آموزش, آموزش روانشناسی, اخبار, شخصیت شناسی و نکاتی برای جذاب شدن, کاردستی, مادر و کودک

روانشناسی رنگ آبی، معنای آن و حقایقی جالب

[ad_1]

مردم مدت هاست بر این باورند که رنگ های خاص می توانند خلق و خو و احساسات مختلفی ایجاد کنند و نتایج برخی مطالعات نشان داده است که رنگ ها می توانند اثرات روانی مختلفی بر انسان داشته باشند. در این میان رنگ آبی چه حسی در شما ایجاد می کند؟
آبی رنگی است که معمولاً در طبیعت یافت می شود به عنوان مثال، آبی کمرنگ در آسمان روز و آبی تیره در اعماق آبها دیده می شود. به همین دلیل از رنگ آبی، بعنوان یک رنگ باثبات و آرامش بخش یاد می شود. با این حال رنگ آبی ممکن است گاهی بعنوان رنگ یخ زدگی، دوری یا حتی سردی هم به نظر برسد.
رنگ آبی، رنگی پرطرفدار است که موجب آرامش، رفع خستگی روحی و جسمی، احساس امنیت و افزایش اعتماد بنفس می شود. آبی یک رنگ سرد و جزء رنگ های اصلی ست. اما رنگ آبی چه چیزهایی را در ذهن ما تداعی می کند؟ این رنگ برای توصیف آسمان و دریا بکار می رود و نماد صداقت، وفاداری، هوش، اعتماد بنفس و… است. جالب است بدانید که رنگ آبی، یکی از پرطرفدارترین رنگ های دنیا محسوب می شود و مردان علاقه ی زیادی به آن نشان می دهند.
روانشناسی رنگها (9 رنگ اصلی و محبوب ترین آنها)
خواص و نیروی رنگ ها با هم متفاوت است و هر کدام تاثیر متفاوتی بر روح و جسم انسان دارد. آبی نیز از این قاعده مستثنی نیست و مانند سایر رنگ ها، نشاندهنده ی برخی از خصوصیات شخصیتی افراد است. اگر شما (یا فرد مورد علاقه تان) از طرفداران این رنگ زیبا هستید، این مطلب را از دست ندهید. در اینجا با روانشناسی رنگ آبی و خصوصیات شخصیتی افرادیکه به این رنگ علاقه دارند، آشنا می شوید.
رنگ آبی نشان دهنده چیست؟
رنگ آبی نشان دهنده طبیعت، دریا و آسمان است. این رنگی ست که نواحی مختلف کره ی زمین را از یکدیگر جدا می کند و نماد وفاداری و صداقت است. کسانی که به این رنگ زیبا علاقه دارند، عاشق آب و طبیعت هستند.
در این قسمت نکات بیشتری در مورد رنگ آبی یاد می گیرید:
تاثیر رنگ آبی بر جسم و بدن
همانطور که گفتیم، رنگ آبی بسیار آرامش بخش است، اما دلیل این امر چیست؟ دلیل آرامش بخش بودن رنگ آبی این است که ضربان قلب، فشار خون و حتی دمای بدن را کاهش می دهد. رنگ آبی می تواند بر روی غده هیپوفیز تأثیر بگذارد، الگوی خواب را تغییر دهد و علاوه بر این تنفس را آهسته تر کند. نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که نور آبی حافظه را تقویت می کند و حتی می تواند برخی از باکتری ها را از بین ببرد!
نماد و معنی رنگ آبی
رنگ آبی یادآور آسمان و دریا و رنگ شجاعت و فداکاری است. این رنگ نشان دهنده سفرهای درون نگرانه است و نمادی از هوش و درک انسان می باشد. اما مفهوم رنگ آبی همیشه مثبت نیست و گاهی اوقات با مفاهیمی مانند افسردگی نیز همراه است. آبی به جای ایجاد شور و اشتیاق، بیشتر موجب آرامش می شود. آبی در لغت به معنای “به رنگ آب” و “نیلی” است.
حقایقی در مورد رنگ آبی
خوب است که در اینجا با چند حقیقت در مورد رنگ آبی آشنا شوید:

رنگ آبی به جنسیت خاصی تعلق ندارد و هم زنان و هم مردان، به این رنگ علاقه نشان می دهند اما مردها، علاقه ی بیشتری به آن دارند.
رنگ آبی، رنگ محبوب استفاده شده در خمیر دندان هاست.
جغدها تنها پرندگانی هستند که قادر به دیدن رنگ آبی می باشند.
نتایج تحقیقات نشان داده است که انسان ها در اتاق های آبی رنگ، خلاق تر هستند و عملکرد بهتری دارند.
پشه ها به رنگ آبی، دو برابر رنگ های دیگر جذب می شوند.

جالب است بدانید که رنگ آبی مفاهیم مثبت و منفی در بر دارد که در این قسمت به آنها اشاره شده است.
جنبه های مثبت رنگ آبی
به طور معمول رنگ زیبای دریا و آسمان، احساسات مثبتی در انسان ایجاد می کند. این رنگ مفاهیمی مانند امنیت، محافظت، رشادت و وفاداری را به ذهن انسان متبادر می کند. رنگ آبی با استراحت آرام، بینش عمیق و تحقق معنوی همراه است. ثبات، خرد و تسکین دردها، دیگر مفاهیم مثبت این رنگ زیبا است. استفاده از رنگ آبی در دکوراسیون منزل بسیار چشم گیر است و موجب کاهش هیجانات درونی بدن و احساس اطمینان و امنیت می شود.
جنبه های منفی رنگ آبی
رنگ نیلی دریاهای طوفانی می تواند مفاهیم تهدیدآمیز یا ترسناکی را به همراه داشته باشد. این رنگ احساساتی مانند اسرار نهفته و راز آلود، حس ناآرامی یا ترس در انسان ایجاد می کند. استفاده بیش از حد از رنگ آبی می تواند احساس سرما، بی احساسی و حتی دوری ایجاد کند. علاوه بر این، ارتباطی بین رنگ آبی با افسردگی و غم و اندوه نیز وجود دارد و آبی پررنگ، القا کننده ی شب و تاریکی است.
10 نکته کوتاه ولی کاربردی روانشناسی شخصیت (ثابت شده)
تاثیر رنگ آبی و نیلی بر چاکراهای بدن
منظور از چاکرا در آیین هندوها، مراکز انرژی در بدن است. بسته شدن چاکراها، باعث بیماری یا بروز مشکل در انسان می شود. جالب اینجاست که چاکراهای بدن از رنگ ها تاثیر می پذیرند یا به عبارت دیگر هرکدام از چاکراها دارای یک رنگ مخصوص می باشند. 7 چاکرای اصلی در بدن انسان وجود دارد که رنگ آبی و نیلی، بر 2 مورد از آنها تاثیر می گذارد.
آبی: رنگ آبی، مرتبط با چاکرای گلو می باشد که به آن ویشودها هم گفته می شود. این چاکرا در گلو واقع شده است و به گلو، گردن، دست ها و بازوها مرتبط است. چاکرای گلو با گفتار و شنوایی ارتباط دارد و ارتباط معنوی را تقویت می بخشد. باز کردن چاکرای گلو باعث بهبود ادراک می شود. برای کمک به عملکرد چاکرای گلو، سنگ های قیمتی مانند فیروزه، زمرد، لاجورد، سودالیت و کوارتز مورد استفاده قرار می گیرند.

نیلی: رنگ نیلی مرتبط با چاکرای چشم سوم یا پیشانی است که به آن آجنا هم گفته می شود. این چاکرا بین ابروها قرار دارد و در واقع عامل پیوند ما با ناخودآگاهی جهانی است. باز کردن این چاکرا می تواند به بینایی روشن، شهود و صداقت کمک کند و احساس ناامیدی را کاهش دهد. سنگهای قیمتی مانند آمیتیست، سنگ ماه (مون استون) و سوجیلایت به عملکرد این چاکرا کمک می کنند.

روانشناسی رنگ آبی

آبی رنگ مورد علاقه ی بسیاری از افراد در سراسر جهان است. این رنگ بیشتر مورد پسند آقایان است.
افرادیکه رنگ آبی را دوست دارند، آن را رنگی آرامش بخش می دانند که می تواند محافظه کارانه و سنتی به نظر برسد.
آبی احساس آرامش و متانت در انسان ایجاد می کند. آبی، رنگ ملایمت، آرامش، ایمنی و نظم است.
رنگ آبی اغلب به عنوان نماد ثبات و قابلیت اطمینان در نظر گرفته می شود. شرکت هایی که می خواهند تصویری از امنیت ارائه دهند، اغلب در تبلیغات و بازاریابی خود از رنگ آبی استفاده می کنند.
رنگ آبی می تواند احساسات منفی مانند غم و اندوه یا ترس هم ایجاد کند. به عنوان مثال پیکاسو در “دوره آبی” نقاشی های خود بسیار تنها، غمگین یا فراموش شده به نظر می رسد.
از رنگ آبی اغلب برای تزئین دفاتر کار استفاده می شود زیرا مطالعات نشان می دهد که افراد در اتاق های آبی، کارایی و عملکرد بهتری دارند و پربارتر عمل می کنند.
رنگ آبی می تواند ضربان قلب و دمای بدن را هم کاهش دهد.

بنظر شما افرادیکه به این رنگ علاقه دارند، چه خصوصیات و ویژگی هایی دارند؟ در این قسمت به پاسخ این سوال پی می برید.
20 نکته جالب روانشناسی که در 99 درصد شرایط زندگی مفیدند
شخصیت افرادیکه به رنگ آبی علاقه دارند، چگونه است؟

اگر شما از طرفداران رنگ آبی هستید، در این قسمت با خصوصیات و شخصیت خود آشنا شوید:

شما فردی صادق، صمیمی، قابل اعتماد و راز دار هستید و تمایل زیادی به اعتماد کردن به دیگران دارید.
قبل از انجام کاری، بخوبی به آن فکر می کنید و تمام جوانب کار را در نظر می گیرید. بعبارت دیگر هیچگاه تکانشی عمل نمی کنید.
شما فردی مسئولیت پذیر هستید و وظایف خود را بسیار جدی می گیرید.
از لحظات آرام لذت می برید و در تنهایی، به روزی که سپری کرده اید فکر می کنید.
شما فردی منظم، با برنامه و با پشتکار هستید و در زمینه های مورد علاقه تان، تلاش زیادی می کنید.
معمولاً پیروی از عقل را بر احساسات خود ترجیح می دهید. اما وقتی احساسات تان وارد عمل می شود، کنترل آن می تواند چالش برانگیز باشد.
شما قبل از توجه به خود، ترجیح می دهید که ابتدا از دیگران حمایت کنید.
دوست دارید همه چیز در جای خود مرتب و منظم باشد و فعالیت هایتان را بر پایه ی اصول و قواعد مشخص انجام می دهید.
فردی صمیمی هستید اما در جمع دوستان نزدیک تان، احساس راحتی بیشتری دارید.
به گذشته زیاد فکر می کنید و دوست دارید مورد تحسین و تمجید دیگران واقع شوید.

آبی یکی از محبوب ترین رنگ هاست و جالب است بدانید که باعث کاهش اشتها می شود! حتی برخی از متخصصان کاهش وزن توصیه می کنند که برای کاهش اشتها، در ظروف آبی غذا بخورید. آبی (به جز زغال اخته و برخی آلوها) به ندرت در غذاها و خوراکی ها یافت می شود. علاوه بر این، مردم به رنگ غذاها توجه زیادی می کنند و رنگ آبی غذا بعنوان نشانه ای از فساد یا سم تلقی می شود.
روانشناسی رنگها: هر رنگ چه معنایی دارد و چه تاثیری بر فرد می گذارد؟
در این قسمت با 5 مورد دیگر از ویژگی های شخصیتی افرادیکه به رنگ آبی علاقمند هستند، آشنا می شوید.
1- هوش: رنگ آبی با خلاقیت مرتبط است و ثابت شده است که طیف های مختلف این رنگ می توانند باعث بهبود تمرکز، تحریک تفکر و ایجاد شفافیت ذهنی شوند. این یک رنگ عالی برای محیط کار است زیرا در کنار آرامش، موجب تحرک ذهنی هم می شود.
مطالعات نشان داده است که طیف های مختلف رنگ آبی می تواند باعث بهبود تمرکز، تحریک تفکر و ایجاد شفافیت ذهنی شود و بعلاوه باعث بهبود بهره وری نیز می شود. آبی رنگ خوبی برای مطالعه و کار است، چون همانطور که گفتیم، موجب احساس آرامش و افزایش تحرک ذهنی در افراد می شود.
2- آرامش: همانطور که قبلاً ذکر شد، رنگ آبی باعث ایجاد آرامش می شود. این رنگ اغلب با آرامش دریا و شفافیت آسمان های آبی همراه است. مطالعات علمی نشان می دهد که رنگ آبی ضربان قلب و تنفس را کند می کند، بنابراین می تواند رنگ خوبی برای کمک به مراقبه یا آرامش باشد.
3- احساسات: رنگ آبی به دلیل خواص روانشناختی خود، باعث ایجاد حس آرامش و اطمینان می شود. یکی از جنبه های منفی این رنگ همانطور که در بالا هم اشاره شد، کاهش اشتها است و علاوه بر این ممکن است نشانه ی دوری و فقدان احساسات باشد.
4- اعتماد به نفس: رنگ آبی رنگی ست که بر خلاف رنگ های سرد دیگر، بیشتر به چشم می آید. کسانی که به رنگ آبی علاقه دارند، معمولا اعتماد بنفس بالایی دارند. این رنگ موجب ایجاد اعتماد بنفس و حس اطمینان می شود.
5- سردی: اغلب گفته می شود که رنگ آبی به دلیل واکنش های آرامش بخشی که دارد، یک رنگ سرد و بدون احساس است. افرادی که به رنگ آبی علاقه دارند بسیار باهوش، آرام و منطقی هستند.
نتیجه گیری
بطور خلاصه، ویژگی شخصیتی کسانی که به رنگ آبی علاقمند هستند این است که افرادی خونسرد و منطقی می باشند و در زمان رویارویی با احساساتشان، یا بسیار بدخلق و بیش از حد احساساتی می شوند و یا خونسرد و بی تفاوت عمل می کنند.
این افراد در ظاهر اعتماد به نفس و احساس خود کنترلی بالایی دارند، اما ممکن است نقاط ضعف خود را پنهان کنند.
پیدا کردن دوستانی که به این رنگ علاقمند هستند بسیار خوب است زیرا آنها بسیار مراقب دوستان خود هستند و به نیازهای آنها توجه زیادی دارند. این افراد بسیار خوش مشرب و اجتماعی می باشند.
روانشناسی رنگ ها در تبلیغات: همه نکات کاربردی
افرادیکه به رنگ آبی علاقمند هستند، کیس های بسیار مناسبی برای ازدواج هستند زیرا در زندگی بسیار وفادار، قابل اعتماد و صادق هستند.
این افراد بیش از هر چیز دیگری می خواهند در روابط عاشقانه خود متعهد باشند و مورد عشق، علاقه و تمجید شریک زندگی خود واقع شوند.
اگر شما هم فردی هستید که به رنگ آبی علاقه ی زیادی دارید و از طرفی طالب پیشرفت هستید، باید یاد بگیرید که به احساسات تان توجه کنید، خودتان را دوست داشته باشید و بجای در اولویت قرار دادن دیگران و نیازهای آنها، ابتدا به خودتان توجه کنید.
منبع 1 منبع 2 منبع 3

[ad_2]

Source link

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *