آموزش, اخبار, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر, نکات خانه داری

روش استفاده از شوینده برای شستن با ماشین لباسشویی

اضافه کردن مایع لباسشویی

روش استفاده از شوینده برای شستن با ماشین لباسشویی
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/05/word-image.jpeg

ماشین لباسشویی از ابراز مفید و ضروری هر خانه است. استفاده صحیح از ماشین لباسشویی می تواند بر طول عمر ماشین تاثیر بگذارد و از خراب شدن آن جلوگیری کند. بنابراین اطلاع از نحوه ی استفاده از ماشین لباسشویی، بسیار ضروری است. اگر شما هم به تازگی ماشین لباسشویی جدیدی خریده اید و از روش استفاده آن بی اطلاع هستید، اصلا نگران نباشید. در این مطلب یاد می گیرید که چگونه از ماشین لباسشویی و مواد شوینده به درستی استفاده کنید.
چرا استفاده صحیح از ماشین لباسشویی اهمیت زیادی دارد؟
اطلاع از نحوه استفاده صحیح از ماشین لباسشویی (از جمله روش شستن لباس ها با مواد شوینده مایع و نحوه استفاده از مواد شوینده پودری) موجب تمیز شدن کامل لباس ها می شود و بدلیل استفاده صحیح از آب و انرژی، باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.
در این مطلب روش استفاده از ماشین لباسشویی، محل قرار دادن هر نوع مواد شوینده در جاپودری ماشین، نحوه استفاده از مواد شوینده و انتخاب بهترین مواد شوینده آموزش داده شده است.
36 ترفند تمیزکاری ویژه خانه داری که باید زودتر می دانستید
مواد شوینده باید در کدام قسمت ماشین لباسشویی قرار داده شوند؟
محل ریختن مواد شوینده در ماشین لباسشویی کاملا واضح است. همه ی ماشین های لباسشویی یک جاپودری دارند که محل قرار گرفتن آن در دفترچه ی راهنما مشخص شده ست. شکل و حالات جاپودری در انواع مختلف ماشین ها، متفاوت است. محل ریختن نرم کننده بسته به نوع ماشین متفاوت است و معمولا بصورت یک قسمت جداگانه در محفظه قرار گرفته است (استفاده از نرم کننده ها، روش خوبی برای جلوگیری از چروک شدن لباس ها و نرم شدن آنها است).
محفظه ی جاپودری در برخی ماشین های لباسشویی چهارقسمتی و برخی سه قسمتی است که هر کدام از این قسمت ها مخصوص قرار دادن یک نوع ماده ی شوینده است:
قسمت اول محفظه برای شست و شوی مقدماتی است که در آن مقدار پودر ریخته شده نصف پودر قسمت شستشوی اصلی است. قسمت دوم جاپودری برای شست و شوی اصلی است. قسمت سوم، محل قرار گیری مواد نرم کننده است و قسمت چهارم (که در برخی ماشین ها وجود دارد)، برای قرار گیری مواد رنگی است.

علاوه بر اطلاع از قسمت های مختلف جاپودری، لازم است مفهوم علامت های درج شده روی آن را نیز بدانید:
قسمتی که با علامت I مشخص می شود، محل ریختن پودر پیش شستشو در لباسشویی است. قسمت II محل ریختن پودر شستشوی اصلی در لباسشویی می باشد وقسمتی که با علامت * مشخص می شود، محل ریختن مایع نرم کننده در لباسشویی است.
20 نکات خانه داری مدرن برای همه خانم ها
روش استفاده از پودر لباسشویی در ماشین

مواد شوینده پودری در محفظه ی اصلی شست و شو قرار می گیرند.
همانطور که در بالا هم اشاره شد، این مواد باید در قسمتی که با نماد II مشخص شده است، قرار بگیرند.
قبل از شروع به کار ماشین می توانید مواد شوینده پودری را حل کنید و سپس در محفظه قرار دهید. اگر این مواد بصورت پودر خشک استفاده شوند، دیرتر در ماشین پخش می شوند. درحالیکه حل کردن آنها باعث می شود مواد شوینده زودتر وارد عمل شوند.
برای گرفتن نتایج بهتر لازم است دستورالعمل های درج شده روی برچسب پودر لباسشویی را دنبال کنید.

روش استفاده از مایع لباسشویی در ماشین

توجه داشته باشید که محل ریختن مایع لباسشویی با محل قرار گیری نرم کننده لباس متفاوت است.
استفاده از مایع شستشو در محفظه جاپودری با قرار دادن شاسی مخصوصی از جنس پلاستیک در داخل بخش اصلی که پودر در آن ریخته می شود، امکان پذیر است که در واقع همان محل ریختن پودر است.
این قسمت را بیشتر از خط ماکسیمم پر نکنید حتی اگر لباس ها خیلی کثیف باشند.
برای از بین بردن لکه‌ های سخت می توانید قبل از قرار دادن لباس در ماشین، مقدار کمی از شوینده را روی لکه‌ ها بریزید و آن را مالش دهید تا مایع به عمق الیاف لباس نفوذ کند.
همیشه قبل از استفاده از مایع لباسشویی، دستورالعمل های درج شده روی بسته بندی محصول را بررسی کنید.

مقدار استفاده از مواد شوینده چقدر باید باشد؟

با توجه به دستورالعمل های درج شده روی بسته بندی مواد شوینده، مقدار مناسب را پیدا کنید.
به یاد داشته باشید که مقدار مواد شوینده ی مورد استفاده را با توجه به میزان کثیفی لباس ها تعیین کنید. لباس های کثیف، به مقدار شوینده ی بیشتری نیاز دارند.
برای تعیین مقدار مواد شوینده، میزان سختی آب را هم در نظر بگیرید. اگر آب محل زندگی شما سخت است، ممکن است لازم باشد از مواد شوینده بیشتری استفاده کنید زیرا مواد معدنی موجود در آب سخت مانع از حل شدن پودر می شوند و بعبارت دیگر شونده ها در آب سخت بخوبی کف نمی کنند.
استفاده از شوینده هایی که پیمانه دارند، به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید مقدار ماده ی شوینده ی مورد نیاز را تعیین کنید. معمولاً در هر بار شستشو 1 تا 2 پیمانه از آن کافی است.
توجه داشته باشید که شست و شوی پرده های توری، گیپور و روتختی ها، به پودر کمتری نیاز دارد چون این پارچه ها با پودر کمتر هم کف زیادی تولید می کنند و در صورت استفاده از پودر زیاد، احتمال نشت کف از جاپودری وجود دارد.

تصور رایج غلطی که در میان برخی افراد وجود دارد این است که هرچه مواد شوینده بیشتری استفاده شود، لباس ها تمیزتر می شوند. این درحالیست که استفاده بیش از حد مواد شوینده نه تنها باعث اتلاف پول می شود بلکه باعث بد فرم شدن بافت و حالت لباس هم می گردد.

دلیل این امر آن است که مواد شوینده زیاد (اعم از مایع یا پودری)، نمی توانند بطور کامل در مقدار آبی که برای یک چرخه ی شست و شوی استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد، حل شوند. به این ترتیب ذرات صابونی روی لباس باقی می مانند و در نهایت خشک می شوند و موجب سفت و بدحالت شدن لباس می گردند.
روش شستن سطوح (مبل و …) چرم
بهترین شوینده های لباس کدامند؟
به این سوال نمی توان جواب دقیق و قطعی داد چون نوع شوینده ی مصرفی با توجه به جنس لباس ها، میزان کثیف بودن آنها، نوع ماشین لباسشویی و انتخاب شخصی شما متفاوت است. اما توجه داشته باشید که استفاده از شوینده های بی کیفیت، می تواند به لباس ها آسیب برساند. بنابراین سعی کنید از مواد باکیفیت استفاده نمایید.
در اینجا خلاصه ای از ویژگی های مواد شوینده مختلفی که می توانید استفاده کنید آورده شده است:
1- مایع شستشو

شوینده های مایع اغلب جزء پاک کننده های خوب و ملایم محسوب می شوند و باعث خوشبو شدن لباس ها پس از خشک شدن می گردند.
این مواد در اکثر شرایط به خوبی حل می شوند و اندازه گیری مقدار لازم آن برای شستن لباس ها نسبتاً آسان است.
قرار دادن مقدار کمی از این مایع روی لکه های سخت، می تواند کمک زیادی به پاک شدن لکه ها در طی فرآینده شست و شو کند.
شوینده ی مایع یک گزینه مناسب برای شستشوی سریع لباس ها است و قدرت زیادی برای حل شدن در آب سرد دارد بنابراین موجب ایجاد سفیدک روی لباس نمی شود.
این مواد به طور معمول ارزان تر از مواد شوینده کپسولی هستند اما گران تر از پودرها می باشند.

2- شوینده های پودری

مواد شوینده پودری جزء شوینده های سنتی هستند که از قدیم مورد استفاده قرار گرفته اند.
این شوینده ها نسبت به مواد دیگر (ازجمله شوینده های مایع)، بصرفه تر و ارزانتر هستند.
شوینده پودری بخوبی در آب سرد حل نمی شوند و احتمال باقی ماندن لکه های سفید روی لباس پس از اتمام فرآیند شست و شو وجود دارد. بنابراین بهتر است برای شستن پارچه های ظریف با دمای 30 درجه سانتیگراد، از گزینه های دیگر استفاده کنید.

3- کپسول شوینده لباس

این کپسول ها در بسته بندی های کوچک به بازار عرضه می شوند که معمولا قیمت بالایی دارند و توسط شرکت های خارجی تولید می شوند.
دوز مواد شوینده ی موجود در این کپسول ها از قبل اندازه گیری شده است بنابراین نیازی به اندازه گیری ندارند.
استفاده از این کپسول ها بسیار آسان است و به راحتی در آب حل می شوند. علاوه بر این جزء لکه برهای قوی هستند و آسیبی به بافت لباس ها وارد نمی کنند. این کپسول ها جزء بهترین شوینده های لباسشویی هستند.
همیشه به یاد داشته باشید که کپسول ها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید.

4- قرص شوینده لباس

این قرص ها قدرت پاک کنندگی بالایی دارند و برای شستن لباس های سفید عالی هستند.
علاوه بر این مانند کپسول های شست شو، کمیاب هستند و معمولا قیمت بالایی دارند.

5- شوینده های لکه بر لباس

شوینده های لکه بر بدون آسیب رساندن به بافت پارچه، لکه های موجود روی لباس را بطور کامل از بین می برند.
این مواد اغلب بعنوان پیش شست و شو مورد استفاده قرار می گیرند و با کمک آن می توان لکه های سرسخت را قبل از شروع فرآیند شست و شو از بین برد.
برخی از این شوینده ها حاوی ماده سفید کننده هستند و برخی دیگر از محصولات طبیعی مانند روغن مرکبات استفاده می کنند.

امیدواریم که این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد. با استفاده از ترفندهای ارایه شده در این پست، به درستی از ماشین لباسشویی خود استفاده کنید و بهترین شوینده ی مورد نیاز خود را انتخاب کنید.
44 مهارت که حتما باید بلد باشید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *