آموزش, آموزش روانشناسی, اخبار, روانشناسی شخصیت, زبان بدن, شخصیت شناسی و نکاتی برای جذاب شدن, کاردستی, مادر و کودک

روش خواندن زبان بدن دیگران (آموزش تصویری انواع آن)

آدم های با زبان های بدن متفاوت

روش خواندن زبان بدن دیگران (آموزش تصویری انواع آن)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/06/word-image-13.jpeg

ارتباطات ما فراتر از کلماتی هستند که استفاده می کنیم. تماس چشمی یا حرکات دست بخش مهمی از هر ارتباط هستند. نشانه های غیرکلامی مانند لحن صدا، حرکات و حالات همگی به نوبه خود نقش حائز اهمیتی دارند. در این مقاله، زبان بدن را تعریف می کنیم و توضیح می دهیم که چگونه می توانید برای درک و برقراری ارتباط موثرتر با دیگران، آن را تفسیر کنید. این کار نه تنها سخت نیست بلکه بسیار سرگرم کننده و جالب هم هست.
زبان بدن چیست؟
به زبان ساده، زبان بدن به عناصر ناگفته ارتباطی که برای آشکار کردن احساسات و عواطف واقعی استفاده می کنیم گفته می شود. مانند استفاده از حرکات دست برای جلب توجه یا کج نگه داشتن سر به نشانه اینکه در حال گوش دادن هستید.
وقتی بتوانید علائمی مانند این ها را بخوانید، می توانید پیام مخاطب را به طور کامل درک کنید و از واکنش افراد نسبت به آنچه می گویید و انجام می دهید بیشتر آگاهی بدست آورید. همچنین می توانید زبان بدن خود را طوری تنظیم کنید که مثبت تر، جذاب تر و صمیمی تر به نظر برسید.
علم زبان بدن
احتمالا تاکنون شنیده اید که فقط هفت درصد پیام از طریق کلمات و 93 درصد دیگر از طریق ارتباط غیر کلامی منتقل می شود.
این از مدل ارتباطی محرابیان گرفته شده است. طبق این مدل در انتقال احساسات واقعی، زبان بدن از لحن صدا و انتخاب کلمات مهم تر است. البته مطالعه محرابیان فقط به ارتباطاتی که شامل احساسات و نگرش های مختلف هستند محدود می شود. بنابراین، قابل تعمیم به همه موارد نیست.
شخصیت شناسی افراد مختلف از روی چهره آن ها (جدیدترین روش بدون خطا)
وی توضیح می دهد که وقتی نمی توانیم افراد را ببینیم، درک و سنجش احساس آنها برایمان بسیار دشوار می شود- به عنوان مثال در ایمیل یا برنامه های پیام رسان.
چگونه زبان بدن را بخوانیم؟
آگاهی از زبان بدن به این معنی است که می توانید موضوعات ناگفته یا احساسات منفی را درک کنید. در ادامه به برخی از علائم غیرکلامی که باید مراقب آنها باشید اشاره خواهیم کرد.
نمونه هایی از زبان بدن در مکالمات دشوار
گفتگوهای دشوار یکی از واقعیت های ناخوشایند زندگی هستند. مانند برخورد با یک مشتری بی ادب، دادن بازخورد منفی به دیگران یا مذاکره در مورد یک قرارداد.
موقعیت هایی از این دست اغلب با احساس عصبی بودن، استرس یا اضطراب همراه هستند. گرچه ممکن است سعی کنیم آنها را پنهان کنیم، اما این احساسات اغلب از طریق زبان بدن نشان داده می شوند.
رفتارهای زیر نشان دهنده بی علاقگی یا نارضایتی طرف مقابل هستند (شکل 1).

دست به سینه شدن
صورت بی تفاوت یا پرتنش
دور کردن بدن از شما
نگاه کردن به پایین و پرهیز از برقراری تماس چشمی

شکل 1

آگاهی از این علائم می تواند به شما در تنظیم گفتار و نحوه گفتن آن کمک کند. به این ترتیب می توانید احساس آرامش و راحتی بیشتری را برای طرف مقابل ایجاد کنید (شکل 2).
شکل 2

20 مهارت اجتماعی کاربردی برای اینکه دوست داشتنی تر باشیم؟
زبان بدن مخاطب بی حوصله
هنگام ارائه یک سخنرانی یا همکاری با یک گروه، بدنبال جلب توجه دیگران هستید.
شاخص های زیر نشان می دهند که فرد مورد نظر از گفته های شما خسته شده است (شکل 3-6).

خم کردن سر به طرف پایین
نگاه کردن به چیزهای دیگر یا اطراف
خاراندن بدن یا سر، بازی کردن با اشیایی مانند خودکار یا تلفن همراه
نوشتن یا خط خطی کردن

شکل 3

شکل 4

شکل 5

شکل 6

نکته: می توانید با پرسیدن یک سوال مستقیم، یا دعوت از مخاطبین برای مشارکت در یک ایده، توجه آنها را دوباره جلب کنید.
زبان بدن در مذاکره (تاثیر و 6 نکته که باید بلد باشید)
تجزیه و تحلیل زبان بدن – نمایش مثبت بودن
زبان بدن مثبت از سخنان شما پشتیبانی می کند، در انتقال ایده ها با وضوح بیشتر کمک می کند و از ارسال پیام های گمراه کننده ممانعت می کند.
زبان بدن برای ایجاد تاثیر اولیه فوق العاده
نکات زیر می توانند به شما کمک کنند زبان بدن خود را طوری تنظیم کنید که تاثیر اولیه خوبی روی مخاطب ایجاد کنید:

گشاده رو باشید. آرام باشید، اما محکم بایستید! می توانید بنشینید یا بایستید و دستان خود را در دو طرف بدن تان قرار دهید (شکل 7). از دست به کمر زد خودداری کنید، زیرا می تواند پرخاشگری یا تمایل به تسلط را به مخاطب القا کند (شکل 8).
محکم دست بدهید. البته در حد متعادل! شما نمی خواهید رفتار ناخوشایند یا پرخاشگرانه ای داشته باشید.
ارتباط چشمی خود را حفظ کنید. سعی کنید هر بار چند ثانیه به طرف مقابل نگاه کنید. این نشان می دهد که صادق و علاقه مند هستید. از خیره نگاه کردن پرهیز کنید! (شکل 9).
از دست زدن به صورت خودداری کنید. اگر در حین پاسخ دادن به سوالات این کار را انجام دهید، ممکن است از نظر مخالب به عنوان عدم صداقت تعبیر شود (شکل 10). اگرچه همیشه اینطور نیست، اما بهتر است از بازی کردن با موها و یا خاراندن بینی خودداری کنید.

شکل 7

شکل 8

شکل 9

شکل 10

اهمیت زبان بدن در ارائه یک سخنرانی +چطور از آن بصورت موثر استفاده کنیم؟
نمونه های زبان بدن برای سخنرانی موثر در جمع
زبان بدن مثبت می تواند به شما کمک کند تا هنگام صحبت کردن در جمع، افراد را درگیر خود کنید و اعتماد به نفس خود را به نمایش بگذارید. برای انجام این کار می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

گشاده رو باشید. در حالت ایستاده قرار بگیرید، در حالی که شانه ها رو به عقب و بازوها در دو طرف بدن قرار دارند (شکل 11). وسوسه نشوید که دستان خود را در جیب خود بگذارید زیرا این امر باعث می شود بی علاقه به نظر برسید.
سر خود را بالا نگه دارید. سر شما باید قائم و صاف باشد (شکل 12). خم شدن به جلو یا عقب می تواند شما را پرخاشگر یا مغرور جلوه دهد.
حالت بدن خود را تمرین کنید. طوری بایستید که وزنتان به طور مساوی توزیع شود. بهتر است یک پا را کمی جلوتر از پای دیگر نگه دارید (شکل 13).
از حرکات دست باز استفاده کنید. دستان خود را از هم باز کنید، طوری که کف آنها به سمت مخاطب باشد. این نشان دهنده تمایل به برقراری ارتباط و اشتراک ایده است (شکل 14). بازوها را نزدیک به بدن خود نگه دارید. از حرکات دست زیاد خودداری کنید، در غیر این صورت افراد ممکن است بیش از ایده های شما روی دستان تان تمرکز کنند.

شکل 11

شکل 12

شکل 13

شکل 14

نکته: اگر متوجه افت میزان تمرکز مخاطب خود شدید، خیلی سریع جلو بروید. این کار اعتماد به نفس شما را نشان می دهد و به شما کمک می کند تا توجه آنها را جلب کنید.
چگونه در چت جذاب باشیم و دلبری کنیم؟ 10 ترفند کاربردی
زبان بدن برای مصاحبه و گفتگو
زبان بدن می تواند در حفظ آرامش در شرایطی که احساسات زیاد می شوند مانند مذاکره یا مصاحبه، کمک کند. برای داشتن عملکرد بهتر پیشنهادات زیر را دنبال کنید:

آینه کنید. اگر می توانید، زبان بدن شخصی که با او صحبت می کنید را با ظرافت آینه کنید. این کار به او احساس راحتی بیشتری می دهد و می تواند باعث ایجاد روابط شود. توجه داشته باشید که زیاده روی نکنید در غیر این صورت باعث ناراحتی او خواهید شد.
بدن خود را آرام کنید. با ثابت نگه داشتن دست ها و آرام نفس کشیدن، می توانید ظاهر آرامی داشته باشید.
علاقه مند به نظر برسید. اگر از شما سوال پیچیده ای پرسیده شد، می توانید دست خود را روی گونه یا چانه تان قرار دهید. این نشان می دهد شما در حال بررسی پاسخ خود هستید (شکل 15).

شکل 15

نکته: امی كدی، متخصص زبان بدن، توصیه می كند قبل از یک موقعیت استرس زا، به مدت دو دقیقه “ژست قدرت” بگیرید. این حالت سطح هورمون های بدن را فریب می دهد تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و استرس تان کمتر شود. مانترا او این است: “چیزی که می خواهید را جعل کنید تا تبدیل به آن شوید.”
زبان بدن مجازی
شما می توانید بسیاری از راهنمایی های مربوط به زبان بدن که در بالا به آنها اشاره شد را در تماس های ویدئویی نیز اعمال کنید. با این تفاوت که فضای کار کوچکتری خواهید داشت! در ادامه به چند روش برای نشان دادن اشتیاق و کمک به ایجاد احساس راحتی و صمیمیت در مخاطب اشاره خواهیم کرد:

دوربین خود را درست تنظیم کنید. شما باید به اندازه کافی نزدیک باشید تا بتوانید علاقه خود را نشان دهید اما نه آنقدر نزدیک که به فضای مجازی افراد حمله کنید.
فضای اطراف را مرتب کنید یا منطقه آرام و مناسبی را برای تماس ویدیویی خود پیدا کنید. به این ترتیب، مواردی که می توانند حواس مخاطب را پرت کنند، به حداقل می رسند.
تماس چشمی خود را حفظ کنید. طوری به دوربین نگاه کنید که گویی به چشمان شخص مقابل نگاه می کنید. اگر تماس گروهی است، نگاه کردن به اطراف به شما اجازه می دهد بدون خیره شدن به شرکت کنندگان نگاه کنید.
از حالات صورت استفاده کنید. صورت شما در تماس ویدیویی در جلو و مرکز قرار دارد، بنابراین لبخند ملایم خود را در طول مکالمه حفظ کنید. می توانید به نشانه توجه ابروهای خود را بالا ببرید. از اخم کردن پرهیز کنید.

چگونه از زبان بدن خود استفاده می کنید؟
نکاتی که در این مقاله آورده شده اند، یک راهنمای عمومی خوب برای تفسیر زبان بدن هستند، اما لزوما برای همه کاربرد ندارند.
به عنوان مثال، افراد ممکن است زمینه فرهنگی متفاوتی با شما داشته باشند. به این صورت که یک حالت بدن مثبت از نظر آنها منفی باشد.
بنابراین، در مورد چگونگی استفاده از زبان بدن خود تأمل کنید – و از پیش فرض ها خودداری کنید! اگر علائم متفاوت و پیچیده ای را از شخص مقابل دریافت کردید ، از او بخواهید برایتان توضیح دهد. از این گذشته، تفسیر زبان بدن باید مکمل صحبت کردن و گوش دادن دقیق باشد، نه جایگزینی برای آن.
جمع بندی
زبان بدن نوعی سیگنال غیرکلامی است که برای انتقال احساسات و اهداف خود استفاده می کنید. زبان بدن شامل حالت بدن، حالت چهره و حرکات دست شما می باشد.
توانایی شما در درک و تفسیر زبان بدن به شما کمک می کند مسائل ناگفته یا احساسات منفی دیگران را شناسایی کنید.
9 نکته برای پرورش مهارت ذهن‌خوانی: چطور ذهن مردم را بخوانیم؟
همچنین می توانید از زبان بدن به روش مثبت استفاده کرده و پیام های کلامی خود را تقویت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *