آموزش, اخبار, کاردستی, مادر و کودک, مهارت های روزمره برای زندگی بهتر, نکات خانه داری

روش نگهداری سیب زمینی (۶ ترفند تازه نگه داشتن مثل روز اول)

سیب زمینی

روش نگهداری سیب زمینی (۶ ترفند تازه نگه داشتن مثل روز اول)
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/09/word-image-22.jpeg

برای نگهداشتن سیب زمینی راه های زیادی وجود دارد، در این مقاله شش مورد از مفید ترین نکات برای ذخیره کردن سیب زمینی را بدون در نظر گرفتن اینکه مقدار سیب زمینی ها چقدر است، برای شما توضیح خواهیم داد:
اگر به شخصه سیب زمینی کاشته باشید، حتما مراحل رشد و در نهایت برداشت آن را در یک فضای کوچک تماشا کرده اید. اما چه در حال نگهداری از حجم زیادی از سیب زمینی هایی باشید که با زحمت کاشته اید یا اینکه از فروشگاه آن ها را خریده اید، می خواهید تا حد امکان دوام بیاورند و هدر نروند. به خصوص هنگامی که سیب زمینی ها را در خانه پرورش می دهید، دست رنج شما بسیار کمتر از زحمتی خواهد بود که کشیده اید. اما می توانید از آن ها برای تهیه سیب زمینی پارمزان خوشمزه یا پوره سیب زمینی تابه ای استفاده کنید. خوشبختانه سیب زمینی در صورت نگهداری مناسب می تواند ماندگاری بالایی داشته باشد. با رعایت چند نکته ساده می توانید ماندگاری سیب زمینی های خود را از یک هفته به چند ماه تغییر دهید.
نکاتی برای نگهداری سیب زمینی
نگهداری سیب زمینی ممکن است کار ساده ای به نظر برسد، اما نکات علمی پشت آن وجود دارد. هیچ کس دوست ندارد مواد غذایی را هدر بدهد، مخصوصا سیب زمینی ! نگهداری مناسب اولین قدم برای جلوگیری از هدر رفت است. حتی چند روش مختلف برای نگهداری سیب زمینی و چند ترفند برای استفاده بیشتر از آن ها وجود دارد.
1-نگهداری در مکان های سرد، تاریک و خشک
از سیب زمینی در یک جعبه چوبی در مکانی تاریک نگه داری کنید، نگه داشتن سیب زمینی در مکانی سرد، تاریک و خشک اساس ذخیره کردن آن است. دمای ایده آل برای نگهداری از سیب زمینی بالاتر از دمای یخچال است، تقریبا بین ۴۰ تا ۵۰ درجه فارنهایت. از آنجایی که برخی از محصولات مانند سیب زمینی کال برداشت می شوند، مقدار کمی گاز اتیلن آزاد می کنند که به روند رسیده شدن آن ها کمک می کند.
این گاز باعث می شود که سیب زمینی تا زمانی که دیگر برای مصرف مناسب نباشد به رسیده شدن خود ادامه دهد. اگرچه ما نمی توانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم اما دمای سرد به کند شدن این روند کمک می کند. علاوه بر این دمای خنک از رشد میکرو ارگانیسم هایی جلوگیری می کند تا به کند شدن فرایند رسیدن و تجزیه کمک کند.

تاریک بودن مکان نگهداری به همان اندازه سرد بودن آن مهم است. به دلایل مختلف، سیب زمینی هایی که در معرض نور خورشید یا نور فلورسنت قرار دارند؛ ممکن است شروع به تولید کلروفیل در پوست اطراف خود کنند. کلروفیل باعث می شود که پوست سیب زمینی سبز شود، این علامتی است که نشان می دهد این سیب زمینی نباید خورده شود.
علت بد بودن سیب زمینی سبز این است که سیب زمینی در معرض نور خورشید مستعد تولید سولانین است ، یک ماده شیمیایی سمی که نباید خورده شود. با وجود این که همه سیب زمینی های سبز بد نیستند، اما بهتر است از مصرف آن ها به طور کامل خود داری کنید.
بهترین ترفندهای نحوه نگهداری میوه/ سبزیجات برای ماندگاری و تازگی
نگهداری از سیب زمینی در مکان خشک هم می تواند عمر مفید آن ها را افزایش دهد. وقتی سیب زمینی در معرض رطوبت بیش از حد قرار بگیرد، به محلی برای رشد قارچ و باکتری تبدیل می شود. هنگامی که سیب زمینی در معرض قارچ یا باکتری خاصی قرار بگیرد. ممکن است دیگر برای مصرف مناسب نباشد.
2-افزایش گردش هوا (در توری نگهداری کنید)
بهتر است سیب زمینی ها را در یک کیسه توری بریزید تا جریان خالص هوا برقرار شود و رطوبت وارد آن نشود و از خراب شدن آن در قفسه های چوبی جلوگیری کرده باشید.
وقتی به دنبال یک ظرف برای نگهداری از سیب زمینی ها می گردید، به دنبال چیزی باشید که جریان هوا را افزایش دهد و رطوبت را در خود نگه ندارد. چند نمونه از ظروف مناسب عبارتند از سبد ها، کیسه های کاغذی، کیسه های توری، یا حتی یک کاسه باز که خیلی عمیق نباشد.

ظروفی که برای نگهداری سیب زمینی مناسب نیستند؛ عبارتند از: کیسه های پلاستیکی، کیسه های بزرگ، به ویژه کف درب دار و کشو های بسته. این محیط ها بخاطر محبوس کردن رطوبت و خراب شدن سریع سیب زمینی و . . . معروف هستند.
3-استفاده از انبار غلات یا انباری که در زیرزمین خانه است
انبار غلات در زیر تپه ها ساخته می شود تا محیطی سرد و تاریک برای ذخیره سیب زمینی و افزایش کیفیت آن در طولانی مدت، ایجاد کند.
انبار غلات یک اختراع قدیمی است که با هدف ایجاد یک محیط سرد و تاریک با استفاده از خنک کننده طبیعی برای ذخیره مواد غذایی طراحی شده است. برای ساخت یک انبار غلات باید یک انبار به طور سنتی در نزدیک یا زیر خانه خود و یا حتی در دامنه تپه حفر کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی در زیر زمین قرار دارد تا شامل آن عایق طبیعی زمین برای ثابت نگه داشتن دمای سرد باشد.

امروزه در بسیاری از خانه ها انبار های غلات در قسمتی از زیرزمین برای جلوگیری از حفاری مجدد، ایجاد شده اند .البته پناهگاه های زیر زمینی نیز می توانند به یک انبار غلات خوب تبدیل شوند.
هدف از ساختن انبار غلات این است که محدوده دمایی ۳۲ تا ۴۰ درجه فارنهایت ایجاد شود و حتی اگر کمی بیشتر از این مقدار هم بشود، سیب زمینی شما همچنان سالم می ماند. میزان رطوبت در این انبار ها باید بین ۸۵ تا ۹۵ درصد باشد. با وجود این که این کار غیر معمول بنظر می رسد، چون می دانیم که سیب زمینی باید خشک نگه داشته شود، اما این سطح از رطوبت با جلوگیری از تبخیر رطوبت طبیعی موجود در سیب زمینی، از کوچک شدن آن جلوگیری می کند.
4-انتظار برای رسیده شدن
مرحله برداشت سیب زمینی، محدوده زمانی خاصی دارد . اگر سیب زمینی ها را دقیقا پس از آماده شدن برداشت کنید، به احتمال زیاد باید ظرف یک یا دو هفته اول آن ها را مصرف کنید زیرا پوست شان نازک تر شده و زودتر خراب می شوند. اگر قصد دارید سیب زمینی خود را تا زمستان نگهداری کنید باید تا جایی که ممکن است قبل از برداشت آن صبر کنید.

یکی از نشانه های خوبی که به شما نشان می دهد سیب زمینی کاملا رسیده است، می توانید یک سیب زمینی را بکنید و ضخامت پوست آن را ازمایش کنید. هر چه پوست ضخیم تر باشد، سیب زمینی باید بیشتر در انبار بماند. یک راه آسان برای اطمینان از ضخامت پوست سیب زمینی این است که انگشت خود را محکم روی قسمتی از پوست آن بمالید. اگر به طور کامل رسیده باشد، پوست نباید کنده شود.
5-پاک نکردن خاک از روی سیب زمینی
به طور طبیعی، سیب زمینی پس از برداشت با لایه ای از خاک پوشانده می شود و ممکن است پاک کردن خاک از روی آن برای شما وسوسه کننده باشد. هر چه باشد این خاک روی غذای شما قرار گرفته است. هر زمان که دوست داشته باشید می توانید سیب زمینی را بشویید اما اگر قصد دارید از آنها برای مدت طولانی نگهداری کنید، بهتر است از این کار خود داری کنید.

سیب زمینی هایی که با آب شسته می شوند، ممکن است در اثر رطوبت بیش ازحد دچار قارچ و باکتری بشوند. اگر فقط کمی خاک روی آن ها را با یک فرچه بتکانید بهتر است. همچنین همیشه چند دقیقه قبل از استفاده می توانید آن ها را کاملا بشویید.
6-خشک کردن سیب زمینی
کسانی که سیب زمینی پرورش می دهند، می توانند با خشک کردن سیب زمینی ها، عمر مفید آن ها را تا حد زیادی افزایش دهند. خشک کردن سیب زمینی فرایند نگهداری آن در مکانی گرم ( معمولا در حدود ۶۰ درجه فارنهایت ) با رطوبت بالا بین ۸۵ تا ۹۵ درصد به مدت تقریبا ۲ هفته است. این کار را همچنین می توان به راحتی در جایی مانند حمام با دوش و سری های پخش آب به همراه یک بخاری کوچک انجام داد .

خشک کردن سیب زمینی با این روش، پوست آن را ضخیم کرده و لکه ها و پوسته پوسته های روی سطح سیب زمینی را از بین می برد. سیب زمینی هایی که پوست ضخیم تری دارند در صورت نگهداری در طولانی مدت دوام بیشتری نسبت به سیب زمینی با پوست نازک خواهند داشت .
برای نگهداری سیب زمینی از چه کار هایی باید اجتناب کرد؟
علاوه بر کار هایی که باید هنگام ذخیره سیب زمینی انجام بدهید، مواردی نیز وجود دارند که باید از انجام آن ها اجتناب کنید. با اجتناب از این موارد احتمالا عمر مفید سیب زمینی هایی که نگه می دارید را افزایش خواهید داد.
آسیب نرساندن به پوست سیب زمینی
هنگام برداشت و جا به جایی سیب زمینی ها مراقب باشید که به هیچ وجه آسیب نبینند. آسیب می تواند هر گونه برش، لک شدن و پوسته پوسته شدن و … باشد. سیب زمینی آسیب دیده، حتی اگر آسیب جزئی باشد، مستعد زودتر رسیدن است و سریع تر از آنچه انتظار می رود خراب می شود. باید ان هایی که آسیب دیده اند را قبل از بقیه مصرف کنید تا از فاسد شدن آن ها جلوگیری شود. علیرغم اینکه خوردن قسمت آسیب دیده سیب زمینی ممکن است برای بعضی ها اذیت کننده باشد؛ این قسمت ها را می توان به راحتی جدا کرد تا کل سیب زمینی به هدر نرود.
نگه نداشتن نزدیک موز، سیب، پیاز، یا گوجه فرنگی
همانطور که قبلا هم گفتیم، سیب زمینی مقداری گاز اتیلن آزاد می کند که باعث می شود دیگر محصولات خیلی سریع رسیده شوند. میوه ها و سبزیجات دیگری نیز وجود دارد که گاز اتیلن را در غلظت و مقدار بیشتری آزاد می کنند. میوه هایی مثل موز و سیب و سبزیجاتی مانند پیاز و گوجه فرنگی. اگر سیب زمینی در کنار هر یک از این محصولات قرار بگیرد، گاز اتیلن آزاد شده از آن ها، می تواند بر روی سیب زمینی ها نیز اثراتی بگذارد و موجب زودتر رسیدن آن ها بشود .

بهتر است که این مواد غذایی را جدا از یکدیگر نگه دارید، بهتر است در دو طرف اتاق با فاصله زیاد قرار بگیرند؛ هرچند که هیچ فاصله مشخصی برای جداسازی این غذاها توصیه نشده است. اما تا زمانی که در کنار هم نباشند می توانید مطمئن باشید که گاز اتیلن برخوردی با سیب زمینی نخواهد داشت .
نگه نداشتن در یخچال
با وجود اینکه دمای پایین برای نگهداری از سیب زمینی ایده آل است اما هرگز نباید سیب زمینی در یخچال نگهداری شود زیرا یخچال محیط خیلی سردی برای سیب زمینی است. وقتی سیب زمینی خام در طولانی مدت در دمای سردخانه نگه داشته شود، ممکن است مقداری از نشاسته آن به قند تبدیل شود . این فرایند ” شیرین شدن بر اثر سرما ” نامیده می شود و ممکن است سیب زمینی را خراب کند.
28 ترفند کاربردی نگهداری مواد غذایی (تازه ماندن و ماندگاری بیشتر)
سطح قند بالاتر از متوسط در سیب زمینی می تواند منجر به افزایش سطح آکریل آمید پس از پختن سیب زمینی شود. هنوز داده های کافی برای بررسی اثرات اکریل آمید بر بدن انسان وجود ندارد. اگر چه مشکوک به سرطان زا بودن است . همچنین هیچ مدرکی مبنی بر تشکیل آکریل آمید در سیب زمینی که قبل از پخته شدن در یخچال قرار داشته، وجود ندارد. فقط پس از پختن سیب زمینی که قبلا در یخچال قرار داشته، ان را در فریزر نگذارید.
دمای فریزر حتی از یخچال هم سردتر هست و به همین دلیل خطر شیرین شدن سیب زمینی ناشی از سرما، وجود دارد. علاوه بر این نگهداری سیب زمینی در فریزر باعث می شود که هنگام پختن و استفاده پف بکنند.
وقتی که سیب زمینی ها منجمد می شوند، آبی که به طور طبیعی در آن ها وجود داشته منبسط شده و عناصر ساختاری آن تجزیه خواهد شد .
روش نگهداری قارچ در یخچال (و 7 نکته کاربردی)
همچنین نگه داشتن سیب زمینی در فریز باعث می شود که داخل آن قهوه ای شود . وقتی که سیب زمینی در دمای انجماد قرار می گیرد، آنزیم هایی که در آن وجود دارند باعث می شوند که رنگش قهوه ای شود. این آنزیم ها حتی پس از خروج از حالت انجماد نیز بدون توجه به دما به کار خود ادامه می دهند. به همین خاطر نگه داشتن سیب زمینی در فریزر هیچ فایده ای ندارد و حتی می تواند به محصول شما آسیب برساند.
البته همیشه این امکان وجود دارد که سیب زمینی ها را بپزید و سپس آن ها را فریز یا سرد کنید. این کار نتایج بهتری برای شما به همراه خواهد داشت .
آیا سیب زمینی من خراب شده است؟
متاسفانه همیشه اتفاق هایی بدین شکل برای چیز هایی که دوست داریم میفتند. شما سخت تلاش می کنید تا تمام مواد غذایی مصرفی خود را به درستی نگهداری کنید و اما قبل از اینکه بتوانید از آن ها استفاده کنید، برخی خراب می شوند. البته ممکن است سیب زمینی در طول مدت نگهداری تغییراتی بکند و همه این تغییرات بدین معنا نیست که خوردن آن ها خطرناک است. فقط برخی از تغییرات نشان دهنده این است که سیب زمینی دیگر قابل استفاده نمی باشد .
روش نگهداری پیاز (تا 50 روز تازه مثل اول)
خیلی وقت ها سیب زمینی هایی که بیش از چند هفته در انبار می مانند، جوانه های کوچکی می زنند که به ” چشم ” معروف هستند. در حالیکه این جوانه ها ممکن است جذاب به نظر نرسند، اما به طور کلی دلیلی برای دور ریختن سیب زمینی نیستند. تا زمانی که سیب زمینی جوانه زده اما هنوز سفت و قهوه ای است، قابل مصرف بوده و قبل از استفاده می توانید جوانه ها را جدا کنید.

مصرف سیب زمینی با پوست سبز می تواند خطرناک باشد زیرا در آن سموم شیمیایی سولانین تولید شده که با کلروفیل که عامل ایجاد رنگ سبز است، ارتباط مستقیمی دارند . اگر سیب زمینی در محلی که به آن نور خورشید یا نور فلورسنت می خورد، نگهداری شود، به احتمال زیاد سبز رنگ خواهد شد .
اگر در سیب زمینی شما یک لکه سبز کوچک به وجود آمده است، می توانید با جدا کردن آن قسمت از بقیه سیب زمینی استفاده کنید. در موارد دیگر یک لایه نازک از پوست سیب زمینی سبز رنگ می شود که می توانید به راحتی با کندن آن بقیه سیب زمینی را مصرف کنید. با این حال اگر روی سیب زمینی خود چندین لکه سبز رنگ می بینید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید و اگر شک دارید، فقط سیب زمینی را دور بیندازید.
اگر سیب زمینی شما نرم و چروکیده شده ، احتمالا دیگر نمی خواهید که از آن استفاده کنید.
44 مهارت که هر مرد و زنی باید بلد باشند
وقتی سیب زمینی سفت باشد یعنی مواد مغذی آن هنوز سالم و پابرجاست اما پس از نرم شدن، این مواد مغذی تجزیه می شوند و باعث می شوند که سیب زمینی طعمی پیدا کند که هیچکس دوست ندارد آن را بچشد. به همین دلیل میزان سفتی سیب زمینی به این معناست که هنوز قابل خوردن است یا خیر!
البته اگر از ۶ نکته ای که پیش از این در بالاتر گفتیم، استفاده کنید؛ هرگز نخواهید پرسید که سیب زمینی من خراب شده است یا خیر . با رعایت آن نکات شما می توانید از تمام سیب زمینی های خود در طولانی مدت استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *