آموزش, آموزش زناشویی, آموزش نکات روابط زناشویی موفق, اخبار, جنسی, کاردستی, مادر و کودک

سکس زیاد (بیش فعالی جنسی) چیست؟ علائم، علت و درمان

سوال

سکس زیاد (بیش فعالی جنسی) چیست؟ علائم، علت و درمان
https://honarfardi.com/wp-content/uploads/2021/11/word-image-131.jpeg

هایپر سکشوالیتی (hyper sexuality) که به آن بیش فعالی جنسی، اختلال رفتار جنسی اجباری، اختلال بیش جنس گرایی و یا اعتیاد جنسی هم گفته می شود در واقع یک اختلال و بیماری بحث برانگیز است که باعث می شود تمایلات جنسی فرد یا تخیلات جنسی او بیش از حد متعارف، غیر قابل کنترل، غیرطبیعی یا مضر باشند.
افراد مبتلا به این عارضه بیشتر از سایرین دچار خودارضایی، سکس سایبری و یا هرزه نگاری می شوند و ممکن است برای برقراری رابطه جنسی به طرف مقابلشان پول بپردازند یا چندین شریک جنسی داشته باشند. البته توجه داشته باشید که چنین رفتارهایی به خودی خود نشان دهنده بیش فعالی جنسی نیستند، بلکه زمانی مشکل ساز می شوند که کنترلشان برایتان سخت باشد یا زندگی تان را مختل کرده باشند. در چنین مواقعی باید به پزشک مراجعه کنید.
دانشمندان هنوز دقیقا نمی دانند که چه عاملی باعث بروز بیش فعالی یا اعتیاد جنسی می شود، اما در هر حال کسی که به این اختلال مبتلا است باید مشاوره پزشکی دریافت کند.
نکته های جنسی زندگی مشترک زناشویی
احتمالا شما هم چیزهایی درباره سکس زیاد یا اعتیاد جنسی شنیده اید ولی ممکن است تا به حال با افرادی که از این اختلال رنج می برند مواجه نشده باشید. اغلب اوقات ممکن است فرد به دلایلی مثل تابوهای فرهنگی از بیان این مشکل خودداری کند و همین مساله می تواند مشکل را حادتر کند.

حالا این سوال مطرح می شود که بیش فعالی جنسی دقیقا چیست؟ ما در این مطلب همه چیزهایی که باید در این زمینه بدانید، از علائم این اختلال گرفته تا روش های درمان آن را با شما به اشتراک می گذاریم.
بیش فعالی جنسی یا اعتیاد به رابطه جنسی چیست؟
اختلال بیش فعالی جنسی یا بیش جنس گرایی وضعیتی است که در آن فرد تمایلات یا خیال ‌پردازی ‌های جنسی را تا حدی تجربه می کند که برایش مشکل ساز است و زندگی اش دچار اختلال می شود. بیش فعالی جنسی اکثر اوقات با نام اعتیاد جنسی یا اختلال رفتار جنسی اجباری (CSBD) شناخته می شود چون هنوز تفاوت هایی که ممکن است بین چنین اصطلاحاتی وجود داشته باشد به طور دقیق تعریف نشده اند.
نکته مهم این است که پزشکان و محققان همگی روی رفتارهایی که ناشی از بیش فعالی جنسی نیستند اتفاق نظر دارند. یعنی اگر شما میل جنسی بالایی دارید، از رابطه جنسی لذت زیادی می برید یا به صورت مکرر دچار برانگیختگی و تحریک جنسی می شوید و مشکلی هم با این قضیه ندارید نمی توان گفت که به اختلال بیش فعالی جنسی مبتلا هستید. این اختلال در ارتباط با چنین مواردی نیست.
روش ساخت 3 نوع روغن ماساژ در منزل (آرامبخش، جنسی و تقویت بدن)
در واقع بیش فعالی جنسی حالتی است که در آن شما نمی توانید امیال جنسی تان را کنترل کنید و این مساله باعث بروز اختلال و مشکلاتی در زندگی شخصی، کاری و اجتماعی شما شده است.
چرا بیش فعالی جنسی موضوع پیچیده و بحث برانگیزی است؟
اختلال بیش فعالی جنسی – یا CSBD – به این دلیل موضوع بحث برانگیزی محسوب می شود که صرفا به معنای میل شدید برای برقراری رابطه جنسی نیست. در حقیقت تفاوت بین میل شدید جنسی و بیش فعالی جنسی باعث شده که طبقه بندی و تعریف این بیماری بسیار سخت شود. در نتیجه این اختلال تا همین اواخر به عنوان یک بیماری واقعی محسوب نمی شد.
به عنوان مثال، انجمن روانپزشکی آمریکا در سال 2013 موضوع گنجاندن “اختلال بیش فعالی جنسی” در فهرست اختلالات روانپزشکی خود را رد کرده بود. از جمله دلایل ذکر شده برای این اتفاق این بود که تعریف سست و غیر دقیق این بیماری می تواند این تصور را به وجود بیاورد که برخی از رفتارهای جنسی نشانه هایی از یک بیماری هستند.

با این حال در سال 2018، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اختلال CSBD را به پایگاه داده بیماری ها و شرایط پزشکی خود اضافه کرد، اما در عین حال روی این مساله تاکید داشت که اختلال بیش فعالی جنسی به گونه ای تعریف شود که از قضاوت کردن درباره تمایلات و ترجیحات شخصی افراد خودداری شود.
به این ترتیب، WHO این اختلال را این شکل تعریف کرد: “وضعیتی که در آن فرد در کنترل تکانه ها و امیال شدید و مکرر جنسی یا سایر عملکردهای مهم جنسی اش که منجر به به رفتار جنسی تکراری می‌شود به طور مدام شکست می خورد”.
11 تا از نکات زناشویی جنسی برای زوج های جوان
باز هم تاکید می کنیم که بیش فعالی جنسی صرفا به معنای داشتن میل زیاد جنسی نیست، بلکه به معنای “شکست خوردن مداوم در کنترل میل جنسی” است. به این ترتیب می توان گفت که بیش گرایی جنسی از نظر فیزیولوژیکی به اعتیاد شباهت دارد، چون در اعتیاد هم فرد نمی تواند جلوی میل به مصرف مواد را بگیرد؛ ولی با این حال این شباهت هم جای بحث دارد.
بیش فعالی جنسی چه علائمی دارد؟
با اینکه علائمی مثل استفاده مکرر از پورنوگرافی، خود ارضایی بیش از حد و یا داشتن چندین شریک جنسی اغلب به عنوان بیش فعالی جنسی ذکر می شوند اما این نشانه ها برای اینکه بگوییم یک فرد دچار چنین اختلالی است کافی نیستند، چون چنین رفتارهایی فعالیت های متداول و رایجی هستند که شامل بحث آسیب شناسی نمی شوند.
در حقیقت اعتیاد جنسی بیشتر به نگرش شما نسبت به رفتارهای جنسی و محرک‌ های آن مربوط می شود نه دفعات تکرار یا ماهیت خود آن رفتارها. واکنش روحی و روانی شما نسبت به این رفتارها هم در اعتیاد جنسی نقش دارد.
بنابراین می توان گفت که علائم بیش فعالی یا اعتیاد جنسی عبارتند از:

تخیلات جنسی مکرر و شدیدی که فعالیت های دیگرتان را مختل می کنند و احساس می کنید نمی توانید آنها را کنترل کنید.
رفتارهای جنسی که واکنشی به افسردگی یا اضطراب است یا به خاطر فرار از اتفاقات استرس زا انجام می شوند.
عمل جنسی که هم با احساس گناه و شرم همراه است و هم با پشیمانی
تلاش های ناموفق برای کنترل رفتارها یا تخیلات جنسی
رفتار جنسی که با وجود آگاهی از اینکه ممکن است به شما یا دیگران آسیب برساند باز هم انجامش می دهید.

چگونه زندگی جنسی خود را در طول ازدواج سالم نگه داریم؟
چه عاملی باعث بیش فعالی جنسی می شود؟
همانطور که در ابتدا هم گفتیم، دلایل بروز این اختلال هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. اما از آنجایی که بیش فعالی جنسی یک اختلال روانی محسوب می شود، اعتقاد بر این است که این اختلال نتیجه ساختار شیمیایی مغز است.
به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهند که ممکن است بین رفتار جنسی اجباری و میزان بالای دوپامین و سروتونین در مغز ارتباط وجود داشته باشد. این هورمون ها در تنظیم خلق و خو و روحیات فرد نقش دارند اما اگر تعادلشان در مغز بر هم بخورد می توانند کنترل شما روی رفتارتان را مختل کنند. تحقیقات نشان می دهد که درمان بیماری پارکینسون با داروهای حاوی دوپامین در افزایش بیش فعالی جنسی موثر است.

مطالعات دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهند برخی بیماری های روانی مثل آلزایمر یا زوال عقل و صرع هم می توانند با افزایش بیش فعالی جنسی مرتبط باشند. علاوه بر این بین سوء مصرف مواد مخدر و این اختلال نیز ارتباط وجود دارد.
همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد احتمال ابتلا به بیش فعالی جنسی در افرادی که از افسردگی یا اختلال دوقطبی رنج می برند بسیار بیشتر از سایرین است. با این حال رابطه دقیق بین CSBD و این اختلالات روانپزشکی هنوز به طور کامل مشخص نشده است.
آیا می توان اختلال بیش فعالی جنسی را درمان کرد؟
بله. اگر احساس می کنید دچار علائم بیش فعالی یا اعتیاد جنسی شده اید، بسیار مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید، چون این اختلال قابل درمان است. پزشکان برای درمان این عارضه از داروهایی که معمولا برای درمان افسردگی تجویز می شود استفاده می کنند. آنتی آندروژن ها و همینطور داروهایی که میزان تستوسترون و در نتیجه سطح برانگیختگی و تحریک جنسی شما را کاهش می دهند هم برای درمان بیش فعالی جنسی به کار می روند.
علاوه بر این ممکن است برای مشاوره یا روان درمانی به روانپزشک ارجاع داده شوید که در آن روش هایی برای مدیریت احساسات مرتبط با این بیماری یاد خواهید گرفت.
جالبه بخوانید: 7 تا از عوارض اصلی نداشتن رابطه جنسی 
جمع بندی
همانطور که گفتیم اختلال بیش فعالی جنسی که با نام اعتیاد جنسی و و اختلال رفتار جنسی اجباری هم شناخته می شود وضعیتی است که در آن تمایل به انجام عمل جنسی مشکل ساز، مخل، مضر و غیر قابل کنترل باشد. مهم است که بدانید بیش فعالی جنسی صرفا به معنای داشتن میل شدید برای رابطه جنسی یا ترجیحات جنسی غیر معمول نیست، بلکه یک بیماری روحی و روانی اجباری است که واقعا زندگی فرد را دچار مشکل می کند.
با همه اینها، بیش فعالی جنسی قابل درمان است. بنابراین اگر احساس می کنید کنترل میل جنسی تان از عهده تان خارج است و یا علائم مربوط به این اختلال را تجربه می کنید باید به پزشک مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *