آداب معاشرت, آموزش, اخبار, خجالتی, درمان بیماری های شایع روانی, روانی, کاردستی, مادر و کودک

راهکار کاهش خجالت (با تصور واکنش دیگران به باد معده شما!)

دختر خجالتی

راهکار کاهش خجالت (با تصور واکنش دیگران به باد معده شما!)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/word-image-176.jpeg

همه ما گهگاه احساس خجالت را تجربه می کنیم اما واکنش هایمان نسبت به این قضیه با هم یکسان نیست. برخی ها ترس عمیقی از احساس خجالت دارند و برای همین تمام تلاششان را می کنند در موقعیتی قرار نگیرند که این احساس را تجربه کنند. با این حال هیچ کس نمی تواند جلوی پیش آمدن احساس خجالت را بگیرد؛ مگر اینکه هیچ تعامل و ارتباطی با دیگران نداشته باشد!
یک تحقیق جدید
خب، حالا اگر شما هم جزو کسانی هستید که مدام دچار احساس خجالت می شوید، باید یاد بگیرید چطور با آن کنار بیایید مطالعه جدیدی که توسط Big Think انجام شده نشان می دهد که ترفندهای نسبتا آسان می تواند در به حداقل رساندن احساس خجالت موثر باشند. فقط کافیست که از حالت همیشگی خودتان خارج شوید.
این تحقیق توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون و یو ال ای سی (UCLA) انجام شده در مجله Motivation and Emotion منتشر شده است. در این تحقیق نشان داده شده است افرادی که واقعا نگران خجالت کشیدن در مجامع عمومی هستند، ممکن است تحت تاثیر این ترس و نگرانی شان قرار بگیرند. مثلا ممکن است موقع خرید، دچار تردید شوند که آیا درباره آن سوال بپرسند یا نه، یا دلشان نمی خواهد کسی آنها را موقع خرید ببیند و حتی ممکن است بیشتر از مقداری که واقعا لازم دارند خرید کنند تا بعدا خجالت زده نشوند.

هدف این تحقیق افرادی بودند که از نظر روانشناسان “خودآگاهی عمومی” بالایی داشتند. این افراد از ظاهر خودشان در چشم دیگران بسیار آگاهند و اغلب اوقات به نوع نگاه افراد دیگر توجه زیادی دارند؛ بنابراین سعی می کنند تا حد امکان از چیزی که باعث احساس خجالتشان جلوی جمع شود دوری می کنند.
نویسندگان این تحقیق اعلام کرده اند که: چنین افرادی دوست دارند کانون توجهات اجتماعی باشند و بیش از حد روی این موضوع تاکید می کنند.
 آموزش تصویری آداب دست دادن، غذا خوردن و حرف زدن در جمع
در سه آزمون مختلف، پژوهشگران موقعیت های خجالت آوری را برای دانشجویان یو سی ال ای شرح دادند. ابتدا، از دانشجویان خواستند که تبلیغ بینو (Beano) را بخوانند ؛ سپس سوالاتی را در رابطه با میزان هم ذات پنداری با آن شخص و اینکه چه احساسی داشتند، پاسخ دهند. در این تبلیغ یک هنرجوی یوگا به طور تصادفی باد معده خود را رها می کند.
آنها متوجه شدند که شرکت کنندگانی که خودآگاهی عمومی بالایی دارند، تمایل دارند که در حین خواندن آگهی، خود را به جای آن شخص تصور کنند، نه اینکه خود را به عنوان یک مشاهده کننده ببینند. این افراد بیشتر از سایر افراد با خواندن این آگهی احساس خجالت کردند.

در آزمایش بعدی، پژوهشگران از دانشجویان خواستند تا یک تبلیغ را که در آن از داوطلبان سوالات شخصی در مورد مسائل حساس از جمله تبخال تناسلی پرسیده شده بود را، مطالعه کنند. سپس آنها سوالاتی را در رابطه با اینکه چقدر احتمال دارد در چنین مواردی داوطلب شوند، چه پیش بینی ای از حسی که به آنها در چنین مصاحباتی دست خواهد داد و اینکه انتظار دارند که مدیران چنین پژوهش هایی چگونه به آنها واکنش نشان دهند ؛ پرسیدند.
آزمون خجالتی بودن: با 10 سوال درصد خجالت تان را بسنجید!
آنها متوجه شدند که افراد خود آگاه احتمالا می گویند در صورتی داوطلب خواهند شد که در ابتدا به آنها گفته شود که واکنش مدیران این پژوهش ها نسبت به داوطلبان چگونه خواهد بود. در این صورت آنها قادر خواهند بود که دیدگاه افراد دیگر را پیش از شرکت در این تحقیقات بدانند.
در سومین آزمایش، پژوهشگران از دانشجویان خواستند تا موقعیت باد معده خجالت آور را دوباره تصور کنند. دو تبلیغ برای محصولات جلوگیری از خروج گاز را به آنها نشان دادند. در هر دو تبلیغ یک تصویر مشابه داشت: چهار نفر که با هم بر روی یک مبل نشسته بودند؛ یک مرد که به تنهایی در یک سمت مبل نشسته بود و سه زن که در آن سمت دیگر نشسته بودند. بر روی یکی از تبلیغات نوشته شده بود: « خدا شما را بیامرزد . رها کردن تصادفی باد معده در مقابل فرد مورد علاقه ی خود یکی از خجالت آور ترین تجربه ها است. تضمین برای ماندگاری دائم.» تبلیغ بعدی، نکته دیگری را نیز افزوده بود: « دیگران می دانند که چه حسی دارد. خودتان را در موقعیت آنها بگذارید… آیا می خندید؟ وحشت می کنید؟ یا خیره می شوید؟»
شرکت کنندگانی که تبلیغ اول را خوانده بوند، احتمال بیشتری داشت که بگویند محصول جلوگیری از دفع گاز را خریداری می کنند تا آنها را از تجربه دفع باد در محیط های همگانی حفظ کند. اما اگر تبلیغ دوم را خوانده بودند، تمایل کمتری را به خرید آن نشان می دادند.
راهنمایی برای آدمهای خجالتی: چطور با دیگران دوست شویم؟
در هر وضعیت اجتماعی، ایده ی خوبی است که تصور کنید که در مرکز توجه همگان نیستید. برای افرادی که به خودآگاهی متمایل هستند، این الگوی فکری میتواند حتی موثرتر از اکثر افراد باشد. اگرچه ساده است که به صورت پیش فرض خود را به صورت ستاره ی فیلم زندگی خود بدانید، اما شاید بهتر باشد که خود را به عنوان یکی از بینندگان تصور کنید؛ بیننده ای که واقعا شما را تشویق می کند و همچنین باد معده خود را رها می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *