آموزش, اخبار, انگیزه, تقویت هوش، حافظه و خلاقیت, درسی, کاردستی, مادر و کودک

روش ایجاد علاقه به درس (9 ترفند متفاوت ولی موثر)

علاقه به درس

روش ایجاد علاقه به درس (9 ترفند متفاوت ولی موثر)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/1.jpg

برای همه ما پیش آمده که در سال های تحصیلی با برخی از دروس ارتباط برقرار نکرده ایم و علاقه ای به مطالعه آن درس نداشته باشیم. گاهی انگیزه ما برای مطالعه آن قدر کم میشود که به محض شروع مطالعه احساس خستگی و خواب آلودگی کرده ایم. پشت هر کاری علاقه، هدف و پشتکار وجود دارد. برای رسیدن به موفقیت لازم است هرسه را باهم داشته باشیم. اگر شما قصد شرکت در کنکور را دارید و یا موفقیت در یک امتحان مهم، لازم است تا علاقه و پشتکار را در کنار آن هدف قرار دهید. در این مقاله سعی داریم به مبحث علاقه بپردازیم و روش های ایجاد آن هنگام درس خواندن را شرح خواهیم داد.
دلایلی که علاقه به درس را از بین میبرند؟
1ـ اجبار به تحصيل
گاهی اوقات اجبار والدین مبین بر درس خواندن، انجام تکالیف یا گرفتن نمره بالا از علاقه دانش آموز نسبت به درس کم خواهد کرد.
2ـ انتقاد و سرزنش
اگر کودک به تحصيل توجه ندارد، اما والدين مدام او را به خاطر اين کار سرزنش مي‌کنند و تمام آینده او را براساس نمرات او بسنجد علاقه و انگیزه را در فرزند خود خواهند کشت.
روش درس خواندن (25 ترفند علمی برای افزایش کارایی)
3ـ شرایط محیطی
روابط خانوادگی، محیط های شلوغ و یا محل تحصیل میتوانند از دیگر دلایل از بین رفتن علاقه و انگیزه شوند.
4ـ تنبيه
تنبيه کردن کودک به خاطر مدرسه يا تکاليف درسي اثر مخرب بر روي انگيزه او دارد. خصوصا اگر تنبيه جنبه بدني داشته باشد.
روشهای ایجاد علاقه به درس
ابتدا توصیه های زیر را گوش کنید:


یه بعد از ظهر خسته کننده ست. شما بعد از کلاس خسته شدین و تنها کاری که می خواین انجام بدین اینه که وقت گذرونی کنید و با دوستاتون برید بیرون؛ اما شما باید مطالعه کنید و اینو میدونید. شاید پروژه ای دارید که باید زود انجامش بدین، مطلبی دارید که باید یادداشت کنید، یا لازمه از خودتون تست بگیرید. یا شاید میدونید که باید هر روز کمی مطالعه داشته باشید.
راههای ایجاد علاقه به درس (اینفوگرافی)
1- داشتن برنامه ریزی درست
یک دفتر برنامه ریزی روزانه داشته باشید، برنامه های روزانه یتان را در آن بنویسید، ساعت مطالعه و میزان زمانی که برای هر درس میگذارید را مشخص کنید.
سعی کنید درس های سخت و یا درس هایی که به آن علاقه ندارید در اولویت باشد. این کار موجب تمرکز بالای شما میشود و دائما این عدم علاقه در ذهنتان مرور نمیشود. سعی کنید این دفتر به گونه ای باشد که در پایان روز از اتمام برنامه هایتان لذت ببرید و به برنامه ریزی علاقه مند شوید.
2- تنظیم زمان درست
ساعت مطالعه میتواند در ایجاد علاقه و انگیزه تاثیر زیادی داشته باشد. این مان برای هر فرد متفاوت است. برخی در ساعات اولیه روز میزان یادگیریشان زیاد است و برخی در ساعات پایانی روز. این یک مسئله شخصی است و خودتان باید آن را پیدا کنید.
تکنیک های خلاصه نویسی (روش انجام درست)
3- توجه به سلامت جسمی

خواب کافی یکی از مواردی است که میتواند تاثیر مستقیم بر علاقه و انگیزه شما داشته باشد. شما به عنوان یک دانش آموز نیاز دارید تا در طول شبانه روز 8 ساعت خواب مفید داشته باشید.
پیاده روی را جزئی از برنامه روزانه یتان قرار دهید. ورزش باعث تخلیه هیجان و از بین رفتن استرس می شود و مغز . بدن شما را برای یک مطالعه عالی آماده می کند.
هنگامی که غذای زیادی را میل کرده اید، به هیچ عنوان به سمت درس خواندن نروید، سنگینی بیش از حد باعث خواب آلودگی هنگام درس خواندن می شود و راندمان مطالعه شما را به شدن کاهش می دهد.

4- تعیین هدف
مهمترین گام برای ایجاد علاقه، تعیین هدف است. شما باید بدانید هدفتان از درس خواندن چیست. دنبال شغل ایده آلی هستید؟هدفتان قبولی در یک دانشگاه خوب است؟ ی به دنبال اهداف دیگر هستید. این اهداف را روی یک مقوا با خط درشت بنویسید و روبروی میز مطالعه یتان قرار دهید. تا هر روز به این اهداف فکر کنید.
5- کسب اطلاعات گام به گام
شاید بزرگترین دلیل عدم علاقه یک دانش آموز به یک درس، سختی و یا اطلاعات ناکافی باشد. سعی کنید برنامه درسیتان گام به گام باشد از اطلاعات اولیه و پایه شروع به مطالعه کنید، از استادتان کمک بگیرید و یا مطالعه گروهی با دوستانتان را امتحان کنید. این کار دانش شما را در این زمینه زیاد میکند و عدم علاقه را کمتر میکند.
6- تغییر سبک مطالعه
سبک مطالعه یتان را تغییر دهید، بلند بخوانید، از لوازم التحریر مورد علاقه یتان استفاده کنید، یادداشت برداری کنید. از تصاویر، فیلم ها و پادکست های مرتبط با درستان را استفاده کنید.
اگر بدانید در نهایت چیزی که می‌خواهید را به دست می‌آورید، درس خواندن ساده‌تر می‌شود. با در نظر گرفتن پاداش و جایزه برای خودتان میتوانید علاقه به درس را افزایش دهید.
ترفندهای پاکسازی و داشتن ذهن آرام
7- اختصاص زمانی به غیر از درس
اگر شما کنکور دارید، مسلما ساعات مطالعه روزانه بسیار زیاد است، این کار پس از مدتی دلزدگی و خستگی را به دنبال خواهد داشت. یک زمانی را به غیر از درس خواندن بگذرانید. کتاب مورد علاقه یتان را مطالعه کنید، عکاسی کنید، کارهنری مورد علاقه خود را انجام دهید و زمانی را به خانواده اختصاص دهید.
8- دور کردن حواس پرتی ها
تا زمانی که گوشی، تلویزیون و یا هر سروصدایی دیگر در اطرافتان باشد تمایل به درس خواندن در شما کم خواهد شد.مسلما درس خواندن نیازمند انرژی زیادی است و مغز شما به فعالیتی با انرژی کمتری تمایل نشان خواهد داد. بنابراین هر چیزی که حواس شما را پرت میکند را از اتاقتان دور کنید.
9-از تکنیک پومودورو برای غلبه بر اینرسی استفاده کنید

یک تایمر رو برای بیست و پنج دقیقه تنظیم کنید و تنها در طول این بیست و پنج دقیقه یک کار رو انجام بدین.
بعد از اینکه تایمر زنگ زد، 5 دقیقه استراحت کنید. 3-5 بار این کار رو تکرار کنید.
بیشتر استراحت کنید.

تکنیک پومودورو نه تنها به حفظ مقاومت کمک میکنه چون کار کردن به مدت 25 دقیقه قابل مدیریته، بلکه در طول زمان می تونه به بهبود توجه و تمرکزتون کمک کنه. شما از گذشت این 25 دقیقه متعجب میشین، وقتی که به موضوع اصلی رسیدین، از نادیده گرفتن تایمر نترسید و به کارتون ادامه بدین! تمام نکته ی این روش اینه که شروع به کار کنید.
10 تا از موثرترین روشهای افزایش تمرکز
در حالی که کار می کنید، یک تکه کاغذ بردارید. وقتی به چیزی فکر می کنید (مثلا، شما باید یک ایمیل به استادتون، یک پیام به دوست تون بفرستید یا دستور العملی رو بنویسید)، اونو روی یه تکه کاغذ بنویسید و به کارتون ادامه بدین.
این کار به از بین بردن افکار منحرف از مغزتون کمک می کنه. زمانی که اونا رو یادداشت می کنید، شما اطلاعت مورد نیاز رو برای مغزتون فراهم می کنید.
حرف آخر
در مسیر تحصیلی، موفقیت شما وابسته به مهارت ها و آموخته های شما دارد. اگر به درسی علاقه ندارید از روش های بالا برای ایجاد علاقه استفاده کنید وعلاوه بر تقویت نقاط قوت، نقاط ضعفتان را نیز بشناسید و در مسیر تقویت آن قدم بردارید.
نحوه جلوگیری از تنبلی: ۱۱ مرحله عملی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *