آموزش, اخبار, ترفند, کاردستی, مادر و کودک, مهارت, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر, نکات خانه داری

روش تمیز کردن پرده های عمودی منزل (و تمیز نگه داشتن آنها)

پرده عمودی

روش تمیز کردن پرده های عمودی منزل (و تمیز نگه داشتن آنها)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/04/word-image-184.jpeg

اگر در منزل یا محل کار خود پرده ی عمودی دارید و نمی دانید که بهترین راه برای تمیز کردن آنها چیست، این مطلب را از دست ندهید چون در اینجا با روش صحیح شستن پرده های عمودی و تمیز نگه داشتن آنها آشنا می شوید. قبل از رفتن سر اصل مطلب، ابتدا نگاهی به نکات کلیدی زیر بیندازید.
نکات کلیدی

با تمیز نگه داشتن پرده های عمودی، دیگر نیازی به شست و شوی مکرر آنها ندارید. برای اینکار پرده های خود را به طور مرتب با جاروبرقی یا گردگیر، غبارگیری کنید (روش انجام اینکار در بخش انتهایی مطلب بطور کامل توضیح داده شده است).
پرده ها نباید با دمای بالاتر از 30 درجه ی سانتیگراد شسته شوند. قبل از قرار دادن پرده ها در ماشین لباسشویی یا شست و شو با دست، از قابل شستشو بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
پس از شستن پرده ها، آنها را در فضای باز قرار دهید تا در معرض هوا و به طور طبیعی خشک شوند. توجه داشته باشید که هنگام خشک شدن، کاملا صاف و فاقد هر نوع تا خوردگی باشند.

پرده های عمودی زیبا هستند اما برخی افراد فکر می کنند که شستن آنها مشکل است و به همین دلیل پرده های پارچه ای را ترجیح می دهند. اما حقیقت این است که تمیز کردن این پرده ها بسیار ساده تر و آسانتر از چیزی ست که فکر می کنید. برای انجام اینکار از روش های زیر استفاده کنید.
شستن پرده های عمودی در لباسشویی
همانطور که می دانید برای شستن پرده های عمودی اولین کاری که باید انجام دهید این است که نوارهای باریک پرده را از قلاب جدا کنید. برای شستن این پرده ها در لباسشویی، بهتر است لباسشویی را روی دور کم قرار دهید تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود. همچنین برای جلوگیری از گره خوردن نوارهای پرده به یکدیگر در ماشین، آنها را در یک کیسه ی پارچه ای قرار دهید. قبل از قرار دادن پرده ها در ماشین لباسشویی، ابتدا اطمینان حاصل کنید که پرده ها قابلیت شست و شو در ماشین لباسشویی را دارند.
هنگام شستن پرده های عمودی با ماشین لباسشویی، نکات زیر را رعایت کنید
پس از اینکه اطمینان حاصل کردید که پرده ها قابل شست و شو هستند، نکات زیر را رعایت کنید:
پرده ها را با آب ولرم بشویید و نهایتا از دمای 30 درجه استفاده کنید. استفاده از آب داغ موجب از دست رفتن شکل و حالت پرده می شود. پرده های عمودی در لباسشویی به هم گره می خورند و گیر می کنند. به همین دلیل بهتر است آنها را در یک کیسه ی پارچه ای یا روبالشتی خالی بگذارید.
44 مهارت که حتما باید بلد باشید
علاوه بر این حتما توجه داشته باشید که لباسشویی را روی دور کم قرار دهید و از تنظیماتی مانند woollens یا delicatesکه برای شستن لباس های ظریف طراحی شده است، استفاده نمایید.
شستن پرده های عمودی با دست
برای انجام اینکار کمی آب گرم یا ولرم (نه داغ) را در یک تشت بزرگ یا وان بریزید و پرده ها را درون آن قرار دهید. برای اینکار بهتر است از شوینده های مخصوص پارچه های ظریف استفاده کنید و با یک اسفنج، نوارهای پرده را یکی یکی تمیز کنید.
توجه داشته باشید که…
1- پرده های عمودی را با آب گرم (نه داغ)، بشویید
اگرچه آب داغ برای پاک کردن لکه ها عالی ست، اما گزینه ی ایدآلی برای پرده های عمودی محسوب نمی شود. شستن پرده های عمودی با آب داغ موجب باز شدن چسب ها و لبه ها می شود. بنابراین اگر می خواهید فرم و شکل پرده های عمودی از بین نرود، به آب گرم راضی باشید.
اگر پرده های عمودی را در وان، تشت یا سطل می شویید، می توانید از دستهایتان برای اندازه گیری درجه حرارت آب استفاده کنید. اگر از ماشین لباسشویی استفاده می کنید، دما را بالاتر از 30 درجه تنظیم نکنید. همچنین باید از یک شوینده ملایم که برای شستن پارچه های ظریف طراحی شده است، استفاده کنید.
2- پرده ها را به طور طبیعی خشک کنید
پس از شستن پرده ها با دست یا ماشین لباسشویی، آنها را در هوای آزاد قرار دهید تا بطور طبیعی خشک شوند. توجه داشته باشید که هیچگاه پرده ها را در خشک کن ماشین لباسشویی خشک نکنید چون با اینکار در معرض حرارت زیادی قرار می گیرند که باعث کوچک شدن آنها می شود. به این ترتیب پرده ها دیگر اندازه پنجره ی مورد نظر شما نخواهند بود.
همچنین توجه داشته باشید که آویزان کردن پرده ها با آب زیاد، موجب کشیده شدن آنها می شود. بنابراین بهترین کار این است که ابتدا پرده ها را روی یک پارچه ی تمیزی که روی زمین پهن کرده اید، قرار دهید تا آب آنها گرفته شود. پس از آن در حالیکه پرده ها هنوز کمی نم دارند، آنها را نصب کنید تا وزنه های کوچک موجود در انتهای نوارها، مانع چین خوردن آنها شوند.
36 ترفند تمیزکاری ویژه خانه داری
حال که با روش شستن پرده های عمودی آشنا شدید، بهتر است راه هایی تمیز نگه داشتن آنها را یاد بگیرید تا بتوانید فواصل شست و شو را افزایش دهید و پرده های خود را نو و سالم نگه دارید.
راه هایی برای تمیز نگه داشتن پرده های عمودی
همه ی شما با استفاده از راهکارهایی می توانید پرده های عمودی را تمیز و نو نگه دارید تا دیگر نیازی به شست و شوهای مکرر نداشته باشید. تمیز نگه داشتن پرده های عمودی زمان و زحمت زیادی لازم ندارد و تنها کافی ست که به انجام آن پایبند باشید. هر کدام از موارد زیر، وقت شما را بیش از دو دقیقه از روز نمی گیرد اما می تواند تفاوت زیادی در نو نگه داشتن پرده ها ایجاد کند.
پرده های عمودی را مرتباً گردگیری کنید

برای گردگیری پرده های عمودی می توانید از بخارشو استفاده کنید.
برای گردگیری کرکره های پارچه ای می توانید از مقدار کمی خوشبو کننده هوا یا خوشبو کننده لباس استفاده کنید (فقط توجه داشته باشید که قبل از اسپری کردن خوشبوکننده روی تمام پرده، ابتدا آن را روی یک قسمت کوچکی از پرده آزمایش کنید تا از عدم بجای گذاردن لکه اطمینان حاصل نمایید).
برای پاک کردن گرد و غبار و ذرات بهتر است از یک گردگیر پر و متراکم استفاده کنید.
از گردگیرهای کم تراکم استفاده نکنید چون بجای جمع کردن گرد و غبار، آنها را به اطراف حرکت می دهد و پخش می کند.

پرده های عمودی را با جاروبرقی با قدرت مکش کم تمیز کنید
یکی از راه های تمیز نگه داشتن پرده های عمودی، جاروبرقی کشیدن آنها است. برای انجام اینکار بهتر است از برس جاروبرقی استفاده کنید چون به از بین رفتن ذرات گرد و غبار کمک می کند و قدرت مکش کمتری هم دارد بنابراین بدون هیچگونه آسیبی، پرده ها را تمیز می کند.
نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که شما همیشه باید پرده ها را از سمت بالا به پایین جارو برقی بکشید. هیچگاه پرده های عمودی را از پایین به بالا جارو نکشید چون احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد. جاروبرقی کشیدن پرده ها باعث می شود که گرد و غبار روی پرده ماندگار نشود و لا به لای نوارها بخوبی تمیز شوند.
14 میکس خانگی برای خوشبو کردن و تازگی هوای منزل
توجه داشته باشید که کشیدن پارچه ی نمدار روی پرده هایی که پر از گرد و خاک هستند، لکه های بدی روی آنها بجای می گذارد. بنابراین ابتدا از روش های فوق، فرآیند گردگیری را انجام دهید و پس از انجام اینکار، می توانید از یک دستمال پارچه ای میکروفایبر بهمراه اسپری چند منظوره برای تمیز کردن هر نوار بصورت جداگانه استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *