آموزش, اخبار, ریپورتاژ, ریپورتاژ آگهی, کاردستی, مادر و کودک

زایمان خطرناک و انواع خطرات زایمان

زایمان خطرناک و انواع خطرات زایمان

زایمان خطرناک و انواع خطرات زایمان
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2022/02/word-image-3.jpeg

عدم آگاهی مناسب و نداشتن اطلاعات لازم ممکن است که خطرات زایمان را زیاد کند. بنابراین شناخت انواع روش های زایمان و نحوه جلوگیری از خطرات مختلف با توجه به نکات ذکر شده در جلسات مشاوره ای که توسط متخصص زنان و زایمان ارائه می گردد، به بانوان کمک می‌ کند تا اینکه بهتر این دوره را طی کنند.

انواع روش های زایمان
در سرتاسر دنیا روش های مختلفی برای زایمان وجود داشته که بسته به شرایط مادر و انتخاب می تواند هر کدام از این روش ها استفاده نماید. در حال حاضر به دلیل پیشرفت هایی که در علم و تکنولوژی به وجود آمده، می توان از روش های زایمان بدون درد یا با کاهش درد استفاده کرد، تا بانوان نیز ترغیب شوند تا از زایمان های طبیعی استفاده کنند.
انواع روش های زایمان عبارتند از:
زایمان بدون درد با تزریق دارو
جزء زایمان های متداول است که با استفاده از تزریق دارو درد در حین زایمان به حد زیادی کاهش پیدا می کند و مادر می تواند در حین انقباضات استراحت نماید.
حتما بخوانید: چرا احساس بیقراری می کنیم؟ 8 دلیل و 8 راهکار موثر
زایمان با روش اپیدورال
این روش شباهت زیادی به زایمان سزارین دارد در طی روند خاصی روی کمر بیمار سوزن باریکی عبور می ‌کند و یک لوله پلاستیکی نازک از طریق این سوزن داخل مهره های کمری جایگذاری می شود، در نتیجه دارو های وریدی از طریق این لوله تزریق می گردد.
زایمان در آب
زایمان درآب در ابتدا از کشورهای اروپای شرقی شروع شده و در حال حاضر در اغلب نقاط جهان برای کمتر کردن حس درد مادران مورد استفاده قرار می گیرد. وان هایی را طراحی کرده اند که ضربان قلب جنین را کنترل می کند.
زایمان فیزیولوژیک
زایمان فیزیولوژیک در صدر همه روش ‌های زایمان قرار دارد؛ چرا که سال های سال است بدون هیچ وقفه در تمامی دنیا انجام می شود. در این زایمان نیاز بوده تا مادران بتوانند استرس خود را کاهش داده که با شرکت کردن در کلاس های قبل از زایمان این امر نیز امکان پذیر می گردد.
سزارین
به عنوان آخرین گزینه زایمان قرار می گیرد که به دو روش بیهوشی و بی حسی انجام می شود. پزشکان ‌متخصص ترجیح می دهند تا از روش بی حسی برای سزارین استفاده کنند. زیرا در بیهوشی ماده بیهوشی در جریان خون مادر قرار گرفته و ممکن است به جنین آسیب برساند.
سزارین معمولاً برای مادرانی که قبلاً زایمان سزارین داشته یا دوقلو زایی دارند مناسب است.
در سزارین که نوعی زایمان غیر‌طبیعی است، نوزاد از طریق عمل جراحی و ایجاد برش‌هایی در ناحیه شکم و رحم، از بدن مادر خارج می‌گردد. در زایمان طبیعی بر خلاف سزارین نوزاد از طریق واژن از بدن مادر خارج می‌شود، هدف نهایی در هر دو روش زایمان، اطمینان از حفظ سلامت مادر و نوزاد است. اما هر یک از این روش‌ها، ممکن است برای گروهی از مادران مناسب‌تر باشد.
نکته مهم اینکه حتماً از از نظر پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد شیوه زایمان استفاده کرده؛ چرا که این افراد با مهارت کافی می توانند بهترین راه حل و روش را برای هر فرد انتخاب کنند تا یک زایمان موفق و بدون عوارض را داشته باشند.

زایمان خطرناک چیست؟
زایمان یک روند فیزیولوژیک است که وضع حمل جنین از طریق مجرای زایمان صورت می ‌گیرد. گاهی ممکن است در پروسه زایمان مشکلاتی به وجود بیاید که روند طبیعی را مختل می ‌کند.
در این بخش به بررسی برخی از خطرات زایمان می پردازیم:
مسئله بند ناف
پیچیدن یا تاب خوردن بند ناف دور گردن جنین موجب فشار آمدن به جنین شده و در صورت جلوگیری نکردن ممکن است موجب مرگ جنین گردد.
پارگی میان آندوراه
پارگی در ناحیه ی آندورا که محل بین واژن و مقعد است اتفاق می ‌افتد و بر حسب نوع پارگی این مشکل درجه بندی می ‌شود. با انجام ورزش های کف لگن در ماه های آخر بارداری می توان از این آسیب دیدگی تا حد زیادی جلوگیری کرد.
ضربان یا ریتم غیر عادی جنین
یکی از خطرات شایعی که در زایمان های طبیعی برای نوزاد به وجود می آید تغییر ضربان بر ریتم غیر عادی قلب است که باید تحت نظارت پزشک تمامی پروسه زایمان طی شود، تا در صورت بروز چنین مشکلاتی به سرعت پزشکتان اقدام به ختم بارداری با انجام عمل سزارین کند.
مشکلات مایع آمینو تیک کیسه آب
افزایش بیش از حد مایع آمنیوتیک در صورتی که به همراه پاره شدن کیسه آب باشد می ‌تواند به بند ناف فشار وارد کرده و مشکلاتی برای جنین و مادر ایجاد نماید.
زایمان زودرس و خطرات آن
زایمان زودرس معمولاً به تولد نوزاد بیش از سه هفته قبل از موعد تولد گفته می شود. چرا که باید زایمان طبیعی حدود ۴۰ هفته طی شود و اگر قبل از ۳۷ زایمان صورت بگیرد به این زایمان زودرس می گویند. معمولاً کودکانی که در چنین شرایطی به دنیا می آیند در معرض خطرات زیادی قرار می‌ گیرند.
هر چقدر که نوزاد زودتر به دنیا بیاید، برخی از مشکلات پزشکی در او بیشتر می گردد. در نوزادان نارس باید بلافاصله پس از تولد برخی از علائم مانند مشکل تنفس، وزن و چربی بدن مورد بررسی قرار بگیرد.
مشکلاتی که زایمان زودرس برای نوزاد به وجود می آورند شامل موارد ذیل است:
عفونت نوزادی
یک نوزاد نارس معمولاً هر قسمت از بدنش می تواند دچار عفونت شود و درمان عفونت در این نوزادان نیز بسیار سخت است. چرا که سیستم ایمنی آنها تکامل پیدا نکرده و نوزاد در برابر آنتی بادی ها مقاوم نیست.
مشکلات تنفسی
مشکل تنفسی جزء خطرات زیادی است که زایمان زودرس در نوزادان به وجود می آورد. چرا ریه ها به طور کامل تشکیل نشده و توانایی باز و بسته شدن به حالت طبیعی را ندارد.
مشکلات قلبی
از جدی ترین خطرات زایمان زودرس مشکلات قلبی است که نوزادان نارس با آن درگیر هستند. در این نوزادان اختلال مجرای شریانی باز به وجود می ‌آید که این اختلال شکاف بین دو رگ اصلی قلب است.
مشکلات مغزی
از مشکلات مهمی که در زایمان زودرس به وجود می ‌آید مشکلات مغزی و خونریزی داخلی است که ممکن است به مغز آسیب هایی وارد گردد. برخی از خونریزی ها موجب آسیب دائمی به مغز می شوند و عوارض بلند مدتی مانند فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی، تشنج و مشکلات دیگر را به وجود می آورد.
در روز ها و هفته های اول نوزاد زودرس در بیمارستان تحت مراقبت های ویژه نوزاد می باشد (NICU). دستگاه ها و نمایشگر های نظارتی؛ ضربان قلب، تنفس و میزان اکسیژن خون کودک را بررسی می کنند.
بسیاری از نوزادان زودرس نمی توانند از طریق دهان غذا بخورند، چون هنوز قادر به بلع یا مکیدن نیستند. این نوزادان از طریق تزریق وریدی، یا لوله هایی که از طریق دهان یا بینی وارد معده آن ها شده تغذیه می شوند.
نوزاد زودرس به دلیل ناقص بودن ریه ها امکان تنفس کامل ندارد.
روش های جلوگیری از خطرات زایمان
راه های زیادی وجود دارد که برای جلوگیری از خطرات زایمان می توان با استفاده از آنها دوره زایمان سلامتی را طی کرد.
برای آشنایی بیشتر با روش های جلوگیری از خطرات زایمان نیاز است تا از متخصص زنان و زایمان در این زمینه مشاوره بگیرید، تا به شکل بهتری به شما در طی کردن این مسیر کمک کند.
در کنار رعایت تمامی توصیه های پزشک رعایت کردن برخی از کارها نیز در زندگی روزمره می تواند تأثیر زیادی بر جلوگیری از خطرات زایمان داشته باشد، مانند:

ورزش کردن و کنترل وزن
پیشگیری از بروز هر گونه عفونت در دوره بارداری
عدم مصرف الکل
استفاده از مواد غذایی مناسب
بررسی دوره ای و مرتب وضعیت مادر و جنین در طول بارداری
عدم مصرف برخی از داروها

نقش دکتر زنان در زایمان
نقش دکتر زنان در زایمان نقش بسیار پررنگ و موثری است؛ چرا که از ابتدای دوره بارداری و حتی قبل از آن باید وضعیت مادر و جنین را مورد بررسی قرار داده و تا آخرین لحظه زایمان در کنار آنها است.
دکتر زنان تلاش و کوشش فراوان می کند تا در زمینه اندام تناسلی و دوره بارداری زنان آگاهی های کامل را به آنها بدهد. بانوان با رعایت این توصیه های مهم می توانند بارداری موفقی را به اتمام برسانند.
نقش متخصص زنان در دوران بارداری کنترل رشد جنین و سلامت مادر است که با انجام آزمایش ‌های مختلف، سونوگرافی و بررسی های دوره ای صورت می گیرد. مراقبت از مادر که در حین بارداری دچار بیماری‌هایی مانند دیابت یا فشار خون نگردد.
بهتر است دختران از سن بلوغ و پدیدار شدن علائم آن به دکتر زنان خوب مراجعه کنند. همچنین برای انجام معاینات مستمر در سنین باروری جهت پیشگیری، درمان و پیگیری بیماری‌های مرتبط با دستگاه تولید مثل زنان و بیماری‌های پستان ضروری است. زنان یائسه نیز جهت درمان مشکلات یائسگی به بهترین دکتر نازایی مراجعه می‌کنند. ( https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn )

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *