرخت و بیحال نمی شوید و در عوض سطح انرژیتان بالاتر هم می رود.
دانلود کنید: کتاب رایگان آموزش یوگا به زبان فارسی (pdf)
چطور یک برنامه مدیتیشن منظم داشته باشیم؟
1- به خودتان زیاد فشار نیاورید
اگر یک جلسه بیش از حد تمرین کنید و از ذهنتان کار بکشید، خیلی زود خسته می شوید و به احتمال زیاد مدیتیشن را کنار می گذارید. با مدیتیشن های کوتاه 5، 10 یا 15 دقیقه ای شروع کنید و از یک برنامه ساختار یافته برای تمرینات مراقبه خودتان استفاده کنید.
2- مدیتیشن را در برنامه روزانه خودتان قرار بدهید
در برنامه روزمره تان یک جای خالی پیدا کنید و هر روز در همان زمان مشخص مدیتیشن کنید. وقتی این کار در برنامه زندگیتان ریشه دواند و به یک عادت قوی تبدیل شد، دیگر لازم نیست برای انجام دادنش به انگیزه زیادی نیاز داشته باشید، چون دیگر مدیتیشن درست مثل مسواک زدن یا مرتب کردن تخت برایتان به یک عادت همیشگی تبدیل می شود.
3- برای جلسه مدیتیشن خودتان فضای آرامی مهیا کنید
برای اینکه از مدیتیشن کاملا استفاده کنید سعی کنید فضای کاملا آرامبخشی بسازید. می توانید گوشه ای از خانه یا جایی در پارک نزدیک محل کارتان را به این کار اختصاص بدهید. انجام برخی کارها مثل روشن کردن عود و شمع و استشمام رایحه برخی اسانس های آرامبخش هم ایده خیلی خوبیست. این کارها باعث تقویت تمرینات مراقبه شما می شوند و حتی مدیتیشن شما را خاصتر هم می کنند.
4- دلیل مدیتیشن کردن و فواید آن را به خودتان یادآوری کنید
قبل از هر چیزی شما باید بدانید چرا مدیتیشن می کنید و این کار چه فوایدی دارد. مدیتیشن باعث افزایش سلامت ذهن و بدن شما می شود. مزایا و فواید مدیتیشن برای روح و جسم شما کاملا رایگان است و هیچ هزینه ای در پی نخواهد داشت.
حتما بخوانید: آموزش 9 تا از حرکات برتر یوگا درمانی +نکات کاربردی
مدیتیشن چه فوایدی دارد؟

فشار خون را پایین می آورد.
میزان استرس را کاهش می دهد.
باعث افزایش سلامت روح و روان شما می شود.
تمرکز بهتر و بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.
به حل مشکل اضطراب کمک می کند.
اعتماد به نفس را بالا می برد.
در درمان افسردگی موثر است.
سرگردانی ذهنی را کاهش می دهد.
شما را به یک قدرت بالاتر (مثل خدا یا معنویت برای افراد مذهبی و طبیعت، جهان، انسانیت یا عدالت اجتماعی برای افراد غیر مذهبی) متصل می کند.
خواب را بهبود می بخشد.
به شما کمک می کند خودتان را در جایگاه بالاتر و بهتری تجسم کنید.
شما را در زمان حال نگه می دارد.
حافظه و وضوح ذهنی را تقویت می کند.

حتما اینها رو پرینت کنید: 30 تا از بهترین جملات مدیتیشن (رسیدن به آرامش)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *