آموزش, اخبار, زبان بدن, شخصیت شناسی و نکاتی برای جذاب شدن, کاردستی, مادر و کودک, مهارت ارتباط

زبان بدن: آموزش صفر تا صد با 3 درس و 7 نکته+ جزوه PDF

زبان بدن: آموزش صفر تا صد با 3 درس و 7 نکته+ جزوه PDF

زبان بدن یکی از آن مباحثی است که اگر به درستی استفاده شود، درهای موفقیت را به سمت شما می گشاید. زبان بدن به شما کمک می کند روابط شغلی مثبت و موثری برقرار کنید، روی افرادی که با شما کار می کنند تاثیر مثبت می گذارد، باعث ایجاد انگیزه می شود، بهره وری را بالا می برد و به شما امکان می دهد ایده های شغلی و حرفه ایتان را با تاثیر بیشتری ارائه کنید.
ما در این مطلب بهترین و موثرترین نکات برای استفاده درست از زبان بدن را در اختیارتان می گذاریم.
اشتباهات زبان بدن

 
1- موقع صحبت کردن صاف بایستید و راه بروید
طرز ایستادن شما تاثیر زیادی روی دیگران می گذارد و میزان قدرت و اعتماد به نفس شما را به صورت غیر کلامی نشان می دهد. صاف نگه داشتن بدن و قوز نکردن، شانه های رو به عقب و بالا نگه داشتن سر باعث می شود به چشم دیگران با اعتماد بنفس بیایید.
موقع سخنرانی کردن بایستید و حرف بزنید. این کار باعث می شود برای کسانی که نشسته اند قدرتمندتر و مطمئن تر به نظر برسید. اگر موقع صحبت کردن راه هم بروید و فضای اطرافتان را اشغال کنید، این تصور بیشتر قوت می گیرد. اگر امکان ایستادن نبود و باید به صورت نشسته صحبت می کردید، هر دو پایتان را روی زمین بگذارید، دستهایتان را آزاد کنید یا یک آرنجتان را روی دسته صندلی بگذارید و وسایلتان را روی میز کنفرانس پهن کنید. این کار باعث می شود فضای بیشتری اشغال کنید که شبیه به قلمرو به نظر می آید و حس اعتماد به نفس القا می کند.
2- موقع ایستادن، پاهایتان را از هم فاصله بدهید
وقتی می ایستید و پاهایتان را به هم می چسبانید احساس عدم اطمینان و تردید را به مخاطب القا می کنید. ولی وقتی پاهایتان را از هم کمی باز می کنید، زانوها را شل می کنید و وزنتان را به پایین تنه منتقل می کنید “استوارتر” و مطمئن تر به نظر می رسید.
زبان بدن در مذاکره (تاثیر و 6 نکته که باید بلد باشید)
3- درجه صدایتان را پایین بیاورید
کیفیت صدای شما عامل مهم و تعیین کننده ای در میزان درک و توجه مخاطبینتان به حساب می آید. سخنرانهایی که با صدای خیلی بلند حرف می زنند در مقایسه با افرادی که صدای پایین تری دارند ضعیفتر و مضطربتر به نظر می رسند و احساس قدرت کمتری را هم منتقل می کنند. یکی از تکنیکهای موثر برای مناسب سازی صدا این است که لبهایتان را روی هم بگذارید و بگویید: «اوم هوم، اوم هوم، اوم هوم». این کار باعث می شود تا صدای شما آرام شود. آرام کردن صدا قبل از صحبت کردن به خصوص قبل از مکالمات تلفنی که در آن صدای شما اهمیت زیادی پیدا می کند بسیار مهم است.
4- به موفقیت هایتان در گذشته فکر کنید
برای اینکه اعتماد به نفستان را نشان بدهید و فرد مثبت و خوش بینی تلقی شوید، به موفقیتی که در گذشته به دست آوردید و باعث شد سرشار از حس غرور و اعتماد به نفس شوید فکر کنید. آن حس قدرت و اطمینان فوق العاده را دوباره در خودتان زنده کنید. به یاد بیاورید که در آن روز چطور به نظر می رسید و صدا و لحن صحبت کردنتان چگونه بود. یادآوری این احساس واقعی به شما کمک می‌ کند تا قبل از ورود به جلسات کاری یا رفتن به سمت تریبون، همان حالتها را به خودتان بگیرید.

5- ژست قدرتمندی به خودتان بگیرید
تحقیقات انجام شده نشان می دهند که کمتر از دو دقیقه بعد از اینکه شما ژست و حالت پر قدرتی به خودتان می گیرید، میزان تستوسترون – هورمونی که با قدرت و تسلط مرتبط است – در بدنتان بالاتر می رود و ترشح هورمون استرس یعنی کورتیزول نیز در بدن شما کاهش پیدا می کند. برای اینکه ژست یک فرد قدرتمند بگیرید فقط کافیست وقتی تنهایید دستهایتان را پشت سرتان بگذارید و پاهایتان را روی میز دراز کنید. این ژست شما را یاد رئیسها می اندازد مگر نه؟
توصیه می کنیم این ژست را قبل از حضور در جلسه کاریتان امتحان کنید. مطمئن باشید که احساس آرامش و اطمینانتان بیشتر می شود. این حالت علاوه بر ایجاد تغییرات هورمونی در خانمها و آقایان، باعث افزایش احساس قدرت و تحمل بیشتر در برابر خطر هم می شود. همین مساله باعث می شود شما در نظر دیگران فرد جسور و با اعتماد به نفسی ظاهر شوید.
6- تماس چشمی مثبت را با مخاطبتان حفظ کنید
ممکن است شما ذاتا فرد درونگرایی باشید، خجالتی و کمرو باشید یا به شما یاد داده باشند که ارتباط چشمی طولانی مدت داشتن با دیگران کار خوبی نیست؛ ولی خوب است بدانید صاحبان کسب و کارهای مختلف در آمریکا، اروپا، استرالیا و سراسر جهان این کار را می کنند و اتفاقا نتیجه خیلی خوبی هم از آن می گیرند.
از شما انتظار می رود 50 تا 60 درصد مواقع، تماس چشمی تان را با مخاطب حفظ کنید. تکنیک ساده برای تمرین تماس چشمی این است که هر وقت با افرادی که در حوزه کاریتان با شما همکارند ملاقات و احوالپرسی می کنید آنقدر به چشمان او نگاه کنید تا متوجه شوید چه رنگی هستند.
20 مهارت اجتماعی کاربردی برای اینکه دوست داشتنی تر باشیم
7- موقع حرف زدن از دستهایتان استفاده کنید
تصویربرداریهای انجام شده از مغز نشان می دهد که قسمتی از مغز به نام بروکا (Broca) که در تولید گفتار نقش مهمی ایفا می کند، نه فقط موقع صحبت کردن، بلکه وقتی دستهایمان را تکان می دهیم هم فعال می شود. از آنجایی که حالت بدن شما با لحن و گفتارتان ارتباط یکپارچه ای دارد، استفاده مناسب از دستها می تواند تاثیر گفته های شما را چند برابر کند. بررسیها نشان می دهد کسانی که موقع حرف زدن به شکل مناسب و موثری از حرکات دستهایشان استفاده می کنند، محتوای کلامی تاثیرگذارتر و پرنفوذتری دارند و رگه های شک و تردید در صحبتهایشان کمتر منتقل می شود و در عین حال از اصوات تردید برانگیزی مثل “امممم” کمتر استفاده می کنند.
حتما این مورد را امتحان کنید تا خودتان ببینید که یک عمل فیزیکی تا چه حد به شما کمک می کند که افکارتان را به شکلی صریحتر و واضحتر بیان کنید و گفتار روانتری داشته باشید.
8- از حرکات و ژستهای باز استفاده کنید
داشتن حرکاتی آرام و با طمانینه، باز نگه داشتن دستها و نشان دادن کف دستها، سیگنالهای بی صدایی هستند که صراحت و اطمینان را منتقل می کنند و به مخاطب نشان می دهند که “ببینید، من چیزی برای پنهان کردن ندارم”!

به طور کلی افرادی که حالتها و حرکات بازی دارند در مقایسه با کسانی که ژستهای بسته می گیرند (مثلا دست به سینه هستند یا دستها را پشتشان مخفی کرده اند) مثبت تر و قانع کننده تر به نظر می رسند. علاوه بر این وقتی شما دستهایتان را باز و آزاد و هم سطح کمرتان نگه می دارید و موقع حرف زدن در همان حالت از دستها برای اشاره به حرکات مختلف استفاده می کنید، در چشم مخاطبانتان مطمئن تر و قابل اعتمادتر به نظر می رسید.
9- با دستهایتان برج بسازید
احتمالا زیاد دیده اید که سخنرانها، سیاستمداران و مدیران مختلف موقع صحبت کردن درباره چیزی که کاملا از آن مطمئن هستند با دستهایشان شکلی شبیه یک “برج” می سازند. شما هم می توانید زمان مطرح کردن نکته ای که درباره اش صداقت و اعتقاد قلبی دارید از این سیگنال قدرتمند استفاده کنید. در این حال نوک انگشتهای هر دو دست به سمت بالا به هم برخورد می کنند ولی کف دستها از هم جدا هستند و در نهایت شکلی شبیه یک مثلث یا برج ساخته می شود.
بسیار کاربردی: شخصیت شناسی افراد مختلف از روی چهره آن ها
10- حرکات اضطراب آمیز را کم کنید
همه ما وقتی استرس داریم و مضطرب هستیم رفتارهای کلامی و غیر کلامی مختلفی از خودمان بروز می دهیم؛ مثلا کف دستهایمان را به هم میمالیم، پاهایمان را تکان می‌دهیم، انگشتهایمان را روی میز می کوبیم، با وسایل مختلف ور میرویم، موهایمان را پیچ می دهیم و بی قراری می کنیم. نشان دادن چنین حرکاتی باعث می شود مخاطب بلافاصله متوجه اضطراب شما بشود و اعتبار حرفهایتان زیر سوال برود.
وقتی متوجه شدید چنین حرکاتی بروز می دهید، نفس عمیقی بکشید، پاهایتان را کاملا روی زمین بگذارید و دستهایتان را روی میز یا روی پاهایتان قرار بدهید. آرام و ساکن بودن بدن شما این پیام را منتقل می کند که شما مطمئن و آرام هستید.
11- لبخند بزنید
لبخند زدن تاثیر فوق العاده قوی و شگرفی روی ما می گذارد. مغز انسان چهره های شاد را تشخیص می دهد و ما به طور ناخودآگاه به سمت افرادی که لبخند می زنند جذب می شویم. لبخند زدن نه تنها باعث ایجاد حس خوب در خود شما می شود، بلکه به اطرافیانتان هم می گوید که شما قابل اعتماد هستید.
تحقیقات دانشگاه دوک (Duke) ثابت کرده که ما افرادی که لبخند می زنند را دوست داریم و چهره هایشان را بیشتر از بقیه به یاد می آوریم. محققان دانشگاه دوک با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) دریافته اند که قشر اوربیتوفرونتال که به عنوان «مرکز پاداش» در مغز شناخته می شود، زمان یاد گرفتن و به یادآوردن افراد خندان فعالتر می شود.

از همه مهمتر اینکه لبخند زدن روی نحوه واکنش نشان دادن دیگران به شما هم تاثیر می گذارد. وقتی به کسی لبخند می زنید، تقریبا همیشه طرف مقابل هم با لبخند به شما پاسخ می دهد و از آنجایی که حالات صورت باعث تحریک احساسات مربوط به همان حالتها می شوند، لبخندی که مخاطب در جواب لبخند شما می زند در واقع تفکر او در مورد شما را به شکل مثبتی عوض می کند.
12- درست دست دادن را یاد بگیرید
از آنجایی که قویترین و ابتدایی ترین نشانه غیر کلامی، لمس است، پس ارزشش را دارد که درست دست دادن با دیگران را یاد بگیرید. شاید در نگاه اول این مساله کم ارزش و بی اهمیت به نظر برسد ولی واقعیت این است که اگر درست و خوب با طرف مقابلتان دست ندهید حتی ممکن است قرارداد کاری یا یک فرصت شغلی خوب را از دست بدهید!
دست دادن در فرهنگهای مختلف کمی فرق می کند، ولی به طور کلی دست دادن ایده آل به این صورت است که دستتان را به طور مستقیم به سمت طرف مقابل بگیرید. موقع دست دادن هم باید کف دستتان هم با دست او در تماس باشد. علاوه بر این، موقع دست دادن زیاد دست طرف مقابل را فشار ندهید، یک فشار ملایم و خفیف کافیست تا نشان بدهد کاملا با اعتماد به نفس هستید، ولی یادتان باشد که شل و وارفته هم دست ندهید.
حتما در کنار این مطلب بخوانید: روش خواندن زبان بدن دیگران (آموزش تصویری)
با اینکه درست دست دادن برای همه حرفه ها و مشاغل مهم است، اما این مساله در مورد خانمها اهمیت بیشتری پیدا می کند. چون اعتماد به نفس آنها از طریق نوع دست دادنشان بیشتر از آقایان مورد ارزیابی قرار می گیرد.
تکنیک های تکمیلی زبان بدن

 
نکات تکمیلی زبان بدن

 
دانلود جزوه PDF آموزش زبان بدن
   دانلود رایگان جزوه

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *